بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ابریشم |تاریخچه ، تولید و محصولات

 ابریشم  |تاریخچه ، تولید و محصولات

راز تولید ابریشم موجودی ریز است که به نام کرم ابریشم معروف است اکثر ابریشم در چین تولید می شود ، اما این کشور هیچ گونه تنظیم معنی دار را برای تولید کنندگان ابریشم اعمال نمی کند. کسانی که ابریشم را کشف کردند و به پرورش پیله‌های آن پرداختند، چینی‌ها بودند. هنر پارچه ابریشم، ابتدا محدود به اعضای دربار امپراطوری بوده است؛ اما کم‌کم در سطوح پایین جامعه چین گسترش و شهرت یافت. به تدریج یک مسیر تجاری به غرب به نام “جاده ابریشم”، پدید آمد. گذرگاهی پر پیچ و خم که از سرزمین چین شروع می‌شد و هزاران مایل دورتر در بازارهای خاور‌ میانه پایان می‌یافت.


چینی‌ها تا قرن ها اسرار تولید ابریشم را می‌دانستند و صادرات کرم ابریشم کاملاً ممنوع بود.در حدود 140 سال قبل از میلاد، تخم‌های کرم ابریشم و قلمه‌های درخت توت؛ که کرم ابریشم از آن تغذیه می‌کند، به خوتان (در افغانستان امروزی) رسیدند.


تخم کرم ابریشم توسط یک شاهزاده خانم چینی که به قصد ازدواج با پادشاه به آنجا رفته بود، به آن سرزمین قاچاق می‌شود و در آن زمان به هند و یک قرن بعد به کره و ژاپن منتقل می‌شود.

از آن زمان بافندگی ابریشم بخشی جدایی ناپذیر از روستاهای بی‌شمار شمال شرقی تایلند است.


یکی از مشهورترین محصولات سنتی که در چین تولید می‌شود ابریشم است. تاریخ این محصول فوق‌العاده به هزاران سال قبل برمی‌گردد.این کشور بزرگترین صادر کننده ابریشم به سراسر دنیا به حساب می آید. کارخانه ابریشم سوژو (Suzhou) نیز به عنوان یکی از مراکز مهم صنعت ابریشم کشور، سالیانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان می باشد.


چین محل تولد ابریشم به حساب آمده و عقبه تاریخی 6000 هزار ساله دارد. در افسانه‌ها آمده است که بانو Hsi-Lin-Shih (همسر امپراطور زرد Huangdi) در حال چای خوردن در زیر درخت شاه توتی بوده که ناگهان پیله‌ای در فنجان وی می‌افتد. در همان حال بانو متوجه رشته‌ی سفید قدرتمندی در اطراف پیله شد که در حال باز شدن بود. او این رشته را به دور انگشت خود پیچید و به این نتیجه رسید که میتوان از آن برای بافتن نخ استفاده کرد. بنابراین صنعت ابریشم متولد شد. او به مردم خود نحوه نگهداری و تولید کرم ابریشم را یاد داد و بعدها دستگاه نساجی را اختراع کرد. تولید ابریشم در دوران سلسله شانگ (Shang) مابین سالهای 1600 تا 1046 قبل از میلاد به سطح بالایی از شکوفایی رسید.


برای بیش از 2000 سال مردم چین راز تولید ابریشم را مخفی نگه داشته بودند و جزو رازهایی بود که بسیار متعصبانه از آن مراقبت میکردند و هر کسی که در قاچاق تخم کرم ابریشم، پیله کرم ابریشم و دانه درخت شاه توت، مجرم شناخته میشد، به مرگ محکوم میشد. پوشاک ابریشمی توسط امپراطورها و اعضای خانواده سلطنتی پوشیده میشد و تبدیل به نماد ثروت در آن دوران شده بود. 


مناطق تولید ابریشم

ابریشم به طور کلی در جنوب دلتای رودخانه یانگ تسه تولید می‌شود. مناطق مشهور تولید ابریشم در چین عبارتند از: مناطق مشهور برای تولید ابریشم در چین استان‌های جیانگسو (Jiangsu)، ژجیانگ (Zhejiang) و سیچوان (Sichuan) هستند. شهرهای سوژو (Suzhou)، هانگزو (Hangzhou)، نانجینگ (Nanjing) و شائوژینگ (Shaoxing) به عنوان شهرهای تولید کننده ابریشم در چین شناخته میشوند.


نحوه تولید

ابریشم محصولی با ظرافت بافته شده از فیبرهای پروتئینی تولید شده از پیله کرم ابریشم درخت شاه توت است. پروسه تولید ابریشم یک فرآیند طولانی بوده و نیاز به مراقبت دقیق دارد. پروانه ابریشم در طول حیات چهار تا شش روزه خود به تعداد حدودی 500 عدد تخم میگذارد و پس از اینکه تخم‌ها شکسته شدند، کرم‌های ابریشم نوزاد بیرون آمده و با رژیمی مشخص و حساب شده از برگ درخت شاه توت در محیطی کنترل شده تغذیه میشوند. این کرم‌ها میل زیادی به خوردن برگ توت داشته و به طرز قابل ملاحظهای افزایش وزن پیدا میکنند. کرم‌های ابریشم پس از پیدا کردن انرژی لازم، شروع به تنیدن تاری ژله‌ای و سفید به دور خود میکنند. این ماده از غده ابریشم آنها ترشح میشود. این پیله ها بسیار شبیه توپ‌هایی خزدار هستند. پس از هشت الی نه روز کرم‌ها کشته شده و پیله‌ها به داخل آب گرم ریخته میشوند. این عمل بدلیل باز شدن رشته‌های درهم تنیده ابریشم انجام میشود. سپس این رشته‌ها به دقت باز شده و به دور قرقره‌هایی جمع میشوند که بعدها برای تولید نخ ابریشم از این قرقره‌ها استفاده میشود. طول هر کدام از رشته میتواند به 600 الی 900 متر برسد. چندین رشته در هم تنیده شده و نخ ابریشم تولید میشود. از این نخ‌ها برای بافتن پارچه و تبدیل آن به لباس و یا در هنر قلاب‌دوزی استفاده می‌شود.


پارچه ابریشم برای استفاده در لباس راحتی و و ملافه به صورت ورق و به دور طاقه‌هایی پیچیده میشود. در چین لباس‌های راحتی ابریشمی و ملافه ابریشمی هدیه‌ای نمادین بوده و معمولا به عنوان هدیه عروسی استفاده میشوند. در تور چین، اگر در این مناطق بودید، می‌توانید به بازدید از کارخانه‌های تولید ابریشم بروید. گردشگران پس از بازدید از کارخانه و رویت مراحل تولید ابریشم، به نمایشگاه محصولات رفته و محصولاتی مانند لباس، روبالشی و لباس‌های راحتی ابریشمی به آنها نشان داده میشود. گردشگران میتوانند با خرید از این تولیدات هدایای ارزشمندی را برای عزیزان خود و استفاده شخصی تهیه نمایند.


ویژگی های ابریشم 

ابریشم باکیفیت، نرم و براق و دارای رنگ‌های متقارن و شفاف میباشد. بهترین مکان برای خرید ابریشم با کیفیت در تور چین شهرهای هانگزو، سوژو و شانگهای هستند. در مدت سفر خود به چین، اگر به این شهرها رفتید فرصت خرید ابریشم اصیل را از دست ندهید.


نگهداری و مراقبت 

ابریشم به عنوان فیبری از جنس پروتئین، استحکام بسیار بالایی دارد اما در تماس مستمر نور آفتاب تضعیف میشود. به همین دلیل این نوع پارچه برای استفاده در پرده ها و آویزها مناسب نمیباشد. بعضی از لباس‌های ابریشمی تنها با دست باید شسته شده و رنگ‌های تیره از رنگ های روشن جدا شود و آن پارچه‌هایی که لکه‌هایی از جنس عرق دارند باید در اسرع وقت در آب سرد شسته شوند. برای داشتن بهترین نتیجه، از شوینده‌ای ملایم بهمراه آب ولرم استفاده کرده و پس از شستشوی کامل با آب، پارچه را در داخل حوله‌ای رُل کنید تا آّب داخل الیاف جذب حوله شود. در صورت نیاز به اتوکشی، پارچه را پشت و رو کرده و از حداقل گرما برای اتو کردن استفاده کنید. پارچه ابریشم ظریف فقط باید خشکشویی شود. حشرات موزی میتوانند به این پارچه صدمه بزنند بنابراین برای نگهداری پارچه‌های ابریشمی، آنها را درون روبالشی‌هایی از جنس کتان قرار داده و یا با پارچه‌هایی که منافذی برای عبور هوا دارند بپوشانید. از نگهداری پارچه ابریشمی در کیسه‌های نایلونی به دلیل تخلیه نشدن رطوبت موجود بشدت خودداری کنید. این رطوبت ممکن است باعث زرد شدن یا رنگ پریدگی پارچه ابریشمی شود.

روش ساده و سنتی ساخت پارچه ابریشم شامل پنج مرحله

پرورش کرم ابریشم و برداشت پیله

کرم‌های ابریشم در واقع حشرات بومی چین هستند. کرم ابریشم دیگر در طبیعت وجود ندارد، پس از گذشت چند قرن از کشف ابریشم، کرم ابریشم از پرواز ناتوان شده است و پس از بیرون آمدن از پیله خود سریعاً جفت‌گیری می‌کند و بعد از یک روز که تخم‌گذاری کرد می‌میرد.


پیله کرم ابریشم

کشاورزان، تخم کرم ابریشم را روی سبد‌هایی از چوب بامبو پرورش می‌دهند. آنها هر چند روز یک بار جای کرم‌ها را تمیز کرده و به آنها غذا می‌دهند، وقتی کرم‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند، از خوردن دست کشیده و شروع به پیله بافی می‌کنند.


استخراج تار‌ها

وقتی پیله‌های تازه و شکننده آماده برداشت میشوند، هر پیله شامل بسیاری نخ ابریشمی بافته شده است. در پرورش کرم‌های ابریشم، برای صدمه ندیدن اتصال تارها، پیله ها در آب جوش قرار می‌گیرند تا کرم داخل آن بمیرد، پس از این کار نخ پیله‌ها را با وسیله مخصوصی جدا می‌کنند، حاصل این مراحل تشکیل یک نخ فوق‌العاده طولانی با استحکام بسیار، در عین ظرافت است.


رنگرزی

در گذشته برای رنگرزی ابریشم از منابع طبیعی مانند رنگ گل‌ها و گیاهان استفاده می‌شده است، به این صورت که رنگ حاصل، از خیساندن نخ در مخلوط گرم برگ‌های گیاهان به دست می‌آمد، سپس رنگ‌ها باید ثابت می‌شدند (گفته می‌شود که ریشه گیاه جوانه زایا به عنوان ماده ثابت کننده عمل می‌کرد).

این روش های سنتی تولید رنگ دیگر جایی در صنعت نساجی ندارد، امروزه رنگرزی با طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مصنوعی رونق دارد.


نخ‌ریسی

حتی امروزه، با وجود معرفی طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های جدید نخ‌ریسی، چرخ سنتی ریسندگی هنوز هم برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. چرخ‌های ریسندگی برای باز کردن پیچ کلاف‌های ابریشم رنگ شده و پیچیدن آن‌ها روی قرقره استفاده می‌شود.


بافندگی

در روش سنتی، قرقره‌های نخ ابریشم بر روی تخته ایستاده‌ای نصب می‌شوند و بعد از تنظیم دقیق تارها، بافتن پود پارچه ابریشم انجام می‌گیرد. بافتن پارچه ابریشم روش خاص خود را دارد که ما از توضیح آن می‌گذریم.


خصوصیات پارچه ابریشم

الیاف ابریشمی خالص، دارای قابلیت جذب عالی هستند و باعث می‌شوند وسایل و پوشاک ابریشمی در تابستان خنک و در زمستان گرم باشند.

پارچه ابریشم در برابر چین‌ و چروک و آفتاب، مقاوم نیست و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث ضعیف شدن و محو شدن پارچه می‌شود.

گرچه پارچه ابریشم را می‌توان با دست شست، اما خشک‌شویی آن، باعث افزایش عمر و زیبایی پارچه می‌شود.

پارچه ابریشم را می‌توان در طرح‌های بافت متنوعی تولید کرد.

شارمیز ابریشمی

ابریشم چیفون

ابریشم دوپیونی

تور ابریشمی

ابریشم خام

لیف ابریشمی (ابریشم نیم تاب)

شانتون ابر

ارگانزا ابریشمی

ماهوت ابریشمی

ابریشم زربفت (گل برجسته)

کرپ

استفاده‌های ابریشم

تولید لباس

لباس‌های ساخته شده از پارچه ابریشم اغلب گران هستند و ارزش بالایی دارند. هنگامی که در فرآیند بافندگی الیاف ابریشمی بافته می‌شوند، پارچه ابریشمی مختلفی مانند کرپ، شانتونگ و ساتن ایجاد می‌شود.

از الیاف ابریشمی لباس‌های شبانه، لباس زیر و لباس راحتی با کیفیتی می‌تواند تولید کرد.

ابریشم خام غالباً برای کت‌های ورزشی مردانه، کت و شلوار های زنانه استفاده می‌شود.

ابریشم ماده ای با پروتئین طبیعی است که از یک کرم پروانه ای تولید می شود - کرم ابریشم. این ماده کاملاً نرم و نرم نیست ، نه فیتوژن و نه حیوان که قبل از تبدیل شدن به توله سگ (گل داودی) توسط یک کاترپیلار تولید می شود.

کرم ابریشم گسترده ترین تولید کننده حشرات روی زمین است. این رشته برای تافتا ، اطلس ، ساتن ، ارگانزا و نوعی پارچه ابریشمی تولید می کند.

نجیب ترین (و گرانترین) ابریشم که جوشیده نشده است جوش داده می شود ، نخ آن از داخل پیله بیرون می آید.

برای دریافت 3 کیلوگرم نخ ابریشم لازم است که برگهای تقریباً 30 درخت توت را تهیه کنید.

ابریشم مصنوعی فقط در قرن نوزدهم اختراع شد. قبل از آن فقط از ابریشم طبیعی برای تولید پارچه استفاده می شده است.

فرآیند تولید ابریشم در چین باستان

طبق منابع مکتوب کهن ، توت ها معمولاً در بیابان ها ، مرزهای مزرعه ، جلوی خانه ها کاشته می شدند. در ماه سوم تقویم قمری که "ماه کرم ابریشم" نامیده می شود روند تولید کرم های ابریشم آغاز شد. در روز اول این ماه ، زنان دانه ها (تخم های کرم ابریشم) را با آب خالص شستشو داده و سپس آنها را در خانه گرم کرم ابریشم قرار دادند. برای تحریک سریع تولد کرم پیازها ، دانه با جوشانده گیاهی آبرسانی شد. حفظ دما و سکوت دقیق در "خانه کرم ابریشم" ، تمیز نگه داشتن ، تهویه اما اجتناب از حرکت بیش از حد هوا اجباری بود. در ابتدا این دانه در حفره های تغذیه نگهداری می شد. در 20-22 روز ، عروسک ها شروع به شفیرگی کردند. پس از آن آنها را در غربال ها قرار داده و قفسه های چوبی قرار دادند. سپس پیله ها را با آب جوش پیچ کرده و نخ ها را بی حس کرد. در نتیجه این عمل ، سرین به طور جزئی شسته شد و رشته های دست نخورده به طول 700-1000 متر باقی مانده است. رشته ها با استفاده از چرخ چرخنده به یک نخ تبدیل شدند.


 ابریشم در چین

یک افسانه زیبا درباره آغاز هنر پرورش کرم ابریشم در چین وجود دارد. به گفته آن ، همسر امپراطور بزرگ زرد شیعه هوانگ ، لی زو ، زیر سایه گل توت نشست و از چای گیاهی خود لذت برد. ناگهان یک پیله کرم ابریشم در نوشیدنی معطر او افتاد. امپراطور عصبانی پیله را از کاسه او بیرون آورد و فهمید که شروع به لکه دار کردن و نخ پایان یافته است در هیچ زمان زیبایی لی زو تصور نکرد که این نخ را می توان از نخ فوق العاده استفاده کرد ... از آن زمان به بعد امپراطور خوانده می شود. "الهه ابریشم". در تعطیلات به احترام او ، محراب معابد با هدایای پیله کرم ابریشم تزئین شده است.


تاریخ شهادت می دهد که اولین پیله های کرم ابریشم و خواص تعجب آور آنها تقریباً پنج هزار سال پیش توسط چینی ها کشف شده است. در طی کاوش ها در مناطق مختلف چین ، پیله های کرم ابریشم در لایه های فرهنگی با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد یافت شد. کتیبه های کشف شده بر روی پوسته ها و استخوان های لاک پشت حاوی سلسله مراتبی بودند که مفاهیم "کرم ابریشم" ، "توت" ، "ابریشم" و "پارچه ابریشم" را تعیین می کردند.


مشخص است که تا قرن 5 قبل از میلاد کرم توت در شش استان آسمانی پرورش داده می شد. مرکز اساسی فرهنگ سازی Hangchow بود. در بهار ، امپراتور فصل گل دهی را که شش ماه به طول انجامید افتتاح کرد. کار عمدتاً توسط زنان انجام می شد.


ابتدا پارچه نادر فقط توسط اعضای خانواده امپریال پوشیده می شد. در اتاقهای کاخ امپراتور ، همسر و وارث او با لباس ابریشم سفید پوشیده بودند. در طول حضور خود ، آنها زرد پوشیدند. اما با گسترش تولید ابریشم ، لباسهای گرانبها به دربار و سپس به افراد عادی نیز دسترسی پیدا کردند.


فرقه ابریشم در چین به ارتفاعات بی سابقه ای رسید. در متون قدیمی چینی از فداکاری های خدای کرم ابریشم ، یونگ جو و همچنین باغ های توت مقدس یا توت های جداگانه به عنوان مکان آیین های فرقه خاص یاد شده است.

علاوه بر این ، از این مواد برای ساخت خطوط ماهیگیری ، تسمه های تعظیم ، رشته ها برای آلات موسیقی و کاغذ استفاده می شد. در دوره سلسله هان (قرن 3 قبل از میلاد - 3 بعد از میلاد) ابریشم معادل جهانی در چین شد: دهقانان از آن برای پرداخت مالیات استفاده می کردند ، دولت مقامات را به ابریشم پرداخت می کرد.


در دوره های ایالت های جنگ (475 - 221 قبل از میلاد) محصولات ابریشم و ابریشم برای توده های جمعیت قابل دسترسی بود. فن آوری های مرتبط با کشاورزی ، گلدوزی ، رنگرزی پارچه بسیار گسترده بود.


در چین باستان هر استان از نوع ابریشم خود را تهیه می کرد که به افتخار استان نامگذاری شده بود. با این حال ، مراکز مهم پیشرفته Sericulture در چین سرزمینهایی بود که در امتداد استان هوانگ هو ، استان چانگ جیانگ و سیچوان قرار داشتند.


در زمان سلسله هان (اواسط قرن 2 قبل از میلاد) حجم تولید ابریشم بطور چشمگیری افزایش یافت. درخشندگی رنگها ، ثروتها و کمالات گلدوزی شگفت انگیز بود. به زودی روند تاریخی گسترش سرزمین به مناطق همسایه آغاز شد. در خانه های اشراف کارگاه هایی وجود داشت که از امپراتوری ها کپی می کردند.


پس از سلطنت سلسله تنگ ، کارگاههای بافی بافی به نام "گروه بافندگی و رنگرزی" تأسیس شدند. در ابتدا این کارگاه ها باعث ایجاد روسری های تشریفاتی می شدند اما بعداً پارچه های ابریشمی چند رنگی تولید می شدند. کارگاه های تخصصی به جمع آوری رنگ ها: گل ، برگ ، پوست و ریشه گیاهان مشغول بودند. در اواخر قرن ششم آغاز قرن هفتم ، مراکز اصلی بافتن ابریشم چین در قلمرو استانهای امروزی هنان ، هبی ، شاندونگ و سیچوان واقع شده اند.

ابریشم چینی از دوره سلسله تنگ (618-907) در قلمرو سین کیانگ ، در تورفان ، تاجیکستان و قفقاز شمالی کشف شد. پارچه های یافت شده ثابت می کنند که این زمان تجارت فعال بوده و ابریشم چینی ها با حجم زیادی از طریق جاده ابریشم به اروپا منتقل شده است.


برای نخستین بار ابریشم در قرن 2 قبل از میلاد از مرز چین عبور کرد وقتی سفیر چین ژانگ کیان کشورهای آسیای میانه را برای چین گشود. کاروانهای پر از پارچه با ارزش به سمت غرب رفتند و مسیر باستانی نام خود را - جاده ابریشم - گذاشتند. به تدریج تجارت ابریشم به کشورهای همسایه: کره و ژاپن و بعداً - به هند و پارس گسترش یافت. ابریشم توسط کشتی ها و کاروانهایی که در کوهها و بیابانها به اروپا می رفتند ارسال می شد.


اما با وجود توسعه تجارت چینی ها توانستند قرن ها تولید ابریشم را مخفی نگه دارند. هرگونه تلاش برای بیرون بردن پروانه ها ، کاترپیلارها یا تخم ها به مجازات اعدام ختم می شد.


تلاش های بیشماری برای توضیح منشاء ابریشم صورت گرفته است. نوه های برجسته اروپایی با تحسین از درخشش مات پارچه های شگفت انگیز ، نمی توانند درک کنند که چگونه ساخته شده است. ورگیل ، شاعر رومی معتقد بود كه ابریشم از برگها شانه زده می شود. دیونیسوس ، مورخ یونانی ، تصور می کرد که از گلها ساخته شده است.

اروپایی های دیگر معتقد بودند که نخ های نرم و درخشان روی درختان خاص "رشد می کنند" یا اینکه ابریشم توسط سوسک های عظیمی ساخته می شود. فرض دیگر این بود که ابریشم از پایین پرندگان ویژه تولید می شود. Ammianus Marcellinus ، مورخ رومی قرن چهارم ، اظهار داشت: پارچه های ابریشم از خاک ساخته می شوند! او اظهار داشت ، خاک چین به اندازه پشم نرم است. پس از آبیاری و کشت ویژه می توان از آن برای تشکیل نخ ابریشم استفاده کرد! "


رنگرزی پارچه های ابریشمی

ابریشم چینی: شورش رنگها

چینی های باستان قادر به به دست آوردن ابریشم از رنگ های مختلف طبیعی بودند. آنها متوجه شدند که رنگ پیله های کرم ابریشم بستگی به آنچه کاترپیلارهای آنها می خوردند بستگی دارد.


به این ترتیب "کرم ابریشم خانگی" در صورتی که کرم های آن فقط با برگهای توت سفید (باغچه) در دوره پرورش تغذیه می شدند ابریشم به رنگ سفید می داد. برای دریافت ابریشم از رنگ زرد ، کاترپیلارهای کرم ابریشم "خانگی" در نیمه اول عمر خود با برگهای جی (توت وحشی که در کوه ها رشد می کنند) تغذیه می شوند و برگهای توت باغی در نیمه دوم


چهار مرحله مقدماتی رنگرزی اضافی ابریشم وجود دارد: 1) شستشو ، 2) استخراج ، 3) سفید کننده و 4) اچ کردن. پس از بسته شدن پیله و درهم آمیختن نخ ها ، روند شستشو را آغاز کردند. ابریشم از آنجا که بقایای سرین و خاک را از دست داد ، تمیز و سفید شد. منابع مکتوب توضیحات صریح این روند را ارائه می دهند: "صابون های ابریشمی موضوعات ابریشم را با آب گرم درمان می کنند. آنها ابریشم را در نخ ها با آب خالص می شستند. در عرض هفت روز ، نخ ها را به عمق 20 سانتی متر در زمین قرار می دهند تا خشک شوند. بعد از ظهر نخ ها در آفتاب خشک می شوند ، شب ها در چاهی قرار می گیرند. این عملیات هفت روز و هفت شب به طول می انجامد. به آن شستشوی نخهای ابریشم با آب گفته می شود.


پس از شستشو ، از آنها برای ساخت پارچه های یک رنگ استفاده شد. اگر نخ ها برای ساخت پارچه های چند رنگی در نظر گرفته شده بودند ، آنها در معرض پردازش بیشتر قرار می گرفتند: استخراج ، سفید کننده و بسته به رنگ ، اچ کردن. قبل از رنگ آمیزی بعدی ، همان کارها برای پارچه های یک رنگ نیز انجام شد.


استخراج: ابریشم در آب حاوی خاکستر میوه های درخت لیان جوشانده شد. مرحله سوم پردازش - استخراج ، استخراج شد. ابریشم در کشتی هایی که خیس می شود قرار می گرفت. سپس آن را در پودر پوسته شن پوشانده شده بود. هنگامی که پودر ابریشم غوطه ور شد و آنرا تکان داد. رنگ سیاه با کمک ویتریول آهن بدست آمد. برگهای نیلی محبوب ترین برای آبی تیره بود.


اصلی ترین رنگ قرمز طبیعی در چین باستان ماده ای بود که از ریشه جنون دریافت می شد. در اواخر دوران هان چینی ها همچنین از گلرنگ برای به دست آوردن پارچه های قرمز استفاده می کردند. در نتیجه تماس با غرب به چین رسید. میوه جینزی برای بدست آوردن رنگ زرد مورد استفاده قرار گرفت. اوکر - برای قرمز تیره ، رنگهای معدنی baionma یا xuanjun برای رنگ سفید مورد نیاز بودند.


تولید مدرن ابریشم

پارچه ابریشم از نخ های دریافت شده از پیله های کرم های ابریشم تولید می شود. پرورش آنها نیاز به توجه ویژه و کار سخت دارد.

Caterpillars از تخمها (غلات) تحت دمای 23-25 ​​درجه سانتی گراد تخم می گذارد. در مزارع بزرگ کرم ابریشم دانه ها در انکوباتورهای مخصوص قرار می گیرند که در آن دمای و رطوبت لازم حفظ می شود. 8-10 روز طول می کشد تا تخم ها لاروهایی کوچک قهوه ای تیره (حدود 3 میلی متر) با قلم موهای بلند بپوشانند.


کاترپیلارهای دریچه شده در اتاق با تهویه مناسب با دمای 24-25 درجه سانتیگراد به قفسه مخصوص تغذیه منتقل می شوند. هر قفسه شامل چند قفسه با برگ توت تازه است. این کرم ها به طور انحصاری از برگهای توت تمیز ، تازه و خشک تغذیه می شوند. اشتهای کاترپیلار درست قبل از چشمان شما رشد می کند. توسعه لارو 20-20 درجه در حدود یک ماه به پایان می رسد ، اگر درجه حرارت بالاتر است ، روند سریعتر است. کاترپیلار رشد یافته ، به عنوان یک قاعده ، رنگ گوشت را به دست می آورد ، به طول 7-8 سانتی متر و ضخامت انگشت کوچک می رسد.


برای این منظور کرم های ابریشم در جعبه های کاه قرار می گیرند که در آنجا پیله تولید می کنند. پیله توسط غده های به اصطلاح ابریشم کاترپیلارها که در یک برجستگی کوچک زیر لب پایین قرار دارند تشکیل می شود. آنها ماده چسبنده ای تولید می کنند که به محض تماس با هوای محیط به نخ ابریشمی جامد تبدیل می شود.


درست بعد از اینکه یک کاترپلار یک تکیه گاه مناسب پیدا کرد ، به سرعت آن را صعود کرده و شروع به کار می کند. با پاهای شکم خود به یکی از شاخه های چسبانش چسبیده ، شروع به لرزاندن سر خود به چپ ، راست و پشت می کند و مکان های مختلف پرورش خانه را با لب پایین لمس می کند. به زودی یک تور ابریشمی ضخیم در اطراف آن شکل می گیرد. اما این فقط قاب ساختار است. کاترپیلار پس از اتمام اسکلت ، درون آن خزش می کند. تمام این مدت نخ های ابریشمی از آن در هوا پشتیبانی می کنند و به عنوان محلی که پیله واقعی به آن وصل شود خدمت می کنند. پس از آن بافندگی آغاز می شود. با خارج کردن موضوع ، كاترپيل به سرعت سر خود را چرخانده است. هر سیم پیچ 4 سانتی متر نخ ابریشم نیاز دارد و کل پیله از 800 متر تا 1 کیلومتر ، گاهی اوقات حتی بیشتر نیز نیاز دارد! برای تهیه یک پیله ، کاترپیلار باید بیست و چهار هزار بار سر خود را تکان دهد.


تشکیل پیله حدود 4 روز طول می کشد. کاترپیلار خسته شده در گهواره ابریشم خود به خواب می رود و در آنجا یک شفیره می شود. پس از جمع آوری پیله ها ، شفیره ها با بخار کشته می شوند. پیله ها را داخل آب جوش قرار داده و نخ را با دقت از پیله جدا می کنیم. طول نخ دریافت شده از یک پیله می تواند از 350 تا 1000 متر برسد. نخهای ابریشمی حاصل از رنگ زرد مات از درخشش محروم می شوند. آنها آن را در طول درمان بیشتر با sericin به دست می آورند. سپس نخها را از روی آنها لکه دار کرده و از آن بافت می کنیم.


صنعت ابریشم کشور چین همواره مورد توجه مردم مناطق مختلف جهان بوده است. از زمان گسترش جاده ابریشم از سال 200 پیش از میلاد تا اواسط قرن 15 میلادی، صنعت ابریشم چین نیز مورد استقبال مناطق دور دست قرار گرفت. تا به امروز این کشور بزرگترین صادر کننده ابریشم به سراسر دنیا به حساب می آید. کارخانه ابریشم سوژو (Suzhou) نیز به عنوان یکی از مراکز مهم صنعت ابریشم کشور، سالیانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان می باشد. به همین دلیل صنعت گردشگری چین در سال های اخیر چند برابر شده است.


ابریشم همیشه جزو انتخاب های اولیه قشر مرفه جامعه بوده و به دلیل ائتلاف تاریخی ثروتمندان و خانواده های سلطنتی با صنایع ابریشمی، نقش مهمی در رونق تجارت ابریشم داشتند. کارخانه ابریشم سوژو نیز در 100 سال گذشته تاثیر بسیار زیادی در تولید ابریشم کشور و گرد آوری گردشگران از سراسر جهان به حساب می آید. به طور کلی قدمت تولید و تجارت ابریشم چین به دیگر مناطق جهان به 5000 سال می رسد. در ابتدا ابریشم برای استفاده شخصی خانواده های امپراطوری یا هدیه ای به مهمانان مورد علاقه پادشاهان بود اما به تدریج علم و مهارت تولید ابریشم و دسترسی به مزرعه های ابریشم در چین گسترش پیدا کرد و پس از آن به بسیاری از مناطق جغرافیایی آسیا رسید.

ابریشم به دلیل نوع بافت و ویژگی درخشندگی اش به سرعت به یک محصول تجملی در اوراسیا تبدیل شد و منجر به توسعه یک مسیر تجاری به نام جاده ابریشم گشت. در ابتدای کشف ابریشم تقاضا به حدی زیاد بود که امپراطور ها سعی داشتند تا راز تولید آن را برای حفظ انحصار و جلوگیری از تولید انبوه پیش خود نگه دارند. با این حال در سال 130 پیش از میلاد راز آن به کره رسید و متعاقبا به مناطق دیگر کشیده شد اما چین قرن ها اعتبار خود را به عنوان پیشگام در تولید محصولات ابریشمی حفظ کرد. کارخانه ابریشم سوژو در سال 1926 به عنوان یک کارخانه دولتی تاسیس شد و روش های مدرن را با شیوه های سنتی از جمله برداشت ابریشم، بافت ابریشم و تولید را با یکدیگر در آمیخت. در کارخانه کارگران همچنان پیله ها را با دست از یک دیگر جدا می کنند و تولید ابریشم همچون 1000 سال گذشته با ظرافت صورت می گیرد.

در موزه کارخانه ابریشم سوژو شما می توانید استحکام پارچه هایی که از ابریشم ساخته می شوند را بررسی کنید. این موزه توسط کارخانه ابریشم سوژو بر پا شده است و از چند بخش مختلف تشکیل می شود. با بازدید از موزه می توانید اطلاعاتی ارزنده ای از زمان کشف ابریشم و استفاده های آن از گذشته تا به امروز را به دست آورید. تالار شماره یک موزه داستان چگونگی شروع تولید ابریشم در چین را بازگو می کند و حکاکی های دیوار تالار تصاویری از نحوه تجارت و گسترش این صنعت با کشورهای مناطق مختلف را به نمایش می گذارد. در تالار شماره دو می توانید نمونه هایی از آثار با ارزش ابریشم و تصاویری از مراحل آغازین آن در اواخر دوره نوسنگی تا دوره امپراطوری مینگ (Ming) و دوره امپراطوری چینگ (Qing) را مشاهده کنید. داخل موزه برای بازدید کنندگان کارگاه آموزشی تولید ابریشم برگزار می شود. 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده