بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه های گردشگری گنبد کاووس طبیعت و نقاط دیدنی تاریخی

جاذبه های گردشگری گنبد کاووس طبیعت و نقاط دیدنی تاریخی

گنبد کاووس 

طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی فوق العاده در شمال ایران. بلندترین برج آجری جهان را دارد. قبرستان و حرم خالد نبی ، امامزاده یحیی بن زید ، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس ، بازار بزرگ روسی ، مجتمع سوارکاری ، سد گلستان ، دهستان هیوهچی-بالای ، الما گل ، آجی گل و تالابهای آلا گل و برخی دیگر از این مناطق ،جاذبه های گردشگری گنبد کاووس هستند

جغرافیای شهر گنبد کاووس

گنبدکاووس یکی از شهرهای استان گلستان است که در 3 کیلومتری شهر باستانی گرگان واقع شده است. کشور ترکمنستان از شمال ، شهر شاهرود از جنوب ، شهر مینودشت از شرق ، بندر ترکمن از شمال غربی و گرگان و علی آباد از غرب مناطق همسایه گنبد کاووس هستند.


این شهر دارای آب و هوای معتدل و مرطوب و میزان بارندگی سالانه حدود 500 میلی متر است. متوسط ​​دما سالانه 18.6 درجه سانتی گراد است. ارتفاع این شهر 52 متر از سطح دریا است.

سفر به گنبد کاووس

مسافرت با اتومبیل از تهران به گنبدکاووس دو راه دارد: یکی از آنها 508 کیلومتر و دیگری 555 کیلومتر است که کمی طولانی تر است:

جاده اول ، کمی کوتاهتر ، از تهران به شمال شرقی و شهرهای دماوند ، قائمشهر ، فیروزکوه ، گرگان ، علی آباد کتول و سپس گنبد کاووس است. مسیر بسیار سرسبز و زیبا است.

جاده دوم از شرق تهران و از طریق شهرهای ورامین ، دامغان ، شاهرود و سپس گنبدکاووس است. این جاده دارای شهرهای کمتری است و نیم ساعت بیشتر از مسیر اول طول می کشد.


اتوبوس های پایانه اتوبوس بیهقی و پایانه شرق تهران هر روز به سمت گنبدکاووس حرکت می کنند. سفر با اتوبوس حدود 7-8 ساعت طول می کشد.


در گنبدکاووس هیچ فرودگاهی وجود ندارد. برای مسافرت با هواپیما می توانیم به فرودگاه گرگان عزیمت کنیم و سپس با یک تاکسی حرکت کنیم تا به شهر گنبد کاووس برسیم. سفر از گرگان به گنبد کاووس طولانی و خسته کننده نیست و 1 ساعت و 30 دقیقه طول می کشد.سفر به گرگان با هواپیما از فرودگاه مهرآباد تهران 50 دقیقه طول می کشد.

قطار

شهر گنبد کاووس یک ایستگاه قطار ندارد و اگر می خواهید با قطار سفر کنید باید به گرگان بروید. سفر از تهران به گرگان با قطار حدود 11 ساعت طول می کشد و از حومه شهر زیبا می گذرد.


جمعیت و اقتصاد شهر گنبد کاووس

براساس آمار سال 2016 سازمان جمعیت و مسکن ایران ، جمعیت این شهر 151 ، 910 نفر است. اقوام مختلف مانند ترکمن ها ، مازندرانی ها ، آذری ها ، خراسانی ها ، سمنانی ها ، بلوچستانی ها ، قزاق ها و سیستانی ها در این شهر زندگی می کنند.

گنبد کاووس دارای خاک حاصلخیز است. رودخانه ها و چاه ها آب مورد نیاز کشاورزی را تأمین می کنند. گندم ، جو ، برنج و مرکبات محصولات کشاورزی گنبد کاووس هستند. در این شهر تعداد زیادی باغ زیتون وجود دارد. گنبد کاووس صادرکننده اصلی غلات به تهران و سایر شهرهای بزرگ است. پایه اقتصادی شهر کشاورزی است. دامپروری و صنایع وابسته نیز در آنجا مرسوم است.

 صنایع دستی فرش و قرچین (نوعی فرش) اشاره کرد. فرش قرمزهای با کیفیت بالا و ترکمن ، نمادی از ثبات مردم محلی ، به ویژه مشهور است. پرورش اسب در منطقه رایج است و اسب های ترکمن در سراسر جهان مشهور هستند. علاوه بر این ، کارخانه های آرد ، روغن ، نخود فرنگی ، کنسرو ، کمپوت و نئوپان در این شهر فعال است.

تاریخ گنبد کاووس

کاوش های باستان شناسی تمدن منطقه را حدود 5000 تا 6000 سال تخمین زده اند. این شهر باستانی دارای تاریخی پر از فراز و نشیب است. با ظهور اسلام و در قرون اولیه آن ، گنبدکاووس نقش برجسته ای در شکوفایی فرهنگ اسلامی داشت.

اونسور المعالی کیکاووس ، یکی از آخرین امیران سلسله ژیارید و نویسنده کتاب بزرگ " قبوس نام " و عبد القاهر الجورجانی ، نویسنده کتابهای گرانبها درباره دستور زبان و معانی علم عربی ، نقش بسزایی در پیشرفت ادبیات فارسی و عربی ایفا کرد. علاوه بر این ، محققان تخمین می زنند که قابوس نام مجموعه ای از تمدنهای اسلامی قبل از مغول است.

در پزشکی نیز این منطقه یک شهر بزرگ برای جهان اسلام بوده است. ابو سهل المسیحی و سید اسماعیل (حکیم) جرجانی ، نویسنده " زاخیریه خوارزمشاهی " ، دو پزشک گنبد کاووس هستند که در ایران و جهان مشهور هستند. گنبدکاووس که یکی از مهمترین ایالات ایران در طول تاریخ است ، در سال 1938 به مازندران پیوست.


در زمان های قدیم ، شهری به نام هیرکانیا وجود داشته و سپس به گرگان یا جورجان تغییر نام داده است. در شهر فعلی گنبدکاووس و در جاده ابریشم قرار داشت. بنابراین ، از ارزش تجاری زیادی برخوردار بود. در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی ، شهر جدیدی به نام گنبد کاووس با قوانین شهرسازی مدرن در نزدیکی ویرانه های گرگان باستان ساخته شد. مدتها بود که در زمان سلطنت سلسله زیارید ، این شهر پایتخت ایران بود.


شیخ فخرالدین اسد گرگانی ، شاعر ویس و رامین و ابن سینا ، دانشمند ، فیلسوف و پزشک ماهر ایرانی ، از جمله دانشمندانی هستند که در گنبد کاووس زندگی می کنند.


حدود 100 سال پیش زمین لرزه ای شهر گنبد قاووس را ویران کرد. پس از آن مردم به بازسازی شهر کمک کردند. بنابراین ، بقایای شهر قدیمی در قسمت شرقی شهر فعلی باقی مانده است.


در زمان سلسله پهلوی ، رضا شاه دستور داد تا شهر فعلی را در سال 1927 بازسازی كند. به احترام قابوس بن ووشگبیر ، شاه این شهر را به عنوان گنبد قابوس نامگذاری كرد كه هم اكنون به گنبد كاووس تغییر نام داد. کارشناسان شهری آلمان نقشه اصلی شهر را مطابق با اصول شهرسازی در ذهن خود طراحی کردند. بنابراین ، این شهر دارای چهارراهی است ، همچنین الگوی شطرنجی فاقد معابر باریک و قدیمی است.


برج گنبد قابوس

برج ساخته شده از آجر پخته ، محل دفن قباوس بن ووشگیر ، سلطان سلسله زیارید است. علاوه بر این ، همچنین قدیمی ترین برج آرامگاه به سبک رازی است و دارای ارتفاع 60 متر است. 

این برج تاریخی در نزدیکی پارک ملی این شهر در یک تپه مصنوعی به ارتفاع 15 متر قرار دارد. یونسکو در سال 2013 گنبد برج گنبد قابوس را در فهرست میراث جهانی به عنوان میراث فرهنگی ملموس ایرانی حک کرد.

بازار بزرگ روسی

این بازارچه قدیمی است که در ورودی شهر گنبد کاووس واقع شده است. بازار روسیه یکی از مهمترین مراکز اقتصادی شهر است. این بازار سرپوشیده دارای یک سنت دیرینه است که مغازه های زیادی در دو طرف آن وجود دارد.

امامزاده یحیی بن زید

این بنا محل دفن فرزندان یکی از ائمه شیعه است. بنای امامزاده به سال 738 برمی گردد. ایرانیان بارها این ساختمان را مرمت و بازسازی کردند. امامزاده یحیی بن زید یک عالم مشهور مذهبی از استان گلستان است. روزانه تعداد زیادی زائر و بازدیدکننده از مناطق مختلف می آیند. بنابراین در اکثر اوقات پر از زائران است.


حرم خالد نبی

این حرم محل دفن یک قدیس برای ترکمنهای ایرانی است که در 90 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس ، در کوههای بین کلاله و مراوه تپه ، در کوهی به ارتفاع 700 متر واقع شده است. براساس عقاید مردم ترکمن ، خالد نبی (خالد بن سنان) یکی از چهار پیامبر است که در پایان زمان بین عیسی و محمد ، مردم را به سمت دین خدا دعوت می کرد. او یک عرب بود.

منطقه سد گلستان 

گلستان در قسمت شمال شرقی شهر گنبد و در رودخانه گرگان واقع شده است. منظره این سد بسیار زیبا است. این یکی از جاذبه های گردشگری گنبد کاووس است.


تالاب های آلما گل ، آجی گل و تپه های آلا گل

از دیگر جاذبه های طبیعی گنبد کاووس می توان به تالابهای آلما گل ، آجی گل و آلا گل اشاره کرد. در طول فصل مهاجرت ، انواع پرندگان به این تالاب مهاجرت می کنند و مناظر دیدنی را خلق می کنند. تالاب آلما گل در قسمت شمالی شهر گنبد ، در شمال روستای تنگلی واقع شده و بسیار نزدیک مرز ایران و ترکمنستان است. این تالاب مربع شکل 207 هکتار است.

تالاب آجی گل در قسمت جنوبی روستای تنگلی قرار دارد. این تالاب با مساحت 360 هکتار در بین تالابهای آلما گل و آلا گل واقع شده است.

تالاب آلا گل در بخش شمالی گنبدکاووس و در 60 کیلومتری آن واقع شده است. جلبک های سبز بیشتر بستر تالاب را پوشانده و نی ها و ماسه های معمولی آن را احاطه کرده اند.


دریاچه مصنوعی

این دریاچه در ورودی شهر گنبدکاووس واقع شده و یک مکان تفریحی و تفریحی شهر است. مساحت دریاچه پنج هکتار است. قرار گرفتن در دریاچه در نزدیکی پارک شادی و تفرجگاه در حومه آن باعث جذابیت این مکان تفریحی شده است.


مجتمع سوارکاری

یک مجموعه بزرگ شامل پارکینگ ، فضای سبز ، امکانات اسب سواری ، سوئیت ، ویلا ، اصطبل های زمستانی و تابستانی ، زمین مسابقات و استخرهای شنا است. این مجموعه در بلوار معلم و در شمال شرقی شهر گنبدکاووس واقع شده است. مسابقات اسب اسب در بهار و پاییز برگزار می شود و طرفداران سراسر کشور را به آن مکان فرا می خواند.

برای مسافران که به دنبال جاذبه های فرهنگی و طبیعی هستند ، یک منطقه ایده آل ایران است. که نزدیک به دریای خزر است و مردم محلی و زندگی عشایری را در آن زندگی می کنند و چشم انداز شگفت انگیز است. جاذبه های توریستی گنبد کاووس چیزهای زیادی برای ارائه به طرفداران جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران دارد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده