دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» هنر و معماری ساسانی شهر باستانی گور

هنر و معماری ساسانی شهر باستانی گور

هنر و معماری ساسانی شهر باستانی گور

این شهر باستانی مملو از جاذبه های تاریخی در استان فارس آثار اولیه سلسله ساسانیان که از این یادواره نگهداری می شوند

فیروزآباد بین شهرهای شیراز و عسلویه شیراز از عسلویه تقریباً 110 کیلومتر و 240 کیلومتر با آن فاصله دارد. به دلیل اهمیت تاریخی دولت شهر اردشیر یکم ، سلسله امپراتوری ساسانی است. آثار برجسته 1800 سال پیش باقیمانده گواه آن دوران است.


 شهر فیروزآباد 

 که قبلاً با نام گور شناخته می شد ، شهری در جنوب شیراز است. این یکی از سرمایه های سیاسی - فرهنگی امپراتوری ساسانی در دوره های مختلف است. اردشیر بابکان ، یکی از پادشاهان ساسانی ، فیروزآباد را تأسیس کرد. این شهر به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک امپراتوری ساسانیان در زمان خود از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.


این شهر تقریباً 3579 کیلومتر مساحت دارد. در 120 متری شیراز واقع شده است. از آنجا که فیروزآباد دارای یادگارهای بسیاری است ، سالانه بسیاری از طرفداران هنر و معماری ساسانی از این شهر بازدید می کنند. یکی از جاذبه های گردشگری ایران است.


فیروزآباد در یک برنامه مدور خاص قرار دارد که آن را بسیار جالب می کند. لازم به ذکر است که تاریخ این شهر به دوران ساسانیان بر می گردد. در زمان امپراتوری هخامنشی ، منطقه مهمی برای دولت بود. با این حال ، در زمان سلطنت اردشیر بابکان ، فیروزآباد جایگاه ویژه ای در منطقه یافت و پایتخت شد.

مجهز به حصار امنیتی که آن را احاطه کرده است ، و همچنین تعداد زیادی برج و قلعه نظامی ، فیروزآباد یکی از مناطق امن امپراتوری ساسانی بود.

روایت شده که وقتی اسکندر به شهر حمله کرد ، هیچ روشی برای ورود به آن پیدا نکرد. سرانجام با تغییر مسیر رودخانه ، او شهر را در مسیر سیل قرار داد و باعث ریزش فیروزآباد شد. با این حال ، اردشیر بابکان بعداً موفق شد آب این شهر را تخلیه کند و شهر جدیدی را بنام اردشیر-خوارا احداث کند. در پایان ، وی سلطنت خود را بر روی فیروزآباد آغاز کرد.


کاخ اردشیر در فیروزآباد ، استان فارس

یكی از چشمگیرترین بخش های فیروزآباد باستان كه هنوز حس دوره ساسانیان را به خود اختصاص داده است ، كاخی است كه قبلاً توسط اردشیر بابكان اشغال شده بود. این دفتر مرکزی اصلی دولت وی بود. این بنا که از سنگ و ملات گچ ساخته شده است ، در یکی از دشت های زیبای فیروزآباد قرار دارد و یک دریاچه در شمال آن را خاتمه می دهد.

کاخ اردشیر بابکان است بر روی پلت فرم مربع شکل، که این کاخ از دیگر ساختمان های ایران جدا واقع شده است. معماری بیشتر بناهای تاریخی ایران به نوعی یک پایگاه دایره ای دارد. در همین حال ، استفاده از الگوی مربعی در ساخت کاخ ها از زمان ساسانیان در بین معماران ایرانی رواج پیدا کرد.


معماران این کاخ را طبق فرم های معماری ساسانی طراحی کرده اند. 116 متر طول و 55 متر عرض دارد و دارای راهروها و ایوانهای متعدد است. در قسمت های شرقی و غربی این کاخ سالن هایی وجود دارد که توسط ایوان ها به یکدیگر متصل شده اند. یکی از برجسته ترین قسمت های کاخ ، گنبدهای سه گانه آن است.

کاخ اردشیر با تزئینات گچبریهای زیبا و طاق های مرتفع و تزئین شده یکی از برجسته ترین نمونه های معماری در دوره ساسانیان است. یکی دیگر از ویژگی های جالب این کاخ ، تفکیک بخش های دولتی و مسکونی است. بنابراین ، به همراه کاخ اداری ، یک سالن وسیع وجود دارد ، که برای پادشاه و افسران دولتی برنامه ریزی شده بود تا دور هم جمع شوند.

در انتهای کاخ و نمای بیرونی آن ، حیاط اصلی و دریاچه ای وجود دارد که منظره ای خارق العاده از کاخ اردشیر ایجاد می کند. اگرچه می توان دریاچه ای را در قسمت بیرونی کاخ نیز مشاهده کرد.

سازمان میراث ملی ایران از کاخ اردشیر بابکان به عنوان یکی از میراث باستانی فیروزآباد استان فارس حکاکی کرده است.

قلعه دختر از مجموعه ساسانیان در منطقه

نام این قلعه ، قلعه دوخت ، به معنای واقعی کلمه به معنی قلعه دوشیزه است ، یکی دیگر از نمایش های تاریخی هنر و معماری ساسانی است. این قلعه که در بالای ارتفاعات این منطقه واقع شده است از نظر معماری ساسانی آن بسیار مهم است. این کاخ با یک نقشه سلسله مراتبی و راهروهای متعدد و راه پله ها ، در نوع خود بی نظیر است و از طرحی چشمگیر برخوردار است.


این قلعه ساخته شده از ملات سنگی و گچی و مجهز به یک گنبد خاص ، این قلعه نمایانگر شکل معماری ساسانی است. قلعه دختار که به دلیل غیرقابل تحمل بودن برای اردشیر بابکان امن و غیرقابل نفوذ بود ، اعتقاد بر این بود که توسط یک تالار زیرزمینی به کاخ اردشیر منتهی می شود. اگرچه بین این دو بنای مسافتی کیلومتر فاصله وجود دارد ، اما مردم قبلاً چنین عقیده ای داشتند. بنابراین ، در زمان خطر ، سالن زیرزمینی شاه و افراد مهم را به سمت قلعه سوق داد. با این حال ، باستان شناسان و مورخان قطعاً این ایده را اثبات نکرده اند.

مناره شهر گور


یکی دیگر از نشانه های دوره ساسانیان مجموعه فیروزآباد ، سازه ای برج است که در نوع خود بی نظیر است. مطابق فرم معماری ساسانی ، پایه سازه مربع و بقیه آن به یک برج تغییر یافته است. مناره شهرک گور واقع در مرکز شهر باستانی فیروزآباد ، یکی از نمادهای رسمی منطقه در دوره ساسانیان و نماد قدرت امپراتوری بود.


این سازه که از جنس گرانیت و ملات است ، حدود 9 متر طول و 30 متر ارتفاع دارد. به گفته باستان شناسان و مورخان ، جدا از حالت نمادین ، ​​این ساختار کاربردهای عملی نیز داشته است و مردم از آن استفاده کرده اند که به عنوان معبد ، مخزنی برای ذخیره آب و غیره سازمان میراث ملی ایران مناره شهر گور را به عنوان یکی از فهرست های ذکر شده معرفی کرده است. میراث باستانی فیروزآباد.


صخره نجات اردشیر پیروزی

نقشش پیروزی یا همان Rock Relief پیروزی اردشیر ، یکی از اصلی ترین تسکین دهنده های گروه فیروزآباد است که قدمت آن به امپراطوری ساسانی بر می گردد. در نزدیکی رودخانه فیروزآباد واقع شده است. این تخته سنگ حاکی از پیروزی اردشیر بابکان در برابر اردوان پنجم در جنگ نشانگر تمام ویژگی های منبت کاری سنگ ساسانی است.

وضعیت واقعی ارقام ، زوایای آنها و توجه به جزئیات موجود در این تسکین نیز به خوبی قابل مشاهده است. به عنوان یکی از حکاکی های غیر مذهبی ، سنگ فرش اردشیر پیروزی از سه زاویه مختلف حک شده است. امداد به وضوح صحنه پیروزی اردشیر را نشان می دهد.


کتیبه پهلوی پل مهر و نرس و پل تنگاب

در تنگه تنگاب ، در جاده باستانی منتهی به شهر گور ، کتیبه ای پهلوی وجود دارد که بر روی صورت کوه حک شده است. این نوشته 7 تخته به دستور مهر نرسه (میر نارسه) در آنجا حک شده است. وی وزیر چندین پادشاه ساسانی بود. پهلوی فیلمنامه نویسی فارسی میانه است که مورد استفاده ایرانی ها قرار گرفته است.


کتیبه فوق در نزدیکی پلی در دره تنگاب قرار دارد که مربوط به همان دوره است. این دو از جمله یادگارهایی هستند که بقایای فیروزآباد عصر ساسانیان را تشکیل می دهند.


گروه فیروزآباد به دلیل پیشینه تاریخی خود مملو از ساختمان های باستانی کوچک و بزرگ و آثار دیگر است. هرکدام یک مستند از دوران باستان است که هنر و معماری ساسانی را به نمایش می گذارد. در همین حال ، می توانیم مهمترین ردپاهای امپراتوری ساسانی را در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان ، قلعه دختار ، صخره نوردی اردشیر پیروزی ، مناره شهر گور ، کتیبه پهلوی مهر و نرسی و پل تنگاب پیدا کنیم.


مطمئناً یادگارهای فیروزآباد از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ممکن است بناها و آثار باستانی تاریخی دیگری نیز وجود داشته باشد که با مطالعه بیشتر آنها بتوانیم ویژگی های جدیدی از هنر و معماری ساسانی را بیابیم

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده