بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» زابل ، کوه خواجه ، عطر و بوی تمدن و قلعه باستانی

زابل ، کوه خواجه ، عطر و بوی تمدن و قلعه باستانی

کوه خواجه ، شهر قلعه باستانی

کوه خواجه در حدود 30 کیلومتری جنوب زابل و در وسط دریاچه ای مقدس به نام هامون واقع شده است. کوه خواجه از سنگ های بازالت سیاه تشکیل شده است. بناهای تاریخی موجود در کوه شامل یک بنای عظیم ، یک آتشکده ، دو قلعه آجری خشک شده از آفتاب ، بقایای یک جاده قدیمی ، نرده های مختلف و برخی از قبرهای سنگی است. در منطقه کوه خواجه نیز چند زیارتگاه اسلامی وجود دارد.


این کوه تنها ویژگی طبیعی دشت سیستان است. ارتفاع تقریبی این کوه 609 متر از سطح دریا است. همچنین هنگامی که پر از آب است ، یک جزیره کوچک در وسط دریاچه هامون تشکیل می دهد. کوه خواجه بزرگترین بنای معماری آجری خشک آفتاب دوره اشکانیان در سیستان است. از مهمترین بناهای تاریخی دوره اشکانی ، ساسانی و پس از اسلام است.


کوه خواجه (کوه خواجه یا کوه خواجه) یکی از آثار با ارزش و تاریخی این استان است و در قلمرو سیستان واقع شده است.این تپه در ارتفاع 900 متری قرار دارد. دقیقاً مانند یک جزیره در میان دریاچه هامون واقع شده است. در بالای این تپه بقایای یک آتشکده و یک سازه کام بزرگ قصر برجسته قرار دارد که دارای معماری فوق العاده دیدنی و مشرف به یک حیاط وسیع است. آتشکده این تپه دارای یک دروازه بزرگ و یک سالن مربع با راهروهای اطراف آن است. 

 این ساختار مربوط به قرن اول میلادی است. ویرانه های اطراف آن مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان است. در بخش جنوبی این تپه مکان عبادت زهره (ناهید) معروف به "کارچاک چل گانجه" است. یکی دیگر از یادگارهای بالای این تپه از دوران پس از اسلام ، مقبره "خواجه مهدی ابن - محمد خلیفه" است ، علاوه بر مکانهای زیارتی "خواجه قلتان" و "همکار تصادفی بریان". این کوه نام خود را از خواجه مهدی یکی از دوستداران سلسله علوی گرفته است که قبر آن در بالای این کوه است. 


سایر یادگارهایی که در این تپه دست به دست هم داده اند مربوط به قبیله «سکا» است که در حدود قرن 2 میلادی به این منطقه مهاجرت کرده اند. در حال حاضر این سایت دارای مجموعه ای از آثار از دوره های مختلف تاریخ است. علاوه بر آن مطالعات انسان شناسی ساکنان اطراف دریاچه هامون و منظره پانورامای آن از جاذبه های این منطقه است. 

تعداد بسیاری از بناهای باستانی باستانی از دوره های ساسانی و ارسکی و بقایای اماکن اسلامی و معابد بودایی در این مکان باقیمانده اند که شامل یک سری کاخ ها ، قلعه کهک کهزاد ، قلعه چهل دخترانه ، قلعه سارسانگ ​​، آرامگاه خواجه قلتان ، بنای قدیمی تصادفی- بریان ، خانه شیطان ، مقبره های جداگانه و قبور اسلامی با بررسی این مجموعه ، ارنست هرتفلد عنوان سریال کاخ ها را در سالهای 1925-1929 عنوان "ادوبی پرسپولیس" انتخاب کرد.

 طی مطالعات باستان شناسی در کوه خواجه در سیستان ، 7 منطقه مربوط به دوره پارینه سنگی برای اولین بار کشف شد. برای آشنایی با این مناطق بیشتر بخوانید ، کوه خواجه با بناهای تاریخی آن دوره ششمین مکان در ایران است. تعریف نشده قدیمی ترین بناهای کشف شده در کوه خواجه مربوط به تکه های سفال هخامنشیان بود. 

Aurel Stein ، باستان شناس مشهور انگلیسی ، اولین کسی بود که مجتمع کوه خواجه را در سال 1916 کشف کرد. سپس ، هرتسفلد ، استاد آلمانی ، از سال 1925-1929 در کوه خواجه تحقیقاتی انجام داد تا هرگونه یادگار یا ویرانه های احتمالی را پیدا کند. او یافته های خود را در کتاب های خود با عنوان "ایران از شرق باستان" و "تاریخ باستان شناسی ایران" منتشر کرد.

مرحله اول این بنای تاریخی مربوط به دوره قبل از ساسانیان است ، به معنای قرن اول است. قدمت دوم احتمالاً به اوایل دوره ساسانیان باز می گردد ، یعنی به قرن سوم. علاوه بر این ، دوره سکاها در شرق ایران تقریبا همزمان با دوره اشکانیان در غرب ایران بود.


کوه خواجه و اهمیت آن در مذاهب مختلف

کوه خواجه برای زرتشتیان ، مسلمانان و مسیحیان مقدس است . در ادبیات مزدیسنا و یشت پهلوی ساسانی ، کوه خواجه مکانی مقدس برای ظهور سوشانیانت ، شخصیت نجات دهنده در آیین زرتشت است. علاوه بر این ، آیین زرتشتی این کوه را کوه کوه خدا ، اهورن می نامند. در دو هفته اول سال زرتشتیان ، بسیاری از زائران زرتشتی برای نماز خواندن به این کوه می روند.


اوشیدا نام دیگر این کوه است. در مسیحیت ، اوشیدا محل خرد و شعور است. کتاب مقدس نام خود را بارها و بارها ذکر کرده است. از این رو ، این کوه در مسیحیت از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.از طرف دیگر ، چندین زیارتگاه مربوط به دوران پس از اسلام و گورهای سنگی بیشماری از دوران پس از اسلام در این کوه وجود دارد. این دلیل محبوبیت کوه خواجه در بین مسلمانان است. از میان بناهای این کوه ، کاخ اشکانی - ساسانی ، گچبری ها و نقاشی ها دارای ارزش های تاریخی زیادی هستند. در حقیقت کوه خواجه یکی از مهمترین و بهترین نمونه های معماری ایرانی در منطقه سیستان است.


کوه خواجه در دوره های مختلف

بناهای معماری کوه خواجه بخشی از یک قلعه بزرگ یا یک شهر کوچک است. مردم حداقل در دوره های خاص پارتیان ، ساسانی و اسلامی از این ساختمانها استفاده می کردند.


آتشکده ، حرم خواجه مهدی (هوادار علویان) وجود دارد و یک قبرستان از دوره های مختلف در این کوه باقی مانده است. مهمترین و قابل توجه ترین بخش بنای باستانی کوه خواجه در دامنه جنوب شرقی کوه واقع شده است که دارای سه دیوار دفاعی ، دروازه اصلی ، راهروهای جانبی ، حیاط مرکزی ، آتشکده و غیره است. این بخش به "کافارون" معروف است. قلعه " دومین مجتمع ساخته شده در بالاترین نقطه مشرف به قلعه کافارون است و به "کاک کوهزاد" معروف است. این شاهنشین (به معنای واقعی کلمه به معنای اقامتگاه پادشاه) ارگ است.

مجموعه ای از هنرهای مختلف

این مجموعه بزرگ تاریخی دارای شاهکارهای معماری و هنری بسیاری است. نقاشی های دیواری کوه خواجه زیباترین و بی نظیرترین تزئینات کاخ اصلی یا قلعه باستانی در آنجا است. امروز بقایای اندک از این نقاشی ها به جا مانده است. هرتفلد در کتاب خود با عنوان "ایران در شرق باستان" چیزهای زیادی درباره کوه خواجه نوشت.


علاوه بر این ، سکاها که در سال 110 پیش از میلاد به ایران مهاجرت کرده اند ، ساختمان کاخ واقع در کوه خواجه را ساختند. در زمان ساخت این کاخ ، گاندانفره پادشاه این قلمرو بود. از زمان تأسیس و صاحب این کاخ ، نامهای دیگر کاخ ها "کاخ رستم" ، "کاخ گاندافره" و "کاخ سه جادو" است.


از طرف دیگر ، ویرانه های موجود در دامنه جنوبی کوه خواجه بنایی است که می توانیم آن را یک کاخ مانند قلعه یا شهرک بدانیم. بناهای تاریخی در گوشه و کنار ویرانه ها وجود دارد که حاکی از بازسازی این کاخ است.


تزئینات معماری بکار رفته در برخی از قلعه های این بنا ، مشابه معماری یونان است. معماران تزئینات دیگری همچون واتر لیلی (Nymphaea) را از هنر هخامنشی اقتباس کردند .


شایان ذکر است که برخی از قسمت های بناهای تاریخی شبیه به هنر بین النهرین است. نامهای دیگر خواجه قلتان ، کوه نور ، کوه مود و کوه باتنی نامهای دیگر کوه خواجه است.


به دلیل شباهت های خاص می توان این بنای تاریخی را با چند مکان دیگر مقایسه کرد.


قلعه بمپور

این بنا به دوره ساسانیان و دوره های تاریخی پس از اسلام باز می گردد. بنابراین ، قابل مقایسه با کوه خواجه است. این قلعه در ایرانشهر ، شهر بامپور واقع شده است. سازمان میراث ملی ایران از آن به عنوان میراث ملی یادداشت کرده است. قلعه بمپور یک قلعه بزرگ نظامی در آسیا است که در 24 کیلومتری غرب ایرانشهر واقع شده است.

در تپه مصنوعی بلند و در ارتفاع 80 متری واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این قلعه ، پاییز و زمستان است. همانطور که از روایات افسانه های محلی می گوید ، بمپور متعلق به بهمن (فرزند اسفندیار) بود. بر اساس کتابهای تاریخی ، مردم این مکان را بن پهل نامیده اند و این به معنای آخرین شهر است. این قلعه در دوره ساسانی و اشکانی مرکز دولت کرمان و بلوچستان بوده است.


این بنا به دوره ساسانیان و دوره های تاریخی پس از اسلام باز می گردد. بنابراین ، قابل مقایسه با کوه خواجه است. این قلعه در ایرانشهر ، شهر بامپور واقع شده است. سازمان میراث ملی ایران از آن به عنوان میراث ملی یادداشت کرده است. قلعه بمپور یک قلعه بزرگ نظامی در آسیا است که در 24 کیلومتری غرب ایرانشهر واقع شده است.

در تپه مصنوعی بلند و در ارتفاع 80 متری واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این قلعه ، پاییز و زمستان است.

درروایات و افسانه های محلی بمپورمتعلق به بهمن (فرزند اسفندیار) بود. بر اساس کتابهای تاریخی ، مردم این مکان را بن پهل نامیده اند و این به معنای آخرین شهر است. این قلعه در دوره ساسانی و اشکانی مرکز دولت کرمان و بلوچستان بوده است.


معماران این ساختمان را در دو بخش ساخته اند که از نظر ارتفاع یکسان نیستند. حیاط در زیر ورودی دیواره شرقی قلعه قرار دارد و چندین برج آن را احاطه کرده اند. آجر و خشت خشک آفتاب مواد اصلی است که در ساخت این بنا به کار رفته است.

ارگ بم

این بزرگترین بنای آجری خشک در جهان است. در نزدیکی شهر بم ، در استان کرمان ، در جنوب شرقی ایران واقع شده است.


یونسکو بم و منطقه فرهنگی آن را در فهرست میراث جهانی ثبت کرده است. این ارگ عظیم در مسیر جاده ابریشم قرار دارد . ساخت ارگ بم به قرن 5 قبل از میلاد برمی گردد و مردم تا سال 1850 پیش از میلاد در آن سکونت داشتند.


کل بنا قلعه بزرگی است (مانند کوه خواجه) و ارگ (ارگ) در وسط آن قرار دارد. با این حال ، به دلیل تحمیل کننده ظاهر ارگ ، که همچنین مرتفع ترین قسمت این مجموعه است ، مردم کل قلعه را ارگ بم می نامند.


مساحت این ارگ نزدیک به 180،000 متر مربع است که با دیوارهایی به طول 6 تا 7 متر و طول 1815 متر احاطه شده است. ارگ از دو بخش جداگانه تشکیل شده است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. حدود 67 برج پراکنده در سراسر شهر بام بام وجود دارد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده