دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» تاریخچه ایران سرزمین زیباییها

تاریخچه ایران سرزمین زیباییها

تاریخچه ایران سرزمین زیباییها

ایران یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کشورهای خاورمیانه با تمدنهای ثبت شده در تاریخ بشر است ، ایران مکانی که دارای اهمیت تاریخی است. ایران به عنوان سرزمین رمز و رازها ، تمدنها و وقایع تاریخی مشهور است 

درست از زمانی که تمدن بین النهرین به رهبری پادشاه کوروش بزرگ ، یکی از فرهنگی ترین پیشرفته ترین جوامع باستانی بشریت را توسعه داد ، قلب ایران همواره در تاریخ جهانی اهمیت داشته است. 


از فرهنگ که در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده و ایران پناهگاهی برای گردشگران است و با چنین اهمیت تاریخی و مکانهای دیدنی ، ایران مکان گردشگری محبوب برای گردشگران از سراسر جهان است. با توجه به اینکه کشور دارای جایگاه ویژه ای در فرهنگ مذهب شیعه اسلام است ، مسلمانان از سراسر جهان به دلیل زیارت و دلایل دیگر به ایران سفر می کنند. خارج از اهمیت مذهبی ، ایران کشوری زیبا است وانواع متنوعی از مناظر طبیعی وجود دارد.


بر خلاف تصور برخی ها که ایران یک سرزمین بیابانی است ، ایران از ویژگی های امدادی متنوعی برخوردار است. از شهرهای بندری گرفته تا استراحتگاه های اسکی ، ایران پر از شگفتی است. سرزمین ایران با داشتن مساجد زیبا کوه های ناهموار ، جزایر کوچک و بیابان ، یک بهشت ​​طبیعی است که منتظر اکتشاف آن است. بنابراین جای تعجب ندارد که ایران مرتبا در میان داغترین مکان های جدید برای کشف توسط مجلات مسافرتی مختلف به نمایش در می آید.


ایران (رسما جمهوری اسلامی ایران) کشوری بزرگ است که در خاورمیانه قرار دارد. با شمال با دریای خزر و از جنوب با خلیج فارس هم مرز است. با مساحت 1648.195 کیلومتر مربع ، ایران هفدهمین کشور بزرگ جهان است. این اثبات است که شما باید بیش از دو روز در ایران بگذرانید!

تهران ، پایتخت ایران ، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کشور است. اصفهان ، شیراز ، تبریز و مشهد از دیگر شهرهای مهم کشور هستند.


فارسی (فارسی) زبان رسمی کشور است و به طور گسترده ای صحبت می شود. تعداد زیادی از مردم همچنین به زبانها و گویشهای دیگر یعنی آذری ، کردی ، لری ، عربی ، بلوچی ، گیلکی ، مازندرانی / طبری و ترکمن صحبت می کنند.


جغرافیا

کشورها و مرزهای ساحلی

ایران واقع در جنوب غربی آسیا ، کل مرزهای شمالی خود را با جمهوریهای ارمنستان ، آذربایجان ، ترکمنستان (کلیه قسمتهای اتحاد جماهیر شوروی سابق) به اشتراک می گذارد. از میان 2670 کیلومتر مرز شمالی ، 650 کیلومتر مرز ساحلی با دریای خزر است. مرزهای غربی ایران در شمال با ترکیه و عراق در جنوب مشترک است. افغانستان و پاکستان همسایگان ایران از شرق هستند. از طرف جنوب ، مرز ایران خط ساحلی طولانی خلیج فارس و دریای عمان است.


خلیج فارس بخشی از حاشیه کم عمق اقیانوس هند است. مساحت دریایی 240 هزار کیلومتر مربع از دلتای اروند رود تا تنگه هرمز آغاز می شود که آن را با دریای عمان پیوند می دهد. این کشور در شمال ، شمال شرقی و شرق با ایران ، در شمال غربی با عراق و کویت ، در غرب و جنوب غربی با عربستان سعودی و قطر و در جنوب و جنوب شرقی با امارات و بخشی از آن با عمان هم مرز است.


جزایر

جزیره ایران دارای بیشترین تعداد جزیره در خلیج فارس است که مهمترین آنها به شرح زیر است: مینو ، خارگ (پایانه نفت ایران ، سایت یکی از بزرگترین بنادر نفتی با آب عمیق در جهان) ، شیخ سعد ، شیخ شو. ayb، هندورابی، کیش (منطقه آزاد و بزرگترین جزیره ایران در تنگه هرمز) فارور ، سیری ، ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک قشم ، هنگام ، لارک ، فارسی ، هرمز و لاوان


قسمت جنوبی بندرهای زیادی نیز دارد. از مهمترین بنادر ایران در خلیج فارس می توان به آبادان خرمشهر ، بندر امام خمینی (شاهپور پیشین) ، ماهشهر ، دیلم ، گناوه ، ریگ ، بوشهر ، بندر لنگه و بندرعباس اشاره کرد.


رودها

چندین رودخانه در سرتاسر سرزمین اصلی ایران جریان دارد که تنها ناوبری آنها کارون (920 کیلومتر) است. رودخانه های بزرگ دیگر عبارتند از: اترک (535 کیلومتر) ، دز (515 کیلومتر) ، هندیجان (488 کیلومتر) ، جوین (440 کیلومتر) جراحی (438 کیلومتر) ، کرخه (755 کیلومتر) ، ماند (685 کیلومتر) ، قره چای ( 540 کیلومتر) ، سفید رود (795 کیلومتر) و زاینده رود (405 کیلومتر). در ایام تابستان ، در رودخانه های سرزمین اصلی مقدار کمی آب جاری است.


مناطق کوهستانی و بیابان ها

 ایران دارای دو رشته کوه است. دامنه بلند البرز در شمال با ارتفاع 5،670 متر در کوه دماوند (بلندترین قله کشور) قرار دارد و از قسمت جنوبی دریای خزر تا تمام طول مسیر تا شرق نزدیک به خطوط مرزی خراسان پخش می شود. رشته کوه زاگرس رشته کوه دیگری است که از شمال غربی تا جنوب شرقی آن فاصله دارد.

قسمت شرقی کشور ایران محل استقرار دو بیابان نمکی است: دشت کاویر و دشت لوت با طول یک هزار و 287 کیلومتر


اقتصاد ایران

توسط نیروهای مختلف اداره می شود. برنامه ریزی مرکزی ، مالکیت دولتی از تولید نفت ، کشاورزی و تجارت و خدمات خصوصی و سرمایه گذاری ها برای متحول کردن اقتصاد به یکدیگر پیوستند.

واحد پول رسمی ایران ریال است اما مردم ایران همیشه از اسمی تومان که به صورت محاوره ای و تاریخی شناخته شده تر هستند استفاده می کنند.  

10 IR = 1 تومان. همه به جای برخی موارد خاص ، این کلمه را به جای ریال استفاده می کنند. در ایران متداول است که یک مغازه دار برای کالایی که 1000 ریال قیمت دارد از 100تومان درخواست کند.

اگر اخبار ایران را دنبال کنید ، ممکن است آگاه باشید که کابینه دولت تماس بانکی مرکزی این کشور را برای تغییر نرخ ارز از ریال به تومان تصویب کرده است. مشخص نیست چه زمان سکه ها و اسکناس های جدید تومانی چاپ و چاپ می شوند. اگر می خواهید قبل از ورود به ایران پول خود را مبادله کنید ، بررسی این اخبار از قبل ضرری است.

ایران انتظار دارد با فراهم آوردن زمینه سرمایه گذاری مطلوب تر ، مانند کاهش محدودیت در روند بروکراسی گردشگری و مناطق آزاد تجاری مانند جزیره کیش ، میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

ایران یکی از بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است و از دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان برخوردار است. با این حال ، دولت با افزایش سرمایه گذاری های دولتی در جهانگردی ، کشاورزی و بازاریابی ، توجه بیشتری به درآمد غیرنفتی می کند.

محصولات کشاورزی مبتنی بر صادرات شامل خرما ، گل و پسته است. ایران همچنین صنعت بیوتکنولوژی ، نانوتکنولوژی و صنایع دارویی موفق را توسعه داده است. شرکای تجاری ایران آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، روسیه ، چین ، ژاپن و کره جنوبی هستند.


کشاورزی

یکی از صنایع تاریخی در ایران است. اهلی شدن بزها به 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. میوه هایی مانند هلو برای اولین بار از ایران به اروپا وارد می شدند. مطالعات باستان شناسی طبیعی ثابت کرد که لاله ها برای اولین بار در ایران باستان کشت می شدند. جالب است که از اصطلاح گیاه "اسفناج" گیاه استفاده کنید. کلمه اسفناج از کلمه فارسی اسفناج گرفته شده است. چینی ها از آن در سال 647 هجری به عنوان "گیاه ایرانی" یاد کردند.

اهلی شدن مرغها به 5000 سال قبل از میلاد برمی گردد. جالب است بدانید كه شاعر كراتینوس در اواسط قرن پنجم قبل از میلاد مرغ را "زنگ فارسی" می نامد. در کمدی Aristophanes The Birds (414 قبل از میلاد) مرغ به نام "پرنده ماد" خوانده می شود که نشان از معرفی آن از ایران دارد.


تقریباً یک سوم از کل مساحت ایران زمین مزارع قابل کشت و کمتر از یک سوم آن آبیاری می شود. مناطق غربی و شمال غربی ایران دارای بارورترین خاک است.

در اواخر دهه 1990 ، کشاورزی تقریباً یک پنجم تولید ناخالص داخلی کشور را در بر داشت که منجر به اشتغال جمعیت قابل توجهی از نیروی کار شد. در همان زمان بود که ایران در تولید مواد غذایی خودکفا شد.

درجه حرارت به طور گسترده ای در مناطق مختلف کشور نوسان می کند و باعث می شود محصولات زراعی مختلفی از جمله غلات (گندم ، جو ، برنج و ذرت) ، میوه ها (خرما ، انجیر ، انار ، خربزه و انگور) ، سبزیجات ، پنبه چغندرقند و نیشکر تولید شود. پسته ، آجیل ، زیتون ، ادویه جات ترشی جات مانند زعفران ، چای ، تنباکو و گیاهان دارویی ممکن است.

ایران بزرگترین تولید کننده پسته جهان با 40٪ تولید جهان در سال 2005 و بزرگترین تولید کننده جهان با 81٪ از کل تولید جهان است.

وقتی ایران را ترک می کنید (برای اینکه خیلی زود دوباره برگردید!) حتما مقداری پسته و زعفران را به عنوان یک سوغات برای خانواده و دوستان خود بخرید. ما تضمین می کنیم که آنها از آن بسیار قدردانی می کنند!


تاریخ و فرهنگ

تاریخ امپراتوری پارسی به زمان توسعه بین النهرین باستان یعنی سرزمینی که توسط رودخانه های دجله و فرات مشخص شده است ، باز می گردد. ایران به عنوان یکی از اولین امپراطوری های جهان شناخته می شد و از یکی از قدیمی ترین تمدنهای شهری برخوردار بود.


تمدن ایلامی یکی از تمدنهای باستانی است که توجه بسیاری از باستان شناسان را به خود جلب کرده است. شوش به عنوان پایتخت تمدن ایلامی در حدود 4000 سال قبل از میلاد در کنار رودخانه کارون در جنوب غربی ایران تأسیس شد.


جدول زمانی از تمدن و سلسله های فارسی را می توانید در زیر بیابید.

4200 پیش از میلاد تمدن باستانی شوش در خوزستان امروز (جنوب غربی ایران) ظهور کرد. تاکنون این به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن ثبت شده گزارش شده است.

2000 پیش از میلاد دوران مهاجرت گسترده آرین (هندو-آریایی) به ایران آغاز شد و نام تاریخی خود را به ایران داد: ایریانا ، سرزمین آریایی ها. نام ایران از همین اصطلاح آمده است.

1737 پیش از میلاد زرتشت ، به عنوان اولین پیامبر ، مفاهیم توحید را معرفی کرد.

559 پیش از میلاد کوروش بزرگ مادها و فارسی را برای تأسیس امپراتوری هخامنشی پارس جمع کرد.

515 پیش از میلاد داریوش اول پایتخت ایران را از پاسارگاد به پرسپولیس منتقل می کند.

322 پیش از میلاد اسکندر بزرگ داریوش سوم را شکست و تخت جمشید را غارت و آتش زد و آتش زد.     

312 پیش از میلاد - 44 پیش از میلاد سلسله سلوسید توسط ژنرالهای اسکندر تأسیس شد

163 پیش از میلاد - 224 میلادی سلسله اشکانی تأسیس شد.

208 میلادی - 637 میلادی سلسله ساسانی تأسیس شد.

651 پیش از میلاد - 7507 م. فرهنگ و امپراتوری اسلامی برای حاکمیت ایران پیوست.

945 میلادی - 1055 میلادی سلسله Buyids تأسیس شد

994 میلادی - 1030 میلادی سلسله غزنوید (به زبان ترکی) تأسیس شد.

1045 ق - 1092 م سلسله سلجوقی تأسیس شد.

1405 ق - 1517 میلادی سلسله تیموری تأسیس شد.

1502 ق - 1737 م سلسله صفویه بر ایران حكومت كرد.

1736 میلادی - 1795 م سلسله افشاریان توسط نادر شاه تأسیس شد.

1795 ق - 1925 م سلسله قاجار بر ایران حكومت كرد.

1925 میلادی 1979 میلادی سلسله پهلوی بر ایران حاکم بود.

1979 انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی.

فرهنگ ایرانی

فرهنگ ایرانی به هنرها و مظاهر دیگر پیشرفتهای فکری در ایران اشاره دارد. شکل و مرحله تمدن فارسی هویت ایرانی را مشخص می کند.


زبان اصلی در ایران فارسی (فارسی) است. این یک زبان هندی و اروپایی است که به طور گسترده در افغانستان و تاجیکستان نیز صحبت می شود.


الفبای فارسی بسیار شبیه به عربی است. اما آنها به همان زبان نیستند. بسیار شبیه تفاوت انگلیسی و فرانسوی است. الفبای آنها تقریباً یکسان است ، اما آنها دو زبان مختلف هستند


شعر فارسی یکی از زیباترین شعرهای جهان است. بسیار شنیده می شود که افراد زبان های مختلف از ریتم شعر قدردانی می کنند و آن را مانند موسیقی به گوش خود می یابند!


فردوسی ، نویسنده شاهنامه (کتاب پادشاهان) ، 35 سال طول کشید تا شعر حماسه خود را درباره قهرمانان ایران باستان بنویسد. شاهنامه به راحتی با شاهکارهای کلاسیک مانند کمدی الهی دانته ، نمایشنامه های شکسپیر ، حماسه های هومر مقایسه می شود.


در سده های سیزدهم و چهاردهم سعدی ، مولوی و حافظ غزل را کامل کردند (شعری متن ترانه با تعداد ثابت آیه ها و قافیه های مکرر). مثنوی مولوی یکی از زیباترین آثار ادبی فارسی به شمار می رود.


فرشهای ایرانی فرشهای دستباف هستند که به دلیل زیبایی و کیفیت هنری شناخته شده اند. نفوذ اقتصادی و هنری آنها در فرهنگ فارسی مشهور است در سراسر جهان. شهرهای اردبیل ، تبریز کاشان و اصفهان به عنوان اصلی ترین تولید کننده فرشهای ایرانی شناخته می شوند.


فرش دستباف با بیش از یک میلیون گره ساخته شده و ساخت آن بیش از یک سال طول می کشد. یک بافنده حرفه ای فرش ایرانی می تواند تا 12000 گره در روز ببندد. خوب ، شاید شما هم اکنون بدانید که قیمت تابلو فرش دستباف هرگز گران نمی شود.


اگر به تهران سفر می کنید ، حتماً در برج میلاد گشت و گذار کرده و فرش "One Tourist One Knot" را ببینید. این فرش توسط گردشگران و بازدیدکنندگان بافته شده بود که هر کدام یک گره گره می زدند و فرش را با 2،233،000 گره به پایان رساندند.


مجسمه سازی و نقاشی آثار هنری

سرامیک و مجسمه های سفالی اصلی ترین آثار هنری دوره ماقبل تاریخ بودند و می توانید اطلاعات دقیقی در مورد آنها در موزه های غنی در ایران بیابید. مجسمه های برنز و بازیگران در طول کاوش های غرب ایران به طور گسترده ای یافت شد. هنر مجسمه سازی هنوز در ایران در بین هنرمندان معاصر رواج دارد. شاید در مورد پرویز تناولی و آثار هنری وی که در موزه بریتانیا ، گالری هنر گری و دانشگاه نیویورک به نمایش گذاشته شده ، شنیده باشید.

رنگ آمیزی

مینیاتور فارسی یکی از سبکهای اصلی نقاشی در ایران است. نقاشی های زیبا و کوچک عمدتاً یا تصاویر کتاب یا طرح هایی برای بافتن فرش است. مینیاتور عمدتا صحنه های تصویری است. مرزهای نقاشی با تزئینات زینتی غیر مجسمه ای تزئین شده است.


آب و هوا و بارش

دما در تمام سال در مناطق مختلف کشور نوسان گسترده ای دارد. قرار گرفتن در نیمکره شمالی باعث می شود زمان تابستان گرم و زمستان سرد شود.


در شمال و پایین در جنوب ، نزدیک به اجسام آب (دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب) ماه های تابستان می تواند گرم و مرطوب باشد. در سایر بخش ها ، این درجه حرارت معتدل تر خواهد بود و همیشه می توانید به سایه ها پناه ببرید. اگر قصد دارید به غرب کشور و همچنین منطقه کوهستانی بروید ، حتما یک ژاکت کش بافی یا یک ژاکت سبک با خود داشته باشید. اگر می خواهید به ارتفاعات بالاتر بروید ، اطمینان حاصل کنید که برای دمای بسیار سرد آماده هستید. حتی در اواسط ماه اوت می تواند خنک شود!


اما از آب و هوا مرعوب نشوید. پشیمان نخواهید شد که سعی کنید میوه ارگانیک ایرانی و گشت و گذار در جنگل سبز جنگلهای کوهستانی و مزارع چای ارزش تحمل سلامتی را داشته باشید. به یاد داشته باشید ، انرژی در ایران مقرون به صرفه است و همیشه در داخل خانه در دمای متوسط ​​نگه داشته می شود.


زمستان

هوای زمستان نیز از خفیف تا سرد متغیر است ، و برف سنگین در ارتفاعات کوهستان وجود دارد. دما ممکن است به زیر صفر برسد. اگر از طرفداران اسکی هستید ، حتما از آبالی ، دیزین و سایر پیست اسکی ایران دیدن کنید. شما همیشه می توانید اسکی ، تخته ، قطب و هر چیز دیگری که در استراحتگاه ها لازم دارید اجاره کنید.


بهار و پاییز

 نسبتاً معتدل است. اگر در بهار به ایران سفر می کنید ، حتماً از باغ گل در اصفهان بازدید کنید. همانطور که گردشگران از آن توصیف می کنند ، این قطعه بهشت ​​روی زمین است. بوی گل های شکوفه در شیراز ، ساری و رشت ، آنطور که ایرانیان می گویند ، شما را مجذوب خود خواهد کرد.

در طول پاییز و بهار می تواند بارانی شود. میانگین بارندگی سالانه در ایران حدود 25 سانتی متر یا کمتر است. در دره های کوهستانی زاگرس و دشت ساحلی خزر تا 50 سانتی متر و در قسمت شمال غربی کشور تا 100 سانتی متر افزایش می یابد.


ایران به دلیل هوای چهار فصل مشهور است. این کشور جز معدود کشورهایی در جهان به حساب می آید که بازدید کنندگان ممکن است هر چهار فصل را در یک بخش از کشور در تمام طول سال تجربه کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده