خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تفاوت نژاد و قومیت چیست؟

تفاوت نژاد و قومیت چیست؟

آیا قومیت همان ملیت است؟


اگر کسی از شما بخواهد که هویت خود را برای آنها توصیف کنید ، از کجا شروع می کنید؟ آیا این به رنگ پوست شما یا ملیت شما مربوط می شود؟ در مورد زبانی که شما صحبت می کنید ، دین خود ، سنت های فرهنگی یا اجداد و یا از خانواده تان نام می برید.

نژاد و قومیت دو مفهومی هستند که تشخیصشان از یکدیگر کمی انسان را گیج می نماید و در بسیاری موارد به جای یکدیگر به کار برده می شوند. آیا واقعا این دو کلمه به یک معنا هستند؟ خیر.

اگرچه این دو، مفاهیمی نزدیک به هم هستند اما تفاوت های ریزی با یکدیگر دارند و هر کدام هم به یک حوزه خاص تعلق دارند. نژاد مربوط به تعیینات بیولوژیکی است و قومیت بیشتر برای توصیف گروه های اجتماعی به کار برده می شود.


مفهوم نژاد چیست؟

به خصوصیات بیولوژیکی شخص برمی‌گردد و شامل رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم و مشخصاتی از این قبیل است. حتی شامل بیماری‌های خاصی که یک نژاد ممکن است به آن مبتلا شوند هم می‌شود.

درست است که در تعریف نژاد روی مشخصات بیولوژیکی تاکید شده، اما باید مدنظر داشته باشید که مفاهیم مختلفی از نژاد توسط دولت‌ها و قوانین وجود خواهد داشت که ربطی به علم ندارد.

نژاد به هیچ عنوان شامل خصوصیات رفتاری و گرایش‌های فرهنگی شخص که بسیار تحت تأثیر محیط شکل می‌گیرند٬ نیست. اگر 3 شخص که دارای نژادهای یکسانی باشند، از فرهنگ‌های کاملاً جداگانه‌ای با هم یک‌جا شوند٬ رفتارهای آن‌ها کاملاً مطابق با آن گروه و فرهنگ خاصی خواهد بود که از آن می‌آیند، در صورتی که مشخصه‌های بیولوژیکی آنها بدون تغییر خواهد ماند.

تغییرات نژادی زمانی نمود پیدا می‌کنند که، انسان‌هایی از دو نژاد متفاوت باهم وصلت کنند، به عنوان مثال وقتی شخصی با نژاد آفریقایی ، آمریکایی با شخصی با اصلیت چینی ازدواج کند فرزندی که از این وصلت به وجود می‌آید مسلماً در خصوصیات فیزیکی آن تغییراتی حاصل خواهد شد. بنابراین این چنین وصلت‌هایی منجر به تغییراتی در نژادهای بعدی خواهد شد.


قومیت چیست؟

قومیت در واقع به فرهنگ، آداب و سنن شخص بر می‌گردد که از محیطی که به آن تعلق دارد نشات می‌گیرد. اقوام مختلف با توجه به مناطق گوناگونی که در آن هستند مشخص می‌شوند نه مشخصات نژادی‌شان

گروه‌های قومی تاریخ یکسانی دارند و گاهی نیز دارای زبان و مذهب مشترکی هستند. البته این در مورد تمام گروه‌های قومی صدق نمی‌کند.

از آنجایی که نژاد در طول نسل‌ها با توجه به وصلت نژادهای مختلف قابل تغییر است٬ پس قومیت یک انسان هم به سادگی قابل تغییر خواهد بود. 

یک روش بسیار خوب برای تشخیص تفاوت بین قوم و نژاد را این مثال بیان می‌داریم: همه می‌دانیم که آفریقایی آمریکایی نژادی است که از آفریقا مهاجرت کرده‌اند.اگرچه خصوصیات فیزیکی آنها مانند شکل سر، فرم موهای‌شان و رنگ پوست‌شان شبیه به هم است اما دارای چندین گروه قومی هستند،

گروه‌های آفریقایی، آمریکایی، کشورهای آفریقای شمالی که بیشتر مسلمان هستند و از کشورهای سودان، سومالی و جنوب صحرای آفریقا که هر کدام از آنها با آداب و سننی وفق پیدا کرده‌اند که مربوط به منطقه‌ای است که در آن سکونت داشته‌اند، با اینکه ظاهر فیزیکی یکسانی دارند.


این کلمات اغلب به صورت متقابل استفاده می شوند ، اما از نظر فنی ، آنها به عنوان موارد جداگانه تعریف می شوند. نینا جابلونسکی ، انسان شناس و پالئوبیولوژیست دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ، که به دلیل تحقیقات خود در زمینه تکامل رنگ پوست انسان شناخته شده است ، گفت: نژاد و قومیت به عنوان راه هایی برای توصیف تنوع انسانی مورد استفاده قرار گرفته اند.نژاد توسط اکثر مردم به عنوان ترکیبی از خصوصیات جسمی ، رفتاری و فرهنگی شناخته می شود. قومیت تفاوت های بین مردم را بیشتر بر اساس زبان و فرهنگ مشترک تشخیص می دهد. 

معمولاً به عنوان چیزی که ما به دست می آوریم ، یا خودمختاری ، براساس عواملی مانند زندگی در آنجا و یا فرهنگی که با دیگران در میان می گذاریم درک می شود. اما درست به محض اینکه این تعریف ها را بیان کردیم ، می خواهیم پایه های پایه ای را که در آن ساخته شده اند را از بین ببریم. دلیل این امر این است که در واقع مسئله نژاد در برابر قومیت ، در واقع نقایص اساسی و مداوم در چگونگی تعریف این دو صفت را نشان می دهد ، نقص هایی که به ویژه هنگامی که از نژاد پیش می آید،تأثیرات اجتماعی بزرگی بر تاریخ بشر داشته است. 


ایده نژاد از انسان شناسان و فیلسوفان قرن 18 آغاز شد ، که از موقعیت جغرافیایی و صفات فنوتیپی مانند رنگ پوست برای قرار دادن افراد در گروه بندی های مختلف نژادی استفاده کردند . این نه تنها این تصور را ایجاد می کند که "انواع" نژادی جداگانه ای وجود دارد بلکه این ایده را تقویت می کند که این اختلافات اساس بیولوژیکی دارند. 

کلمه "قومی" مشخصه "گروه قابل توجهی از مردم به اشتراک گذاشتن یک میراث نژادی، ملی، مذهبی، زبانی یا فرهنگی مشترک و متمایز" است. از سوی دیگر کلمه "نژاد" به معنای "جمعیت محلی جغرافیایی یا جهانی انحصاری به عنوان یک گروه مؤثرتر یا کمتر متمایز از ویژگی های فیزیکی انتقال ژنتیکی.

در حالی که قومیت بیشتر از یک مفهوم جامعه شناختی یا انسان شناختی برای توصیف فرهنگ است، نژاد یک اصطلاح است که عمدتا به علم ریشه دارد.

تفاوت بین اعضای نژادهای به اصطلاح سفید، سیاه و آسیایی را دشوار می سازد. امروزه دانشمندان به طور کلی نژاد را به عنوان یک ساختار اجتماعی مورد توجه قرار می دهند. اما برخی از جامعه شناسان همچنین قومیت را به عنوان یک ساختار مشاهده می کنند.


ساختارهای اجتماعی

بر طبق نظر جامعه شناس رابرت ونسر، "جامعه شناسان نژاد و قومیت را به عنوان ساختارهای اجتماعی در نظر می گیرند، زیرا ریشه در تفاوت های زیستی ندارند، با گذشت زمان تغییر می کنند و مرزهای ثابت ندارند." ایده سفیدی در ایالات متحده گسترش یافته است، مثلا . ایتالیایی ها ، مهاجران ایرلندی و اروپای شرقی همیشه به عنوان سفید پوستان در نظر گرفته نمی شدند. امروزه همه این گروه ها به عنوان نژاد سفید شناخته می شوند.


ایده چه گروه قومی نیز می تواند گسترش یابد یا محدود شود. در حالی که آمریکایی های ایتالیایی به عنوان یک گروه قومی در ایالات متحده شناخته می شوند، برخی ایتالیایی ها بیشتر با ریشه های منطقه ای خود را بیشتر از ملی خود تشخیص می دهند. به جای اینکه خود را به عنوان ایتالیایی ببینند، خودشان را سیسیل می دانند.


آفریقایی آمریکایی یکی دیگر از نژادهای قومی مشکل است. این اصطلاح اغلب برای هر فرد سیاه پوست در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری معتقدند که این به نسل های برده های سابق در کشور مربوط می شود که در سنت های فرهنگی منحصر به این گروه شرکت می کنند.


اما یک مهاجر سیاهپوست به ایالات متحده از نیجریه ممکن است آداب و رسوم کاملا متفاوتی از این آمریکایی های آفریقایی آمریکایی داشته باشد و بنابراین احساس می کند که چنین اصطلاح نتوانسته است او را تعریف کند.

درست مانند برخی ایتالیایی ها، بسیاری از نیجریه ها فقط با ملیت خود شناخته نمی شوند، بلکه گروه خاص خود را در نیجریه، ایگبو، یوروبا، فلوانی و غیره می بینند. در حالی که نژاد و قومیت ممکن است ساختار اجتماعی باشد، ونسر معتقد است که این دو به روش های متفاوتی متفاوت هستند.


او می گوید: "قومیت را می توان نمایش داده یا مخفی کرد، بسته به تنظیمات فردی، در حالی که هویت های نژادی همیشه در نمایش هستند." به عنوان مثال، یک زن هند، آمریکایی ممکن است قومیت خود را با پوشیدن لباس ساری، بندی، هنر henna و موارد دیگر، نمایش دهد، یا او می تواند آن را با پوشیدن لباس غربی پنهان کند. با این حال، یک زن می تواند به اندازه کافی برای پنهان کردن ویژگی های فیزیکی که اشاره می کند او از اجداد جنوب آسیا است.


به طور معمول، فقط افراد چند نژادی داراي صفاتی هستند که منشاء اجداد آنها را قطع می کند.

پروفسور جامعه شناسی دانشگاه نیویورک دالتون کنلی با PBS در مورد تفاوت نژاد و قومیت در برنامه "نژاد - قدرت یک توهم" صحبت کرد.

او گفت: "تفاوت اساسی این است که نژاد به صورت اجتماعی تحمیل شده و سلسله مراتبی است.یک نابرابری در سیستم وجود دارد. علاوه بر این، شما بر نژاد شما کنترل ندارید، این همان چیزی است که دیگران آن را درک می کنند.

کنلی و دیگر جامعه شناسان ادعا می کنند که قومیت مایع تر است و خطوط نژادی را می بیند. از سوی دیگر، یک عضو یک نژاد نمی تواند تصمیم بگیرد که به دیگری بپیوندد.


او گفت: "من یک دوست دارم که در کره به والدین کره متولد شده است، اما به عنوان یک نوزاد، او توسط یک خانواده ایتالیایی در ایتالیا پذیرفته شد." "از لحاظ اخلاقی، او احساس ایتالیایی می کند: او غذاهای ایتالیایی را می خورد، او ایتالیایی صحبت می کند، او تاریخ و فرهنگ ایتالیایی را می داند. او درباره تاریخ و فرهنگ کره ای هیچ چیز نمی داند. اما زمانی که او به ایالات متحده می آید، او به صورت نژادی به عنوان آسیایی رفتار می شود.

نژاد و قومیت دو مفهومی هستند که تشخیصشان از یکدیگر کمی انسان را گیج می‌کند و در بسیاری موارد به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. آیا واقعا این دو کلمه به یک معنا هستند؟ خیر.


اگرچه این دو، مفاهیمی نزدیک به هم هستند اما تفاوت‌های ریزی با یکدیگر دارند و هر کدام هم به یک حوزه‌ی خاص تعلق دارند. نژاد مربوط به مشخصات بیولوژیکی است و قومیت بیشتر برای توصیف گروه‌های اجتماعی به کار برده می‌شود. 


تغییرات نژادی زمانی نمود پیدا می‌کنند که، انسان‌هایی از دو نژاد متفاوت باهم وصلت کنند، به عنوان مثال وقتی شخصی با نژاد آفریقایی - آمریکایی با شخصی با اصلیت چینی ازدواج کند فرزندی که از این وصلت به وجود می‌آید مسلما در خصوصیات فیزیکی آن تغییراتی حاصل خواهد شد. بنابراین این چنین وصلت‌هایی منجر به تغییراتی در نژادهای بعدی خواهد شد.


مثال: همه‌ ما با نژادپرستی آشنایی داریم و نمونه‌های زیادی از آن را در طول تاریخ مشاهده کرده‌ایم. سفید پوستان علیه آفریقایی ، آمریکایی‌ها، آلمان‌ها علیه یهودی‌ها که منجر به جنگ‌های خونین شده که همگی فقط بر سر نژاد بوده‌اند. به مرور زمان، تا حد زیادی از این اختلافات کاسته شده است اما هنوز آثاری از نژادپرستی در جهان دیده می‌شود. در انتها چند مثال را برای درک بهتر این مفهوم عنوان می‌کنیم: چینی‌ها، هندی‌ها، عرب‌ها و آفریقایی ، آمریکایی‌ها که نمونه‌هایی از نژاد هستند.


در واقع قومیت به فرهنگ، آداب و سنن شخص بر می‌گردد که از محیطی که به آن تعلق دارد نشات می‌گیرد. اقوام مختلف با توجه به مناطق گوناگونی که در آن هستند مشخص می‌شوند نه مشخصات فیزیکیشان

گروه‌های قومی تاریخ یکسانی دارند و معمولا نیز دارای زبان و مذهب مشترکی هستند.البته این در مورد تمام گروه‌های قومی صدق نمی‌کند. اگر آداب و رسوم یک گروه قومی دیگر را برگزیند و خود را با آن شرایط وفق دهد. نژاد از قومیت متفاوت است؟ آیا قومیت همان ملیت است؟

ترجمه شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

livescience


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده