ثروتسازی با هیپنوتیزم

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» درباره کرمانشاه و تاریخچه ، آثارباستانی و سوغاتی

درباره کرمانشاه و تاریخچه ، آثارباستانی و سوغاتی

شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است که در بخش غربی ایران واقع شده است. کرمانشاه بزرگترین و مرکز شهر در غرب با جمعیتی حدود یک میلیون نفر است. کرمانشاه در قرن چهارم میلادی تحت حمایت ساسانیان توسعه یافت. این شهر در کوهپایه های رشته کوه زاگرس ، 525 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده است. این شهر از مکان های دیدنی طبیعی و تاریخی زیادی در شهر و شهرهای اطراف برخوردار است. این شهر از آب و هوای معتدل و فصول معمولی برخوردار است. مردم کرمانشاه گرم و دوستانه هستند. زبانهایی که مردم صحبت می کنند کردی و فارسی هستند. طبیعت زیبا ، همراه با لهجه های مردم آن و شخصیت های معنوی و مذهبی آنها ، این استان را در منطقه بی نظیر می کند. کرمانشاه با داشتن تاریخ و فرهنگ غنی از فرهنگ و تمدن ، دارای بناهای تاریخی است که ارزش های مردم آن را برای زندگی و بشریت در دوره های تاریخی و پیش از تاریخ نشان می دهد.

معرفی کرمانشاه

این استان از شمال با کردستان از مشرق با همدان از جنوب شرقی با لرستان و از جنوب با ایلام همسایه است و در غرب نیز با کشور عراق هم جوار است استان کرمانشاه بخشی از رشته کوه زاگرس است که در دورانهای مختلف زمین شناسی بر اثر حرکت صفحه آفریقا - عربستان به سوی صفحه ایران و در نتیجه پیدایش چین خوردگی رسوبات دوران دوم و اوایل سوم تشکیل شده است پس از تشکیل ارتفاعات و چالها عوامل فرسایشی آن ها را تحت تاثیر خود قرار داده است چاله ها یا ناودیس ها از مواد آبرفتی ناشی از عمل فرسایش انباشه شده و دشتهای امروز استان را به وجود آورده است جنس مواد تشکیل دهنده ناهمواریها اغلب رسوبی و از نوع آهک است که نمونه بارز آن کوههای بیستون و پراو است در جنوب غرب استان طبقات گچ به صورت گسترده‌ای دیده می شود از جمله در کوههای پیرامون گیلانغرب و قصرشیرین ناهمواریهای اطراف شهرستان سنقر از نظر چگونگی تشکیل و جنس سنگ ها با و کوههای زاگروس تفاوت دارند بدین معنی که رشته کوه زاگرس قدیمی ترند و هنگام چین خوردگی شکل‌گیری تحت تاثیر فعالیتهای آتش فشانی و ماگمایی بوده‌اند.


نژاد کرمانشاه

 درباره نژاد کرد، کاری بس دشوار است ولی به نظر می رسد کردهای کرمانشاه ، همچون کردهـای کردستان آریایی تبار و از ساکنان قدیم فلات ایران می باشند. این قوم یکی از شعبات نژاد آریایی است که از هزاره دوم پیش از میلاد وارد ایران شدند و در کوه‌های زاگرس سکنی گزیدند. کردها مردمانی ایرانی تبارند که زبان، فرهنگ و آداب و سنن آنان در ارتباط و پیوند با دیگر مردمان در قلمرو زیست اقوام ایرانی است. در اسناد سومری و آشوری از بخشی از اقوام ساکن در سرزمین کوهستانی شرق آشور، شمال شرق و شرق بین‌النهرین و سرزمین سومر به نام کرتی یا گودی و کارتی و کارد نام برده‌اند و در منابع ارمنی واژه کردوخ بر اینان اطلاق شده است. در آثار یونانی سده چهارم پیش از میلاد صریحاً به واژه کردوخی اشاره شده که محققین معتقدند کردوخی که با کردها ارتباط نژادی داشته‌اند. از زمان هخامنش تا دوره پس از اسلام اینان به نام «کورد» و «کرد» نامیده شده‌اند.


زبان و گویش

زبان اهالی کرمانشاه کردی است، زبان کردی خویشاوند نسبی زبان فارسی است زیرا اشتراک قواعد دستوری و ذخیره لغوی زبان‌های ایرانی نتیجه خویشاوندی نسبی آنها است. زبان کردی که شاخه‌ای از زبان شمال غربی ایرانی میانه است به علت داشتن ادبیات مکتوب اهمیت خاصی دارد. با این حال نفوذ زبان‌های دیگر در این زبان قابل توجه است. زیرا از زبان های عربی، ارمنی، ترکی و فارسی لغات بسیار در آن راه یافته است. سابقه تاریخی کردها و پراکندگی آنان موجب پیدایش گویش‌های بیشماری شده است که از جمله آنها عبارتند از :


گویش کردی کلهری

این گویش کردی بیشتر در میان افراد کلهر مورد استفاده واقع می شود و مناطقی که تقریباً با این گویش سخن می گویند شامل ایلات زنگنه ، سنجابی ، احمدوند ، بهتوری ، نانکلی ، پایروندها ‌اهالی قصرشیرین ، سرپل ذهاب ، قلخانی ، کرندی ، قلعه زنجیری های ساکن کرمانشاه ، صحنه و مردم دینور است. با این تفاوت که تلفظ و لغات مردم کلهر اصیل‌تر و در سایر نقاط با توجه به همجواری با گویش های دیگر کلمات تغییر یافته است. گویش کردی اورامی اکثر مردم دو ایل بزرگ لهونی در منطقه اورامان جنوبی در کرمانشاه و همچنین طوایف اورامان تخت و اورامان رزاب در حوالی کردستان و نیز ایل بزرگ باجلان که تعدادی از آنها در دشت ذهاب و بسیاری در حوالی خانقین زندگی می‌کنند. چندین روستا در منطقه گوران و تمامی مردم کندوله در دینور به این گویش تکلم می‌کنند. گویش کردی سورانی طوایف متعدد جاف جوانرود و تعدادی از طوایف مهاجرگوران ، مردم دشت ذهاب و جیگیران، سراسر بخش روانسر و تیره‌هایی از اهالی سنجابی با این گویش سخن می‌گویند. این گویش شیوه ساده‌ای از کرمانج است. گویش لکی اهالی هرسین ، طوایف کاکاوند ، بالاوند ، جلالوند و عثمان وند به این گویش تکلم می‌کنند. این گویش آمیخته‌ای از گویش کردی کلهری و لری است. همچنین لغاتی از گویش اورامی نیز دارد . علاوه بر گویش های کردی ، مردم کرمانشاه به زبان فارسی کرمانشاهی و مردم سنقر به زبان ترکی تکلم می‌کنند. لهجه فارسی کرمانشاهی خاص این دیار است. این لهجه از لحاظ ضرب‌المثل غنی است و واژگان کردی دگرگون شده با پرداخت در جملات فارسی کرمانشاهی، جان می‌گیرد و کاربرد می‌یابد.


جغرافیای کرمانشاه

با ارتفاع حدود 1200 متر از سطح دریا ، آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد. میانگین دمای سالانه 14.5 درجه سانتی گراد و متوسط ​​بارندگی سالانه 475 میلی متر در کرمانشاه است.


با ماشین

مسیر تهران از کرمانشاه 500 کیلومتر است و با ماشین حدود 6 ساعت طول می کشد. از ساوه ، همدان ، اسدآباد کنگاور می گذرد و سپس به کرمانشاه می رسد. در طول سفر از طریق این مسیر می توانید از شهر تاریخی همدان نیز دیدن کنید. معبد چشمگیر آناهیتا در کنگاور نیز در جاده تهران از کرمانشاه قرار دارد.


مسیر دوم برای این سفر از تهران به کرمانشاه از شهرهای قم ، اراک ، ملایر و نهاوند می گذرد و سپس به کرمانشاه می رسد. این مسیر همچنین از حومه شهر زیبا عبور می کند. با این حال ، کمی طولانی تر از مسیر اول ، 575 کیلومتر و تقریباً 7 ساعت است.


سفر به کرمانشاه با ماشین یا اتوبوس مسافربری امکان پذیر است. هر روز اتوبوس هایی از پایانه های جنوبی ، بیهقی و غربی تهران به کرمانشاه می روند.


با هواپیما

پروازهای هفتگی به کرمانشاه از تهران ، مشهد ، کیش ، قشم ، شیراز ، عسلویه و بندرعباس انجام می شود. پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به کرمانشاه حدود یک ساعت طول می کشد.


با قطار

قطارهای مسافربری که از ایستگاه راه آهن کرمانشاه به سمت تهران و مشهد خارج می شوند وجود دارد. حدود 11 ساعت از تهران تا کرمانشاه و 21 ساعت از مشهد تا کرمانشاه با قطار طی می شود.


میانگین بارندگی سالانه و رطوبت نسبی در این منطقه به حدی است که دامنه ها و دشت های کوهستان عمدتاً از جنگل ها و مراتع پوشیده شده و در برخی مناطق نیز از مزارع خشک استفاده می شود.


در زنجیره زاگرس و فراهم آوردن پناهگاه های طبیعی و غارها دلایلی بود که کرمانشاه را به عنوان سکونتگاه مناسب برای انسان ها در عصر سنگ ساخت. کاوش های باستان شناسی ثابت می کند که مردم ماقبل تاریخ برای اشغال این منطقه استفاده می کردند. قدمت اشیاء کشف شده حداقل به 200000 سال پیش باز می گردد.


بخش عمده رونق شهر به کشاورزی بستگی دارد. اما همچنین عوامل دیگری مانند فرآوری مواد غذایی ، مصالح ساختمانی و صنایع دستی محلی مانند کیلیم یا قالی بافی ، ساخت کفش پنبه ای (گوی) ، کارهای چرمی و غیره وجود دارد.

کرمانشاه مرکز موسیقی سنتی ایرانی و کردی است. این وطن چهره های برجسته ادبیات ، هنر ، تاریخ ، علم و سیاست بوده است.

عمده تاسیسات صنعتی در این شهر شامل کارخانه های پالایشگاه قند ، پالایشگاه نفت ، مجتمع پتروشیمی ، کارخانه سیمان و یک کارخانه اسید سیتریک است که تنها یکی از واحدهای خاورمیانه است.


این شهر همچنین مشهور است زیرا مربوط به یک داستان افسانه ای عاشقانه فارسی است. در این داستان روایتی غم انگیز بین خسرو دوم (آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی) ، شیرین (یک شاهزاده ارمنی) و فرهاد (سنگ بنایی که عاشق شیرین بود) روایت می کند.


جاذبه های گردشگری کرمانشاه مطمئناً ارزش دیدن دارد. مکانهای غنی از میراث تاریخی و همچنین جاذبه های طبیعی خیره کننده وجود دارد که همه را به گشت و گذار در منطقه دعوت می کند.


تاریخ کرمانشاه

کرمانشاه همیشه در طول تاریخ خود پیوند بین فلات ایران و بین النهرین بوده است. در هزاره چهارم قبل از میلاد منطقه ای که اکنون با عنوان استان کرمانشاه شناخته می شود یکی از مهمترین مراکز تجارت و بازرگانی با بین النهرین بود.


همچنین درگیری ها و جنگ های زیادی بین این دو کشور صورت گرفته است. بنابراین ، این منطقه از قرن ها قبل مرکزیت تمدن ها و دولت های مختلف ایرانی و بین النهرین بوده است.


در دوره بیدید ، برخی از سلسله های کوچک کرد ، قیام هایی را در مناطق اطراف کرمانشاه برپا کردند. در دوره سلجوقی اهمیت نظامی و اقتصادی داشت. دلیل آن قرار گرفتن در تقاطع بزرگراه بزرگی بود که شهر را به مناطق عمده تجارت داخل و خارج از فلات ایران وصل می کرد. و یکی از شهرهای مهم و همچنین یکی از پایتخت های دودستانه در دوره ساسانیان بود. این شهر باشکوه همچنین تفرجگاه تابستانی برای پادشاهان ساسانی بود.


در دوره پس از اسلام حوادث قابل توجهی نیز در کرمانشاه رخ داد. در سال 640 میلادی ، پس از حمله اعراب به ایران ، کرمانشاه توسط اعراب اشغال و کاملاً نابود شد. جمعیت کاهش یافته و ساکنان آن به شهرهای دیگر نقل مکان کردند. حدود یک دهه بعد ، مردم این شهر را در امتداد سواحل رودخانه قراسو بازسازی کردند.


در زمان سلطنت خلفای عباسی به دلیل موقعیت استراتژیک ، این شهر مهم بود. در سال 1220 میلادی ، پس از حمله مغول به ایران ، کرمانشاه دوباره به شدت آسیب دید.


در اوایل دوره صفویه ، به دلیل درگیری های ایران با عثمانی ، حاکم کرمانشاه وضعیت پیچیده ای داشت. در بعضی مواقع ، عثمانی ها می توانستند ایرانیان را شکست دهند و بر شهر حکمرانی کنند. اما برخی اوقات ، آنها توسط ایرانیان مغلوب شدند و حكومت آن را به ایران واگذار كردند. اما از زمان سلطنت شاه صفی ، پادشاه ششم سلسله صفوی ، تا پایان دوره صفویه ، این شهر از دوره ای از صلح و سعادت برخوردار بود.


اهمیت نظامی شهر

کرمانشاه با بهره مندی از توپخانه منسوب به نادرشاه ، بنیانگذار سلسله افشارید ، اهمیت نظامی پیدا کرد. چنین شرایطی شهر را به میدان نبرد بین نادر شاه و عثمانی تبدیل کرد.


آغاز زمان مرفه

در قرن نوزدهم کرمانشاه از نظر اهمیت تجاری و استراتژیک پیشرفت را تجربه کرد. شهر در حال رونق بود. همچنین برای دولت از اهمیت سیاسی و اجتماعی برخوردار بود.


انتصاب محمدعلی میرزا ، ششمین پادشاه سلسله قاجار ، به عنوان استاندار کرمانشاه یکی از بهترین اتفاقاتی بود که برای این شهر رخ داد. وی شروع به برنامه ریزی شهری کرد و باعث شد تا شهر بسیار توسعه یابد. به عنوان مثال ، او کاروانسراها و اقامتگاههایی را برای تجار ساخت و قلعه جدیدی ساخت.


دو دلیل عمده وجود دارد که کرمانشاه را به یک منطقه مهم برای قاجارها تبدیل کرده است. اول ، رابطه آنها با عثمانی ها در عراق. و دوم ، ایجاد امنیت آن برای زائران تا بتوانند به عراق بروند و از زیارتگاههای شیعه در آنجا دیدن کنند. پادشاهان قاجار توانستند امنیت نسبی را در این منطقه بازیابی کنند.


کرمانشاه در دوره معاصر

کرمانشاه نقش مهمی در انقلاب مشروطه در ایران داشت. این جنبشی بود از سال 1915 تا 1905 برای ایجاد یک رژیم مشروطه که مردم این شهر به طور فعال در آن شرکت می کردند.


در اواخر جنگ جهانی اول ، کرمانشاه توسط نیروهای عثمانی تصرف شد. همچنین ، در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای بریتانیا این شهر را به تصرف خود درآوردند و تا پایان جنگ نیز اشغال شد.


کرمانشاه نیز در انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 نیز نقش اساسی داشت. این یکی از مراکز مقاومت در برابر رژیم پهلوی بود. این در میان شهرهای ایران بود که در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق (1980-1988) متحمل خسارات زیادی شد.


جاذبه های تاریخی داخل شهر

بازار قدیمی کرمانشاه

مرکز اصلی تجارت کرمانشاه با قدمت حدود 150 سال پیش است. این یکی از بزرگترین بازارهای پوشش در خاورمیانه است.


تکیه موذن الملک

مشهورترین بنای تاریخی مانده از دوره قاجار در این شهر است. این مکان برای برگزاری مراسم عزاداری برای رهبران مذهبی بوده است.تکیه معاون الملک یکی از بناهای به جای مانده دوره قاجاریه در کرمانشاه می باشد که کاشی‌های منحصر به فردش آن را از دیگر تکایای شهر متمایز می کند. این بنا در بافت قدیم شهر، در محله آبشوران قدیم و در خیابان شهید حـداد عادل واقع شـده است. که بـه دستور حسین خان معروف به معین الرعایا ساخته شده است. این بنا از سه قسمت تشکیل شده است: قسمت اول را حسینیه، قسمت دوم را زینبیه و قسمت سوم را عباسیه می‌نامند.

مجموعه بنا در حدود شش متر از سطح خیابان پائین تر است به طوری که برای ورود به حسینیه باید از ۱۷ پله بزرگ عبور کرد . در جنب پله های ورودی، سقاخانه کوچکی وجود دارد که به وسیله کاشی هایی با نقوش حضرت ابوالفضل (ع) تزئین شده است.

حضرت ابوالفضل سوار بر اسب، شمشیر به کمر و پرچم در دست دارد. روی پرچم جمله « نصر من الله و فتحاً قریب » نوشته شده است. جلوی پای سوار نیز تصویر کودک خردسالی دیده می شود. مردم محل سوار را به حضرت ابوالفضل و تصویر کودک را به حضرت سکینه نسبت می‌دهند که از عموی خود عباس طلب آب کرده است. از این رو این مکان را محترم شمرده و در آنجا نذر می‌کنند، شمع روشن کرده و طلب حاجت می کنند. سراسر نمای مدخل و سردر ورودی بنا نیز با کاشی های نفیس تزئین شده است.


تکیه از بیگلار بیگی

یکی از شاهکارهای معماری ایران است و یک جاذبه گردشگری عالی که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد.این بنا در محله قدیمی فیض آباد و در کوچه صارم الدوله واقع شده است. این تکیه که در زمان قاجاریه توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شده است از لحاظ آئینه کاری در میان تکایا کرمانشاه بی نظیر است.

در سمت غربی حیاط، تالار آئینه کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات عالی و کتیبه های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده و در دو سوی دیگر، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی واقع گردیده است.

در سمت غربی حیاط، تالار آئینه کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات عالی و کتیبه های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده و در دو سوی دیگر، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی واقع گردیده است.


مجتمع عماد دو

دولت این جلوه با شکوه از معماری ایران است که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد و متشکل از مسجد ، بازار و کاروانسراها است.


مسجد بزرگ کرمانشاه

یکی از بناهای تاریخی قابل توجه است که به اواخر دوره زند باز می گردد.


مسجد شافعی

که به سبک مساجد ترکیه ساخته شده است ، مسجد شافعی دارای مناره های طولانی است. ساخت آن به سال 1945 باز می گردد. این مسجد برای اهل سنت است.


مسجد دولتشاه

این مسجد مربوط به دوره قاجار است. این مسجد دارای پورتال ، حیاط و شبستان است.


خانه خواجه بارک

بنای تاریخی باشکوه که متعلق به یکی از بازرگانان یهودی کرمانشاه بود. قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد.


جاذبه های تاریخی خارج از شهر

طاق بستان

این مجموعه ای از نقش برجسته های صخره ای ساسانی در شمال شرقی کرمانشاه است که مظهر عظمت امپراتوری پارس است. یکی از برجسته ترین امدادهای داخل بزرگترین گلزار یا ایوان ، شخصیت غول پیکر اسب سواری پادشاه ساسانی خسراو دوم (591-628 م) است که بر روی شارژر مورد علاقه خود ، شبدیز سوار شده است. هر دو اسب و سوار در زره های نبرد کامل آرایش شده اند. طاق روی دو ستون قرار دارد که دارای نقوش حک شده ای ظریف هستند که نشان دهنده درخت زندگی یا درخت مقدس است. در بالای قوس قرار دارد و در دو طرف مقابل قرار دارد و شکل هایی از دو زاویه بالدار با قطر وجود دارد.

در اطراف لایه بیرونی قوس ، حاشیه ای برجسته حک شده است که دارای الگوهای گل است. این الگوهای همچنین در لباس رسمی پادشاهان ساسانی یافت می شود. پانل امداد اسب سواری در تاریخ 16.08.07 تقریبا اندازه گیری شد. 7.45 متر با 4.25 متر ارتفاع.


کتیبه بیستون

به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در نظر گرفته شده است. این کتیبه شامل سه نسخه از همان متن است که به سه زبان مختلف خط میخی شکل نوشته شده است: فارسی قدیم ، ایلامی و بابل.

این کتیبه تقریباً 15 متر ارتفاع ، 25 متر عرض و 100 متر از صخره سنگ آهک از جاده ای باستانی که پایتخت های بابل و رسانه را به هم وصل می کند (بابل و اکباتانا) است. از آنجا که کنار کوه برداشته شد تا این کتیبه پس از اتمام آن نمایان شود ، بسیار غیرقابل دسترسی است.

مجتمع بیستون

این مکان یونسکو است ، در حدود 30 کیلومتری شرق کرمانشاه ، که ترکیبی از بناهای تاریخی ، تزیینات سنگی و سایر جاذبه های تاریخی در یک مکان است.در این مجموعه می توانید برج های باستانی سنگی ، کاروانسراها ، پل ها ، جاده های باستانی و غیره را پیدا کنید.

معبد آناهیتا

این ساختمان در 100 کیلومتری مرکز شهر کرمانشاه واقع شده است. آناهیتا یک فرشته و نگهبان آب ، فراوانی ، زیبایی و باروری در اعتقاد فارسی است. این بنا به مساحت 2.5 هکتار مساحت دارد. قدمت آن به دوره اشکانیان و ساسانیان باز می گردد. علائم و كلمات مربوط به دوره ساسانیان حک شده بر روی صخره ها وجود دارد. سبک معماری این معبد به سبک اشکانی است.

فضایی است که در داخل صخره ها یا کوه هایی که افراد مرده در آن دفن می شوند ، حفر شده است. این مقبره سنگی یکی از آثار تاریخی دوره مادها یا هخامنشیان است. در 5 کیلومتری شهر سرپل ذهاب واقع شده است.


جاذبه های طبیعی شهر در خارج از کرمانشاه

پارک ملی طاق بستان این کشور در شمال شرقی کرمانشاه شامل نقش برجسته های سنگی ساسانی و یک مکان باستانی واقع شده است که از آن به عنوان حفاظت خصوصی خسرو دوم ، آخرین پادشاه ساسانی یاد می شود.


غار پارو واقع در شمال شرقی کرمانشاه ، یکی از غارهای عمودی مشهور جهان و همچنین یکی از بزرگترین آنها است. این نام را از کوهی که در آن قرار دارد گرفته است.


تالاب سراب نیلوفر 25 کیلومتر با مرکز شهر کرمانشاه فاصله دارد. طبیعت در این منطقه دست نخورده و زیبا است.سراب نیلوفر دریاچه کوچکی در حدود 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است که مملو از گل‌های نیلوفر است که در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشاند. اطراف این سراب تأسیسات رفاهی گردشگری و پارکی احداث شده است.


غار قوری قلعه غار 110 کیلومتر با مرکز شهر کرمانشاه فاصله دارد. رسوبات نمکی و صخره های سنگی محیط مناسبی را برای بازدید کنندگان ایجاد می کنند.


تالاب هاشیلان این منطقه در 36 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در ارتفاع 1310 متر از سطح دریا واقع شده است. این تالاب تقریباً 450 هکتار است. در تالاب حدود 110 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که مساحت تقریبی آن از 100 مترمربع تا حدود یک هکتار است.


سراب سنه این تالاب در قسمت شمالی شهر صحنه واقع شده است. منطقه دارای آب و هوای مطلوب شهر است. سراب شهره در 65 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است.


باغ گل کرمانشاه این دومین باغ گل در ایران بعد از اصفهان است. این گیاه دارای 4000 گونه گیاه و باغ با گلهای ایرانی ، ژاپنی ، فرانسوی و ایتالیایی است.


غار Do-Ashkaft این غار در شمال کرمانشاه ، در دامنه کوه واقع شده است. در این غار بقایای سکونت انسان باستان در کرمانشاه وجود دارد. طبق مطالعات باستان شناسی ، انسان ها در دوره سرخپوشان میانه (حدود 120000 تا 40000 سال پیش) در این غار سکونت داشتند. ارتفاع غار در حدود 1600 متر از سطح دریا است.


غار شکرشیان این غار متعلق به دوره پارینه سنگی است. در دامنه کوه بهستون در شهر بیستون استان کرمانشاه واقع شده است. این بنای تاریخی یک میراث کتیبه ای ملی ایران است.


طبیعت زیبا، فرهنگ غنی و تاریخ کهن این بخش از سرزمین ایران به‌همراه آثار به‌جا مانده از دوران گذشته، یکی از دلایل جذب گردشگران فراوان به کرمانشاه است و همه ساله افراد زیادی با هدف گشت‌و‌گذار و بازدید از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، به این استان سفر می‌کنند.

نان خرمایی

از محبوب ترین سوغاتی های کرمانشاه، نان خرمایی است؛ البته اهالی کرمانشاه به این شیرینی لذیذ، خانقی می گویند. تخم مرغ، گردو، بیکینگ پودر، گلاب، ماست، کره و آرد گندم مواد اولیه ای هستند که در پخت این شیرینی خوشمزه به کار می رود و به جز این مواد، در تهیه برخی نان های خرمایی از پسته، بادام، دارچین و زعفران نیز استفاده می شود. بد نیست بدانید نان خرمایی از شیرینی های مقوی و پر انرژی کرمانشاه است که طعمی شبیه به کلمپه کرمان دارد و تفاوت اصلی‌ اش با کلمپه در ظاهر این دو شیرینی است.


 روغن حیوانی کرمانشاهی

هم یک سوغاتی منحصر به فرد است که می توانید در شهر کرمانشاه خریداری کنید. این روغن از شیر گوسفند و گاو تهیه می شود و استفاده از آن، طعم دلچسبی به غذا می دهد. مردم کرمانشاه از این روغن به جای روغن نباتی در غذاها و شیرینی هایشان استفاده می کنند. طریقه سنتی تهیه این روغن بدین صورت است که ماست را دوغ کرده و درون مشک می ریزند و آن قدر تکان می دهند تا گویچه های روغنی به صورت کره به هم بچسبند. سپس کره را از دوغ جدا می کنند و حرارت می دهند تا روغن حیوانی حاضر شود. 


 شیرینی بژی

معمولا در جشن ها و مراسم عزای کرمانشاهی ها پخته می شود و به خاطر ماندگاری بالا و طعم بی نظیرش مورد استقبال بسیاری از مردم شهر قرار دارد. باید بدانید که این نوع شیرینی را نمی توانید به صورت بسته بندی پیدا کنید، اما زنان محلی این شیرینی را در خانه های خود می پزند و می توانید این شیرینی لذیذ را از آن ها خریداری کنید.

در گذشته این شیرینی توشه راه مسافران و سربازان بود تا در مواقع گرسنگی و کمبود غذا از آن استفاده کنند و به همین خاطر، به آن نام بژی را داده اند؛ بژی در زبان کردی به معنای "زنده بمانی یا زنده باشی" است.

کاک از شیرینی های محلی و سنتی کرمانشاه است و اکثر مسافران این شهر، چند جعبه ای از آن را برای سوغات با خود می برند. در پخت کاک از آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب استفاده می شود و برای تزیین، روی آن پودر پسته، پودر قند، نارگیل و خلال بادام به کار می رود. بد نیست بدانید شیرینی کاک شباهت زیادی به یوخه شیراز دارد و تنها تفاوت جزئی این دو شیرینی، در ضخامت لایه های شان است که معمولا لایه های خمیر یوخه نازک تر هستند. 


نان برساق

نوع دیگری از سوغات کرمانشاه و خوراکی‌های شیرین و دلچسب این منطقه است که به‌عنوان شیرینی سنتی و بسیار مقوی، طرفداران خاص خود را دارد. این نان خوشمزه، ترکیباتی شبیه به شیرینی بژی و با همان عطر روغن محلی کرمانشاه را دارد که معمولا در میان مردم این استان و به‌خصوص در ماه مبارک رمضان، در سفره افطار اغلب مردم کرمانشاه، به چشم می‌خورد. قاووت علاوه بر اینکه سوغات کرمانشاه است، از جمله سوغاتی‌های معروف کرمان نیز شناخته می‌شود. این خوراکی شیرین و بسیار مقوی، دارای خواص فراوانی است که متشکل از پسته، نارگیل، شکر، نخود، هل، کنجد و مواد بسیار دیگری است که به‌عنوان یک عصرانه بی‌نظیر، محبوبیت فراوان دارد.

نان برنجی

کرمانشاهی آشنایی نداشته و آن را حداقل یک‌بار امتحان نکرده باشد. این شیرینی بسیار ترد و خوشمزه بهترین و پرفروش‌ترین سوغات کرمانشاه، محسوب می‌شود.نکته جالب توجه اینکه، نان برنجی در زمان حکومت قاجار به‌عنوان سوغات مخصوص کرمانشاه معرفی شد و به‌همین علت می‌توان گفت که قدمت این شیرینی، حتی بیشتر از 150 سال است. البته این شیرینی در نقاط دیگری از کشور ما نیز تولید می‌شود اما، نان برنجی مخصوص و اصل را تنها باید در شهر و استان کرمانشاه امتحان کرد. معمولا این شیرینی به دوصورت ساده و زعفرانی، تولید می‌شود و همانطورکه گفتیم، این شیرینی بهترد است

گلیم بافی

در اغلب نقاط ایران بخصوص در میان قشقائیها، ال‌سونها، کردها، لرها و بلوچها رواج خاصی دارد. بافت گلیم همچون بسیاری از رشته‌های گوناگون صنایع دستی روستایی خاص زنان است و زنان عشایر و روستائی ایران، آفریننده نقشها و رنگ آمیزیهای دلپذیری هستند که در نوع خود در حد کمال است. دستگاه گلیم بافی اغلب بصورت افقی روی زمین قرار می‌گیرد، چله‌کشی آن تقریبا شبیه به چله کشی قالی است، تارها اغلب به رنگ سفید و پنبه‌ای و پودها پشمی و رنگین است و نقوش مختلف را با پودهای رنگارنگ بر روی گلیم ایجاد می‌کنند.

گلیم بافی در ایران شیوه‌های گوناگون دارد و در اغلب نقاط ایران همه شیوه‌ها رایج است، ولی هر نقش و رنگ آمیزی که بافندگان مناطق مختلف بکار می‌برند دارای ویژگیهای خاص خود است که اغلب از روی نقش و رنگ آمیزی یک گلیم، می‌توان به محل تولید آن پی برد. در منطقه کرمانشاه گلیم یکی ازعمده ترین کف پوش ها است.

موج بافی

بافته ای است دستگاهی و در مراکز نودشه و جوانرود بافته می‌شود. در کارگاه‌های موج بافی دو نوع تولید وجود دارد:

جا نماز یاسجاده

رختخواب پیچ - طول آن همیشه 2 متر وعرض آناز 45 تا 57 سانتی متر متغیر است. رختخواب پیچ استفاده‌های گوناگونی دارد از جمله پیچیدن رختخواب، روکرسی و به منظور پشتی درمنزل


نواهای کردی کرمانشاه

هوره از نواهای قدیمی مردم کرد است. مشهور است نکیسای باربد برای خسرو و شیرین هوره می خوانده‌اند. برخلاف چند دهه اخیر هوره را با همراه تنبور اجرا می کردند. این نوا دارای چهارده مقام می باشد که عبارتند از : 1- گله خاک 2- گله وه دره 3- بالا دستانی 4- شاه حسینی 5- سارو خانی 6- جلو شایی 7- طرز 8- مجنونی9- کری 10- پاریه 11- دو بالا 12- غریوی 13- بانه بنه یی 14- پاوه موری که هرکدام دارای فرعیاتی می باشند.


گونه دیگر هوره مویه یا مور است که در شیون و مرگ افراد ، بوسیله زنان و در بعضی از نقاط توسط مردان خوانده می شود. با ظهور تصوف در نقاط کردنشین اهل سنت و جماعت دروایش قادریه هوره را با جذبه و حالت گریه و استغاثه به گونه ای خاص خواندند و رنگی عرفانی به آن دادند که به سوز معروف شد . هوره را در جنگ نیز جنگجویان کرد می خوانده اند .

از دیگر ردیف ها و نغمه های کردی باید از بیات کرد ، حاجی حسنی ، بسته نگار ، قطار و قرایی که در دستگاه شور اجرا می شود نام برد. دو گونه دیگر از نواهای کردی ، گورانی و سیاه چمانه می باشد که در منطقه جوانرود و اورامان رواج بیشتری دارد . گورانی از الحان بهاری است که ابیات آن از دو بیتی های محلی است و به هنگام دمیدن سبزه و گل در دشت و کوهستان و در مراسم عروسی و شادمانی با همراهی شمشال و یا بدون ساز خوانده می شود .

سیاه چمانه از الحان پائیزی است و زمان خواندن آن برگ ریزان می باشد که با هلهله و شادمانی همراه نبوده و بسیار غم انگیز است.

سازهای محلی

1 ـ دوزله: دوزله سازی است بادی که از استخوان دال و یا حتی نی ساخته می شود به این ترتیب که برای درست کردن آن دو جفت استخوان را بوسیله موم به هم وصل می کنند سپس شش سوراخ در روی آن تعبیه کرده و بوسیله فیقه در آن می دمند و با حرکات انگشتان انواع ملودی ها را اجرا می کنند. با دمیدن ممتد توسط دهان در فیقه، صدای دلنشین و گیرایی ایجاد می شود. دوزله از نوع سازهایی است که جنبه بزمی دارد و در مراسم عروسی و عزا به کار می رود.

2 ـ دایره: دایره به شکل حلقه دایره مانندی است که از چوب نرم ساخته شده، سپس پوست نازک گوسفند یا بز به آن می کشند و به دور تا دور آن زنگول هایی منظم می‌آویزند . زدن دایره در مراسم شادی رایج است.

3 ـ سرنا: سازی است که جنبه بزمی دارد و در مراسم عروسی و عزا به کار می رود.

4 ـ شمشال: نوعی ساز بادی است از فلز که شبیه نی است و مانند نی نواخته می شود. این ساز در واقع همان نی چوپان است که سه جنبه حماسی، عرفانی و طبی دارد.

5 ـ تنبور: تنبور سازی است مقدس که بیشتر در منطقه گوران و صحنه در میان پیروان اهل حق رواج دارد این ساز از نوع سازهای زهی است با دسته بلند شبیه سه تار با این تفاوت که دسته تنبور طبیعی تر از دسته سه تار است. در حال حاضر تنبور در استان کرمانشاهان و مناطق کرد نشین، ساز اساسی در تک نوازی و هم نوازی می باشد و می توان ادعا کرد که بدون این ساز، موسیقی عرفانی این مناطق هیچ گاه معنای کاملی ندارد و همین امر چنان قداستی بدان بخشیده که در برخی مناطق بدون داشتن وضو آن را نمی نوازند و نوازندگان آن از گزیدگان قوم بوده و دارای ارزشی معنوی در بین مردم می باشند. از دیگر سازهای محلی می توان تنبک، نی لبک، دهل نام برد.

منابع اقتصادی استان

کشاورزی

استان کرمانشاه به علت شرایط خاص اقلیمی و وجود خاک های زراعی مرغوب، آب فراوان، دشت های وسیع و دره های حاصلخیز و طولانی از نواحی مستعد کشاورزی کشور محسوب می شود و از امکانات بالقوه بسیار بالایی برای توسعه کشاورزی برخوردار است. عوامل فوق باعث شده که این استان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات و حبوبات کشور باشد. استان کرمانشاه دارای دو اقلیم سردسیری و گرمسیری است. نواحی سردسیری استان مساعد برای کشت غلات، حبوبات، علوفه، چغندرقند، دانه های روغنی و سبزیجات می‌باشد. نواحی گرمسیری نیز قابلیت کشت غلات، جالیز، صیفی، مرکبات و نخیلات را دارد.

دامپروری

از دیگر فعالیت های اقتصادی استان دامپروری است. استان کرمانشاه به عنوان یکی از مراکز عشایری کشور با قابلیت های مرتعی مناسب، قرار گرفتن در دامنه های زاگرس، دارا بودن استعدادهای ویژه در زمینه آب و خاک و همچنین همجواری با استان های ایلام و لرستان از دیرباز یکی از قطب های مهم دامپروری و کشاورزی در سطح کشور محسوب می شده و همواره تأمین کننده قسمتی از فراورده های دامی کشور بوده است. بطورکلی پرورش دام در استان به سه صورت ثابت، نیمه متحرک و متحرک صورت می گیرد.

شیلات

استان کرمانشاه یکی از مناطق مستعد و قابل توسعه آبزی پروری در کشور است. وجود منابع آبی فراوان از جمله رودخانه های دائمی، چشمه ها، آبگیرها و تالاب ها شرایط مناسبی جهت توسعه پرورش ماهی در استان ایجاد نموده است. از دیگر منابع اقتصادی استان، زنبورداری و پرورش طیور است.

صنایع دستی

استان کرمانشاه از دیرباز به موازات توسعه کشاورزی و دامداری در زمینه صنایع نیز پیشرفت داشته است و آثار بسیاری از روزگاران کهن به جا مانده که نمودی است از استعداد و دست های ماهر هنرمندان این دیار، صنایع دستی مردم این استان شامل گیوه‌کشی، موج بافی، پرده بافی، قلمزنی، ساخت ابزارهای فلزی، گلیم بافی، نمدمالی، جاجیم بافی، قالی بافی می‌باشد. صنعت یکی دیگر از منابع اقتصادی استان کرمانشاه، کارخانه‌های صنعتی می باشد. اولین اقدام در جهت استقرار صنایع با احداث پالایشگاه نفت کرمانشاه شروع گردید که در حقیقت می توان آن را اولین واحد صنعتی مدرن در منطقه غرب دانست. در استان کرمانشاه با توجه به استعداد سرشار کشاورزی آن، ایجاد کارخانه‌های وابسته به کشاورزی را ایجاب نموده است که از آن جمله کارخانه قند بیستون و اسلام آباد می‌باشد که باعث رونق کشاورزی و کشت چغندر و بالا رفتن سطح اشتغال در منطقه گردیده است. کارخانه سیمان در 12 کیلومتری جاده کرمانشاه ـ همدان یکی از دو واحد بزرگ تولید سیمان در منطقه غرب کشور بوده و تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه داشته است.

از جمله واحدهای صنعتی دیگر می توان به نیروگاه حرارتی بیستون، کارخانه نساجی غرب، پشم ریسی غرب، پشم بافی کشمیر، کارخانه تولید انواع سیم و کابل برق، کارخانه رنگ سازی، کارخانه تولید نایلون، خوراک دام و طیور را نام برد.

جغرافیایی طبیعی و اقلیم استان

استان کرمانشاه ناحیه ای کوهستانی است که ما بین فلات ایران و جلگه بین النهرین قرار گرفته است و سراسر آن را قلل و ارتفاعات سلسله جبال زاگرس پوشانیده است. سلسله جبال زاگرس در محدوده این استان به صورت مجموعه ای از رشته کوهای موازی پدیدار گشته که دشتهای مرتفع کوهستانی در بینابین آنها شکل گرفته و بستر گذرگاه های مهم زاگرس را به وجود آورده است. استان کرمانشاه در معرض جبهه های مرطوب مدیترانه ای قرار دارد که در برخورد با ارتفاعات زاگرس، موجبات ریزش برف و باران را فراهم می سازد . در استان کرمانشاه اقلیم‌های متفاوت قابل تشخیص است.

زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک: که شهرستانهای قصرشیرین، سر پل ذهاب و دهستان ازگله در جنوب غربی شهرستان جوانرود را شامل می شود.

زمستان و تابستان خنک: که شهرستانهای پاوه و جوانرود (بجز دهستان ازگله)و بخش کرند از توابع شهرستان اسلام آباد غرب را در بر می‌گیرد.

اقلیم نیمه خشک و استپی گرم: که شهرستانهای کنگاور ، صحنه و هرسین را شامل می‌شود.


نقش برجسته و کتیبه داریوش اول

این نقش برجسته دوره هخامنشی یکی از با ارزش‌ترین یادگارهای ادبی و تاریخی ایران است و درسی کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه، بر روی صخره معروف به بیستون حجاری شده است. از این کوه در متون تاریخی به نام های «بغستان» به معنی جایگاه خدایان، «بهیستان»، «بهیستون»، «بهستون»، «بهستان» و بیستون یاد شده است.

سنگ نگاره داریوش اول شش متر طول و 20/3 متر عرض دارد. در سمت چپ صحنه این سنگ نگاره، تصویر داریوش به ارتفاع 78/1 متر حجاری شده است. وی تاج کنگره داری بر سر و پیراهن بلندی بر تن دارد. ریش او مجعد و چهارگوش است و موهای مجعدش را در پشت سر جمع کرده است. او دست راست را به علات احترام بالا برده و در دست چپش کمانی را گرفته است. در این صحنه، داریوش پای چپش را بر روی سینه «گئومات مغ» نهاده است. در پشت سر داریوش «وینده فره نه» کمان دار و «گئوبروه» نیزه دار – از جمله هفت تنی که در بر اندازی گئومات شرکت داشتند – ایستاده اند.

در زیر پای چپ داریوش گئومات مغ به پشت خوابیده و به علامت تسلیم، دست هایش را بالا برده است. پشت سر او نیز صف اسیران – با گردن ها و دست های از پشت بسته – دیده می شود. در بالای سر هر یک از این اسیران و در زیر تنه گئومات مغ و نیز بر روی دامن اسیر سوم نام و نقش پادشاه شورش گرو جایی که در آن جا شورش کرده، ذکر شده است.

در بالای سر اسیران، تصویر نمادینی از اهورامزدا در حال اهدای حلقه قدرت به داریوش حجاری شده و داریوش نیز دست راستش را به نشانه‌ی نیایش اهورا مزدا بلند کرده است. این سنگ نگاره در طول زمان تکمیل شد. در آغاز داریوش تنها به نقوش فوق به جز نقش «سکونخا» اکتفا کرد. در این زمان تنها به نقر نبشته ای کوتاه به خط میخی عیلامی در فضای بالای سر خود فرمان داده بود. در این نوشته داریوش به معرفی خود و خاندانش می پردازد و در حقیقت با این نوشته مشروعیت خود را اعلام می کند. پس از آن شرح فتوحاتش را به خط میخی عیلامی در سمت راست سنگ نگاره و در مرحله بعد با خط میخی بابلی در سمت چپ سنگ نگاره نقر می کند. در مرحله نهایی نیز در زیر نقوش برجسته، شرح فتوحاتش را به خط میخی و به زبان فارسی باستان نقر می کن.

هنوز سنگ تراشان هخامنشی در حال نوشتن خطوط بر سینه کوه بودند که سکاها دوباره سر به شورش گذاشتند. داریوش در سال 519 ق.م سکونخاشاه سکاها را شکست داد و این رویداد را بی درنگ به سنگ نبشته اضافه کرد. چون جایی برای اضافه نمودن تصویر شاه سکایی باقی نمانده بود، داریوش دستور داد تا بخشی از تن عیلامی را پاک و آن را در سمت چپ قسمت پایین، کنار متن فارسی باستان از نو نقر و به جای تن عیلامی، تصویر سکونخا را حجاری کنند.

در این سنگ نبشته، داریوش ابتدا به معرفی خود و خاندانش می پردازد و سپس واقعه قتل گیومات مغ را که پیس از مرگ «کمبوجیه» سلطنت را نصب کرده بود، شرح می دهد. پس از آن به شرح جنگ هایی که بر ضد بزرگان و امرای یاغی کرده بود، می پردازد و در خاتمه به هر کس که این کتیبه بزرگ را محو کند، نفرین می کند.


طاق گرا

بنای مستطیل شکل طاق گرا در گردنه پاتاق، بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در کنار راه باستانی سنگفرش شده‌ای قرار دارد که فلات ایران را به بین‌النهرین ارتباط می‌داد. درباره قدمت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند، همچنین برای این بنا کارکردهای متفاوتی چون راه کاروان رو، توقف‌گاه، موکب شاهی، اریکه سلطنتی، پاسگاه مرزی، بنای یادبود یک پیروزی ذکر شده است.

کاخ خسرو

در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قابی، ویرانه‌های قصر خسرو پرویز دیده می شود که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده است. این بنا بر روی مصطبه ای به ارتفاع8 متر ایجاد شده است. که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان دو طرفه ای بوده است. در قسمت شرقی بنا، تالار ستون مستطیل شکلی وجود دارد که سقف آن به وسیله طاق های آجری پوشش داده شده است. در پشت تالار، اتاق گنبد دار بزرگی ساخته شده که راه ورود به آن از طریق درگاهی است که در قسمت غربی تالار ایجاد شده است. در دو طرف شمال و جنوب اتاق گنبد دار، اتاق های مستطیل شکلی وجود دارد که از طریق اتاق گنبد دار قابل دسترسی بوده اند . همچنین در پشت اتاق گنبد دار، حیاطی مربع شکل با رواق ستون دار قرار دارد . دور اطراف این حیاط ستون دار را اتاق های متعددی فرا گرفته است. در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می شود . در اطراف این حیاط‌ها نیز مجموعه اتاق ها و اصطبل ها قرار گرفته است.


در قسمت شمالی تراس، چندین خانه به صورت یک مجموعه وجود دارد. اسکار رویتر اظهار می‌کند خانه‌هایی که در قسمت مرکزی عمارت قرار دارند احتمالاً حرم پادشاه را شکل می‌دهند و خانه‌های واقع در بیرون ساختمان مکانی برای پذیرائی میهمانان بوده است.

در مورد این کاخ، مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب هر کدام مطالبی نوشته‌اند، اکثر اینها اظهار می کنند که این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان می‌زیسته‌اند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می گشته است. با قوت این کاخ را جزء عجایب جهان به شمار آورده که در سال 628 میلادی توسط هراکلیوس ویران شده است.

destinationiran منابع razi.ac


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده