دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» پیشگیری از کرونا| روش صحیح خرید،ضدعفونی ،تغذیه ،نان

پیشگیری از کرونا| روش صحیح خرید،ضدعفونی ،تغذیه ،نان

این بیماری توسط یکی از اعضای خانواده coronavirus ایجاد می شود که قبلاً با آن روبرو نشده است. مانند سایر coronaviruses ، از حیوانات به انسان منتقل شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را یک بیماری همه گیر اعلام کرده است.


علائمی که این کورنو ویروس ایجاد می کند چیست؟

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


طبق گفته WHO ، شایع ترین علائم Covid-19 تب ، خستگی و سرفه خشک است. همچنین ممکن است برخی از بیماران دچار آبریزش بینی ، گلودرد ، گرفتگی بینی و درد و درد یا اسهال شود. حدود 80٪ افرادی که دچار Covid-19 می شوند یک مورد خفیف را تجربه می کنند - تقریباً به اندازه سرماخوردگی جدی - و بدون نیاز به درمان خاص بهبود می یابند.


WHO می گوید ، تقریباً از هر شش نفر یک بیمار بیمار شد. افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا ، مشکلات قلبی یا دیابت یا بیماری مزمن تنفسی ، در معرض خطر جدی بیماری Covid-19 قرار دارند.

هیچ ماده غذایی تاثیر مثبت و اثبات شده‌ای در پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های بیماری کرونا ندارد اما مسئله اینجاست که برای گذراندن این دوره نیاز به یک سیستم ایمنی بدنی قوی دارید تا حتی در صورت مبتلا شدن آن را به سلامت بگذرانید.


 توصیه مهم پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا استفاده از مواد غذایی مطمئن و بهداشتی است. یادتان باشد از مواد غذایی فله‌ای به خصوص آجیل و خشکبار فله‌ای استفاده نکنید. در حال حاضر بهترین کار استفاده از آجیل بسته‌ بندی و بدون نمک است. آجیل و مغزها سیستم ایمنی بدن را حسابی تقویت می‌کنند. افزایش مصرف انواع آجیل و توجه به خواص آجیل و خشکبار، به عنوان بخشی از الگوهای غذایی سالم، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن بسیار توصیه می‌شود.


سیر، زنجبیل و سایر مواد غذایی توصیه شده اگر چه به دلیل ترکیبات خاصی که دارند می‌توانند در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مفید باشند اما شواهدی مبنا برای مصرف آن در درمان بیماری کرونا وجود ندارد. بهتر است صرفا برای تقویت سیستم ایمنی بدن به صورت متعادل مصرف شوند و در مصرف آن‌ها هم زیاده‌روی نشود.


نوشیدن روزانه 6 الی 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود. این یک توصیه همیشگی حتی در زمان‌های عادی است. نوشیدن مایعات به اندازه کافی در طول شبانه‌روی به تقویت و حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.


در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید از غذاهایی مثل سوپ و آش به همراه آب لیموترش تازه استفاده کنید. مصرف مایعات گرم مثل شیر، شربت عسل و آبلیمو و زنجبیل را فراموش نکنید. این مواد غذایی سالم سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند.


برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی از انواع جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. استفاده از هویج، کدو حلوایی، لبو و شلغم در رژیم غذایی روزانه بسیار توصیه می‌شود.


 میوه‌های فصل مثل انار، پرتقال، گریپ‌فروت، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی، نارنج، سیب و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. برای استفاده از این میوه‌ها پروتکل ضدعفونی کردن آن‌ها را رعایت کنید: یک ظرف بزرگ و تمیز را از آب پر کنید و چند قطره مایع ظرفشویی در آن بریزید، میوه‌ها را در آن بریزید و 2 الی 3 دقیقه صبر کنید و بعد با یک اسکاچ تمیز میوه‌ها را کف‌ مالی کنید و بشورید. سپس آب بکشید و اجازه دهید خشک شوند. می‌توانید سینک ظرفشویی را هم تمیز بشورید و ضدعفونی کنید و میوه و سبزیجات را در سینک ظرفشویی را به همین ترتیب بشورید. مصرف جوشانده آویشن و پونه کوهی هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت توصیه می‌شود.


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

 از مواد غذایی چرب و پرنمک می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی شود. بهتر است در این روزها از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست‌فودها و غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.


 برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از کرونا از منابع پروتئینی مثل انواع گوشت مرغ و ماهی، حبوبات و تخم مرغ به صورت کاملا پخته شده استفاده کنید. کرونا ویروس در دمای معمولی پخت (70درجه سانتی‌گراد) کشته می‌شود. پس به عنوان یک اصل کلی از مصرف محصولات حیوانی ( شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی) خام و کامل پخته نشده اجتناب کنید. در صورتی که محصولات گوشتی کاملا پخته باشد و با دست‌های تمیز و شسته شده آماده شود برای خوردن ایمن و سالم است.


 فرد بیماری در خانه هست که سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا اگر در خانه کودک خردسال دارید حتما قبل و بعد از غذا دادن به آن‌ها دست‌ها را تمیز و اصولی با آب و صابون بشورید. دست فرد بیمار و کودک را هم قبل و بعد از غذا دادن بشورید و ضدعفونی کنید. یادتان باشد امکان انتقال ویروس از طریق بسته‌های مواد غذایی هم وجود دارد پس حتما قبل از مصرف بسته‌های مواد غذایی را با آب گرم و مایع ظرفشویی خوب بشورید و خشک کنید.


چه در زمان اضطرار و شیوع بیماری و چه در شرایط عادی حتما باید در مصرف مواد غذایی تعادل را رعایت کنید. دریافت تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افزایش و بالا بردن سطح ایمنی و مقابله با بیماری‌ها ضروری است. یادتان باشد منابع غذایی و ویتامین‌ها هیچ ارجحیتی بر یکدیگر ندارند. استفاده از ویتامین‌هایی مثل D که محلول در چربی هستند باید بعد از انجام آزمایش خون و در صورت کمبود تحت نظر پزشک با دوز صحیح و در روزهای مشخصی از ماه مصرف شوند. مصرف دوزهای بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارند.


پیشگیری از ابتلا به علائم بیماری کرونا کارهای ساده و در عین حال زیادی باید انجام داد. از نرفتن به اجتماعات و جاهای شلوغ تا رعایت صحیح بهداشت فردی و اجتماعی و طریقه درست و اصولی ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در این روزهای بحران کرونا چگونگی رفتن به خرید و در عین حال انجام یک خرید بهداشتی و بدون خطر است.


قبل از رفتن به خرید یک جای مشخص برای خریدهایی که از بیرون می‌آورید در آشپزخانه تعیین کنید و یک پارچه و یا سفره برای قرار دادن کیسه‌های خرید در آنجا پهن کنید.


به هنگام خرید از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید، وسایل را از روی قفسه‌ها بردارید و در سبد خرید بگذارید. کارت بانکی را خودتان با دستگاه پوز بکشید و از متصدی صندوق بخواهید رمز و مبلغ را برایتان وارد کند. بعد از برگشت به خانه وسایل خریداری شده را بدون تماس با هیچ یک از سطوح منزل روی پارچه قرار بگیرید.


لباس‌های بیرون را عوض کنید و آن‌ها را در فضای خارج از منزل مثل بالکن و در آفتاب پهن کنید. لازم نیست هر بار لباس‌ها را بشورید. مگر اینکه در مسیر سوار مترو و اتوبوس شده باشید.


سینک ظرفشویی را تمیز بشورید و محصولاتی مثل قوطی کنسرو، شیشه ترشی و مربا ، بسته پنیر و خامه ، شامپو، بسته‌های ماکارونی و پاستا و خلاصه هر بسته بندی که از بیرون می‌خرید را در سینک بگذارید و با آب و مایع ظرفشویی بشورید. یادتان باشد برای خریدها از اسکاچ جداگانه و اختصاصی استفاده کنید و سپس دوباره اسکاچ را بشورید و ضدعفونی کنید.


سبزیجات را با مایع ضدعفونی کننده سبزیجات ضدعفونی کنید. در مورد شستن گوشت و مرغ از آنجایی که مرغ و گوشت را نمی‌توان ضدعفونی کرد یا آن را با آب جوش شست اگر خوب و کامل پخته شوند ضرری برای فرد ندارند.


موقع شستن با دستکش گوشت و مرغ را بشورید و مراقب باشید قطرات آب به اطراف پخش نشوند. بعد از شستن مواد غذایی سینک ظرفشویی را هم ضدعفونی کنید. بهتر است تخم مرغ‌ها را نشورید. تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف درب‌ دار بگذارید و هر بار موقع پخت تخم مرغ را بشورید. حتما بعد از دست زدن به تخم مرغ دست‌ها را با آب و صابون بشورید. نان را بسته بندی و فریز کردن و هر بار قبل از مصرف روی گاز یا در فر و مایکروفر داغ کنید.

کیسه‌های پلاستیکی که خریدها را در آن قرار داده‌اید در یک کیسه تمیز قرار دهید، گره بزنید و دور بیندازید. بهتر است در این روزها برای پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های بیماری کرونا از کیسه‌های پارچه‌ای خرید استفاده کنید تا در مصرف پلاستیک هم صرفه‌جویی کرده باشید.


کیسه، زنبیل یا کیف خرید خود را بعد از خرید با آب گرم و صابون یا الکل 70./.ضدعفونی کنید و چند ساعت در فضای خارج از خانه مثل بالکن نگهدارید تا خشک شود.

پارچه و سفره‌ای که خریدها را روی آن قرار داده بودید را نتکانید، آن را جمع کنید و بشورید.

وسایل همراه مثل دسته کلید، سوییچ ماشین، کارت عابر بانک و تلفن همراه خود را با الکل 70./. ضدعفونی کنید. الکل را روی این لوازم اسپری کنید و اجازه دهید الکل در جریان هوا خشک شود. این وسایل یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شوند که اغلب ضدعفونی کردن آن‌ها را فراموش می‌کنیم. البته دسته کلید منزل را با آب و صابون می‌توانید بشورید.

بعد از ضدعفونی کردن خریدها دست‌ها را با آب و صابون به مدت حداقل 20 الی 30 ثانیه بشورید و با دستمال کاغذی خشک کنید.


استفاده انواع دستکش

اگر از دستکش استفاده می‌کنید باید مراقب باشید که صورت را با آن لمس نکنید و البته بلافاصله بعد از ورود به منزل یا رسیدن به محل کار دستکش را در سطل زباله درب‌دار بیندازید و دستان خود را با آب و صابون بشورید یا با محلول و ژل ضدعفونی کننده تمیز کنید. البته برای افرادی که در مراکز درمانی شاغل هستند استفاده از دستکش یک امر ضروری است.


با شیوع گسترده ویروس کرونا کووید در سرتاسر دنیا حالا استفاده از ماسک و دستکش تبدیل به یک دغدغه عمومی برای اغلب افراد جامعه شده و اتفاقا کمبود این اقلام در تمام کشورهای درگیر موجبات نگرانی شهروندان را فراهم آورده است. اما واقعا تمام دستکش‌های موجود در بازار توان این را دارند که جلوی ابتلا فرد به ویروس کرونا را بگیرند؟ اصلا استفاده از دستکش برای پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های بیماری کرونا لازم است؟ در این صورت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس بهترین نوع دستکش کدام است؟


ابتدا ذکر این نکته ضروری است که ویروس روی پوست بدن به مدت 10 دقیقه زنده می‌ماند و استفاده از دستکش برای افراد عادی چندان در پیشگیری از کرونا وسیله موثری نیست. به توصیه سازمان بهداشت جهانی موثرترین روش برای مبتلا نشدن به بیماری کرونا شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 الی 30 ثانیه و خشک کردن دست‌ها با دستمال کاغذی تمیز است. در اغلب موارد افرادی که از دستکش استفاده می‌کنند با همان دستکشی که آلوده شده صورت، بینی، دهان و چشم‌ها را لمس می‌کنند که این مسئله خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.


لاتکس بهترین جنس دستکش برای مقاومت و پیشگیری در برابر ویروس کرونا است که کارکنان مراکز درمانی هم از آن استفاده می‌کنند. این جنس دستکش قابل ضدعفونی کردن با الکل اتانول است، در صورت ضدعفونی با الکل مقاومتش را از دست نمی‌دهد و عمر مفید مصرف آن 16 ساعت است.لاتکس بهترین جنس دستکش برای مقاومت و پیشگیری در برابر ویروس کرونا است که کارکنان مراکز درمانی هم از آن استفاده می‌کنند. این جنس دستکش قابل ضدعفونی کردن با الکل اتانول است، در صورت ضدعفونی با الکل مقاومتش را از دست نمی‌دهد و عمر مفید مصرف آن 16ساعت است.


دستکش نایلونی یا مشمایی مقاومت مناسبی در برابر ویروس کرونا ندارد و در صورتی هم که با الکل اتانول ضدعفونی شود مقاومت خود را از دست داده و مقاومتش هم کم می‌شود. ترجیحا از این نوع دستکش برای مدت طولانی استفاده نکنید و در صورت استفاده بیش از یک بار آن را به دست نکنید.


دستکش نیتریل که آبی رنگ است مقاومت خوبی در برابر ویروس کرونا دارد. اما مدت زمان مفید استفاده از آن فقط 8 ساعت است و می‌توان آن را با اتانول ضدعفونی کرد. ضدعفونی کردن دستکش نیتریل با الکل اتانول باعث کاهش نفوذ ویروس کرونا هم می‌شود.ستکش وینیل بی‌رنگ است و قابلیت نفوذ ویروس کرونا به آن حدود 1/3 است. دستکش وینیل را نباید با الکل اتانول ضدعفونی کرد چون باعث می‌شود مقاومتش را از دست بدهد و ویروس به راحتی در آن نفوذ پیدا کند.


نحوه خرید نان

یکی از مهم‌ترین راه‌های نامحسوس و جدی ابتلا به ویروس کرونا کووید 19 می‌تواند از طریق مواد غذایی آلوده باشد. آلوده شدن مواد غذایی می‌تواند از طریق تماس دست فردی که آلوده به کرونا ویروس است اما شاید علائم و نشانه‌های آن را هنوز بروز نداده باشد اتفاق بیفتد؛ یعنی یک فرد ناقل و آلوده به ویروس کرونا. در مورد مواد خوراکی مثل میوه و سبزیجات یا حتی اجناس سوپر مارکتی می‌توان به شستن و ضدعفونی کردن این مشکل را حل کرد اما نان را نمی‌تواند شست و ضدعفونی کرد پس چه باید کرد؟


یک پارچه تمیز برای قرار دادن نان همراه خود داشته باشید. به این ترتیب به یک تیر دو نشان می‌زنید، هم در مصرف کیسه پلاستیکی و آلوده نکردن محیط زیست قدم مثبتی برمی‌دارید و هم اینکه از آلوده شدن دست‌ها و در نتیجه نان جلوگیری می‌کنید.

در صف نانوایی فاصله 1 متری را با دیگران رعایت کنید.

برای جلوگیری از تردد بیشتر به اندازه مصرف چند روز خود نان بخرید.

پارچه را پهن کنید و از نانوا بخواهید بدون تماس با هیچ سطح دیگری نان را روی آن قرار دهید.

لمس نان با دست آلوده مهم‌ترین عامل انتقال ویروس کرونا است، به هیچ عنوان با دست آلوده نان را لمس نکنید.

ترجیحا برای پرداخت پول از کارت بانکی استفاده کنید و خودتان کارت بکشید. دکمه‌های دستگاه پوز را حتما با دستکش یا دستمال کاغذی لمس کنید یا از متصدی نانوایی بخواهید مبلغ و رمز را وارد کند. از تماس مستقیم پوست دست با دکمه‌های کارتخوان بپرهیزید.

برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس بعد از بازگشت به منزل پارچه نان را بشورید.

اگر از رعایت بهداشت نانوایی مطمئن نیستید از نان صنعتی و بسته‌بندی شرکت‌های معتبر استفاده کنید. خودتان هم در خانه به آسانی می‌توانید نان درست کنید.

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا این است که در این روزها قبل از مصرف نان آن را روی شعله گاز داغ کنید، آنقدر که داغی‌ نان دست‌تان را بسوزاند. اگر فر یا مایکروفر دارید از دمای 70درجه برای داغ کردن نان در آن استفاده کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده