خرید از سراسر دنیا


» ایران سرزمین تاریخ و فرهنگ

ایران سرزمین تاریخ و فرهنگ

ایران را به قدیمی ترین تمدن مداوم جهان تبدیل شده است. این مرکز در اوراسیای مرکزی در دو مسیر تجاری باستانی واقع شده است. یکی از شمال - جنوب را طی می کند و دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند ، دیگری از شرق و غرب بین چین ، هند ، اروپا و آفریقا می رود. یک شهری به نام اصفهان در تقاطع این دو مسیر وجود دارد که در یک زمان ثروتمندترین شهر جهان اصفهان دو بار پایتخت امپراتوری پارس ، در دوره ماد و سپس صفوی بود. آثار هنری جالب از ایران قبل از اسلام شامل استوانه کوروش بزرگ است که اولین اعلامیه مکتوب حقوق بشر در جهان است.


باغهای معلق بابل (یکی از هفت شگفتی دنیای باستان) و کد حمورابی (مجموعه ای از قوانین که پادشاهی فراتر از آن است) نیز در این فهرست قرار دارند. امپراتوری پارس به قدری باشکوه بود که بازگشت صلیبیان حکایتهایی از آن را به دست آورد شکوه و عظمت و کمک به جرقه رنسانس در اروپا! تأثیر آموزه های برابری زرتشتی برابری همچنین الهام بخش فلاسفه یونانی مانند ارسطو و سقراط بود.


امپراتوری پارس توسط اعراب مسلمان در حدود سال 650 قبل از میلاد در زمان سلسله ساسانیان فتح شد. در ابتدا ایمان های زرتشتی ، مسیحی و یهودی تحمل می شد ، اما تا 1000000 میلادی بیشتر ایرانیان اسلام را پذیرفته بودند. در قرن شانزدهم اسلام شیعه در اصفهان به عنوان دین ملی ایران اعلام شد و دوران طلایی دوم آغاز شد. از 1500 تا 1720 سلسله صفویه بزرگترین امپراتوری ایران را از زمان فتح اسلامی ایران بنا کرد. به دلیل موقعیت استراتژیک و منابع نفتی ، جنگ جهانی اول ایران را در وسط درگیری بین امپراتوری عثمانی ، روسیه و امپراطوری انگلیس قرار داد.


از طریق هند پارس از سال 1935 به ایران تبدیل شد و توسط شاه اداره می شد ، یک اصطلاح فارسی به "سلطنت". در انقلاب اسلامی سال 1979 ایران دوباره تحت عنوان آیت الله خمینی یک دولت دینی را تأسیس کرد. امروز پایتخت ایران شهر تهران است. و ایران به عنوان مرکز جهان اسلام شیعه شناخته می شود.


تاریخ امپراتوری پارسی به زمان توسعه بین النهرین باستان یعنی سرزمینی که توسط رودخانه های دجله و فرات مشخص شده است ، باز می گردد. ایران به عنوان یکی از اولین امپراطوری های جهان شناخته می شد و از یکی از قدیمی ترین تمدنهای شهری برخوردار بود.


تمدن ایلامی یکی از تمدنهای باستانی است که توجه بسیاری از باستان شناسان را به خود جلب کرده است. شوش به عنوان پایتخت تمدن ایلامی در حدود 4000 سال قبل از میلاد در کنار رودخانه کارون در جنوب غربی ایران تأسیس شد.


جدول زمانی از تمدن و سلسله های فارسی


4200 پیش از میلاد تمدن باستانی شوش در خوزستان امروز (جنوب غربی ایران) ظهور کرد. تاکنون این به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن ثبت شده گزارش شده است.

2000 پیش از میلاد دوران مهاجرت گسترده آرین (هندو-آریایی) به ایران آغاز شد و نام تاریخی خود رابه ایران داد: ایریانا ، سرزمین آریایی ها. نام ایران از همین اصطلاح آمده است.

1737 پیش از میلاد زرتشت ، به عنوان اولین پیامبر ، مفاهیم توحید را معرفی کرد.

559 پیش از میلاد کوروش بزرگ مادها و فارسی را برای تأسیس امپراتوری هخامنشی پارس جمع کرد.

515 پیش از میلاد داریوش اول پایتخت ایران را از پاسارگاد به پرسپولیس منتقل می کند.

322 پیش از میلاد اسکندر بزرگ داریوش سوم را شکست و تخت جمشید را غارت و آتش زد و آتش زد.

312 پیش از میلاد - 44 پیش از میلاد سلسله سلوسید توسط ژنرالهای اسکندر تأسیس شد

1633 پیش از میلاد - 224 میلادی سلسله اشکانی تأسیس شد.

208 میلادی - 637 میلادی سلسله ساسانی تأسیس شد.

651 پیش از میلاد - 7507 م. فرهنگ و امپراتوری اسلامی برای حاکمیت ایران پیوست.

945 میلادی - 1055 میلادی سلسله Buyids تأسیس شد.

994 میلادی - 1030 میلادی سلسله غزنویید (به زبان ترکی) تأسیس شد.

1045 ق - 1092 م سلسله سلجوقی تأسیس شد.

1405 ق - 1517 میلادی سلسله تیموری تأسیس شد.

1502 ق - 1737 م سلسله صفویه بر ایران حكومت كرد.

1736 میلادی - 1795 م سلسله افشاریان توسط نادر شاه تأسیس شد.

1795 ق - 1925 م سلسله قاجار بر ایران حكومت كرد.

1925 میلادی 1979 میلادی سلسله پهلوی بر ایران حاکم بود.

1979 انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی.

فرهنگ ایرانی

به هنرها و مظاهر دیگر پیشرفتهای فکری در ایران اشاره دارد. شکل و مرحله تمدن فارسی هویت ایرانی را مشخص می کند.

زبان

اصلی در ایران فارسی (فارسی) است. این یک زبان هندی و اروپایی است که به طور گسترده در افغانستان و تاجیکستان نیز صحبت می شود.

الفبای فارسی بسیار شبیه به عربی است. اما آنها به همان زبان نیستند. بسیار شبیه تفاوت انگلیسی و فرانسوی است. الفبای آنها تقریباً یکسان است ، اما آنها دو زبان مختلف هستند

شعر فارسی

یکی از زیباترین شعرهای جهان است. بسیار شنیده می شود که افراد زبان های مختلف از ریتم شعر قدردانی می کنند و آن را مانند موسیقی به گوش خود می یابند!

فردوسی ، نویسنده شاهنامه (کتاب پادشاهان) ، 35 سال طول کشید تا شعر حماسه خود را درباره قهرمانان ایران باستان بنویسد. شاهنامه به راحتی با شاهکارهای کلاسیک مانند کمدی الهی دانته ، نمایشنامه های شکسپیر ، حماسه های هومر مقایسه می شود.

در سده های سیزدهم و چهاردهم سعدی ، مولوی و حافظ غزل را کامل کردند (شعری متن ترانه با تعداد ثابت آیه ها و قافیه های مکرر). مثنوی مولوی یکی از زیباترین آثار ادبی فارسی به شمار می رود.

فرشهای ایرانی

فرشهای دستباف هستند که به دلیل زیبایی و کیفیت هنری شناخته شده اند. نفوذ اقتصادی و هنری آنها در فرهنگ فارسی مشهور است در سراسر جهان. شهرهای اردبیل ، تبریز ، کاشان و اصفهان به عنوان اصلی ترین تولید کننده فرشهای ایرانی شناخته می شوند.

فرش دستباف با بیش از یک میلیون گره ساخته شده و ساخت آن بیش از یک سال طول می کشد. یک بافنده حرفه ای فرش ایرانی می تواند تا 12000 گره در روز ببندد. خوب ، شاید شما هم اکنون بدانید که قیمت تابلو فرش دستباف هرگز گران نمی شود.

سرامیک و مجسمه های سفالی

اصلی ترین آثار هنری دوره ماقبل تاریخ بودند و می توانید اطلاعات دقیقی در مورد آنها در موزه های غنی در ایران بیابید. مجسمه های برنز و بازیگران در طول کاوش های غرب ایران به طور گسترده ای یافت شد. هنر مجسمه سازی هنوز در ایران در بین هنرمندان معاصر رواج دارد. شاید در مورد پرویز تناولی و آثار هنری وی که در موزه بریتانیا ، گالری هنر گری و دانشگاه نیویورک به نمایش گذاشته شده ، شنیده باشید.

مینیاتور فارسی

یکی از سبکهای اصلی نقاشی در ایران است. نقاشی های زیبا و کوچک عمدتاً یا تصاویر کتاب یا طرح هایی برای بافتن فرش است. مینیاتور عمدتا صحنه های تصویری است. مرزهای نقاشی با تزئینات زینتی غیر مجسمه ای تزئین شده است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده