بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه های گردشگری، تاریخی ، جغرافیای، مذهبی قم

جاذبه های گردشگری، تاریخی ، جغرافیای، مذهبی قم

صنایع دستی و سوغاتی ها

قم یک شهر باستانی با سابقه ای غنی است که دارای چندین جاذبه گردشگری است. به دلیل حضور در حرم فاطمه معصومه ، دومین مقصد گردشگری مذهبی در ایران است. علاوه بر این ، جاذبه های طبیعی خارق العاده ای در خارج از قم وجود دارد.

محبوب ترین سوغات قم سوهان ، یک قهوه سنتی و شکننده زعفران ایرانی است. علاوه بر این ، این شهر صنایع دستی بسیار زیبایی تولید می کند. بسیاری از کتب تاریخی قم را مهد دانش و مطالعات اسلامی می دانند.

شهر قم در ابتدا با نام Mamjan خوانده می شد و ساکنان زرتشتیان را در خود جای می داد. این شهر در بزرگراه حمل و نقل شمال به جنوب ایران قرار دارد. از یک طرف ، این نقطه اتصال بین تهران و سایر استانهای صنعتی ایران است. از طرف دیگر ، استانهای جنوبی و شهرهای ایران را به مناطق شمالی پیوند می دهد. این تنها اهمیت جغرافیایی قم نیست. در گذشته نیز موقعیت مسیری اساسی در مسیر جاده ابریشم نیز داشت.

قم در جنوب استان تهران ، شمال استان اصفهان ، شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان واقع شده است. این شهر در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار دارد و دارای آب و هوای گرم و خشک است. مناطق شرقی ، مرکزی و شمالی استان نیز مملو از بیابانهای وسیع است که بزرگترین آن دشت ماسیله است. این شهر از سطح دریا 928 متر است.

متوسط ​​دما بیشترین دما 37 درجه سانتیگراد و کمترین دما -2 درجه سانتی گراد است. متوسط ​​بارندگی در قم سالانه 105 میلی لیتر است.

می توانید اتوبوس های مسافربری را در ترمینال جنوبی تهران سوار شوید ، یا با ماشین ، تاکسی سفر کنید. این روزها قم در حال ساخت فرودگاه بین المللی است. مسیر مونوریل از تهران به قم نیز در دست ساخت است.

جمعیت و اقتصاد قم

براساس سرشماری سال 2016 ایران ، این شهر حدود 1300000 نفر جمعیت دارد. اقتصاد قم به کشاورزی ، تولید فرش ابریشم و مشاغل گردشگری ارائه دهنده خدمات برای بازدید کنندگان و زائران اماکن مذهبی بستگی دارد.

استان قم تنوع منابع معدنی زیادی دارد. سنگ های ساختمانی ، نمک ، گچ ، گاز طبیعی و نفت مهمترین معادن و ذخایر طبیعی استان است.

کارگاههای مختلف صنایع دستی اقتصاد قم را تشکیل می دهند.

گیت چینی (بافندگی نوعی از کفش سنتی ایرانی) ، ساخت آینه ، ساخت نمد ، ساخت کفش ، اثاثه یا لوازم داخلی ، تولید بخاری ، جعل ، پخت و پز حلوا ، صابون سازی ، فرش دستباف بافی (ابریشم) ، فرش بافی و پختن سوهان

تاریخ قم به دوران ساسانیان بر می گردد ، اما مهمترین واقعه تاریخ قم تبدیل مردم آن به اسلام و پذیرش تشیع بود. آثار تاریخی مربوط به دوران قبل از اسلام ثابت می کند که در دوران ساسانیان نیز شهر مهمی بوده است.

یک واقعه مهم در سده های نخستین دوران پس از اسلام در قم ، مهاجرت و پناه آوردن بسیاری از علویان به این شهر و گسترش فرقه امامت شیعه در بین مردم محلی است. همین امر باعث شد که قم به تدریج به مرکز بزرگی از تشیع در جهان تبدیل شود.

در دوره پهلوی ، این شهر سکوی محکم برای مبارزات مذهبی علیه رژیم بود. این شهر در انقلاب اسلامی 1979 در ایران نقش اساسی داشت.

حرم فاطمه معصومه

دختر امام هفتم شیعیان ، فاطمه معصومه در این حرم به خاک سپرده شده است. محل دفن وی امروز به عنوان حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشهور است. در طول تاریخ بناهای زیبایی وجود دارد که در اطراف آن ساخته شده است.

محل حرم امروز در مرکز شهر است. ایرانیان این حرم را به روشی بسیار ساده در قرن نهم بنا کردند. این گیاه از قرن 18 میلادی و در زمان سلطنت فتحعلی شاه شاه قاجار توسعه یافته است. معماران آن را در سالهای بسیاری بازسازی کردند.

مسجد آقا ،مدرسه

آقا در کوچه گوزار قلعه ، حوالی منطقه تکیه چهارمردان واقع شده اند. ساخت این بنا به حدود سال 1902 بر می گردد. بنای مسجد شامل یک شبستان 10 × 30 متر با 16 طاق پوشش (طاق چشمه پاش) است که بر روی ستون های سنگی استوانه ای بنا شده است.

مسجد عتیق

مترجم و راوی اسلامی از حدیث ، مسجد جمعه قم را در قرن 19 بنا کرد. ایرانیان طی سالها بارها این مسجد را نوسازی کردند. این سمبل معماری دوره های مختلف است.

امامزاده احمد بن قاسم

این زیارتگاه در نزدیکی دروازه جنوبی قم (درویزه قلعه) و در داخل شهر واقع شده است. تزئینات داخلی امامزاده احمد بن قاسم مملو از آینه است. ساخت حرم به سال 1378 باز می گردد.

مسجد اعظم

مشهور به مسجد آیت الله بروجردی ، مسجدی عالی در جوار حرم فاطمه معصومه است که در سال 1958 به همت آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی ساخته شده است. مسجد اعظم قم مسجدی است با سه ایوان در اطراف حیاط آن.

مدرسه قیاشیه 

از کل ساختمان این مدرسه ، تنها یک درگاه وجود دارد. با این وجود با مشاهده بزرگی این پورتال می توان حدس زد که ساخت مدرسه به قرن سیزدهم باز می گردد.

امامزاده حمزه

عجیب ترین گنبد را که تاکنون در بناهای تاریخی ایران در ساختمان امامزاده حمزه مشاهده شده است ، می بینید. گنبد پوسته ای متشکل از ترکیبی از گنبد و شکل مخروطی شکل ، هنر معماران اوایل قرن نوزدهم است.

مدرسه فیضیه 

این مدرسه در نزدیکی حرم مطهر فاطمه معصومه واقع شده است. با توجه به کتیبه ای که روی دروازه قرار دارد ، ایوان جنوبی به شاه طهماسب ، پادشاه صفوی منسوب است. این ساختمان دو طبقه از مدرسه در یک نقشه چهار گوش است.

مسجد جمکران

طبق روایتی ، بیش از هزار سال پیش ، در یک سه شنبه شب ، هفدهمین روز از ماه رمضان سال 983 ، امام زمان ، امام دوازدهم شیعیان دوازده شیعه با یک فرد صالح صحبت کرده است. در حقیقت ، اعتقاد بر این است که این آخرین امام شیعیان هنوز زنده است و در انتظار زمان خود برای حضور دوباره در جهان است.

او وهمراهانش در مقابل آن شخص و در محلی كه امروز مسجد قرار دارد ظاهر شدند و به وی دستور دادند كه از طریق آیینهای خاص ، مسجدی را در آنجا بسازد. او مسجد جمکران را برای اجرای سفارش ساخت.

معماران در دوره های مختلف تاریخی ، مسجد جمکران را مرمت و ترمیم کردند. قدیمی ترین کتیبه در این مسجد مربوط به تعمیر آن در سال 1754 است. قبل از انقلاب اسلامی ایران ، در سال 1978 ، این مسجد دارای یک ساختمان کوچک بود ، اما پس از انقلاب 1979 ، توسعه عظیمی را تجربه کرده بود.

بسیاری از شیعیان سه شنبه شب هر هفته و شب قبل از 15 شعبان در تقویم اسلامی ، سالروز تولد امام زمان به این مسجد می روند تا بخواهند شفاعت وی توسط خدا بخشیده شود.

پل امامزاده عبدالله

احداث پل امامزاده عبدالله قم (پل سپه) به دوره قاجار بر می گردد. در منطقه کهک ، دهستان قلعه چم در شهرستان قم واقع شده است. سازمان میراث فرهنگی آن را به عنوان میراث ملی ثبت کرده است. این پل دارای کتیبه سنگی است.

قلعه جمکران

جمکران در 6 کیلومتری شرق قم ، در دهکده جمکران ، شرق قم واقع شده است. این قلعه که به قلعه گابری نیز معروف است ، یک بنای پیش از اسلام است که در دوران پس از اسلام نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

قلعه سام آباد

این قلعه در جنوب شرقی رودخانه قم و در فاصله 4-5 کیلومتری روستای قمود واقع شده است. طول و عرض قلعه 76 متر است. در چهار گوشه آن چهار برج وجود دارد. این قلعه دارای حیاط مرکزی و چهار ایوان است.

شهر کاهاک

این شهر از سه طرف مشرف به ارتفاعات اطراف است. دره زیدان در ضلع شرقی آن واقع شده است. بنابراین ، آب و هوای معتدل دارد. حرم امامزاده زینب خاتون ، خانه ملاصدرا و غار معروف کاهاک از جاذبه های تاریخی است که مورد توجه بازدید کنندگان قرار می گیرد. ملاصدرا شیرازی ، فیلسوف مشهور ، سالها در این شهر زندگی می کرد و کتابهای گرانبهای بسیاری را در این مکان به رشته تحریر درآورد.

دریاچه نامک 

این دریاچه نمکی از جاذبه های طبیعی استان قم است. دریاچه نمک بخشی از کویر نمکی در شرق قم است. فقط در زمستان آب دارد. صحنه صفحات نمکی و شروع برداشت آن از اوایل تابستان در قسمت جنوبی دریاچه بسیار دیدنی است.

گنبد نمکی جعفریه

این جاذبه طبیعی قم ، گنبد نمکی جعفریه ، در 20 کیلومتری شمال غربی قم واقع شده است. گنبدهای نمکی جاذبه های زمین شناسی هستند که ارزش بازدید از آنها را دارند. آنها به دلیل خوردگی زمین شناسی و فشار دائمی بر روی لایه های نمک شکل می گیرند.

غار وسناوه

در حدود 60 کیلومتری قم در کوه اردهال ، چهار غار وجود دارد که به طور مشترک از آن به عنوان غار وسناوه یاد می شود. یکی از غارها دارای منبع عظیمی از آب است که از شکاف کوه سرچشمه می گیرد که مانند یک چشمه فوران می کند. این غار یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی استان قم است.

غار کاهاک

غار معروف دیگری که در 30 کیلومتری جنوب قم واقع شده است ، غار کاهاک نام دارد. این منطقه یکی از جاذبه های طبیعی و باستانی استان قم است که همه ساله بازدید کننده های زیادی را به خود جلب می کند.

دریاچه حوض سلطان

با وسعت حدود 330 کیلومترمربع ، دریاچه حوض سلطان همچنین به دریاچه قم ، دریاچه شاهی و دریاچه ساوه مشهور است. در شمال استان قم و شمال غربی دریاچه نامک واقع شده و از جهت غربی - شرقی کشیده شده است.

تیمچه بزرگ بازار

مربوط به دوره قاجار است و در قم، داخل راسته بازار واقع شده و این تیمچه بزرگترین سقف ضربی ایران به شمار می‌آید. معماری این بنا توسط استاد حسن قمی مشهور به معمارباشی در سال 1261 هجری خورشیدی طراحی و اجرا شد. متولی بنا سید محمود طباطبایی از تجار قم بوده که پدر سید حسین طباطبایی قمی می‌باشد. این سازه متشکل از دو طبقه با 12 غرفه و دارای ارسیهایی بوده که بیشتر آنها از بین رفته‌اند.بالای حجره‌ها در زوایا مقرنس گچی انجام گرفته است. سقف تیمچه دارای سه چشمه است که قسمت وسطی دارای دهانه و ارتفاع15 متر است. گنبد از نوع عرق چینی و پوشش زیر آن شمسه کاری با اسلوب رسمی بندی و یزدی بندی است. 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده