خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ویژگی‌ها و سالم ترین ظروف برای پخت و پز کدامند؟

ویژگی‌ها و سالم ترین ظروف برای پخت و پز کدامند؟

با چاقو ، چنگال ، یا قاشق که از صفحه شما دورتر است شروع کنید ، کار خود را انجام دهید ، با استفاده از یک ظرف برای هر دوره. چنگال سالاد در بیرونی ترین سمت چپ شما قرار دارد و به دنبال آن چنگال شام شما قرار می گیرد.قاشق سوپ شما در بیرونی ترین سمت راست شما قرار دارد و پس از آن قاشق نوشیدنی ، چاقوی سالاد و چاقوی شام را مشاهده می کنید.

در تمام جهان غذاخوردن و چیدن میز غذا آداب و رسوم خود را دارد ودانستن آداب و سیاق صحیح برای رفتارهای میزهای ناهار خوری در برخی از کشورها ، شما را در جایگاه خوبی با افراد محلی قرار خواهد داد. پس همینطور که به آداب غذاخوردن اهمیت میدهیم باید بفکر آموزش پخت غذا و سلامت و حفظ مواد غذایی در ظروف مخصوص پخت هم باشیم . شما باید در هنگام خرید حتما به برچسب ، میزان نگهداری حرارت و جنس ظروف هم دقت کنید.

آیا هنوز هم استفاده از فلزاتی همچون مس و آلومینیوم برای پخت غذا مناسب است؟ اولین ویژگی سالم ترین ظروف برای پخت و پز، تمیزی کامل آنها به‌هنگام استفاده مجدد است باید مراقب ایجاد خراش در سطوح قابلمه‌ها و سایر ظروف باشید. مراقبت از ظروف در مقابل خراشیدگی، عمر آنها را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که با صرف پول کمتری سالم آشپزی کنید. برای افزایش عمر قابلمه‌ها بهتر است از کفگیرهای چوبی استفاده کنید

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟


ظروف مسی

استاندارد باید با لایه‌ای از نیکل پوشیده شوند تا در تماس با حرارت قابل‌استفاده باشند. همچنین افرادی که از بیماری هموکروماتوز (ازدیاد آهن در خون) رنج می‌برند، هرگز نباید از ظروف چدنی استفاده کنند؛ زیرا این ظروف در حین پخت، مقداری آهن به غذا اضافه می‌کنند که ممکن است برای این افراد خطرناک باشد

چون برخی از ظروف با آزاد كردن یون ها و تركیبات مختلفی كه در جنس، رنگ و یا لعاب آنها به كار گرفته شده است، موجب ایجاد تاثیرات سوئی بر بدن می شوند. شاید در نظر اول، كیفیت و طعم غذا مورد توجه قرار گیرد ولی باید به خاطر داشت كیفیت ظرفی كه در آن غذا می خورید نیز به اندازه كیفیت مواد غذایی مورد مصرف، مهم است. بعد از هر بار پخت‌وپز، باید تمام وسایل آشپزی را به‌طور کامل تمیز کنیم.


ایمن‌ ترین وسایل آشپزی در جهان هم اگر به‌طور صحیح تمیز نشوند، شما را بیمار خواهند کرد، بنابراین اولین ویژگی سالم ترین ظروف برای پخت و پز، تمیزی کامل آنها به‌ هنگام استفاده مجدد است. بسته به نوع مواد به‌کاررفته و شکل ساختاری، نحوه تمیزکردن وسایل هم متفاوت خواهد بود و اگر از ظروف مسی که بهترین نوع ظروف پخت غذا محسوب می شوند، البته در صورتی كه قلع اندود شده باشند. اگر ظروف مسی به شكل مناسبی قلع اندود نشده باشند و یا از مواد حاوی سرب برای قلع اندود شدن، استفاده شده باشد، این عنصر می تواند پس از ورود به غذا، در دراز مدت سبب ایجاد مسمومیت شود.


در صورتی كه ظروف مسی، قلع اندود نشده باشد، ورود یون مس به غذا در طولانی مدت، سبب تاثیر نامطلوبی بر احشاء و اندام داخلی بدن شده و ذخیره شدن آن در كبد به مرور به از كار افتادن این عضو، كمك می كند. به همین دلیل آن را با فلزی دیگر مثل قلع می پوشانند. بنابراین باید در هنگام شستشو احتیاط كرد كه این لایه از بین نرود یا خش بر ندارد. از سوی دیگر مواد اسیدی یا غذاهای ترش، سبب از بین رفتن لایه رویی ظروف مسی می شود بنابراین هر چند وقت یكبار، باید این ظروف، قلع اندود شود.


ظروف ملامین

لعابی كه برای محافظت روی ملامین پوشانده می شود، بسیار نازك است. بنابراین باید مانع از بین رفتن آن شد تا میكروب وارد ظرف نشود. به دلیل نفوذ میكروب، استفاده از ملامین های ترك دار و كهنه توصیه نمی شود. اگر این ظروف، سالم باشد و لعاب آنها هم از بین نرفته باشد، غذاهای ترش و اسیدی هم نمی توانند تاثیری بر آن داشته باشند.                      

ظرف های استیل

این ظروف از تركیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده اند و در هنگام پخت، یونی وارد ماده غذایی نمی كنند! اما باید توجه داشت كه از نگهداری غذاهای اسیدی و نمكی برای مدت طولانی در ظروف استیل، خودداری شود.  


فولاد ضد زنگ یا Stainless Steel که در ایران آن را به نام مختصر «استیل »می شناسیم، از تركیب آهن و فلزات دیگر ساخته می شود. با تركیب کردن آهن و دیگر فلزات، مقاومت و دوام ظروف آهنی حاصله (که اکنون استیل نام می گیرد) افزایش می یابد و ظروف استیل را به ظروفی مقاوم در برابر آسیب ها و خوردگی های رایج در ظروف آهنی تبدیل می كند.


در واقع این ظروف تاحدودی سبکتر و درمقابل فرسودگی بسیار مقاوم تر از ظروف آهنی می باشند. از فلزاتی كه برای تركیب كردن با آهن مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: كروم، نیكل، مولیبدن و تیتانیوم. این فلزات، به ظرف حالت سختی می دهند و آن را در مقابل آسیب ناشی از حرارت بالا، خراشیده شدن و ساییده شدن مقاوم می سازند، اما انتقال حرارت را در این نوع از ظروف تا حدودی كاهش می دهند.


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

علاوه بر انتقال حرارتی کمتر، چسبیدن مواد غذایی به این ظروف نیز به عنوان دومین مشکل شناخته می شود.نگهداری ظرف استیل نسبت به انواع آلومینیومی و مسی ساده تر است زیرا به ساییدن و برق انداختن نیاز ندارند. این ظرفها زنگ نمی زنند اما چنانت که گفتیم رسانای حرارتی خیلی خوبی نیستند و حرارت را به طور یكنواخت منتقل نمی كنند به همین دلیل هنگامی که بر روی شعله مستقیم قرار می گیرند، بعضی از قسمت های آن داغ تر می شوند ولذا غذا را باید مرتب در آنها هم زد تا یكنواخت حرارت ببیند وگرنه احتمال سوختن قسمت هایی از غذا زیاد است.


ظروف پلاستیكی

این روزها استفاده از ظروف یكبار مصرف، متداول شده است. حتی بعضی خانواده ها برای پخش غذاهای نذری یا در مهیمانی های خود از این ظروف استفاده می كنند باید توجه داشت

كه استفاده از ظروف یكبار مصرف شفاف و بی رنگ، برای نوشیدنی های داغ مثل قهوه و چای، اصلا مناسب نیست، چرا كه حرارت بالا، سبب آزاد شدن بعضی مواد آلی و تركیبات شیمیایی موجود در دیواره آنها و انتقال آن به نوشیدنی می شود و ورود این مواد و تركیبات به بدن عامل بروز بعضی از سرطان هاست. این ظروف توانایی نگهداری رنگ را هم ندارند بنابراین با ریختن غذا و نوشیدنی داغ درون این ظروف، لایه ای از رنگ داخل محتویات، حل و وارد بدن می شود كه سرطان زاست.    

    

ظروف تفلون یا نچسب

مطالعات و تجربیات زیادی در زمینه آسیب حیوانات و خصوصا پرندگان در اثر استنشاق بخارات حاصل از گرم شدن تفلون وجود دارد. از جمله در تحقیقی كه در آمریكا انجام شده، نشان داده شده است كه وقتی دمای ظروف تفلون، از حد معینی بالا برود، در اثر تجزیه لایه پوشاننده آن، حدود 15 نوع ذره بخار سمی آزاد می شود. در تحقیقات انجام گرفته، مشخص شده كه یكی از مواد سرطان زای موجود در ظروف تفلون، در موش 4 نوع سرطان شامل سرطان كبد، پانكراس، سینه و بیضه ایجاد می كند. بر همین اساس می توان احتمال داد كه استفاده دراز مدت از این ظروف و مواجهه زیاد با این ماده در انسان نیز چنین اثرات سوئی داشته باشد.

هرچه ظروف با پوشش تفلون، گرم تر شود، احتمال آزاد شدن بخارات سمی از آنها بیشتر است. از سوی دیگر تحقیقات علمی ثابت كرده است كه هر چه سن ظروف، كمتر، یا به عبارتی ظرف، نوتر باشد، در صورتی كه حرارت زیادی به ظرف خالی داده شود، تاثیرات سوء آن بیشتر است.


جنس سرامیک

وسایل آشپزی سرامیکی از سالم ترین ظروف برای پخت و پز هستند و در مقایسه با سایر مواد، همچون تفلون، در دماهای بیشتر بی‌ضررترند. ظروف پخت‌ وپز سرامیکی از سرامیک خالص ساخته نشده‌اند. درواقع این ظروف از فلز ساخته شده‌اند و درنهایت با ماده‌ای سیلیکونی که پایه سرامیکی دارد، پوشانده می‌شوند. قابلمه‌های سرامیکی باید با دست شسته شوند. این ظروف برای شست‌ وشو با ماشین ظرف‌شویی مناسب نیستند.


روی

این ظروف بخش اعظم ظروف هر آشپزخانه را تشکیل می دادند. این عنصر فلزی نسبتا سبک، تا حدود زیادی رسانا و منتقل کننده حرارت بوده این امر موجب به کارگیری آن در تولید ظروف خانگی شده بود. امروزه استفاده از این گونه ظروف (تاحدودی به خاطر قیمت گرانتر از ظروف آلومینیومی) کم شده، به ندرت در بازار به فروش می رسند.

روی از یون های ضروری برای بدن انسان است.مقادیر اندک روی برای خفظ سلامتی افراد، رشد قدی کودکان و همچنین سلامت مو و ناخن مفید استدر کمبود آن پرزهای چشایی لطمه دیده، اشتها به شدت کاهش می یابد.همچنین کمبود آن موجب عقب افتادگی بلوغ و اختلالات گوارشی نیز می شود و لذا عنصری کاملا ضروری است.

کمبود روی نسبتا شایع است و به ویژه در کودکان، جوانان و خانم های شیرده و باردار زیادتر دیده می شود.

نقش روی در خنثی سازی عوامل و فلزات سمی وارد شده به بدن (مثل سرب و یا سایر فلزات سنگین که در شهرهای آلوده ای مانند تهران مرتباً به بدن وارد می شوند) اهمیت این ریزمغذی را زیادتر می کند. به این جهت، استفاده از ظروف رویی که باعث افزایش سطح سرمی یون روی در بدن ما می شوند می تواند مفید باشد.

با این حال، ورود مقادیر زیاد آن به بدن، می تواند مسمومیت زا باشد.

دریافت زیاده از حد و طولانی مدت این فلز، مسمومیت جدی می دهد و موجب ایجاد علائمی از قبیل حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد می شود. پخت غذا به ویژه غذای اسیدی (ترش) و نگهداری غذا در ظروف رویی موجب ورود مقدار زیادی از این فلز به داخل غذا می شود. از آنجا که چسبندگی غذا به ظروف رویی زیاد است، اغلب در هنگام صرف غذا اقدام به تراشیدن باقیمانده غذا از ظرف می شود که موجب افزایش ورود روی به بدن و بروز مسمومیت خواهد شد.


ظروف بلوری، پیركس و شیشه ای

ظروف شیشه ای و پیركس، جزو ظروف مناسب برای پخت غذا هستند، چون مواد اسیدی یا بازی، روی آنها تاثیری نمی گذارد و در اثر حرارت نیز یونی وارد غذا نمی شود.اصول تولید پیرکس نیز مشابه با ظروف شیشه ای معمولی است و تنها با گذراندن یک مرحله تولیدی خاص (اضافه کردن بوراکس به خمیر شیشه برای کم کردن ضریب انبساط)، مقاومت این ظروف در برابر حرارت افزایش می یابد و بنابراین می توان این ظروف را برای پخت و پز و نگهداری غذای گرم به کار برد. با توجه به مجموعه شرایط، ظروف شیشه ای، چینی و پیرکس از بهترین نوع ظروف به حساب می ­آیندو استفاده از ظروف پیرکس یا چینی های مقاوم به حرارت، می تواند راهی برای برون رفت از این مشکل باشد.


ظروف آلومینیومی

آزاد كردن یون آلومینیوم در غذا، سبب انتقال این یون ها به بدن می شوند و در دراز مدت می تواند مشكلاتی برای بدن، از جمله كم خونی، ایجادكند.آلومینیوم فلز سبکی است که گرما را به‌ سرعت منتقل میکند. فرایند شست‌ و شوی این ظروف آسان است و در مقایسه با محصولاتی که با دیگر فلزها ساخته می‌شوند، ارزان‌ تر است. رسوبات آلومینیوم درهنگام پخت‌ وپز وارد غذا می‌شوند؛ اما تأثیر محسوسی در طعم ندارند.ظروف آلومینیومی، در عین سبك بودن، به خوبی گرما را انتقال می دهند. بعضی مقالات اعلام می کنند كه ورود مقدار زیادی از آلومینیوم به بدن احتمالا باعث ظهور بیماری هایی مانند يبوست، اختلالات گوارشي، كم‌خونی شديد، غش، اختلال در هنگام راه‌رفتن، راشيتيسم، پوكی استخوان، اختلال در راه رفتن، کما و آلزايمر می شود؛ ولی برای اثبات قطعی این مطالب هنوز مطالعات دیگری لازم است. بعضی نظریه ها نیز مطرح است که جوش آوردن آب در کتری های آلومینیومی می تواند باعث بروز بیماری هایی همچون زخم معده، کولیت، خشکی دهان، و تغییر رنگ زبان شود.


ظروف لعابی یا سفالی

ظروف سفالی بدون لعاب برای نگهداری یا پخت غذا مورد استفاده قرار نمی گیرند، چون دارای خلل زیادی می باشند كه سبب نفوذ و باقی ماندن غذا در آنها می شود. اگر پایه رنگ هایی كه برای این ظروف به كار می رود، حاوی فلزات سنگین مثل سرب باشد، استفاده از آنها برای سلامتی مضر است و باعث كند ذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت های درازمدت دیگر می شود.

ظروف لعابی زردرنگ كه در قدیم از آنها استفاده می شد، بهترین نوع این ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذا هستند. ظروف سرامیكی هم نوعی از ظروف سفالی می باشند كه اگر از لعاب مناسبی برای آنها استفاده شده باشد، هیچ مشكلی برای پخت و پز ندارند.

خوردن غذا

شیشه بسیار کم محلول است و تنها در آزمایشگاه چنانچه پودر شیشه را در آب داغ مدتی به هم زنند، به مقدار بسیار ناچیز حل می شود. لذا، ظروف شیشه ای به دلیل عدم ورود به غذا و نیز به این دلیل که تقریبا هیچ گونه فعل و انفعالی با غذا ندارند و اثر منفی در آن نمی گذارند، ظروف مناسب و قابل استفاده ای هستند.


نگهداری خوراکی ها

از آنجا که شیشه، بو، رنگ و مزه ای را به موادی که با آن در تماسند منتقل نمی کند، لذا نگهداری چای خشک، پودر قهوه، انواع ادویه و گیاهان خشک در این ظروف بلامانع است. اسانس های میوه ها و سبزیجات به کمک حلال های قوی استخراج می شوند و بسیار فرار هستند. وجود حلال در این اسانس ها موجب می شود که ظروف پلاستیکی نازک را تخریب کنند. نگهداری آن ها در ظروف فلزی نیز باعث می شود که حالت اسانس تغییر کند یا ظرف تخریب شود نگهداری این گونه اسانس ها هم بهتر است از ظروف شیشه ایی استفاده کنیم.

شیشه

چنانچه موادی شامل سیلیس، کربنات سدیم، سولفات سدیم و برخی مواد معدنی دیگر با یکدیگر مخلوط شده و آنها را در کوره با دمای 1500درجه سانتی گراد حرارت دهند، ماده ذوب شده خمیری شکلی بدست می آید که شیشه گران آن را در قالب های مختلف با اشکال دلخواه مانند لیوان، استکان، بشقاب و دیس ریخته، به مدت چند ساعت باقی می گذارند تا ظروف شیشه ای به شکل و قالب دلخواه حاصل شود.

شیشه نشکن

بلور نشکن، مواد سازنده آن را تا دمای 620 تا 630 درجه حرارت می­ دهند تا شیشه به صورت خمیر در ­آید و در این حال به طور ناگهانی آن را سرد می­ کنند.

چینی

خاک کائولن (نوعی رس)، فلدسپات (نوعی ماده جلادهنده معدنی با نقطه ذوب نسبتاً پایین) و سیلیس، به همراه نوعی خاک چسنبده به نام «بال کلی» در دمای 1400درجه ساخته می­ شود. چینی ها در واقع نوعی سرامیک هستند و همچون سرامیک در طی دو مرحله پخته و آماده می شوند. در اولین مرحله، خاک چینی به صورت گل در آورده شده، درون قالب ها شکل داده شده در کوره حرارت می بیند. سپس با لعاب خاصی پوشانده شده دوباره در کوره قرار می گیرد. در هر دو مرحله عملیات پخت با دمای بیش از 1000درجه سانتیگراد انجام می شود. این ظروف را بر اساس فرآیند تولیدشان (از جمله فرآیند حرارتی، دمای پخت، درصد جذب آب و شفافیت یا نورگذری) تقسیم بندی می نمایند.

رعایت این نکات در پخت مواد غذایی

بعد از طبخ مواد غذایی، بهتر است آنها را داخل همان ظرف نگهداری نکنید؛ مگر اینکه ظرفتان از جنس شیشه یا سنگ باشد.

هرگز درهنگام آشپزی، از کفگیر و سایر ابزارهای فلزی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است با ایجاد خراشیدگی در سطح قابلمه و تابه، سلامت غذا را به خطر بیندازند.

تا حد امکان زمان تماس مواد غذایی را با ظروف فلزی کاهش دهید.

بعد از هر بار استفاده از قابلمه و تابه، آنها را با دقت کامل تمیز کنید و مراقب سطوح حساس در مقابل خراشیدگی در حین شست‌وشو باشید.

ظروف نچسب و همین‌ طور آلومینیومی را بعد از دو یا سه سال تعویض کنید

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده