خرید از سراسر دنیا


» جاذبه های تاریخی و گردشگری و تفریحی شهر تهران

جاذبه های تاریخی و گردشگری و تفریحی شهر تهران

جاذبه های تاریخی و گردشگری و تفریحی شهر تهران

تهران بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ایران است. شهری در دل دامنه رشته کوه های البرز که از هرجای شهر، اگر آلودگی هوا اجازه بدهد، قله با شکوه و زیبای دماوند خودنمایی می کند.


تهران پر از عمارت های تاریخی و بوستان های قدیمی است که امروزه در میان حجم زیادی از خانه های مسکونی، بزرگراه ها و خیابان ها کاملا محو شده و دیگر زیبایی و شکوه گذشته خود را از دست داده اند. به طور کلی تهران مرکز سیاسی، اقتصادی و اداری ایران است،


جایی که تمام اداره ها و سازمان های اصلی دولتی و خصوصی در آن قرار گرفته و باعث گسترش بی رویه جمعیت و همچنین شلوغی بیش از حد این شهر شده اند. این شهر قدیمی از دوره قاجاریه رونق گرفت و اکنون تنها نام تهران را با خود به یدک می کشد،


چراکه امروزه بخش عمده ای از جمعیت این شهر را مهاجران شهرها و شهرستان های دیگر نقاط کشور تشکیل داده اند. تهران دارای موزه های بسیار زیبا و ارزشمند، بوستان های زیبا و عمارت های تاریخی بسیار قدیمی و خاص است که هریک از جاذبه های اصلی گردشگری این شهر بزرگ به حساب می آیند.


پل طبیعت

طبیعت، یک پل سه طبقه غیر خودرویی و در اصل پیاده رو است که در مهر ماه سال 93 بر فراز بزرگراه مدرس راه اندازی شد. پل طبیعت بزرگترین پل غیر خودرویی ایران است که طول آن به 300 متر می رسد. این پل بوستان آب و آتش در غرب اراضی عباس آباد رو به بوستان طالقانی در شرق متصل می کند. همچنین عده ای بر این باورند که پل طبیعت، نماد جدیدی برای شهر تهران به حساب می آید. برای ورود به پل طبیعت، بهتر است ابتدا وارد پارک آب و آتش شده و سپس از روی پل عبور کنید، امروزه این پل به یکی از مکان های گردشگری تهران تبدیل شده است.


بام تهران

بام تهران در بالا ترین نقطه منطقه ولنجک قرار دارد. این مکان ورزشی تفریحی، دارای انواع رستوران، زمین بازی، سورتمه، مسیر مخصوص پیاده روی، تله کابین و بسیاری امکانات دیگر است که هریک تاثیر مستقیم بر جاذبه گردشگری بام تهران دارند. در کنار همه این موارد، بام تهران منظره بسیار زیبایی از کل شهر تهران دارد و یکی از جاذبه های گردشگری برای عکاس ها و علاقه‌مندان به به حساب می آید.

سینمای 5 بعدی بام تهران

صخره نوردی

بگ جامپینگ

زمین تنیس

سورتمه بام تهران

ترامپولینگ جامپینگ

بانجی جامپینگ

اتاق فرار

زیپ لاین

تله‌سیژ

به‌طور کلی، این مجموعه شامل تله‌کابین و اسکی می‌شود که در فصل زمستان هم برای شهروندان داخلی و گردشگران خارجی گزینه مناسبی برای تفریح زمستانی است.

 

بازار تهران

بازار قدیمی تهران، بین خیابان مولوی و خیام قرار گرفته است. این بازار یکی از مهمترین مرکزهای تجاری و بازرگانی تهران است که بناهای تاریخی مثل مسجد امام و مسجد جامع را در خود جای داده است. از سوی دیگر فضای سنتی و معماری های قدیمی ایرانی، زیبایی خاصی به این بازار بخشیده اند. اگر قصد گردش در تهران را دارید، حتما از بازار بزرگ قدیمی تهران دیدن کنید.


مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

سعدآباد، مجموعه ای از بناهای تاریخی در شمالی ترین و خوش آب و هواترین نقطه تهران است. این مجموعه از نظر فرهنگی و هنری شهرت بسیار زیادی دارد.ازدیگر بخشهای سعدآباد، میزبان علاقه‌مندان به تاریخ ایران است. کاخ های موجود در این مجموعه در زمان قاجار ساخته شده و در اصل محل سکونت شاهان قاجار بوده‌اند. همچنین موزه های بسیار زیبایی در این مجموعه مثل موزه استاد فرشچیان، موزه مینیاتور و موزه سبز وجود دارند که هریک، جاذبه گردشگری این مجموعه را دو چندان کرده اند.


 باغ موزه زندان قصر

در محل سابق قصر قاجار، یکی از قدیمی ترین قصرهای پادشاهان قاجار، در محل تلاقی جاده قدیم شمیران (خیابان دکتر شریعتی) با خیابان عباس آباد(خیابان بهشتی) بنا شده است. این قصرقدیمی در بالای تپه‌ای واقع بوده و چهار برج مراقبت در چهارسوی آن قرارداشت. درضمن، این بنا فاقد پنجره‌های بیرونی بود و از این جهت بیشتر از آن که به یک کاخ پادشاهی شبیه باشد، به یک قلعه نظامی شباهت داشت.

علاوه بر این، باغ‌های بسیار بزرگی در اطراف این بنا وجود داشتند که به‌ وسیله استخرها و نهرهای زلال و پُرآبی از یکدیگر مجزا می‌شدند. ورودی قصر دارای بالا خانه‌ای بود که چشم‌ انداز زیبایی از صحرا، شمیران، تهران، خرابههای ری و نجف‌آباد،کاخ‌های اشرف‌آباد و دوشان تپه داشت و اطراف و بناها از آن بالا به‌خوبی دیده می‌شدند.

در ابتدای ورود به موزه مانند اغلب زندان‌ها در آهنی کشویی وجود دارد که در زمان بازدید کاملا باز است وپشت آن راهرویی کوتاه قرار دارد. در دو طرف این راهرو اتاقک‌هایی کوچک قرار دارندکه پیش‌تر به‌عنوان محل کنترل ورود و خروج زندان مورد استفاده قرار می گرفته و روی دیوار آن تاریخچه مختصری از موزه برای بازدید کنندگان حک شده است.


کاخ ابیض گلستان

این بنا به علت سفیدی رنگ نمای ساختمان، که به شیوه بناهای قرن 18 اروپا گچبری و نماسازی شده بود و نیز به سبب آن که پله‌ها سراسری کاخ مرمر سفید رگه‌دار بود، در پنجره‌هایی که در این عمارت به کار رفته، به سبب تاثیر معماری اروپایی نقش‌ها ساده شده و از خطوط منحنی استفاده شده و به گره خورشیدی نام‌گذاری شده است،

ولی در ورودی کاخ کاملا طبق نقوش هندسی معماری قاجار ساخته شده که از گره هشت مشبک در زمینه نیم‌ دایره استفاده شده است.


با آنکه مسلم است کاخ ابیض در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده ولی تاریخ دقیق بنای آن معلوم نیست، ولی با توجه به نوشته‌ای روی یکی از کاشی‌های نصب شده در عمارت حسب الامر جناب جلالتماب آقای امین‌الملک دام اقباله عمل جان نثاران مهدی و صادق کاشی 1308 می‌توان گمان برد که تاریخ بنای خود کاخ نیز در همین سال‌ها بوده است .


پارک لاله تهران

در این مکان تنوع جالبی از انواع گیاهان همچون چنار، اقاقیا، کاج، سرو نقره‌ای، نارون، پالم، اقاقیا، افرا، ماهونیا، بربریس، صنوبر، پرورش داده می‌شود.

این مکان تفریحی و قدیمی، از پارک‌های بزرگ تهران است باغ جلالیه، نامی است که پیش‌تر این بوستان قدیمی را به آن می‌شناختند و به‌عنوان منطقه‌ی نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع این منطقه از تهران در اختیار ارتش بوده و زمین آن به «میدان اسب‌دوانی جلالیه»، شهرت داشت و به‌عنوان مکان رژه ارتش، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پارک لاله، مکان‌ها و فضاهای متنوعی ایجاد شده است که می‌توان به زمین‌های ورزشی مانند والیبال، مرکز فرهنگی-هنری مانند تئاتر عروسکی، میزهای مخصوص بازی شطرنج، کتابخانه‌ برای استفاده کودکان و نوجوانان، مسجد و مجسمه‌ها و تندیس‌های مختلفی از جمله تندیس خیام و ابوریحان بیرونی اشاره کرد.

این پارک به سبک پارک‌های کشور ژاپن طراحی و ساخته شده است و در آن آب‌نماها و نهرهایی به‌شکل مارپیچ و بسیار زیبا، وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

ویژگی‌های مهم در مورد پارک لاله، می‌توان به موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری آن در پایتخت اشاره کرد که به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، به آسانی و علاوه بر وسایل نقلیه‌ی شخصی، می‌توان برای حضوریافتن در این بوستان قدیمی، از وسایل نقلیه‌ی عمومی مانند مترو، استفاده کرد.

نخستین کتابخانه‌ کودک در ایران توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش شرقی پارک افتتاح شده است. همچنین مسجدی که در پارک وجود دارد از لحاظ معماری بسیار زیبا و البته نسبت به سایر مساجد و بناها، با سبکی جالب و خاص ساخته شده است


مدرسه دارالفنون

مدرسه تاریخی دارالفنون بود. این اقدام بزرگ در سیستم آموزشی ایران که به منظور آموزش علوم و فنون جدید در پایتخت کشور انجام شد، در حقیقت می توان گفت که اولین دانشگاه تاریخ ایران مدرن است .

که در دوره ناصرالدین‌ شاه قاجار و به همت و ابتکار این بزرگ مرد تاریخ ایران بنیان گذاشته شد، اگرچه که در همان ابتدای کار و سال های آغاز فعالیتش مثل همه ی کارهای مثبت امیر در جهت اعتلای فرهنگ و پیشرفت و آگاهی مردم با کارشکنی و مخالفت روبه رو شد.

میرزا تقی خان فراهانی، ملقب به امیرکبیر که به حق لقبی شایسته این مرد بزرگ آن دوره از تاریخ ایران است، بعد از سفری به روسیه دریافت که سیستم آموزشی کشور کاستی هایی دارد.


امامزاده صالح

در شمال منطقه‌ی تجریش و با دورنمایی از کوه‌های البرز، حرم مطهر امامزاده صالح (ع) قرار دارد که از زیارت گاه‌های مشهور و قدیمی تهران است و امامزاده صالح (ع) یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام رضا (ع) هستند. طبق کتیبه‌های قدیمی موجود در این محل، بنای اولیه این زیارتگاه در سال 700 هجری قمری بنا شد. کم‌کم در کنار حرم امامزاده صالح (ع)‌ بناهای دیگری ساخته شد که این روند تا به امروز که بازار تجریش و مجتمع‌های تجاری در این مکان ساخته شده است،


حرم شاه عبدالعظیم

در جنوب تهران،‌ شهر باستانی ری قرار دارد که بسیار پیشتر از تهران، ‌مرکز سیاسی مهمی در کشور بوده است. در مرکز این شهر و کنار بازار سنتی ری،‌ حرم شاه عبدالعظیم حسنی قرار دارد که از نوادگان امام حسن (ع) است. این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی،‌ صفوی و قاجار است که با حیاط مرکزی بسیار بزرگ و گنبد طلایی و زیبایش خودنمایی می‌کند. آرامگاه یادشده زائران شیعه‌ی زیادی از سراسر دنیا را جذب خود کرده است.


آتشکده زرتشتیان

شهرهای یزد و کرمان مرکز سنتی جامعه‌ی زرتشتیان به‌شمار می‌روند؛ اما این جامعه‌ی مذهبی یک نیایشگاه حدفاصل خیابان جمهوری و انقلاب در مرکز شهر تهران دارند. بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است و در مرکز این سازه یک شعله‌ی ابدی درحال سوختن است که هیچ‌وقت اجازه‌ی خاموش شدن ندارد و کشیش‌هایی ملبس به لباس سفید، مسئول رسیدگی به آن هستند. علاوه‌براین موزه‌ی جالبی از جامعه‌ی زرتشتیان تهران نیز در این ساختمان به‌چشم می‌خورد.


کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس، نام یک کلیسای ارمنی واقع در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی (ویلای سابق) در تهران است و بزرگ‌ترین کلیسای شهر به‌شمار می‌رود. به علت افزایش جمعیت در تهران، کلیسای ارمنی‌نشین «مریم مقدس» که خلیفه‌گری و مسئولیت انجام امور ارمنیان تهران را داشت، با کاهش فضا روبرو شد. همچنین به علت افزایش مسیحیان در مناطق شمال شهر تهران، دسترسی به کلیسای مریم مقدس که در جنوب بود، سخت‌تر شد. این شرایط سبب شد که نیاز به ساخت کلیسا در مجاورت محله‌های جدید با گنجایش بیشتر و ساختمان‌هایی با فضای بزرگ‌تر برای انجام امور ارمنیان احساس شود. به این شکل خلیفه‌گری ارمنیان تهران با یاری یکی از ارمنیان خیر به نام مارکام سرکیسیان، قطعه زمینی برای احداث کلیسا و ساختمان‌های خلیفه‌گری خریداری کرد و نمای بتنی این سازه با رنگ خاکستری مناظر شهری در هم آمیخته است، هرچند ویژگی‌ فضای داخلی آن تلفیقی از هنر رنگارنگ مدرن و هنر سنتی ارمنی است.

 

بوستان باغ ایرانی

بوستان‌های زیادی وجود دارد که دیدن آن‌ها در هنگامی که فرصت سفر به شهرهای دیگر را نداریم، می‌تواند حال ما را بهتر کند. یکی از این بوستان‌های زیبا «باغ ایرانی» است که در «ده ونک» قرار دارد. این بوستان بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی شده است. به جای خانه های ویلایی با حوض شش گوش و ماهی های قرمز، تا چشم کار می کند آپارتمان های کوچک و بزرگ سر بر آورده اند و دیگر خبری از باغ های دَرَندشت و وسیع سابق نیست، در مقابلش بوستان های شهری وظیفه روح بخشی به شهر را به عهده گرفته اند. حال پیدا کردن مکانی نوساز که بوی گذشته را بدهد، مملو از حوض ها و فواره های ایرانی باشد و در اطراف با درختان کهن و صدساله احاطه شده باشد، می تواند تا حد زیادی هیجان انگیز باشد. بوستان باغ ایرانی، درست در دل کوچه پس کوچه هایی کاه گلی قرار گرفته که با ورود به آن ها، دیگر حس قدم زدن در پایتختی مدرن را ندارید. در کوچه ها پیش می روید و گویی با هر قدم، به دل تاریخ پا می گذارید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده