بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» ارنست همینگوی| زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند

ارنست همینگوی| زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند

رمانی از ارنست همینگوی است که در سال 1940 منتشر شده است. این داستان روبرت جردن ، داوطلب جوان آمریکایی متصل به یک واحد چریکی جمهوریخواه در طول جنگ داخلی اسپانیا را روایت می کند. به عنوان یک دیناماتور ، وی مأمور شده است که هنگام حمله به شهر سگوویا ، یک پل را منفجر کند.

نویسنده: ارنست همینگوی

تاریخ انتشار: 21 اکتبر 1940

ناشر: پسران چارلز نویسنده

ژانر: رمان جنگ

کتاب جنگ داخلی اسپانیا میان جمهوری خواهان و سلطنت طلبان فاشیست است. رابرت جوردن امریکایی داوطلبانه وارد ارتش جمهوری خواهان شده است، و چون به او مأموریت داده‌اند که یک پل استراتژیک را منفجر کند، به گروهی از چریک‌های منطقهٔ سگوویا می‌پیوندد. این گروه تحت سلطهٔ زنی به نام پیلار قرار دارد که مظهر اسپانیا و آزادیخواهی آن است.مردها عبارت‌اند از: پابلو -شوهر پیلا-ر، آوگوستین، فرناندو، خی‌تان، رافائل، آندرس، که در حکم شخصیت‌های فرعی رمان‌اند.

اما دختر جوانی نیز هست به نام ماریا که مورد تجاوز فاشیست‌ها قرار گرفته و پیلار او را نجات داده است. جوردن شریک زندگی چریک‌ها می‌شود و به ماریا دل می‌بازد. مرگ بالای سر آن‌ها چرخ میزند؛ پیلار و جوردن و مار با آن را نزدیک خود حس می‌کنند. بنابراین، باید تمام زندگی خود را در همین چند روز بگذرانند.

عشق دارویی برای گذشت زمان و تنهایی و مرگ است، و بر اثر حضور این سه، به چنان حدت هیجان آوری می‌رسد که تا عمق تن و طبیعت و اشیا پیش می‌رود.

در این هنگام فاشیست‌ها حمله می‌آورند و گروه چریکی مجاور آن‌ها را قلع و قمع می‌کنند. جوردن پی می‌برد که انفجار پل فایده‌ای نخواهد داشت. با این همه، ستاد ارتش تصمیم به حملهٔ تعرضی می‌گیرد. جوردن مأموریت خود را انجام می‌دهد، ولی در حین انفجار پل پایش می‌شکند. به دیگران دستور می‌دهد که بگریزند و خود همان جا، در حاشیهٔ جنگل، پشت مسلسل می‌نشیند و منتظر آمدن دشمن می‌ماند. بی‌شک، می‌خواسته است زندگی کند، ولی اکنون مرگ را می‌پذیرد، زیرا از این مرگ حاصلی به بار می‌آید.

همینگوی، در این کتاب، خشکی و خشونت کارآمد سبک سابق خود را که برایش ملکه شده بود کنار گذاشته است. صفحاتی از این کتاب به تغزل آمیخته است، و گرچه گاهی عین حرکت «سرنوشت بشر» را در بازی عشق و مرگ مجسم می‌کند، غالباً نیز به رمانتیسمی احساساتی منتهی می‌شود.

در انتخابات سال 1936 پس از یکی دو نوبت دست به دست شدن دولت‌های چپ و راست، جبهه‌ی متحد چپ‌گرایان شامل کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها و آنارشیست‌ها به پیروزی رسیدند و اندکی بعد ارتش با حمایت ملی‌گرایان و رهبری ژنرال فرانکو دست به کودتا زد و کنترل بخش‌هایی از کشور را به دست گرفت و بدین‌ترتیب جنگ داخلی آغاز شد.

اکثر دول دنیا توافق کردند که در این جنگ بی‌طرف بمانند و کمک تسلیحاتی به طرف‌های درگیری نکنند اما این بی‌طرفی شکل خاصی به خود گرفت که چندان غریبه نیست! آلمان و ایتالیا کمک‌های فراوانی به ناسیونالیست‌ها کردند و عملاً و علناً مداخله کردند و در این جنگ سه ساله هم کسب تجربه کردند و هم اشکالات سلاح‌های خود را برطرف کردند تا بعداً خدمت بی‌طرفان فوق الذکر برسند!

شوروی هم در نقطه مقابل کمک‌هایی به طرف مقابل نمود. صرف نظر از این‌که سلاح‌های شوروی قابل رقابت با رقبای آلمانی نبود, یک مشکل اساسی در جبهه جمهوری‌خواهان وجود داشت که علیرغم برخی برتری‌ها نهایتاً شکست را پذیرا شدند. نیروهای آلمانی و ایتالیایی، تحت فرماندهی فرانکو می‌جنگیدند و باصطلاح "مدیریت واحد" داشتند اما در جناح مقابل، کمک‌های استالین به‌گونه‌ای بود که جناحی خاص از جمهوری‌خواهان دست بالا را بگیرند. اساساً مدیریت یکپارچه‌ای بر امکانات در این سوی میدان به وجود نیامد و ائتلاف بزرگ نیروهایی که به فکر تصفیه بعد از پیروزی بودند به جایی نرسید. جبهه‌ای رنگارنگ به وجود آمد که نیروهایش از آموزش کافی و وافی برخوردار نبودند و با توجه به هماهنگی ضعیف‌شان از تحرک پایینی برخوردار بودند.

این جنگ بنا به برخی گزارشها حدود یک میلیون تلفات به‌جا گذاشت. هر دو طرف درگیر قساوت‌های فراوانی به خرج دادند که البته در داستان‌های نقل شده، ما بیشتر با بی‌رحمی فاشیست‌ها (لقبی که جمهوری‌خواهان به طرف مقابل داده بودند) آشنا شده‌ایم چون نویسندگان این داستان‌ها یا در جبهه‌ی جمهوری‌خواهان جنگیدند یا دل در گرو آنان داشتند.

در داستان "زنگها برای که به صدا در می‌آید" نیز به برخی از این جنایات اشاره می‌شود و بار دیگر به ما گوشزد می‌کند که نباید از شکل‌گیری حرکت‌هایی نظیر داعش و امثالهم تعجب کنیم به‌نحوی که انگار این قساوت‌ها پدیده‌هایی جدید و مختص خاورمیانه است.

ارنست همینگوی تجربه حضور در جنگ جهانی اول و همچنین اسپانیا را داشت. فارغ از علایق و نظرات نویسنده، در این داستان بخصوص در لایه دوم نگاهی هم به علل شکست جمهوری‌خواهان می‌شود که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهم کرد. از همینگوی 5 اثر در لیست 1001 کتاب حضور دارد که یکی از آنها همین کتاب است.

زنگها برای که به صدا در می‌آید   علی سلیمی

زنگها برای که به صدا در می‌آید؟   رحیم نامور

این ناقوس مرگ کیست              مهدی غبرایی

ناقوس برای که به صدا در می‌آید کیومرث پارسای

ناقوس عزا در سوگ که می‌زند    پرویز شهدی

 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده