بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» ایران/ جاذبه های گردشگری روستایی

ایران/ جاذبه های گردشگری روستایی

این روستاها از چنان تنوع زیبایی برخوردار هستند که سفر شما به ایران را بسیار به یاد ماندنی خواهد کرد. بیشتر این روستاها توسط یونسکو و سایر سازمان های سازمان ملل ثبت شده اند. اماکن تاریخی ، شگفتی های معماری و زیبایی های طبیعی ایران بی پایان است ، اما بیشتر مردم در شهرهای بزرگ گرفتار می شوند. گذشته از آن ، روستاهای ساکت و آرام در انتظار دیدن هستند.


ایران کشوری وسیع و متنوع است ، سرشار از اهمیت تاریخی زیبایی طبیعی و تنوع فرهنگی.جاذبه های توریستی در داخل ایران بدون شک برخی از بهترین نقاط جهان است. آنها در درجه اول ثمره فرهنگ ها و تمدن های متنوعی هستند که در طول زمان در ایران رشد کرده و تکامل یافته اند.


این تحول در مکانهایی با اهمیت و اهمیت تاریخی باستانی بسیار زیاد انجام شده است که قابل مقایسه نیست. با توجه به گردشگری نسبتاً محدود در ایران ، بازدید از این جاذبه های توریستی نیز بدون اینکه توسط سایر گردشگران مشتاق انجام شود ، امکان پذیر است! به تعدادی از محبوب ترین جاذبه های ایرانی اشاره خواهد شد.


قدیمی‌ترین دهکده دنیا - اورمان

اورامان را انگار نقاشی کرده‌اند. یک روستای پلکانی در استان کردستان که از جذاب‌ ترین روستاهای ایران برای گردش است. همه خانه ها را از سنگ ساخته‌اند. چون روستا پلکانی است، به آن هزارماسلوله هم می‌گویند.


مردم اورامان به هورامی حرف می‌زنند. زبانی که مخصوص شمال غرب ایران است. در اورمان به تعداد فراوانی چشمه و باغ دارد. اورامان خیلی سرسبز است .


اگر وسط زمستان به اورامان بروید، مراسم پیر شالیار را می‌بینید. مردم در پیر شالیار سه روز جشن می‌گیرند، دور هم جمع می‌شوند و شادی می‌کنند و مراسم مذهبی برگزار می‌کنند. آرامگاه پیر شالیار در جاده آسفالت روستا است.


از جاده اورامان می‌شود به روستا رفت. جاده‌های اینجا خیلی پیچ و خم دارند و باید حسابی حواستان را جمع کنید. البته این سختی ارزشش را دارد، چون در نهایت به یکی از جذاب‌ ترین روستاهای ایران برای سفر می‌رسید


منطقه ای بسیار خوش آب و هوا در استان کردستان به نام اورامان وجود دارد که می توان آن را در لیست روستاهای گردشگری ایران قرار دارد و گفت که حتما از آن دیدن کنید. این شهر در دره‌ای شرقی،غربی و در شیب تندی روبه روی کوه ایجاد شده است .


معماری روستای اورامان به صورت پلکانی بوده و زمانی که شما از پایین به این روستا نگاه کنید حیاط هر خانه را پشت بام خانه دیگر خواهید دید و این برای گردشگران بسیار جذاب محسوب می شود.


روستای فلفلی در کویر سبزوار

یکی از نمودهای کهن روستای فرومد، مسجد جامع آن است بنایی شگفت انگیز که هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد. اگر به این روستا سفر کردید، یقین بدانید که عظمت این بنا چنان خواهد بود که ناخودآگاه برای دیدار از این مسجد خواهید شتافت.


مسجد جامع فرومد سبزوار که به لحاظ معماری نیز جایگاهی ویژه دارد، روی بقایای یک آتشکده بنا شده است. کمتر روستایی را در ایران می توان یافت که دو چهره برجسته یکی در ادبیات و دیگری در تاریخ داشته باشد، اما روستای فرومد این ویژگی را داراست.


ابن یمین فریومدی شاعر قطعه سرای اواخر قرن هفتم و هشتم هجری و «شیخ حسن جوری» از رهبران نهضت سربداران، هر دو از همین خطه هستند و مزارشان نیز در همین جاست. اگر بتوانید در خانه اهالی باصفای فرومد، شب را به صبح برسانید که فوق العاده است، اما اگر می خواهید شب در هتل اقامت کنید، پیشنهاد ما رفتن به نزدیک ترین شهر بزرگ پیش روی تان، یعنی سبزوار است که از جاده اصلی شاهرود- سبزوار، حدود 54 کیلومتر فاصله دارد.


بنا بر فصلی که به فرومد سفر می کنید، می توانید انار، انگور، انجیر، گردو، توت، شاتوت، فلفل قرمز و گیاهان دارویی چون مرزه و شیرین بیان را از اینجا به خانه ببرید، هرچند فلفل قرمز، کنجد و ادویه به عنوان سوغات شاخص این روستا به حساب می آید. چند سال است که «فرومد» به مرکز کشت فلفل ایران تبدیل شده است. هم چنین ناگفته نماند که زیلوبافی هم مهم ترین صنعت دستی فرومد است و می توانید نمونه ای از زیلوهای آن را به یادگار داشته باشید.


روستای خماط سرزمین اسطوره ای

ساکن جنوب کشور یا مسافر شوش هستید، دهکده قدیمی «خماط» را از دست ندهید،جایی که در آن آرامگاه بزرگ دانیال نبی قرار دارد.


نام خماط از واژه ای عربی می آید. دهخدا آن را «بریان کننده گوشت» معنی کرده و بیشتر ساکنان آن عرب زبان هستند. از معنای نام این روستا می توانید بدانید که چه جای گرم و سوزانی است! خماط 20 کیلومتر از سمت جنوب با اندیمشک و 40 کیلومتر از شوش فاصله دارد، آن هم از سمت شمال.


خماط نام این روستا برای خیلی ها ناآشنا باشد، اما آثار تاریخی اینجا بسیار شهره اند، در نزدیکی روستای خماط، آثار تاریخی متعددی وجود دارد که یکی از آنها «معبد زیگورات چغازنبیل» است. این معبد که درست در کنار روستا خودنمایی می کند، 1300 سال قبل از میلاد مسیح بنا شده است. مورخان، آن را به دوره عیلامیان منسوب کرده اند و چنانچه نقل شده، یک پادشاه عیلامی به نام «ونتاش گال» دستور ساخت آن را داده است.


نمای خارجی معبد از جنس کاشی و آجرهای لعابدار به رنگ های آبی، سبز و زرین فام است. این بنا در 7 طبقه ساخته شده و انگار این عدد 7 در آن ایام نیز قداست داشته است.


سرزمین اسطوره ای خماط که مکان زایش فرهنگ و تمدن بوده، به غیر از میراث باستانی، جاذبه های معنوی زیادی برای مسافران دارد؛ موسیقی محلی عربی یکی از آنهاست. موسیقی به طور شگفت انگیزی در میان مردم خماط رواج دارد، به ویژه در جشن ها.


اگر گذرتان به خماط افتاد، سری هم به مناطق حفاظت شده دز و کرخه بزنید و چشم انداز مزارع نیشکر هفت تپه در میان آب و پوشش گیاهی متنوع این منطقه را نیز ببینید. خماط، جایی است که در آن، نیشکر در کنار درختان اوکالیپتوس روییده و درخت کُنار و زبان گنجشک هم این روستا را زینت داده اند.


روستای شال 5 هزار ساله

در جنوبی ترین نقطه استان اردبیل، با آب و هوای مطبوع و خنک و باغات و درختان میوه، این روزها پذیرای گردشگران مناطق مختلف کشور است و هنوز رنگ و بوی تمدن و فرهنگ کهن را در خود جای داده است. شال به فاصله 44 کیلومتری از شهرستان خلخال و در مسیر منتهی به ماسوله، با قدمتی بیش از 5 هزار سال در بخش شاهرود خلخال واقع شده و در این فصل زیبای پاییز، جاذبه های طبیعی و کهن آن واقعا دیدنی است.


از ویژگی‌های مهم این روستا آب و هوا و طبیعت زیبای آن است. در حالی که در فصل تابستان آب و هوای گرم تابستانی در اکثر نقاط کشور حاکم است، روستای شال در جنوبی‌‌ترین نقطه استان اردبیل با آب و هوای مطبوع و خنک و باغات و درختان میوه پذیرای گردشگران از مناطق مختلف کشور بوده و در قاب روستایی خود هنوز رنگ و بوی تمدن فرهنگ کهن را جای داده است.


جالب است بدانید که مردم شال به زبان تاتی صحبت می‌کنند. زبان تاتی از بقایای زبان قدیم آذربایجان است که بین 1000 تا 1500 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و زبان مردم کلیه مناطق آستارای شمالی، آستارای گیلان و اردبیل تا دریاچه ارومیه بوده است. این زبان که هم اکنون در بیشتر مناطق از بین رفته است، همچنان زبان اصلی مردم روستای شال محسوب می‌شود.


این روستای زیبا که سرشار از باغ‌های میوه است، دارای چشمه‌سارهای کهن از جمله شیران چشمه در بالادست روستا است که باغ‌های میوه از آن تغذیه می‌کنند.روستای شال همچنین دارای مذهب و فرهنگی دیرینه است که وجود امامزادگان سید خضر، سید ابوالقاسم، سید مازندران پیر مازندران یا پیره پیش، سیدمحمد، امامزاده سید محمود (شاه محمود) و امامزاده سیدعلی حکایت آن دارد. از محصولات و صنایع دستی این روستا می‌توان به شال و پیراهن پشمی، گلیم، جوراب و ... اشاره کرد که توسط زنان هنرمند آن بافته می‌شود.


روستای خرانق

اسم این روستا معنی خورشید می‌دهد و از جذاب‌ ترین روستاهای ایران برای سفر به شمار می‌آید. اینجا نامش خورنق بوده که معنایش می‌شود محل برآمدن خورشید.خرانق گلدسته‌ای دارد شبیه به منارجنبان اصفهان. مردم بالای آن می‌رفتند و اتفاق‌های مهم را به همدیگر خبر می‌دادند.


خرانق چند جای دیدنی زیبا دارد. قلعه خرانق از بزرگترین قلعه‌های مسکونی دنیاست و چند طبقه دارد.

کمی در خرانق که بگردید، چند مکان تاریخی دیگر مثل حمام، آب‌انبار، کاروانسرا و مسجد جامع را پیدا می‌کنید. خرانق از جذاب‌ ترین روستاهای ایران برای سفر است.


در جاده یزد میبد و قبل از رسیدن به رضوانشهر، دور بزنید و بعد سمت راست بپیچید. جاده را ادامه دهید تا روستای خرانق را ببینید. خرانق حالا دو بخش جدید و قدیم دارد و مردم اینجا در بخش جدیدش زندگی می‌کنند.


روستا درکش

این روستا نمونه کاملی از جاذبه های طبیعی، حیات وحش، جهانی از گیاهان دارویی و درختان تنومند بلوط را در خود جای داده است اما به دلیل ناشناخته بودن از مخاطب کمتری برخوردار است.

روستا درکش و درختزار های اطرافش زیستگاه بسیار مناسبی برای گوزن های قرمز یا مرال می باشد. بیشتر مردم مهمان نواز این آبادی مشغول به کشاورزی هستند به همین جهت محصولاتی مانند گندم، ذرت، انگور، گردو، جو و انواع میوه ها به وفور در این روستا وجود دارد.

برخی از جاذبه های این روستای ییلاقی شامل: آبشار کنگره زو، چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار، رودخانه زومار، رودخانه کندآب، دره خرم و با طراوت کندریزو، سرچشمه سردار و پوشش های جنگلی مناطق گولک، نرگسلو، تیغ بل و کش گربه می شود. علاوه بر جاذبه های طبیعی که در روستای درکش وجود دارد می توان از جاذبه های تاریخی مانند تپه های باستانی روستا، قزلر قلعه و برج تاریخی سبزعلی خان قراچورلو نیز نام برد.


روستای سیرچ

 در فاصله 80 کیلومتری منطقه کویری و حاره ای کرمان روستایی با اقلیم کوهستانی به نام سیرچ قرار دارد. این روستا در ارتفاع 1550 متری از سطح زمین قرار گرفته است وسوغاتی های روستای سیرچ شامل روغن حیوانی، خشکبار، ابزار حصیری و قالیچه های دستبافت می باشد.

چشمه جوشان

چشمه آبگرم جوشان از دیگر جاذبه های تفریحی پر مخاطب روستای سیرچ به حساب می آید که به دلیل وجود مواد های معدنی مختلف از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. از برخی خواص این چشمه می توان به درمان بیماری های مفصلی و پوستی اشاره کرد.

رودخانه سیرچ

 رودخانه ای بسیار زیبا که یکی از برجسته ترین جاذبه های گردشگری این روستا محسوب می شود. در اطراف این رودخانه درخت های سرو کهن سال با قدمتی نزدیک به 1000 سال وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است.


روستای اسجیل

نام یکی از روستاهای بسیار باصفا و خرم چناران است که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است.

از معدود روستاهای خراسانی است که دارای آب و هوایی نشاط‌ آور است و تمامی این ویژگی‌ها به سبب کوه‌پایه‌ای بودن این منطقه می‌باشد.

اگر هم بخواهیم پیشینه‌ی این روستا را بررسی کنیم به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردیم. با این وجود، متاسفانه، این منطقه از دید مسئولینِ گردشگری به دور مانده و در مورد پتانسیل‌های موجود در آن، از جمله چشم‌اندازهای تاریخی و طبیعی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.


روستای بَقمچ

بقمچ نام روستایی است که در دل هزار مسجد خراسان رضوی واقع شده و محصول اصلی آن تنباکو می‌باشد و به حدی تنباکوهای این روستا مرغوب است که آوازه‌ی آن در سراسر خراسان پیچیده شده. نام این روستا مخفف باغ میش بوده که عمدتاً به خاطر شغل مردمان این روستا بر آن نهاده شده، اکثریت ساکنان این روستا به پپیشه دامداری و باغداری مشغول هستند.


روستای گهواره گر

روستایی به نام گهوارگر یا همان نوزاد در دره‌ای کم عمق و زیبا واقع شده که یکی از جاذبه‌های اصلی شهر چناران محسوب می‌شود.

درست در حاشیه‌ی شرقی این روستا تپه‌ای ماسه‌ای وجود دارد که بر فراز آن بنایی معروف به آرامگاه خواجه عبدالرحمن گهواره گر احداث گردیده ویژگی‌های متمایز و بررسی کالبدی این بنا، احتمال ساخت آن را در دو مرحله زمانی در ذهن تداعی می‌کند.


روستای سرآقا سید 

این روستا استان چهار محال و بختیاری از معدود روستاهایی است که مردم آن بخصوص زنان و دختران از پوشاک کامل محلی استفاده می کنند. هنوز زن و دختر این روستا عزم کوه و صحرا کرده و پشته های سنگین هیمه را بر دوش گرفته و به روستا می آورد.

هنوز به جای کپسولهای گاز و چراغهای نفتی، چاله های آتش گرما بخش خانه‌ و تأمین کننده حرارت غذای خانواده اند. هنوز فرهنگ شهرنشینی رسوخ چندانی به این روستا نکرده و جاده مواصلاتی این روستا با بارش اولین برف زمستانی قطع شده و مردمی که در این روستا ماندگار شده اند و به روستاهای اطراف فریدونشهر اصفهان یا خوزستان نرفته اند، حداقل ۶ماه از سال را در پشت برف زندگی می کنند.


این روستا با معماری زیبا و سنتی پلکانی یکی از روستاهای شگفت کشور است. خانه های این روستا از خشت و گل ساخته شده و فضایی ساده و صمیمی را بوجود آورده است. معماری این روستا به گونه‌ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین می باشد. منازل به صورت زنجیر به هم متصلند و پیوستگی خاصی بر آنها حاکم است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده