خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» صنایع دستی ایران رنگین کمانی از تنوع

صنایع دستی ایران رنگین کمانی از تنوع

 آثار تاریخی با توجه به تمدن بسیار قدیمی ، فرهنگ غنی و موقعیت جغرافیایی ایران نقش مهمی در دنیای هنر و صنایع دستی دارد. در مواجهه با سوغاتی های فراوان جذاب ، گردشگران به سختی می توانند خود را کنترل کنند. 

هر قسمت از ایران در محصولات خاصی تخصص دارد که دانستن آنها برای به دست آوردن قیمت مناسب ضروری است. این محصولات برجسته در زمینه های مختلف از جمله بافندگی ، معماری ، نقاشی ، سفال ، خوشنویسی ، فلزکاری و سنگ تراشی و جواهرات سنتی ، شیشه ، سفال ، سرامیک ، فرش دستباف و صنایع دستی گلیم، زیلو ، چوبی و مس از جمله این صنایع دستی در تاریخ جهان است. 

هنرها و صنایع دستی چشمگیر ایران فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران و ایران با صنایع دستی بسیار زیبا مانند فرش های ایرانی و کارهای کاشی کاری شناخته شده است. مطمئناً با تعجب در هر گوشه این کشور پهناور شگفت زده خواهید شد وقتی در مورد هنر و معماری ایران صحبت می کنیم ، صنایع دستی اصفهان بخشی از چوبهای ریز و درشت را با هم بازی می کنند تا صنایع دستی باشکوهی ایجاد کنند.کاشی کاری پارسی یکی از صنایع دستی دیدنی و جذاب ایران است. در گذشته اصفهان و تبریز دو مرکز اصلی موزاییک ایران بودند.

می توان گفت که هر فرش ایرانی قطعه ای زیبا از فرهنگ و طبیعت ایرانی است. گرچه فرش بافی در ایران یک هنر ملی است و قدمت 2500 سال قدمت ، هنر فرش بافی ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان دارد و شامل الگوهای ترکیبی شگفت انگیز شبیه به باغ فارسی است: پر از گیاهان ، پرندگان و جانوران با بیشماری از رنگ های استخراج شده از گلهای وحشی. فرش ایرانی به طور سنتی در طی چند ماه از مواد طبیعی ساخته شده است. بسته به جایی که فرش ساخته شده است ، الگوهای و نقوش با برخی از تفاوت در بافت ها و تعداد گره ها در فرش هایی مانند گبه و کیلی متفاوت است. بافندگان فرش ایرانی بیشترین میزان فرش دستباف را در سراسر جهان تولید می کنند.

از زمان صفویه ، خاتم کاری از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است. کاردستی شامل تولید الگوهای پوشش (عموماً به شکل ستاره) با چوبهای نازک چوب (آبنوس ، ساج ، نارنج ، گل رز) ، برنج (برای قطعات طلایی) و استخوان های شتر (برای قسمت های سفید) است. بسیاری از اشیاء را می توان با تزئینات تزئینی از جمله جواهرات / جعبه های تزئینی ، تخته های شطرنج ، لوله ها ، میز ، فریم یا برخی از آلات موسیقی تزئین کرد. خاتم همچنین می تواند در مینیاتورهای فارسی مورد استفاده قرار گیرد و آن را به یک اثر هنری جذاب تر تبدیل کند. این هنر و صنعت هنوز هم در شهر تاریخی اصفهان تمرین و اجرا می شود.

کار مینا

داشتن استفاده فراوان در تولید ظروف فلزی و بهداشتی ، کار با میناکاری و هنر تزئین فلزات با کتهای رنگارنگ و پخته شده ، یک اثر هنری شایان ستایش در اصفهان است که مدت ها مورد توجه نقاشان ، طلافروشان و حکاکی های فلزی قرار گرفته است. این اثر هنری در سراسر جهان به شرح زیر است: نقاشی مینا ، مینای شطرنج مانند و مینای دندان حفره. وجود ظروف و مواد برجسته لعاب دار مربوط به سلسله های سلجوقی ، صفوی و زند است که در اسناد تاریخی نشان داده شده است. بسیاری از ظروف مینا شده مربوط به گذشته متعلق به سلسله قاجار در طی سالهای 1810-90 است. النگوها ، جعبه ها ، سر لوله های آب ، گلدان ها و ظروف طلایی با نقاشی های زیبا به رنگ های آبی و سبز از آن زمان باقی مانده است. این هنر از نظر کمیت و کیفیت توسط استاد شککراله سانی زاده پرورش یافت ،

هنر میناکاری یکی از باشکوه ترین صنایع دستی ایران است. این هنر نقاشی و طراحی سطح فلزات از قبیل طلا ، نقره و مس به وسیله رنگهای لعاب و آتش در کوره است (بعضی اوقات روی شیشه یا سرامیک نیز انجام می شود.) به گفته محقق مستشرق آرتور پوپ ، قدمت میناکاری به 1500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد

میناکاری معمولاً روی ظروف مختلفی از قبیل گلدان و بشقاب ، قاب عکس ، درب و پنجره در حرم های مقدس ، جواهرات ، اشیاء تزئینی کوچک انجام می شود و با خاتمکاری ، مینیاتور ، ساخت جواهرات و انواع دیگر هنرها ترکیب می شود. انواع مختلف رنگ مورد استفاده در میناکاری از گیاهان ، مواد معدنی و سنگ آهن گرفته شد. امروزه اغلب از رنگهای شیمیایی استفاده می شود. صنعتگران در ترکیب با مواد شیمیایی مختلف از طلا ، مس و قلع استفاده می کنند و به ترتیب رنگ های قرمز ، سبز و زرد را تهیه می کنند.

مینا به معنای بهشت ​​در فارسی ، روکش شیشه ای است که با حرارت می توان بر روی انواع مختلف فلزات ثابت کرد. در رنگهای مختلف از جمله آبی لاجوردی ، بنفش مایل به قرمز ، سبز ، زرد ، فیروزه ای ، زرد ، طلایی و مشکی موجود است. اما اصفهان میناکاری معمولاً با رنگ های آبی لاجورد و فیروزه ای یا سیاهی شناخته می شود.

برای شناختن اصلی مینا این است که رنگ سفید برای مینا وجود ندارد! در هر زمان که لازم باشد ، صنعتگران از لعاب زیر مینا بر روی صنایع دستی استفاده می کنند یا قسمت های نقاشی شده را با استفاده از ابزار سر تیز خراشیده می کنند تا به رنگ سفید لعاب برسند. این می تواند برای تورهایی که به ایران مایلند از فلزات فارسی به عنوان سوغات به سرزمین خود ببرد ، مفید باشد.

طرح های میناکاری معمولاً از الگوهای متقارن سنتی مانند عربی ، گل و پرنده با زمینه گل و بناهای تاریخی مذهبی است. هرچه طرح های پیچیده تر و پیچیده تر باشد ، هنر و صنعت گران تر خواهد بود. می توان آن را با آب ولرم و اسفنج شستشو داد.

دو نوع میناکاری وجود دارد

مینای نقاشی شده ، و خانبندی که به آن چرخان نیز گفته می شود.فلز امروزه معمولاً مس توسط یک صنعت گر شکل می گیرد. سپس ، آن را با یک لعاب سفید می پوشاند. در مرحله بعد ، بدن را در دمای 800 درجه سانتیگراد در کوره قرار می دهد و آن را با لعاب با کیفیت بالاتر مجدداً گرم می کند و دوباره آن را گرم می کند. این روند معمولاً سه تا چهار بار تکرار می شود،این صنعتگر می تواند بدنه فلزی را طراحی و نقاشی کند. سرانجام ، صنعتگر ظرف فلزی رنگ شده را به کوره می فرستد تا رنگ را تثبیت کند.

ابزارهای مختلفی که در طی این فرآیند استفاده می شود شامل کوره ، انبردست ، دستگاه پرس ، قلم مو یا قلم بسیار ریز و غیره است.از میان نمونه های مینا کاری ایران باستان ، صفحات ساسانی وجود دارد که در ارمنستان کشف شده و در موزه هنرهای اسلامی برلین نگهداری می شود. یکی از قدیمی ترین نمونه های میناکاری ، یک جفت گوشواره است که در نهاوند کشف شده و قدمت آن بین 800-700 سال قبل از میلاد مسیح است. یک بازوبند طلای هخامنشی که با میناکاری تزئین شده است در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به نمایش گذاشته شده است.

میناکاری در زمان دوره سلجوقی به اوج خود رسید. ظروف برنجی مینا در آن زمان رایج بودند و به کشورهای همسایه نیز صادر می شدند. در دوره مغول ها ، میناکاری فارسی شاهد تغییرات بزرگی بود و کتیبه های عربی به تصاویر لباس و ظاهر درباریان فارسی تبدیل شدند. در زمان صفویان ، نقوش عربی به نقوش اضافه می شد و از رنگ قرمز بیشتر از همیشه استفاده می شد.طرح های رایج ضیافت های سلطنتی ، شکار و اسب سواری روی نقره بود.

در زمان قاجار ، هنر میناکاری رو به زوال گذاشت. این ماده بیشتر در حباب های حباب استفاده می شد ، زیرا در دربار پادشاهان قاجار رایج بود.پس از دوره قاجار ، این هنر فراموش شده دوباره زنده شد. در حال حاضر ، اصفهان مرکز میناکاری در ایران است.اکثر صنعتگران میناکاری را با طلای مشابه سبک دوره قاجار انجام می دهند. مشهورترین استاد اصفهانی در زمینه مینا کاری، شکرالله ثانی زاده است که پس از جنگ جهانی اول این هنر ارزشمند را احیا کرد.

به عنوان یک کشور باستانی گسترده در طول تاریخ طولانی خود از فرهنگ ها و قومیت های متنوعی برخوردار بوده وبه همین دلیل به اندازه آینه سبک زندگی و باورهای ملل مختلف ، در صنایع دستی بسیار غنی است. در میان صنایع دستی متنوع ایران ، فلزکاری بهترین اثبات شده است. می توان تاریخ باشکوه ایران را بر روی سطح فلز مشاهده کرد.

از دوره هخامنشی ، جواهرات و کارهای فلزی برجسته و به سبک منحصر به فرد فارسی کشف شده است که در بین آنها ، قافیه ها از همه برجسته ترین هستند. این دوره را می توان عصر طلایی ساخت فلز در نظر گرفت ، زیرا روش های مختلفی از قبیل چکش کاری ، قالب ریزی و تزئین کردن سنگهای قیمتی توسط صنعتگران مورد استفاده قرار گرفت.

در دوره ساسانیان ، فلزکاری شکوفا شد و از مرزهای ایران فراتر رفت.بشقابها و کاسه های نقره حکاکی شده ساسانی که پادشاهان ، دعوا و اعیاد را نشان می دهند ، که اغلب اوقات طلاکاری شده اند تا حدی زنده مانده اند. پس از ظهور اسلام ، سبک فلز ساسانی همچنان توسط هنرمندان دنبال می شد. طراحی آن عمدتا شامل شکار سلطنتی بود.

در دوره سامانیان از مواد ارزانتر مانند مس در روشهای نوآورانه استفاده می شد. در قرن دوازدهم میلادی ، ستاره شناسی ساخته شده در اصفهان در ایران و سایر کشورها شهرت پیدا کرد. برخی از متعلقات طبقه فوقانی که از آن زمان پیدا شده است شامل اسلحه های مینا یا طلاکاری شده طلا یا نقره ، کمربند ، جعبه و ظروف است.

در طول 10 هفتم و 11 هفتم قرن ها، آلومینیوم آلیاژهای مس (برنز و برنج) آثار فلزی بسیار آراسته محبوب شد و به عمل آمد.طرح ها ادامه الگوهای ساسانی بودند اما معمولاً با اشکال هندسی و خطاطی احاطه شده اند. در دوره سلجوقی ،کارهای فلزی با تزئینات فلزی گرانبها تزئین شده بود.در 14 هفتم قرن، هنرمندان طلا و نقره الگوهای در مواد فلزی ارزان تر ساخته شده است.

در دوران سلسله صفویه ، فلزکاری روند نزولی تدریجی را تجربه کرد ، هنوز هم فلزات لوکس و ارزانتر به روشهای استادانه ای ساخته می شدند. درهای قرمز ، سیاه و سبز جای خود را به نقره و طلای داد. در عوض ، از طلا و نقره به عنوان مثال برای درهای زیارتگاه های آیین شیعه استفاده می شد. در آن زمان بهترین شمشیرها در ایران ساخته شده بودند. بسیاری از جواهرات ساخته شده در آن زمان و پس از آن قابل بازدید در موزه جواهرات تهران است .

در سلسله قاجار ، هنر اروپایی تأثیر شدیدی بر هنر ایرانی داشت و فلزکاری نیز از این قاعده مستثنی نبود.در آن زمان از زیور آلات مینا شده ، که اغلب به شکل گلها بود ، روی فلز استفاده می شد. فلزکاری ایران به چند دسته تقسیم می شود. این دو مشهور به نام های میناکاری و قلم زنی شناخته می شوند .


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده