دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» صنایع دستی ایرانی ، بهترین سوغاتی

صنایع دستی ایرانی ، بهترین سوغاتی

ایران باستان ، امروز ایران مدرن ، با سنت و فرهنگ تجلی می کند. میراث غنی ایران باستان نگهداری می شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. موزاییک فارسی نوع دیگری از هنر باستانی است. روزگاری خاتم یک هنر بی اعتمادی با چوب بود که به یک هنر واقعی تبدیل شد و در سراسر جهان رواج یافت.

تاریخ دقیق منشأ این هنر مشخص نیست ، اما اوج محبوبیت و توسعه خاتم در دوره صفویه از قرن شانزدهم هجدهم بدست آمده است. جزئیات حفظ شده داخلی (قفسه سینه ، جداول ، غرفه ها ، شطرنج ) و همچنین پنجره ها و درها با موزاییک فارسی تزئین شده است.

صنایع دستی در ایران

یکی از سنت های ایران باستان صنایع دستی است که در فرهنگ ملت نگهداری می شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. امروزه محصولات دستباف بسیار در خارج از ایران به عنوان یک هنر بی نظیر مورد توجه قرار می گیرند. شیوه های رایج صنایع دستی ایران شاهکارهای واقعی است و هرکدام تاریخ خود را دارند.


تمبر بر روی فلز منشاء در ایران باستان بیش از 4000 سال پیش است. برای قلم زنی ، استادان در ابتدا از مس استفاده می کردند ، اما اکنون از مواد گران قیمت دیگری مانند طلا و نقره استفاده می شود. نقشه ها به قدری منحصر به فرد و پیچیده است که در بعضی مواقع قیمت محصول توسط خود کار ایجاد می شود و نه توسط مواد گران قیمت. استادان از الگوهای سنتی ، پرندگان ، حیوانات ، طبیعت ، رویدادهای تاریخی ، توطئه های آثار معروف و سایر مضامین برای تزئین استفاده می کنند. خود نقاشی و انگیزه هم به تخیل و مهارت استاد بستگی دارد.


روند ترسیم یک تصویر کاملاً پیچیده است و با پوشش سطح فلز با محلول رزین و گچ شروع می شود. با یک ابزار ویژه ، استاد الگوی را اعمال می کند ، پس از آن محلول پیش از استفاده از آن شسته می شود ، سطح با زغال سنگ مالیده می شود و صیقل می یابد. پس از پرداخت ، تصویر می درخشد.


قلم کاری

نام galyamkari ممکن است آن را به تکنیک حکاکی روی فلز ارجاع دهد ، اما galyamkari یک تکنیک برای اعمال الگوهای بر روی پارچه است. این روند کمتر پیچیده و جالب است.


ریشه های قلم کاری به چین باستان باز می گردد و در ایران باستان ، قلمکاری پس از حمله مغول ها رواج یافت. سفره های نقاشی شده در بازارها ظاهر می شدند و ایرانیان شروع به ساخت پارچه های رنگی خود کردند. در دوره صفویان از پارچه چاپی استفاده می شد و بعداً از پارچه های نقاشی شده فقط برای محصولات داخلی استفاده می شد.


برای پارچه نخی گلیم بافی استفاده می شود. الگوهای بر روی پارچه با یک لکه مخصوص اعمال می شود. قبل از استفاده از الگوی ، پارچه در محلول مخصوصی درمان می شود که رنگ ها را برای مدت طولانی روشن نگه می دارد و از محو شدن محافظت می کند. بعد از ترسیم الگوی ، پارچه در آب جوشیده می شود و سپس در آب یخ نگه می دارد. زیباترین محصولات با نقاشی را می توان در اصفهان یافت.


Firuze kub یک نوع صنایع دستی نسبتاً جدید است ، اما با داستان دیگری ارتباط دارد. کلمه "firuz" به معنی سنگ شادی است و به عنوان "فیروزه" ترجمه می شود. ایران زادگاه بهترین فیروزه ها به حساب می آید. طبق افسانه ، فیروزه استخوان کسانی است که از عشق درگذشت. خود سنگ به عنوان نمادی از عشق و علاقه شناخته می شود. این سنگ در ایران از سایر کشورها گرانتر است ، اما فیروزه ایرانی از بهترین کیفیت برخوردار است.


Firuze kub برای صد سال موفق به محبوب ترین کارت ویزیت صنایع دستی و کشور شد. بهترین استادان با firuze kub در اصفهان موارد منحصر به فردی ایجاد می کنند. در بازار اصفهان می توانید زیباترین وسایلی مانند گلدان ها ، بشقاب ها ، سینی ها و جواهرات را که با فیروزه آغشته است پیدا کنید. به عنوان یک ماده مس ، نقره ، برنز ، نیکل و cupronickel استفاده می شود.


میناکاری یکی از هنرهای باستانی استفاده از مینای چند رنگ روی یک محصول فلزی است. سنت میناکاری بیش از 5000 سال پیش بخشی از فرهنگ ایران باستان بود و تا به امروز با تجملات خود شگفت زده می شود. می توانید اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه میناکاری و روند استفاده از مینای دندان در اینجا کسب کنید .

خاتم کاری

درپوش روی چوب به اندازه میناکاری باستانی و بی نظیر است. خاتم در دوره صفویه به اوج محبوبیت رسید و تا به امروز ایران بهترین تولید در تولید خاتم کاری است. در سایر کشورهای شرقی مراکز تولید چوب موزائیک نیز یافت می شود.


از خاتم کاری برای تزئین جزئیات داخلی چوبی مانند پنجره ها ، درها ، میزها و صندلی ها ، تابلو ، قاب های عکس و سایر قطعات داخلی استفاده شده است. 


خاتم سنتی یک الگوی شش ضلعی مثلث است. الگوهای پیچیده تر انحطاط است ، اما خاتم به دلیل الگوی شش ضلعی شناخته شده است. این الگوی چنان پیچیده است که تشخیص همه اجزا تقریباً غیرممکن است.

از انواع گونه های چوبی مانند صورتی ، آبنوس ، نارنجی ، گردو ، اکالیپتوس و غیره برای خاتم استفاده می شود. هر الگوی سایه خاص خود را دارد: از درخت گردو و درخت آبنوس مثلث های سیاه ساخته شده است ، برای گران تر خاتم عنوبا استفاده می شود. برای مثلث های رنگی از یک درخت نارنجی رنگی استفاده می شود.

علاوه بر چوب ، از پوسته استخوان شتر و گاو ، صدف عاج و صدف در خاتم استفاده می شود. مثلث های طلایی و نقره ای از موضوعات فلزی مانند مس ، اس ، لور و طلا بدست می آید.

هر قسمت تشکیل دهنده خاتم به شکل یک تریبون است. داشتن شکل های کاملاً صاف بسیار مهم است ، به طوری که الگوی نهایی متقارن و ایده آل باشد. چوب ، فلز و استخوان با هم ترکیب شده و الگوی منحصر به فردی از گل را تشکیل می دهند. صفحات "چوب" آماده برش خورده و صفحات آنها برای تزئین اشیاء مناسب است. از هوتام برای تزیین نه تنها اشیاء چوبی ، بلکه از جنس فلز نیز استفاده می شود ، به عنوان مثال کوزه ها ، ظروف مسی و غیره

لمس نهایی یک پوشش لاک برای محافظت از سطح در برابر خراش و سایش است.

هنرمندان واقعی آثار هنری را خلق می کنند که هیچ مشابهی ندارند. امروزه استادان اصفهانی مانند وسایل گران قیمت ، میز ، ساعت ، وسایل جانبی سفره ، اشیای منحصر به فردی را با خاتم تزئین می کنند.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده