بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» هویت خاص و اهمیت بازار در تاریخ ایران

هویت خاص و اهمیت بازار در تاریخ ایران

رفتن به بازار و خرید و یا تماشای بازارها از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است که در طول سفر انجام می‌دهید بازارهای سنتی، جدا از مساله خرید و پیدا‌کردن سوغاتی، محلی شگفت‌انگیز برای شناخت بیشتر فرهنگ اقوام و سنت‌های آنها است. اکثر شهرهای ایران، یک بازار سنتی معروف دارد که همیشه شلوغ و پر رفت‌وآمد است. 


بازار در گذشته نه‌چندان دور تاریخ ایران، یکی از مهمترین مراکز اجتماعی به حساب می‌آمده است. بسیاری از تحولات مهم سیاسی و اجتماعی، از بازار شروع می‌شد و به باقی بخش‌های جامعه تسری پیدا می‌کرد. بازار، بستر اکثر ارتباطات اجتماعی بود و مردم به بازار، نه فقط به عنوان محلی برای داد و ستد و خرید کالا، که به عنوان محلی برای شنیدن اخبار و صحبت درباره اتفاقات و ارتباطات اجتماعی نگاه می‌کردند. به همین دلیل، بازار میان مردم ارزش بالایی داشت.


در همه شهرهای ایران، می‌توانید بازارهای سنتی پیدا کنید که قدمت زیادی دارند. معماری زیبا و منحصر به‌ فرد بازارهای ایرانی، آنها را به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل کرده‌است. اکثر بازارهای سنتی معروف و مشهور در شهرهای مناطق مرکزی جمع شده‌اند.

در تجربه ما دو راه برای بازدید از بازار وجود دارد. یکی این است که به سادگی در پیچ و خم خیابان ها و کوچه ها سرگردان شوید ، گرفتن هر کدام که شما را خیال کند و با جریان حرکت کند. اگر گم شدید ، به یاد داشته باشید که از جاده های فرعی خیابان خرداد به سمت خیابان های بالاتر بروید.


مؤسسات مذهبی

حرم شیعیان در داخل بازار

در این مکان ها مساجد ، زیارتگاه ها و مقبره ها وجود دارد. ممکن است افرادی که در مجاورت چنین مراکز خرید کار یا زندگی می کنند ، احتیاج داشته باشند که نماز بخوانند یا برخی از عقاید مذهبی را تمرین کنند. بنابراین ، این مؤسسات برای چنین افرادی وجود دارد. ممکن است برخی اعتقاد جدی به نماز خواندن در مساجد خاص یا حرم های داخل چنین بازارهایی داشته باشند. برخی ممکن است بخواهند با سایر قسمت های بازار ملاقات کنند. وقت نماز ظهر می تواند زمان ملاقات باشد.


در تاریخ هر شهر ، ممکن بود افراد خاصی وجود داشته باشند که سهمشان در جامعه ترجیح داده شده است که توسط کسانی که در آنجا زندگی می کنند به خاطر بیاورند. برای احترام به چنین افراد شناخته شده ، مقبره هایی ممکن است در بازارهای ایران ساخته شده باشد. مردم به چنین مکانهایی می روند ، برای آرامش روحشان دعا می کنند و آنها را تکریم می کنند.


مراکز آموزش و پرورش

می دانید در ترکیبات بازار که دانش آموزان مذهبی در آن تحصیل می کنند ، مدرسهای وجود داشته است. این ساختارهای قدیمی به خوبی نگهداری و هنوز به عنوان مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از بازارهای ایران هنوز دارای مدارسی هستند که آموزه های اسلامی در آنها آموزش داده می شوند. بنابراین دانش آموزان و معلمان برای رسیدن به کلاس ها باید در معابر بازار قدم بزنند.


که کالج ها و دانشگاه های مدرن در این مکان ها یافت نمی شوند. بازارها جوامع سنتی هستند که در آن شما می توانید کالاهای مدرن بخرید و موسسات مدرن مانند بانک ها پیدا کنید ، اما مراکز آموزشی مدرن را در آنجا نمی یابید.


فروشگاه های ارز

شاید لازم باشد چیزهای زیادی را در بازارهایی خریداری کنید که برای آنها مجبور شوید ارز ایرانی داشته باشید ، ریال. تعداد زیادی از این مغازه ها یافت نمی شوند. آنها معمولاً در یک قسمت از بازارها قرار دارند. بعضی اوقات برخی از فروشگاه های طلا ارزهای مختلفی را مانند بازارهای رشت و کرمانشاه مبادله می کنند.


مراکز ورزشی

زورخانه یک مرکز ورزشی سنتی در ایران است که می تواند در بازارهای ایران نیز یافت شود. از آنجا که این ترکیبی از اعمال ارزشهای جسمی و اخلاقی است ، ممکن است افراد در همه اقشار زندگی در آن شرکت کنند. بنابراین ، مردم بازارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بسیاری از کسانی که در این مناطق کار می کنند هر روز به چنین سالن های ورزشی می روند.


صنعتگران سنتی

صنعتگران در بازار اصفهان

بسیاری از صنعتگران و صنعتگران هستند که در تعدادی کارگاه آموزشی که هنرهای سنتی در آن تمرین می شود مشغول به کار هستند. صنایع دستی در حال ایجاد و فروش به مغازه هایی است که ایرانی ها و بازدید کنندگان غیر ایرانی به عنوان سوغات خریداری می کنند یا حتی آنها را برای مصارف شخصی خریداری می کنند.


در بازدید شما از بازارهای ایران ، ممکن است در قسمتهای خاصی از بازارهایی که فلزها در آن چکش هستند ، چوب چوب برش خورده ، پارچه ها به صورت چاپ بلوک و غیره سروکار داشته باشند ، سر و صداهای زیادی می شنوید. اینها مغازه هایی هستند که در آن هنرمندان سنتی برای ایجاد جالبی کار می کنند. اقلام مغازه های دیگر مطمئناً آنها را قسمتهای کاملاً جذاب چنین جوامعی خواهید یافت.


فروشندگان مواد غذایی

فروشگاه عسل - بازار تبریز

همواره بخشی از بازارهای ایران وجود دارد که برای فروش مواد غذایی است. برخی مواد غذایی را برای غذا می فروشند و برخی نیز برای غذا خوردن کالاها می فروشند. دیدن هر دو جالب است زیرا در مورد آنچه مردم در خانه یا رستوران ها می خورند چیزهای زیادی می آموزید.


اگر به خرید در بازار بروید یا قصد دارید که تجارت خود را در آنجا انجام دهید ، پس از مدتی باید غذا بخورید. بازارچه ها مناطق بزرگی هستند که نمی توانید به راحتی از آنها غذا بخورید و برگردید. این عملا ایده آل نخواهد بود. بنابراین ، شما باید در بازارها غذا بخورید.


اگر غذای سنتی را دوست دارید ، حتماً به یکی از این مکان ها بروید که در آن می توانید غذاهایی مانند دیزی پیدا کنید ، که ترکیبی از لوبیا ، نخود ، سیب زمینی ، گوشت ، آهک خشک و غیره است. اگر دوست دارید به یک چای سنتی بروید خانه ها به جای کافی شاپ های مدرن که در همه جا یافت می شوند ، فراموش نکنید که تا زمانی که در آنجا هستید از فرصت استفاده کنید.


فروشندگان حیوانات

در قسمت های خاصی از برخی از بازارهای ایران ، برخی از این مغازه داران مشغول به کار هستند. اینها بعضی از بازرگانان هستند که حیواناتی را می فروشند که مردم آنها را به عنوان حیوانات خانگی مثل بلبل ، طوطی ، مرغ پرنده و غیره نگهداری می کنند. از طرف دیگر برخی حیوانات زنده را که به زودی ذبح می شوند به فروش می رسانند تا مانند غازها ، مرغها ، بلدرچینها ، بوقلمونها ، اردکها و غیره خورده شوند. .


مراجعه به گوشه های مختلف چنین اجتماعات زندگی ، زیر پوست بازارهای ایران لمس کنید و چیزهای زیادی یاد بگیرید.

افرادی که در بازارهای ایران فعالیت می کنند نقش عمده ای در سیاست ، اقتصاد و فعالیت های اجتماعی جامعه دارند. آنها حامیان سنتی اقتصاد هستند. آنها می توانند صندوق هایی را برای دلایل خاص جمع آوری کنند و می توانند قوانین ، محصولات و غیره را ممنوع کنند تا مانع از روندهای جدید در سراسر کشور شوند.


بازارها طرفدار سنت هستند و از قوانینی برای تقویت مشاغل پشتیبانی می کنند که به آنها در رشد سرمایه هایشان کمک می کند. آنها آنقدر طرفدار مدرنیته نیستند که ممکن است سیستمهای مختلف اعتقادی را به وجود آورد و مشاغل آنها را به خطر اندازد. آنها خیلی طرفدار تغییر نیستند. آنها غالباً محافظه کارانی هستند که از سبک زندگی و سنت های قدیمی پشتیبانی می کنند.


زندگی را در مراکز خرید

چرا شما را به دنیای کاملاً متفاوتی منتقل می کنم - مراکز خرید مدرن در ایران! این یک واقعیت است که نمی توان انکار کرد. می توانید تعداد زیادی از مراکز مدرن را پیدا کنید. شهرها بزرگتر و بزرگتر می شوند. بنابراین ، خرید فقط در بازارهای سنتی عملی نیست. به نظر می رسد که وقت گیر هستند و مردم مجبورند مسافت های طولانی را طی کنند ، زمان زیادی را برای خرید کالاهایی بپردازند که به راحتی می توانند در یک مرکز خرید در محلات خود خریداری کنند.


تنوع بازارهای سنتی را در مراکز خرید پیدا کنید. آنها تقلید از مراکز کشورهای غربی هستند. زندگی مدرن قوانین خود را در شهرهای بزرگ دیکته کرده است. در این مکان های مدرن کافی شاپ ها و رستوران ها (نه چایخانه ها) پیدا می کنید. برخی از جدیدترین آیتم های لباس ارائه شده توسط مارک های مد را پیدا می کنید. حتی برخی از این مراکز با سوپر مارکت ها ، بزرگ و کوچک عرضه می شوند.


البته افراد جدید طبقه متوسط ​​و نسل جوان ترجیح می دهند در این مکان ها به خرید بروند. آنها نیازی به مراجعه به برخی از آن مجامع سنتی یا خرید از آن واحدهای صنفی سنتی را احساس نمی کنند. با این حال ، نیازهای آنها با آنچه در دسترسشان است پاسخ داده می شود.


که شما فقط می توانید در بازارهای سنتی ایران و همچنین مراکز خرید مدرن انواع مختلفی از زندگی واقعی را در ایران پیدا کنید. ایران در مرحله گذار بین سنت گرایی و مدرنیته قرار دارد. این مقایسه متمایز را یک کشف عالی در یک کشور خواهید یافت. من به شما توصیه می کنم که برای خودتان این موضوع را کشف کنید.


بازارهای ایرانی (بازارهای پارسی) ، این سازه های بسیار قدیمی ، ابتدا به عنوان مجموعه ای از مغازه ها در کنار رودخانه های آب یا رودخانه های شهرها شکل گرفت.


بعدها ، آنها بام بسته شدند و به اشکال امروزی تبدیل شدند که امروزه در برخی از نقاط جهان شاهد آن هستیم. بازارهای تقریباً در همه شهرهای قدیمی و شهرهای ایران دیده می شود. آنها هنوز در کار هستند.


برای درک بهتر عملکرد بازارها ، برخی از موارد متداول در اینجا آورده شده است

راسته بازار این به گذرگاه اصلی اشاره دارد که مغازه های همان واحدهای صنفی را دارند.

دالان: راهرو است که معابر را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وصل می کند.

قیصریه: این گذرگاهی است که در آن کالاهای سبک و گران قیمت فروخته می شوند.

تیمچه آنها به مناطق بزرگ و كوچك و محصور كه ​​در آنها کالاهای سنگین و گران قیمت فروخته می شوند ، اشاره دارند. سقف های موجود در چنین سازه هایی با اجرای زیباترین زمینه های مختلف هنری با زیبایی تزئین شده اند.

Carevansara این محل خواب مسافرینی است که گاه از آن به عنوان انبار استفاده می شود. دفاتر می توانند در همان منطقه نیز باشند.

سارا به عنوان کاروانسراها فعالیت می کند ، اما کالاهای موجود در آن نمونه ها و کالاهای کوچک هستند. دفاتر و انبارها در این مکان هستند. عمده فروشان مانند کاروانسراها در سارا فعالیت می کنند.

چهارسو این تقاطع گنبدی است که دو راسته یک بازار بزرگ با آن ملاقات می کند. آنها از نظر معماری به زیبایی هرچه بیشتر ساخته شده اند. به عنوان ایستگاه نگهبان یک بازار خدمت می شود.

بازارچه این یک بازار بام در مقیاس کوچکتر در هر ربع شهری است که مردم محلی به راحتی می توانند خرید خود را انجام دهند.

Bazaary به شخصی که یک تجارت در بازار دارد به عنوان بازرگان ، عمده فروش ، خرده فروش ، واسطه ، مبادله پول و غیره اطلاق می شود.

بزرگترین میدان یک شهر در ورودی یا خروجی بازارچه ای مانند نقش جهان واقع شده است. در اصفهان

بنابراین ، به تعبیر کلی تر و جامع تر ، یک بازارچه شامل مجموعه ای از فروشگاه های پشت بام به همراه معابر و راهروها و همچنین کاروانسراها ، سارا ، تیمچه و ... می باشد ، همچنین خدمات عمومی دیگری مانند حمام ، مدرسه و مساجد و غیره نیز وجود دارد. در همان مجتمع جهت برآوردن نیازهای گوناگون مردم داخل بازارها.


ساماندهی فروشگاهها در بازارها

افراد متعلق به اقشار مختلف زندگی در نزدیکی یا دور از بازار زندگی می کردند. بازارها در محله های مختلف یا در مناسبت های مختلف در محله های یک شهر بسیار زنده یا خیلی مرده بودند.

جنبه های اجتماعی بازارهای ایران

مردم همان صنفی برای جلوگیری از هرگونه مزاحمت یا افزودن بر امنیت آنها مجبورند مغازه های خود را در کنار یکدیگر داشته باشند. بازارها نقش اصلی را در سیاستهای ایران ایفا کرده اند زیرا اصلی ترین وسیله اقتصادی بازارها بوده است. امروز ، در نتیجه نوسازی ، آنها به تدریج نفوذ سابق خود را از دست می دهند.


مشاغل مختلفی برای کسانی که در بازارها مانند مشاغل ، بازرگانان ، توزیع کنندگان ، دلالان ، صرافی ها ، درگاه ها و غیره مشغول به کار هستند وجود دارد و معرفی همه بازارها به عنوان یک کار دقیق نخواهد بود ، اما مشخصات مشترک زیادی در بین آنها وجود دارد. بسیاری از افرادی که هنوز در بازار کار می کنند در مقایسه با سایر اصناف جامعه ایران تحصیل نمی کنند. آنها به اندازه کافی می دانند که مشاغل خود را اداره کنند. همچنین ، کیفیت زندگی در بین آن دسته از اصناف موجود در بازارها که درآمد زیادی کسب می کنند ، معمولاً پایین تر از افراد تحصیل کرده طبقه متوسط ​​در خارج از بازارها است.


با افزایش شهرها در مقیاس عظیم در ایران ، مسافت ها در داخل آنها طولانی تر و طولانی تر می شوند. بنابراین سفر کردن از یک نقطه در یک شهر بزرگ به نقطه ای دیگر که بازار شهر در آن واقع شده ، بسیار زمان بر خواهد بود. بنابراین ، مردم ترجیح می دهند به خرید در محله خود بپردازند ، مگر اینکه نیاز به خرید تعداد زیادی مورد داشته باشند. سپس ، ارزش خرید چنین سفر و زمانی را برای خرید همه چیز در یک مکان و نسبتاً ارزان تر خواهد داشت.

بازارهای موقت در ایران

علاوه بر این ، در روستاها یا مناطق کم جمعیت ، دو نوع بازار موقت دیگر وجود دارد: 1) بازارهای فصلی ، و 2) بازارهای روز.

بازارهای فصلی تجمعاتی است که در آن برخی از فصل ها برگزار می شود؟ محصولات موقتاً به فروش می رسند آنها هنوز هم در برخی مناطق ایران یافت می شوند.

بازارهای روز تجمعاتی است که هفته ای یک بار در مناطقی با جمعیت پراکنده مانند گوشه های مختلف شمال ایران یا مناطق کویری برگزار می شود. ممکن است یک نفر از سرگرمی ها ، فروشندگان چای ، افراد با لباس رنگارنگ و بسیاری از جاذبه های دیگر ، فضایی مانند جشنواره های خرید ، اما به روشی سنتی تولید کند.

پیچ و خم کوچه های شلوغ و بازاریان (مغازه داران) این مکان را به مکانی جالب و اگر تا حدی دلهره آور تبدیل کند تا به کاوش بپردازد . علیرغم اینکه به عنوان Grand Bazaar شناخته می شود ، بیشتر این معماری کمتر از 200 سال قدمت و پیاده دارد ، اگرچه جواهرات زیادی نیز یافت می شود. بازدید از صبح ، هنگامی که مشاغل پرمخاطره است اما هنوز ناامید نشده است - بعداً در روز احتمال فرار توسط یک قطعه تجهیزات حمل و نقل سریع حرکت می کند.

ورودی اصلی خیابان پانزده خرداد

فروشگاه های تحت پوشش بازار بیش از 10 کیلومتر خط را پشت سر می گذارند و ورودی های مختلفی نیز در آن وجود دارد ، اما شما با استفاده از ورودی اصلی روبروی میدان سبزه مدیان ، یک منظره عالی را از پایین یک شریان مرکزی بدست می آورید. جنگجویان مردم و کالاها شهری در درون یک شهر است و شامل بانک ها ، کلیسا ها ، ایستگاه های آتش نشانی و چندین مسجد است که مهمترین آنها مسجد چشمگیر امام خمینی (ره ) و تزیینات زینتی امامزاده زید (ع ) است که یک حرم مطهر نزد نواد پیامبر است.

در اکثر خط ها کالایی خاص وجود دارد: مس ، کاغذ ، طلا ، ادویه جات ترشی جات ، و فرش ، در میان دیگران (توجه داشته باشید اگرچه در اینجا غذای تازه پیدا نمیکنید). بازارهای فرش ، آجیل و ادویه ممکن است بیشترین فوتوژنیک باشداما خط فروشگاه هایی که برچسب های طراح جعلی (به معنای واقعی کلمه برچسب ، نه لباس) می فروشند نیز چشم را به خود جلب می کنند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده