بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه های گردشگری شهر باستانی شوش

 جاذبه های گردشگری شهر باستانی شوش

شوش ، نام فرانسوی سوس اغلب استفاده می شود. وضعیت و دسترسی: استان خوزستان نیز نامیده می شود. ارتفاع 300 متری ، 215 کیلومتری آبادان ، از طریق اهواز (85 کیلومتر). 1 ، 00 کیلومتر SW SW تهران. 510 کیلومتری جنوب خسروی (مرز ایران و عراق). 700 کیلومتر بغداد. جاده های فرودگاه اهواز.

شهر باستانی شوش (شوش) ، پایتخت تمدن ایلام ، قبل از ظهور اسلام شهری مهم و پر رونق بود. کاوش های علمی که در سال 1891 میلادی توسط مأموریت های باستان شناسی فرانسه آغاز شده و تا زمان حاضر ادامه داشته ، آثار و بقایای بسیاری از تمدن های پیش از تاریخ را به معرض نمایش گذاشته است. به عنوان مثال اشیاء مس و ظروف کشف شده در پایین ترین سطح منجر به انتساب این لایه به عصر مس شده است ، در حالی که وجود گلدان های رنگی زرد ، تزئین شده با نقوش حیوانات و نقوش هندسی ، وجود یک صنعت سفال سازی در ایران را نشان می دهد. حدود 3000 تا 2500 سال قبل از مسیح.

در قشر دوم این شهر ایلامی تعداد زیادی اشیاء ساخته شده از سنگ ، مس و فلزات دیگر و برخی سیلندرهای ساخته شده از استخوان کشف شده است ، در حالی که اقشار بالاتر دارای ظروف کوره ای ، رنگی و تزئین شده گلدان ، بازوهای فلزی هستند. ، سیلندرها ، پین های مسی و همچنین چهره های انسانی و حیوانی.

محوطه تاریخی شوش از نظر قدمت و اهمیت باستان شناسی به چهار بخش تقسیم شده است. در تمام این بخش ، یادگارهای فراوانی از جمله سفال ، بازوها ، اشیاء زینتی ، فلزکاری ، مقالات برنز و همچنین لوح هایی که اثری از نگاره های نگارگری را نشان می دهند کشف شده است.

به همین ترتیب ، بسیاری از لوح های سفالی و سنگی در شوش کشف شده است که مربوط به سال 1700 قبل از میلاد است. متون این لوح ها معمولاً از لحاظ اسنادی ، حقوقی یا قراردادی است.


شهر باستانی شوش (که امروزه شوش نامیده می شود) یکی از مراکز تمدن باستان است. برای اطلاع از جاذبه های تاریخی و طبیعی آن می توانید از جاذبه های گردشگری شوش دیدن کنید. آنها بازدید کنندگان داخلی و بین المللی زیادی را به این شهر می آورند.

طبق کتب تاریخی ، شوش یکی از مشهورترین شهرهای جهان باستان بوده و چندین هزار سال پایتخت حکومت ایلام (ایلام) بوده است.

از طرف دیگر ، شوش نیز پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشی بود. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرکهای شناخته شده بشر در جهان است. بناهایی مانند کاخ آپادانا ، قلعه شوش ، مقبره دانیل ، هفت تپه و چوکا زانبیل و همچنین جاذبه های طبیعی مانند جنگل قلعه نصیر ، هر بیننده ای را شگفت زده خواهد کرد.

جغرافیای شوش

شهر شوش 5.6 کیلومترمربع و در 115 کیلومتری شمال غربی اهواز واقع شده است. 766 کیلومتر با تهران فاصله دارد. ارتفاع شهر از سطح دریا 87 متر است.

Shush آب و هوای گرم و خشک دارد. در مرکز شهر ، بالاترین دمای تابستان 36 درجه سانتی گراد و کمترین آن به طور متوسط ​​12 درجه سانتی گراد است. هوا در تابستان شرجی است.

سفر به این شهر با ماشین ، هواپیما و قطار امکان پذیر است. با ماشین با ماشین حدود 10 ساعت از تهران تا شوش طول می کشد. علاوه بر ماشین شخصی ، می توانید با اتوبوس به شوش سفر کنید.

در ترمینال جنوبی تهران اتوبوس های مستقیم به سمت شوش وجود دارد.

می توانید اتوبوس را به اهواز ببرید. در میانه راه می توانید در شوش پیاده شوید.

با هواپیما برای پرواز از تهران به دزفول و 1 ساعت و 11 دقیقه از تهران به اهواز 1 ساعت و 4 دقیقه طول می کشد. بدیهی است که باید از آن فرودگاه ها به سمت شوش یک تاکسی سوار شود.

سفر با قطار 13 ساعته از تهران است. شهرستان شوش دارای دو ایستگاه راه آهن: شوش و هفت تپه است. سفر از تهران به شوش از شهرهای قم و اراک آغاز می شود. در استان لرستان از بروجرد و خرم آباد می گذرید و سپس به اندیمشک می روید و در نهایت به شوش می رسید.

هر مسیری که ممکن است طی کنید ، ارزش آن را دارد که از جاذبه های گردشگری شوش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شهر باستانی ایران دیدن کنید.

جمعیت و اقتصاد شوش

سرشماری نفوس ایران در سال 2016 تخمین زده است که شهر شوش دارای 205000 نفر جمعیت است.

احداث جاده اصلی تهران - خرمشهر و راه‌آهن ملی باعث تقویت زندگی اقتصادی شهر شده است. علاوه بر این ، شهر شوش با احداث سد دز برای شبکه انتقال انرژی ، سیستم آبیاری مدرن ، استقرار کشت و صنایع به ویژه در هفت تپه و واحدهای بی شماری صنعتی در منطقه شمالی توسعه اقتصادی بزرگی داشت. خوزستان به ویژه در اطراف منطقه. در شوش بخش خدمات و تجارت اهمیت بیشتری نسبت به سایر بخش ها دارند.

اراضی کشاورزی ، رودخانه های دائمی پر از آب ، سفره های آبدار گسترده ، جنگل های حاشیه رودخانه ، مراتع و مراکز کشت در شهرستان شوش باعث شده است که کشاورزی (کشاورزی ، دامداری و ماهیگیری) به مهمترین فعالیت اقتصادی منطقه تبدیل شود.

تاریخ شوش

کتابهای زیادی در مورد تاریخ شوش نوشته شده است. شهر باستانی شوش مرکز تمدن ایلامی بوده است. شوش از حدود 2700 سال قبل از میلاد تا پایان امپراتوری هخامنشی پایتخت بود . ایلامیان این منطقه حدود 2000 سال از شوش به عنوان پایتخت خود حكومت كردند.

پیش از حمله مغول ها ، شوش در بین ساکنان خود بسیار شکوفا و محبوب بود. بعد از حملات ویرانگر مغولان بود که از سکونت این شهر کاسته شد.

شوش یکی از قدیمی ترین شهرک های شناخته شده در منطقه است و ساخت آن به سال 4200 قبل از میلاد باز می گردد. با این وجود ، اولین آثار شهرکهای انسانی که در اطراف شوش یافت می شود متعلق به دهکده ای است که مربوط به 7000 سال قبل از میلاد مسیح است.

در ایلام و مرکز شوش فعالیت زنان محدود به کارهای خانه نبود. زنان مانند مردان ، اسناد را امضا كردند ، داد و ستد كردند ، وراثت كردند و وصيت كردند كه چگونه املاك آنها پس از مرگ تقسيم شود.

در دوره هخامنشی ، شوش شکوه گذشته خود را دوباره بدست آورد و به چهارراه شرق و غرب تبدیل شد. در دوره هخامنشیان و به دستور داریوش بزرگ ، یک جاده سلطنتی ساخته شد که از شوش عبور می کرد. شهر باستانی شوش پایتخت سیاسی هخامنشی را به پاسارگاد ،تخت جمشید و سایر شهرهای امپراتوری از جمله شهر ساردیس ، پایتخت لیدیا پیوند داد.

موزه شوش

ساخت این موزه به سال 1966 بر می گردد. یکی از مهمترین موزه های اشیاء باستانی ایران است. بازدید از این موزه مانند سفری در طول تاریخ است.

مقبره دانیل

این مقبره با گنبد مخروطی زیبا ، از جاذبه های مذهبی شوش است. حدود 7 سال پیش از میلاد ، دانیل ، نبی ، با یهودیانی که از بابل در بین النهرین آزاد شد ، به شوش آمد. همه ساله چندین زائر از سراسر ایران و جهان برای بازدید از مقبره می آیند. دانیل از یهودا ، فرزند یعقوب ، تبار بود.

مقبره دبل الخزایی

یکی از شاعران مشهور مسلمانان شیعه است که در زمان حکومت عباسیان زندگی کرده است. آرامگاه دبل الخوزایی در مرکز شهر شوش ، جنب مجتمع فرهنگی دابل الخزایی قرار دارد.

تپه های باستانی

تپه های معروف شوش که باستان شناسان اشیاء باستانی بی شماری را پیدا کرده اند ، جوی تپه در شمال جعفرآباد ، تپه بند بال ، تپه بولان است. قدمت تپه ها به دوران ماقبل تاریخ مربوط می شود که به آن دوران سوسیانا گفته می شود.

کاخ آپادانا

 کاخ زمستانی پادشاهان هخامنشی و کاخ اصلی داریوش اول (داریوش بزرگ) پادشاه هخامنشی بود. وی دستور ساخت این کاخ را در حدود 515-521 قبل از میلاد مسیح در شوش بر بقایای بناهای ایلامی بنا کرد.

قلعه شوش

 قلعه ای است که توسط ژاک دو مورگان ، مهندس معدن فرانسه و باستان شناس در یک تپه تاریخی ساخته شده است. او آن را برای اقامتگاه باستان شناسان فرانسوی در نزدیکی مقبره دانیل پیامبر در شوش ساخته است. معماری و طراحی قرون وسطایی است.

در دوره هخامنشی و به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است. این پایتخت سیاسی هخامنشی را به پاسارگاد ، پرسپولیس و سایر شهرهای امپراتوری از جمله شهر ساردیس ، پایتخت لیدیا پیوند داد.

معبد چوکا زانبیل زیگورات

معبد باستانی ایلامی ها ، چوکا زانبیل زیگورات ، در حدود چهل کیلومتری جنوب شرقی ویرانه های کاخ آپادانا در شوش واقع شده است. این جاذبه تاریخی شوش یک معبد باستانی به شکل زیگورات است که در حدود 1250 سال قبل از میلاد ساخته شده است. این بنای تاریخی همچنین به عنوان میراث جهانی یونسکو به نگارش در آمده است.

کاخ اردشیر (کاخ شاهور)

در ضلع غربی رودخانه شاهور واقع شده است. باستان شناسان کاخ اردشیر را در سال 1968 کشف کردند. این کاخ که توسط اردشیر دوم ، پادشاه ساسانی ساخته شده است ، در 350 متری غرب آپادانا واقع شده است.

ایوان کرخه

شهری از دوره ساسانی است که در زمان شاپور دوم ساخته شده است. در 20 کیلومتری شمال غربی ویرانه های شوش و 20 کیلومتری جنوب غربی شهر دزفول ، در سمت راست رودخانه کرخه در جاده دهلران واقع شده است. این شهر کاملترین و بزرگترین شهر دفن شده ساسانی است.

محوطه باستانی یک قبر در هفت تپه

سایت باستانی هفت تپه (به معنای هفت تپه به زبان فارسی) در حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده است. همانطور که از نام آن مشخص است ، این سایت از چندین تپه تشکیل شده است. وسعت این مکان باستانی کاوشگرهای مختلفی را به خود جلب کرده است.

 رودخانه کرخه 

کرخه رودخانه ای است که در جنوب غربی ایران در استان خوزستان واقع شده است. رودخانه کرخه از شمال به جنوب جریان دارد. پس از عبور از ساختمانهای باستانی در شوش ، به سمت غرب هدایت می شود. منطقه کرخه در 5 کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اهواز - شوش به عنوان یک نوار سبز در حاشیه رودخانه کرخه واقع شده است.

بعد از رودخانه کارون و سفید رود ، رودخانه کرخه سومین رودخانه بلند ایران است. این رود از کوههای زاگرس سرچشمه می گیرد.

پارک ملی کرخه

پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه از کوه های تپه ای در شمال و یک بخش دشت در جنوب تشکیل شده است. رودخانه کرخه از پارک ملی می گذرد و در جنوب غربی و غرب استان خوزستان در مورب های جارو جریان دارد. جنگل های زیبایی از جمله قلعه نصیر وجود دارد که چشم انداز بسیار زیبایی در این پارک وجود دارد.این پارک ملی یک جاذبه طبیعی طبیعی شوش است که برای اطلاع از غنای طبیعت در این منطقه باید از آن بازدید کنید.

رودخانه شاهور

این رودخانه زیبا از وسط شهر شوش می گذرد. اسناد تاریخی نشان می دهد که شاهور یا شاور یکی از قدیمی ترین رودخانه های ایران است.

تالاب

بامجج اگر در امتداد رودخانه شاهور شوش قدم بزنید ، پس از گذشت چند مایل ، آخرین ایستگاه شما تالاب زیبای بامزه (بامژ) خواهد بود. در حقیقت رودخانه شاهور یکی از منابع تأمین آب این تالاب است. با سرریزهای فصلی خود ، تأثیر بسزایی در زندگی تالاب دارد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده