خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» صنایع دستی ایران | رنگین کمانی از تنوع ریشه در تاریخ قدیمی

صنایع دستی ایران | رنگین کمانی از تنوع ریشه در تاریخ قدیمی

صنایع دستی پنجره هایی برای هر فرهنگ ، شهر ، روستا ، سنت ، مراسم ، آیین ، قومیت ، زبان و گویش است که هرکدام سوابق مختلفی دارند و داستان های منحصر به فردی از خود را روایت می کنند.


هنر اصیل فارسی در صنایع دستی تجلی یافته است. اگر به هر نوع هنری و صنایع دستی وارد شوید ، صنایع دستی رنگارنگ ایرانی قطعاً توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در اینجا صنایع دستی برتر ایران برای خرید به عنوان سوغات آورده شده است.


ایران به عنوان یکی از باستانی ترین تمدن های جهان و سرزمین اقوام بسیار متفاوت از نظر فرهنگ ، سبک زندگی و سنت ، در طول تاریخ از صنایع دستی متنوعی برخوردار بوده است. صنایع دستی فارسی ، هر کدام داستان های جمعیت های متنوع را در مناطق مختلف ایران پهناور روایت می کند ، از بهترین سوغاتی های تورهای ایران است.


بافی های ایرانی به دلیل قدمت ، زیبایی ، دوام و تنوع بسیار شناخته شده اند. معروف ترین آن فرش فارسی است. از آن به عنوان پوشش کف برای هزاران سال در پارس بزرگ استفاده شده است. اشکال مختلف هندسی ، مدالها ، نرده ها و شکل گیاهان و حیوانات بافته شده با مواد محلی خاص برای هر منطقه ، با الهام از محیط طبیعی ، مردم را به یاد باغ های رنگارنگ ایرانی می اندازد. پر از گل و پرنده. فرشهای ایرانی که توسط عشایر بافته شده اند از نظر سبک و طراحی متفاوت هستند. برجسته ترین قالی های عشایری شامل گبه ، کیلیم و جاجیم است.


پارچه ایرانی به نام قلمکار با نقاشی دستی یا با استفاده از تمبرهای چوبی طرح دار ساخته می شود. ترمه یکی دیگر از پارچه های دستباف ایرانی است که در درجه اول در یزد تولید می شود. بافت آن بسیار ظریف و زمان بر است. معروف ترین کارخانه های تولید کننده ترمه بافی سنتی به نام رضایی تره نام دارد. نوع دیگری از گلدوزی های پارچه بافی ایرانی زردوزی است. این طرح با استفاده از نخ های طلا و نقره ، مروارید و سنگ های قیمتی طراحی می کند. امروزه از سیمهای مسی جلا یافته توسط طلا یا نقره و نخهای ابریشمی نیز استفاده می شود. همچنین شامل گلدوزی (بخیه های گلدوزی) ، بلوچی سوزاندوی (سوزن دوزی) ، Seke dozi (گلدوزی شیشه) ، رشتی قولابدوزی (نوع خاصی از لباس های گلدوزی) و کرمانی پاته دوزی (سبکی از گلدوزی های ایرانی).


هنر صنایع دستی فارسی فراتر از بافندگی است. این شامل آثار فلزی ، کارهای چوب ، سفال ، مینیاتور ، خوشنویسی ، محصولات ساخته شده از نی ، معرق و سنگ است.


آغاز کار فلز فارسی به برنزهای لرستان بر می گردد. آثار فلزی ایران شامل میناکاری (کار مینا کاری) و قلم زنی (همچنین قلم زنی یا تروروتیک) است که در آن فلز با کتهای رنگارنگ تزئین شده و حک شده یا چکش کاری شده است. اصفهان به دلیل داشتن آثار هنری مینا بسیار معروف است.


آثار چوب در ایران شامل معرق (صنایع دستی ایرانی ساخته شده از قطعات کوچک از چوبهای مختلف) و منبت کاری چوب است. خاتم کاری یکی دیگر از هنرهای تزئینی ایرانی است که قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد. این هنرمند سطح چوبی جعبه های جواهرات ، تخته های شطرنج ، میز و مانند آن را با شکل های مختلف (عموماً به شکل ستاره) تکه های چوبی ، استخوانی ، فلزی و گاه طلا ، نقره ، عاج و برنج تزئین می کند. بعضی اوقات برای ساختن یک اثر هنری منحصر به فرد با مینیاتور ترکیب می شود.


هنر فارسی محدود به موارد فوق نیست و به سمت سنگ و موزائیک می رود. تزئین فیروزه ای بر روی جواهرات یا مصالحی مانند نقره ، مس یا برنج یکی از صنایع دستی متمایز ایران است. فیروزه های مشهد و نیشابور بیشترین شهرت را با بالاترین کیفیت دارند.


سفال و سرامیک در ایران قدمتی طولانی دارد. قدمت سفال به بیش از حدود 6-7 هزار سال پیش در شوش ، تپه سیکلک در کاشان ، جیرفت و شهر سوخته بر می گردد. موزه کالپورگان در استان سیستان و بلوچستان تنها موزه سرامیک زنده نامیده می شود. زیرا ، سبک کاری آن بدون تغییر و تحول از نسل به نسل بیش از 5 هزار سال گذشته است.


سفال ایرانی

کاشی کاری پارسی یکی از صنایع دستی دیدنی و جذاب ایران است. در گذشته اصفهان و تبریز دو مرکز اصلی موزاییک ایران بودند. کاخ گلستان در تهران نمونه بارز دیگری از کاشی کاری ایرانی برای تورهای ایران است.


مینیاتور در قرن سیزدهم در ایران قیام کرد و تا امروز ادامه دارد. این نقاشی معمولاً كوچك بسیار كامل است كه به مهارت و مهارت بالایی نیاز دارد و یک برس بسیار كوچك برای نقاشی چنین آثار هنری پیچیده و پیچیده ای دارد. بهترین نمونه از مینیاتورهای مدرن فارسی ، فرشچیان است.


خطاطی فارسی چند سبک دارد. تزیینات خوشنویسی نقش اصلی در سفالها ، فلزکاری و بناهای تاریخی ایران داشته است. خوشنویسی در اشراق قرآن ، شاهنامه ، دیوان حافظ و سایر ادبیات مشهور ایرانی به اوج خود رسید. نستعلیق پرطرفدارترین سبک خوشنویسی فارسی است که به عنوان "عروس اسکریپت های خوشنویسی" معروف است.


قلم زنی

این هنر فلزکاری که نسخه ای از "toreutics" به زبان فارسی است ، حکاکی و نقاشی های زیبا روی فلزاتی مانند برنج ، نقره و مس است. قلم زنی صنایع دستی سنتی در ایران است که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد.

حکاکی (قلم زنی) هنر حکاکی نقوش عالی در فلزات مختلف مانند مس ، برنج ، نقره و طلا است. اصفهان مرکز اصلی حکاکی است. اثر هنری این دوره که توسط هنرمندان ساخته شده است نشانه ای باشکوه و غیرقابل انکار از کارهای قبلی فلزات ایران و اصفهان به ویژه است. اکتشافات تاریخی متعلق به دوران باستان به عنوان دوره ساسانیان (700 میلادی) ، سلجوقیان (100 میلادی) و سلسله صفویان (1600 میلادی)


قلم زنی روی اشیاء مختلف مانند گلدان ، بشقاب ، کاسه شکر ، شمعدان ، تفریحی ، قرص و سایر اشیاء زینتی انجام می شود. در حالی که قطب اصلی این هنر اصفهان است ، می توانید مغازه هایی را در تهران ، تبریز ، مشهد و سایر شهرهای بزرگ پیدا کنید که این اشیاء دست ساز برجسته را ارائه می دهند.


میناکاری

این هنر پیچیده مینا کاری ایرانی ، میناکاری با تلفیق رنگ های روشن بر روی آنها ، نقاشی و تزئین اشیاء می کند. این هنر کلاسیک به 1500 سال قبل از میلاد باز می گردد و تا به امروز زنده مانده است. این کار روی ظروف طلا ، نقره و مس مانند گلدان ، بشقاب و لیوان و همچنین ظروف سفالی انجام می شود.


میناكاری (میناكاری) هنر نقاشی و تزئین سطح فلزات با تلفیق بر روی آن رنگهای درخشان است كه در طرحی پیچیده تزئین شده است. مینا شکل زنانه مینو در فارسی است و به معنی بهشت ​​است. مینا به رنگ لاجوردی بهشت ​​اشاره دارد. کار با آن و تزئین فلزات با کتهای رنگارنگ و پخته یکی از دوره های برجسته هنر در اصفهان است. مینا به عنوان نوعی کت رنگی شیشه مانند تعریف می شود


امروز قطب Minakari اصفهان است که بهترین صنعتگران و صنعتگران در تولید صنایع دستی میناکاری با کیفیت فعالیت می کنند که به شهرهای دیگر از جمله تهران نیز ارسال می شود.


خاتم کاری

یک هنر ایرانی است که در آن قطعات کوچک چوب ، استخوان (معمولاً استخوان شتر) یا فلز بر روی سطح مقالات مختلف حک شده است. در این کاردستی سنتی ، الگوهای زیبایی بطور پیچیده ای ایجاد می شود ، اغلب به شکل هندسی و سپس روی سطح جسم به هم چسبانده می شوند. محصولات خاتمکاری شامل موارد جواهرات ، کاسه های آب نبات ، تخته های شطرنج ، موارد بافت ، ساعت ، قاب عکس و غیره است.


این کاردستی شامل تولید الگوهای عموماً به شکل ستاره ای ، با چوبهای نازک چوب (آبنوس ، ساج ، ززیفوس ، نارنجی ، گل رز) ، برنجی (برای قطعات طلایی) ، استخوان های شتر (قسمت های سفید) از عاج ، طلا یا همچنین از نقره برای اشیاء جمع آوری نیز می توان استفاده کرد. میله ها در تیرهای مثلثی جمع می شوند ، خود مونتاژ شده و به ترتیب دقیق ساخته می شوند تا یک استوانه به قطر 70 سانتی متر ایجاد شود


سفال و سرامیک

سفال های ایرانی یک سنت باستانی است که قدمت آن به بیش از 8000 سال پیش باز می گردد. اگرچه سفالگری وضعیت سابق خود را ندارد ، اما در چندین نقطه از ایران از جمله یزد ، نطنز و لالجین (در استان همدان) که به عنوان پایتخت سفال های ایران شناخته می شود ، زنده مانده است. وسایل تزئینی سرامیکی تزئینی مانند لیوان یا کاسه می تواند گزینه های خوبی برای خرید به عنوان سوغات ایران باشد.


تسبیح

گلزارها از سنگ های قیمتی یا شیشه ای ساخته شده اند که در تعداد بیشماری از اندازه ها و رنگ ها قرار دارند ، که هدف اصلی آن شمارش نماز است اما امروزه نیز از آن استفاده می شود و یا از اهداف زینتی استفاده می شود. اگر از یک بازار سنتی در ایران بازدید می کنید ، احتمالاً با برخی از فروشگاه های دستفروشی روبرو می شوید که می توانید انواع گل سرخ را برای فروش مشاهده کنید. تسبیحات با کیفیت از سنگهای قیمتی مانند عقیق ، کهربا ، فیروزه و سنگ کینگ ساخته شده است (تسبیح ساخته شده از این سنگ به نام شاه مقصود) است.


گلدوزی و پارچه دستباف

صنعتگران ایرانی گلدوزی های مهربان هستند. سوزن دوزی در ایران به سبکهای مختلف عرضه می شود. از مشهورترین انواع گلدوزی می توان به پاته (با منشاء استان کرمان) ، ترمه (که عمدتا در استان های اصفهان و یزد تولید می شود) و سرمه (محبوب در اصفهان ، کاشان و یزد) اشاره کرد.


ترمه پارچه قیمتی است که با نخهای ریز و ظریف ابریشم و پشم بافته شده است. بافندگی ترمه در واقع صنایع دستی نفیس ایران است که احتمالاً به دوره صفویه باز می گردد.


در ابتدا ترمه به عنوان نوعی منسوجات رنگارنگ بافته شده با الگوهای خاص عمدتاً فارسی پیزلی شناخته شده است که در یزد سرچشمه گرفته است. به طور سنتی ، این پارچه با استفاده از الیاف طبیعی ابریشم و پشم بافته شده بود. بافندگی ترمه یک کار حساس ، دقیق و زمان بر است که یک بافنده خوب می تواند تنها 25 تا 30 سانتی متر در روز تولید کند. اگرچه امروزه آنها 100٪ دست ساز نیستند ، اما یک ترمه با کیفیت خوب می تواند حداکثر 100 سانتی متر در روز بافته شود


قلمکاری (کلامکاری) هنر نقاشي پارچه ابريشی يا پنبه با الگوهای زيبا است. این بیشتر در اصفهان ، کاشان ، تبریز ، مشهد و رشت انجام می شود.


فرش و كلیم ایرانی

برجسته ترین آنها در بافتن فرش و فرش های صنایع دستی فارسی است که در جهان شناخته شده است.فرش یا فرش ایرانی معروف ترین سوغات ایرانی است که در سراسر جهان بسیار مشهور است. این تابلو فرش دستباف از هنرهای اصیل توسط بافندگان فرش بسیار ماهر در مناطق مختلف کشور تولید می شود. فرشهای ایرانی در ابعاد و سبک های مختلفی ارائه می شوند که انتخاب گسترده ای را برای گردشگرانی که می خواهند یکی را فقط برای مصارف خانگی یا اهداف تزئینی خریداری کنند ، ارائه می دهد.


فرشهای پارسی به 19 زیر گروه از جمله شاه-عباسی ، پیزلی و شکارگاه تقسیم می شوند. این فرشها با الگوی مشخص شده اند که می تواند از نظر حیوانی یا گیاهی باشد. بنابراین باید یک فرد متخصص در این زمینه باشد تا بتواند اختلافات آنها را تشخیص دهد.


از دیگر انواع فرشهای دستباف kilim است که معمولاً بافت درشتی دارد و از قالی های پارسی ارزان تر است. این زنان از زمان های بسیار قدیم توسط موی بز و پشم گوسفند بافته می شدند. از کیلیم ها می توان برای پوشاندن کف یا آویزان شدن بر روی دیوار برای تزئین استفاده کرد. فرشهای ایرانی در اندازه ها و سبک های مختلفی عرضه می شوند که طیف گسترده ای از انتخاب را برای گردشگران ارائه می دهد.


گت

گت ها کفشهای سبک هستند که کاملاً از پنبه یا ابریشم با کف چرم ساخته شده اند. این نوع کفش ها مخصوصاً برای کشاورزان و دامداران مناسب است زیرا سبک ، راحت ، با دوام و همچنین ارزان هستند. این کفش های نخی که با صبر و شکیبایی توسط صنعتگران زن و مرد بافته می شوند ، بهتر است در روزهای گرم تابستان استفاده شوند.


پنج نوع گده در استان کرمانشاه بافته می شود. منطقه Hewraman مرکز بافی بافی استان است و مواد اولیه یا بصورت محلی تهیه می شوند یا از سنندج ، کرمانشاه (شهر) ، تهران و اصفهان تهیه می شوند. ساخت گاها بیشتر در استانهای فارس ، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، کرمانشاه و زنجان رواج دارد.


فیروزه

این سنگ قیمتی گرانبها یک ماده معدنی نادر است که فقط در مکان های خاص می توان یافت. بهترین این سنگهای سبز مایل به آبی از هند و نیشابور ایران است. در مشهد و نیشابور از فیروزه (فارسی: firouzeh) برای ساخت زیور آلات و لوازم جانبی زیبا مانند گردنبند ، انگشتر ، دستبند و گوشواره استفاده می شود.


این تنها استفاده از فیروزه نیست. از طریق فرآیندی به نام "پوشش فیروزه ای" (فارسی: Firouzehkoubi) ، قطعات کوچک فیروزه ای به خوبی در سطح اشیاء و ظروف مختلف برای تولید اشیاء زینتی تعبیه می شوند. روکش فیروزه ای مانند کاری معرق بر روی ظروف مختلف فلزی مانند سینی ، گلدان ، آینه ، شمعدان ، جعبه جواهرات ، بشقاب و غیره است که باعث می شود سوغاتی های خوبی در ایران خریداری شود. مغازه های سوغات در بازارهای سنتی ایران ، انواع knickknacks فیروزه ای را با قیمت پایین ارائه می دهند.

انگشترهای فیروزه ای به عنوان سوغات ایرانی به صدا در می آیند


سوغات غذایی ایران

گز

گز که معمولاً در کشورهای غربی به عنوان نوگت فارسی مشهور است ، گز یکی از محبوب ترین سوغات اصفهان است و در چهارمحال و بختیاری ، کرمان ، یزد و همدان نیز محبوب است. این نوگت سفید جویدنی نام خود را از گز آنگبین (یکی از ترکیبات آن) گرفته است به معنی شیره آنژبین ، نوعی درخت تاماریسک وحشی است که در کوههای زاگرس در ایران رشد می کند. معمولاً با پسته سرخ می شود.


آب نبات های پولاکی و سنگ

همچنین یک سوغات اصفهان ، آب نبات نازک مانند دیسک است که معمولاً با چای خورده می شود. پولاکی از شکر ذوب شده تهیه می شود و در طعم های مختلفی مانند لیمو ، زعفران ، نارگیل ، پسته ، لیمو خشک ، نعنا و عسل به چشم می خورد. یکی دیگر از انواع آب نبات های محبوب در ایران آب نبات سنگ است که به طور گسترده در ایران موجود است. آب نبات راک به عنوان شیرین کننده چای استفاده می شود و قبل از نوشیدن آن در چای حل می شود.


سوهان

این قهوه سنتی شکننده زعفران عمدتاً در شهر قم تولید می شود و به همین دلیل است که گاهی به آن سوهان قم می گویند. تهیه شده از آرد ، شکر ، جوانه گندم ، زرده تخم مرغ ، کره ، گلاب ، زعفران ، هل و پسته یا بادام خرد شده. سوهان قم در شکل ها ، طعم ها و کیفیت های مختلفی عرضه می شود و در سراسر کشور توزیع می شود ، بنابراین می توانید آن را در اکثر شهرها از جمله تهران پیدا کنید. در فروشگاه های بزرگ سوهان نمونه های رایگان به بازدید کنندگان ارائه می شود تا بتوانید قبل از انتخاب جعبه یا دو عدد به عنوان سوغات ، چگونگی سلیقه خود را برای گرفتن خانه از ایران بدست آورید.


باقلوا

اگرچه باقلوا در ترکیه سرچشمه می گیرد ، اما یکی از محبوب ترین شیرینی های ایران ، جمهوری آذربایجان ، آسیای میانه و برخی از کشورهای عربی نیز هست. در ایران ، باقلوا بیشتر در فروشگاه های شیرینی سازی در شهرهایی مانند یزد ، تبریز ، قزوین ، اردبیل و کاشان ساخته می شود. این ظرافت در بین گردشگران خارجی نیز بسیار رواج دارد.


قطاب

یزد به شیرینی ها و شیرینی های مختلف و شیرینی مشهور است. یک سوغات شیرین محبوب یزد Qottab است ، یک غذای خوشمزه که از آرد ، پودر قند ، روغن نباتی و هل با پر کردن بادام یا گردو تهیه شده است. یکی از قدیمی ترین شیرینی های ایران و غیر از یزد است ، در کرمان نیز محبوب است.


کلوچه (کوکی ها)

شهر شمالی لاهیجان به خاطر یک کلوچه خوش طعم به نام کلوچه معروف است. این شیرینی سنتی با پر کردن نرم است که در طعم های مختلفی مانند گردو ، فندق و نارگیل به وجود می آید. شما می توانید کلوچه های گرم و تازه را در برخی از نانوایی ها یا شیرینی فروشی ها از جمله در تهران خریداری کنید. با این حال ، اگر می خواهید برخی از آنها را بخرید تا با خود به خانه ببرید ، باید به سراغ وسایل تجاری بسته بندی شده بروید ، که در سوپرمارکت ها و فروشگاههای راحتی موجود است. بهترین مارک های کولوش لاهیجان نادری ، نادی ، نوشین و پیمان هستند.


زعفران

این جواهر قرمز ایران در زمان های قدیم به یونان ، امپراتوری روم ، چین و کشورهای عربی صادر می شد. در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده این ادویه گرانبها در جهان است و 94٪ زعفران جهان در ایران و عمدتاً در منطقه شرقی خراسان کشت می شود. اما به دلیل ضعف بازاریابی و بسته بندی ، زعفران ایرانی به صورت عمده به سایر کشورها مانند اسپانیا صادر می شود و در آنجا بسته بندی شده و مجدداً به کشورهای دیگر با مارک های خاص آن کشورها صادر می شود.


زعفران یکی از ترکیبات مهم غذاهای ایرانی در غذاهای ایرانی است و یک سوغات بسیار معروف ایرانی در بین گردشگران خارجی است. مشهد بهترین مکان برای خرید زعفران در ایران به عنوان سوغات است زیرا همانطور که گفته شد زعفران عمدتاً در منطقه خراسان کشت می شود که مشهد بزرگترین شهر آن است.


آجیل (پسته ، بادام و غیره)

ایران به پسته نیز معروف است و بزرگترین تولید کننده آنها در جهان است. این آجیل های دندان در بین گردشگران بسیار محبوب هستند. پسته فوق العاده بلند "اکبری" محبوب ترین نوع پسته در ایران است. پسته را می توان بو داده و نمکی یا خام میل کرد. در ایران نیز از پسته در شیرینی های مختلف از جمله گز و سوهان استفاده می شود .


از بین انواع مختلف آجیل ، پسته تنها چیزی نیست که می توانید در ایران خریداری کنید. بادام ، گردو و بادام زمینی نیز در ایران به طور گسترده تولید و فروخته می شود.


ایران کشوری بزرگ و از نظر فرهنگی متنوع است. به همین دلیل تهیه لیست کامل سوغات ایران عملاً غیرممکن است. شهرها و مناطق مختلف فرهنگ و سنت های خاص خود را دارند ، به این معنی که آنها صنایع دستی ، محصولات و شیرینی های محلی خود را دارند تا به عنوان سوغاتی به گردشگران عرضه کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده