دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» خاویار چیست؟خاویار بلوگا · خاویار سرخ ، خاویار سیاه

خاویار چیست؟خاویار بلوگا · خاویار سرخ ، خاویار سیاه

مرواریدهای ریز سیاه به نام خاویار غذایی پرانرژی و مغذی است که مصرف آن به دلیل قیمت بسیار گرانش فقط برای افراد خاص است و این محصول بیشترصادراتی است و این کشور 93 درصد خاویار مورد نیاز مصرف در جهان به اروپا، آمریکا و کانادا تامین می کند که همه این ماده غذایی ارزشمند از دریای خزر بدست می آید.


خاویار طلایی ،خاویار بلوگا ،خاویار آسترا ،خاویار سوروگا ، خاویار اوزون برون ، خاویار دریایی ، خاویار پرورشی ، خاویار خزر، باهو خاویار ، فیل ماهی ، تاس ماهی و قره برون

کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام مطلب مرتبط کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام


خاویار شامل 27 گونه ماهی که 6 نوع آن در دریای خزر وجود دارد وگوشت ماهی خاویار هم مثل سایر ماهی هاست. اما آنچه موجب متمایز شدن این ماهی از انواع دیگر می شود، تخم آنهاست که به مروارید سیاه نیز مشهور است. ماهی خاویار از نظر رنگ سه نوع طلایی و سرخ و سیاه می باشد.


خاویار سیاه رنگ طرفداران اهمیت بیشتری برخوردار است. خاویار به دو دسته پرورشی و دریایی تقسیم بندی شده و از گونه های خوش طعم خاویار می توان به خاویار بلوگا، خاویار سوروگا و خاویار آسترا اشاره کرد.


فیل ماهی

یکی از بزرگترین گونه های ماهی در آب های ایران، فیل ماهی است که نسبت به سایر ماهی هایی که خاویار تولید می کنند، کیفیت و طرفداران بیشتری دارد. وزن برخی از فیل ماهی به 1400 کیلو هم رسیده است. این ماهی می تواند بیش از 100 سال عمر کند.


در عین حال فیل ماهی هر دو یا سه سال یکبار تخم ریزی می کند. فیل ماهی در سن 14 تا 17 سالگی بالغ می شود. در این سن گرانترین خاویارها تولید می شود. بزرگترین فیل ماهی که در ایران شکار شده است، 620 کیلوگرم وزن داشته است. قامت این خاویار به یک و نیم متر تا بیش از چهار متر می رسد.


قره برون یا تاس ماهی ایرانی

قره برون یا تاس‌ماهی ایرانی یکی دیگر از ماهی هایی است که از آن خاویار تهیه می شود. این نوع ماهی از اصل روسی بدست آمده است و به زبان ترکی به آن «قره برون» گفته می شود که به معنای بینی سیاه است. از نظر ارزش و اهمیت، تاس ماهی در ردیف دوم قرار می گیرد.


گونه های تاس ماهی ایرانی نسبت به نوع روسی بزرگتر هستند و کیفیت بیشتری نیز دارند. هر دو نوع ایرانی و روسی به یکدیگر شبیه است. تاس ماهی های ایرانی دارای رنگ تیره تری هستند و روی بدن آنها دانه های سفید رنگی نیز دیده می شود.


انواع تاس ماهی در سن 12 تا 14 سالگی بالغ می شوند و طولی معادل یک تا بیش از 2 متر دارند. وزن این نوع ماهی به 60 تا 130 کیلوگرم می رسد.


تاس ماهی روسی

در ایران یافت می شود که به آنها خاویار طلایی نیز گفته می شود و در رتبه سوم خاویار جهان قرار می گیرد. این نوع ماهی در سن 12 تا 16 سالگی بالغ می شود و از این سن شروع به تخم ریزی می کند. تاس ماهی های روس دارای وزنی معدل با 60 تا کیلوگرم هستند و طول آن به یک تا دو متر می رسد.


ماهی خاویار شیپ

این نوع ماهی مهاجر است و در زمان تخم ریزی وارد سواحل ایران می شود. ماهی خاویار شیپ در رودخانه های آبریز تخم گذاری می کند. این نوع ماهی می تواند تا 30 سال عمر کند. وزن آن سبک است و تعداد آنها نسبت به سایر ماهی های خاویار کمتر است. ماهی خاویار شیپ در سن 10 تا 14 سالگی می تواند تخم ریزی کند. این ماهی دارای طولی بیش از یک متر است.


ماهی اوزون برون

خاویار اوزون برون (دراکول) به عنوان کوچکترین ماهی خاویار خزر شناخته شده است که از نظر کیفیت نسبت به 5 نوع دیگر ماهی های خاویار پایین است.


تخم این ماهی ریزتر و ارزان قیمت تر است. تکثیر تخم این نوع ماهی استقامت بالایی ندارد و در مقابل شرایط طبیعی ضعیف است. اوزون برون به معنای بینی دراز است.


خاویار اوزون برون یا دراکول در سن 8 تا 12 سالگی بالغ می شود و وزن سبکی دارد. این ماهی معادل یک تا یک و نیم طول دارد و تنها در دریای خزر رشد می کند.


خاویار به عنوان یکی از ارزشمندترین غذاهای جهان محسوب می شود که در ردیف غذاهای انرژی زا می باشد. از نظر ارزش غذایی، خاویار دارای خواص متعددی است و همین ویژگی ها، آن را به غذایی گرانقیمت تبدیل کرده است. گرانترین نوع خاویار، خاویار بلوگا یا الماس روشن است.


قیمت خاویار بلوگا در جهان 5 هزار دلار است. خاویار بلوگا از بیش از 75 درصد لستین و 25% چربی تشکیل شده است. از دیگر مواد و عناصر موجود در خاویار باید به اسیدهای آمینه آرژنین، هیستامین، ایزولوسین، لیزین و میتوان اشاره کرد.


خاویار سرخ به عنوان ارزان قیمت ترین نوع خاویارهاست که ارزش و طعم غذایی آن نسبت به خاویار سیاه کمتر است.


خواص خاویار

خاویار یکی از مواد غذایی است که دارای خواص متعددی است. این غذا پرانرژی است و دارای طعم لذیذ و بویی خوشایند است. پروتئین های موجود در خاویار آن را به غذایی منحصر به فرد تبدیل کرده است. چربی های موجود در این خاویار به دو دسته کلسترول و لستین تقسیم می شوند.


این ماده غذایی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می کند. زیرا غلظت اسیدهای چرب امگا3 در خاویار بالاست و این ماده برای بیماران قلبی مفید است. در خاویار ترکیبی به نام "ctacosand" وجود دارد که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند می باشد و پس از اینکه وارد بدن شد، به به اسیدهای چرب تبدیل می شود.


این اسیدهای چرب تاثیر زیادی در تشکیل سنتز میلین (پوشش سلول عصبی) دارند. به عبارت دیگر، سلامت سلول های عصبی با مصرف خاویار حاصل می شود. افرادی که خاویار مصرف می کنند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به انواع بیماری های روانی و از جمله افسردگی هستند.


از آنجا که در خاویار اسیدهای چرب امگا3 وجود دارد، مصرف این ماده غذایی از افزایش کلسترول خون پیشگیری می کند. خاویار مانع از ابتلا به بیماری های آرتریت رومائید (التهاب مفاصل)، بیماری های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان می شود.


در خاویار آهن زیادی وجود دارد. افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، می توانند خاویار مصرف کنند.

روش مصرف خاویار


خاویار اغلب برای صبحانه میل می شود. برخی آن را به صورت خام مصرف می کنند. در برخی از کشورها نیز خاویار به همراه زرده تخم مرغ و خرده پیاز طبخ می شود. با توجه به سلیقه افراد، می توان در هنگام تهیه خاویار، سبزیجات معطر نیز اضافه کرد و سپس آن را در بین قطعات کوچک نان قرار داد و با کره سرخ کرد.


روش دیگر مصرف خاویار، سرد و خام استفاده می کنند.

خاویار دارای بوی تند ماهی است و طعم شور دارد که برای بسیاری خوشایند نیست. به همین دلیل بهتر است از مصرف آن به شکل خام خودداری کنند. طرز تهیه خاویار در برخی از رستورانها به این شکل است که خاویار سرخ را با برگ جعفری ترکیب می کنند و روی قطعه نان می ریزند و سرخ می کنند.


مهم ترین ها در مورد خاویار

خاویار، تخم ماهیان خاویاری و از گرانترین غذاهای جهان است.

دریای خزر به عنوان اصلی ترین زیستگاه ماهیان خاویاری در جهان شناخته شده است. ماهیان خاویاری دریای خزر از دسته ماهیانی هستند که اصطلاحا کوچ رو نامیده می شوند، از اینرو محیط متفاوت زیستی و تغذیه ی آنها روی سایز و طعم تخم آنها تاثیر می گذارد.


خاویار انواع گوناگونی دارد که سه نوع باارزش آن عبارتند از خاویار بلوگا، آسترا و سوروگا.

سایز دانه های خاویار بلوگا نسبت به دو مورد دیگر بزرگ تر می باشد و طیف رنگی دانه های آن خاکستری متمایل به مشکی است و به واسطه کیفیت بالای خود در رتبه اول خاویار جهان قرار دارد.

سایز دانه های خاویار آسترا متوسط و رنگ دانه های آن خاکستری متمایل به قهوه ای است. رنگ روشن این نوع خاویار به نام خاویار طلایی شهرت دارد که بسیار نایاب می باشد.

خاویار سوروگا دارای دانه های کوچک خاکستری است و به خاطر طعم خاص بین افراد بسیار محبوب است.   


بارزترین خواص خاویار

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و افسردگی

سرشار از ویتامین‌های C، B2، B6، B12 ، A، D، E

منبع غنی اسیدهای چرب امگا3، پروتئین، فسفر و آهن

شادابی و طراوت پوست

تقویت سیستم ایمنی بدن

دارای آنتی اکسیدان ها

این ماده غنی از ویتامین A است که به اصلاح بافت پوست آسیب زده و به جلوگیری از سایش سلول ها کمک می کند و ویتامین E پوست را در عمق بالا می برد تا با شرایط پوست بسیار خشک مقابله کند. ویتامین E نیز برای سیستم گردش خون ارزشمند است و ممکن است به جلوگیری از بیماری پارکینسون کمک کند.

این دو ویتامین برای داشتن پوستی جوان، چشمانی سالم، تقویت سیستم ایمنی و خواص ضد سرطانی، ضروری هستند؛ بنابراین، خاویار یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در طبیعت محسوب می شود.


کمک کاهش فشار خون

پتاسیم موجود در خاویار است و برای کاهش فشار خون توصیه می شود، به همین دلیل این خوراکی در بین مبتلایان به فشار خون توصیه می شود.


جلوگیری از حملات قلبی

 مقدار بالای روغن امگا 3، بیش از 1000 میلی گرم در خاویار به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.هم چنین معتقدند که به جلوگیری از بیماری آلزایمر هم کمک می کند.


محافظت در برابر ویروس

ویتامین D یک عنصر فراوان دیگر در این خوراکی سالم است. این عنصر به حفاظت از سیستم ایمنی کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که سلول های ایمنی به درستی ارتباط برقرار می کنند و عملکرد خوبی دارند.


خاویار برای بازسازی هموگلوبین

هموگلوبین جزیی از خون است که به انتقال اکسیژن در بدن کمک می کند. خاویار به افزایش سطح این ماده در جریان خون کمک می کند و در بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، توصیه می شود.


خاویار توسعه دهنده ماهیچه

غلظت بالای پروتیین، خاویار برای رشد ماهیچه توصیه می شود. غذاهای غنی از پروتیین مانند این در دوران کودکی، نوجوانی و بارداری زیاد توصیه می شود، زیرا در این مراحل سهم بیشتری از این ماده مغذی لازم است.


 تاثیر ضد افسردگی

غلظت بالای امگا 3، خاویار به کاهش افسردگی و اختلال دو قطبی نیز توصیه می شود و برای عملکرد و عملکرد شناختی بسیار مفید است و اثبات می کند که خاویار نه تنها برای سلامت مناسب است، بلکه برای شادی نیز مفید است.


فواید خاویار برای استخوان

 مقدار زیادی کلسیم دارد، خاویار یک خوراک بزرگ برای استخوان ها است و مصرف آن در دوران بارداری بسیار توصیه می شود زیرا در این مرحله بدن بیش ترین مصرف را مصرف می کند.


خاویار دوست ورزشکاران

مقدار بالای آهن موجود در خاویار یک غذای عالی برای جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن است. با توجه به مقدار آهن موجود در خاویار، برای افرادی که ورزش های شدید را تمرین می کنند به شدت توصیه می شود.

ضد استرس و ضد میگرن

خوراکی های غنی از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به عنوان خاویار برای بهبود مشکلات عصبی مثل بی خوابی، اضطراب و استرس مفید است. ویتامین B2 و B5 به وفور در خاویار یافت می شوند که برای غلبه بر میگرن مفید است.


 فواید خاویار

خاویار نوعی تخم است، پس حاوی ویتامین مشابهی است که تخم مرغ دارد، مانند B5 و B6 می شود و به تعادل هورمونی کمک می کند که برای یک فعالیت جنسی سالم ضروری است. همانند تخم مرغ نیمرو، خاویار یک منبع خوب از پروتئین کم چرب است که سوخت مورد نیاز برای فعالیت جنسی را تامین می کند. خاویار حتی از تخم مرغ مغذی تر است، زیرا این الماس های لوکس در اقیانوس شامل L - آرگینین، آمینو اسید هستند که به افزایش گردش خون و جریان خون در بدن از جمله اندام های جنسی کمک می کند.


خاویار منبع خوبی از ویتامین ب 12، ریبوفلاوین و کلسیم است که همه آن ها به به حداکثر رساندن سطح انرژی قبل از رابطه جنسی کمک می کنند. این ماده حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین D است، هورمون استروئیدی مشتق شده از کلسترول است که تنها برای سلامتی استخوان و سلامت روان ضروری نیست بلکه میزان تستوسترون را نیز همراه با ویتامین ها B5 و B6 حفظ می کند. آن هم چنین تغذیه می کند و سلول های عصبی را افزایش می دهد که برای ایجاد احساسات رمانتیک مهم هستند.


غنی از اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای موجود در خاویار به کاهش لخته شدن خون کمک می کنند و سرخرگ ها را از سخت شدن محافظت می کنند و می توانند به کاهش احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته یا سرخرگ مسدود کمک کنند و طبق انچه در سلامت نمناک می خوانید به اندازه کافی فشار خون و تری گلیسیرید را نیز کاهش خواهند داد. تنها یک قاشق چای خوری خاویار می تواند موثر باشد


غنی از سلنیوم

سلنیوم یک منبع معدنی حیاتی است که بدن به آن نیاز دارد. در داخل بدن آن ها با و یتامین E در بدن جفت می شوند. آن ها با هم از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و ترکیبات دیگر محافظت می کنند. این ترکیبات آن هایی هستند که منجر به بیماری های قلبی و در برخی موارد سرطان می شوند. این مواد معدنی می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به حمایت از رشد کلی سلول کمک کند.


غنی از ویتامین B12

ویتامین B12 باعث می شود گلبول های قرمز خون در بدن تولید شوند و آنطور که در بخش سلامت نمناک می خوانید هم چنین کمک بزرگی است تا بتوانید اسیدهای چرب را به درستی استفاده کنید.

بسیاری از گیاه خواران به اندازه کافی از این ویتامین لازم برخوردار نیستند، چون این ویتامین قابل حل در آب است. با این حال، خاویار غنی از B12 است و می تواند به برآورده کردن نیازهای مصرف روزانه کمک کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده