خرید از سراسر دنیا


» گرمازدگی (نور آفتاب): علائم ، کمکهای اولیه به این افراد

گرمازدگی (نور آفتاب): علائم ، کمکهای اولیه به این افراد

گرمازدگی خطرناک و برای سلامتی مضر است بنابراین باید توجه داشته باشیم که در زمان‌هایی که مجبور به کار یا فعالیت در هوای گرم هستیم، بدن دچار کم آبی نشود و گرمازده نشویم. لازم است در روزهای تابستانی که معمولا دمای هوا زیاد است، باید علاوه بر اینکه مایعات کافی و مورد نیاز بدن را تامین کنیم، از لباس‌های نازک و خنک نیز استفاده کنیم. علائم گرمازدگی بزرگسالان و کودکان و نیز راهکارهای رفع و درمان گرما زدگی را می‌دانید؟

تفاوت بین گرمازدگی و فرسودگی گرما چیست؟

آنها چیست؟

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

علائم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

رفتار

عوامل خطر

جلوگیری

چشم انداز

گرمازدگی و فرسودگی گرما بیماریهایی هستند که در اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید ایجاد می شوند. در صورت عدم درمان ، فرسودگی گرما می تواند به سمت گرمازدگی پیش رود ، که ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، دمای بالاتر از میانگین یا هوای مرطوب غیر معمول سالانه بیش از 600 نفر را در ایالات متحده می کشد.

با افزایش دما ، دانستن چگونگی جلوگیری از بیماری های ناشی از گرما مهم است. در زیر در مورد علائم و درمانهای گرمازدگی و فرسودگی گرما مطلع شوید.

گرمازدگی و فرسودگی گرمایی چیست؟

این شرایط هر دو ناشی از فشار بیش از حد به هوای بسیار گرم است. با این حال ، تنها ضربه گرما می تواند باعث آسیب به سیستم های بدن شود.

گرمازدگی

بدون درمان ، فرسودگی گرما می تواند به گرمازدگی تبدیل شود.

گرمازدگی ، که به آن آفتابگردان نیز گفته می شود ، جدی ترین بیماری مرتبط با گرما است. هنگامی رخ می دهد که دمای بدن 104 درجه فارنهایت یا بالاتر باشد ، و این یک اورژانس پزشکی تهدید کننده زندگی است.

اگر بلافاصله درمان نشود ، ضربه گرما می تواند به ارگان ها و سیستم های مختلفی آسیب وارد کند ، از جمله:

مغز و سیستم عصبی

سیستم گردش خون

ریه ها

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

کبد

کلیه ها

دستگاه گوارش

عضلات

گرمازدگی

فرسودگی حرارتی از فشار گرما کمتر جدی است. هرکسی که گمان می کند فرار از گرما دارد باید سریعاً استراحت کند و مجدداً هیدراته شود. اگر علائم بهبود نیافت ، برای جلوگیری از گرمازدگی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

گرما زدگی از جمله پیشامدهای غیر‌قابل اجتناب در روزهای گرم تابستان است. اما با برخی راهکارها میتوان با گرما زدگی مقابله کرد.علائم گرمازدگی و راهکارهای رفع گرمازدگی کودکان و بزرگسالان چه چیزهایی هستند، قدیمی‌ها برای مقابله با گرمازدگی چه می‌کردند، در مواقع سفر و غیر سفر چه بخورید، چه بنوشید، چه بپوشید، چه ساعتی از منزل بیرون بروید و چگونه از خودتان در برابر اشعه‌های مضر خورشید مراقبت کنید تا گرمازده نشوید.


در هوای گرم بیش از حد در معرض گرما قرار می‌گیرید سیستم تنظیم کننده دمای بدن مختل می‌شود و در این حالت بدن نمی‌تواند گرمای اضافی را دفع کند، در نتیجه بدن بیش از حد گرم می‌شود و اندام‌های مختلف بدن آسیب می‌بینند. از جمله علائم گرمازدگی در کودک و بزرگسال در فصل تابستان عبارتند از: پوست خشک و داغ، عرق نکردن، قرمز شدن پوست و و سپس رنگ پریده یا کبود شدن تدریجی آن، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه، سردرد، گرفتگی عضلات (این نوع گرفتگی با ماساژ رفع نمی‌شود و به فرد گرمازده باید مقداری آب و نمک بخورانید)، گشادی مردمک چشم، گیجی، پرخاشگری، توهم،


سستی و بی‌حالی و تشنج

در فصل تابستان گرمازده نشوید لباس‌های نخی و سبک بپوشید، به خصوص زمانی که قرار است ساعات طولانی بیرون از خانه و در زیر آفتاب گرم تابستان قرار بگیرید. لباس‌های تنگ و پلاستیک بدترین نوع لباس برای فصل تابستان هستند. لباس‌های روشن بپوشید، لباس‌های تیره گرما را بیشتر به خود جذب و سیستم خنک‌کنند بدن را مختل می‌کنند. حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. شاید استفاده از عینک آفتابی راهکاری شیک و غیرضروری به نظر برسد اما عینک آفتابی استاندارد 90 تا صد درصد از آسیب چشم‌ها و پوست نازک اطراف چشم در برابر اشعه مضر آفتاب جلوگیری می‌کند.


برای پیشگیری از گرمازدگی در کودک و بزرگسال از کلاه استفاده کنید. کلاه تا حد زیادی از پوست صورت شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند. علاوه بر این کلاه از تابش مستقیم آفتاب به سرتان جلوگیری می‌کند و مانع سردرد و سرگیجه در اثر تابش مستقیم نور خورشید می‌شود.


حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اشعه خورشید پوست در معرض آفتاب را دچار لک و چروک و پیر می‌کند. ۲۰ دقیقه قبل از خروج از خانه از یک ضد‌آفتاب استاندارد با SPF حداقل 15 استفاده کنید. برای تمام قسمت‌های بدن که در معرض آفتاب هستند مثل دست‌ها، صورت و گردن حتما ضد آفتاب بزنید. اگر قصد رفتن به کنار دریا را دارید حتما از ضدآفتاب ضدآب استفاده کنید و تمام قسمت‌های در معرض آفتاب را با کرم ضدآفتاب بپوشانید. برای محافظت لب‌ها در برابر آفتاب از «بالم لب» حاوی ضد‌آفتاب استفاده کنید.


درمان گرمازدگی در طب سنتی آمده که آب زیاد بخورید. به هیچ‌وجه خودتان را تشنه نگه ندارید و نگذارید که حسابی تشنه شوید بعد آب بخورید. در فصل تابستان حتما روزانه 8 لیوان آب بنوشید تا بدن به اصطلاح دهیدراته یا کم‌آب نشود. یکی از مهم‌ترین علت‌های گرمازدگی کم آب خوردن و کم شدن آب بدن در فصل تابستان است. موز، هندوانه، آب هندوانه و آب نارگیل تا حد زیادی آب بدن را حفظ می‌کنند، در فصل تابستان از آن‌ها غافل نشوید.


برای درمان گرمازدگی آب میوه‌های طبیعی بنوشید. همانطور که گفتیم نوشیدنی‌های سنتی مثل خاکشیر، تخم‌شربتی، سکنجبین، گلاب، شربت آبلیم و تمر هندی که قدیمی‌ترها برای مقابله در برابر گرمازدگی استفاده می‌کردند با هر طعم و مزه‌ای که می‌پسندید از جمله بهترین راهکارها برای مقابله با گرمازدگی است. علاوه بر این خودتان در منزل نوشیدنی‌های طبیعی بدون شکر مثل آب آلبالو، انواع بری، آب انار، آب سیب، آب آناناس و آب انبه آماده و میل کنید.


دوغ برای گرمازدگی

از لبنیات پرطرفدار در فصل تابستان، دوغ است اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا دوغ برای گرمازدگی خوب است و چرا باید در فصل تابستان، بیشتر از این نوشیدنی استفاده کنیم؟ آب موجود در دوغ باعث رفع کم آبی بدن شده و همین عامل سبب کاهش سریع دمای بدن می‌شود. از مهمترین مواد مغذی که در دوغ وجود دارد


دوش آب سرد می‌تواند به سرعت، دمای بدن را پایین آورد. از دیگر جاهایی که می‌توان از دوش آب سرد استفاده کرد، استخر یا وان‌های حمام می‌باشد. استفاده از آب سرد، اولین کاری است که در صورت مواجهه با گرمازدگی باید انجام دهیم. زمان حدودی برای استفاده از دوش آب سرد در حدود 10 الی 15 دقیقه می‌باشد. دوش آب سرد اولین کاری است که پیش از مراجعه به مراکز درمانی برای گرمازدگی باید انجام شود. استفاده از دوش آب سرد می‌تواند دمای کل بدن را تا حد زیادی کاهش داده و باعث بهبود گرمازدگی شود.

باید توجه داشته باشیم که بیش از حد، دوش آب سرد را استفاده نکنیم زیرا استفاده طولانی مدت از دوش آب سرد، عوارض جبران ناپذیری را برای بدن به دنبال دارد.

لوبیای مانگ برای گرمازدگی

از دانه‌های خشک شده لوبیای مانگ برای درمان گرمازدگی استفاده کنیم. برای این کار لازم است که یک فنجان لوبیای مانگ و سه فنجان آب را مخلوط کرده و بجوشانیم. سپس محلول بدست آمده را خنک کرده و می‌نوشیم. این یک روش درمانی است بنابراین هر زمانی که دچار گرمازدگی شدیم،

روش درمانی گرمازدگی به سبک چینی از لوبیای مانک استفاده شد. لوبیای مانک بومی هندوستان است که به دلیل استقبال بسیار بالا از این لوبیا، کشت آن در سراسر جهان گسترش پیدا کرد. لوبیای مانگ جزوی از طب چینی است که برای درمان گرمازدگی از آن استفاده می‌شود.

جوشانده مانک دارای مواد مغذی فراوانی است که برای رفع گرمازدگی بسیار مفید می‌باشد. اگر به دنبال سم زدایی از بدن هستید، استفاده از جوشانده این لوبیا را فراموش نکنید.

روغن نعناع برای گرمازدگی

 پرکاربردی‌ترین روغن‌ها برای درمان گرمازدگی می‌توان به روغن نعناع اشاره کرد.دو تا سه قطره روغن نعناع، یک تا دو قطره روغن اسطوخودوس و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و پشت گردن و زیر شانه‌ها مالیده شود. اگر دمای بدن در حال بالا رفتن است، از استفاده این روغن پرخاصیت نباید غافل شد. روغن اسطخودوس برای درمان پوست آفتاب سوخته و اعصاب بسیار مفید است.

زعفران راهی برای مقابله با بیماری‌های کبد

استفاده از آب پیاز برای درمان گرمازدگی از زمان‌های قدیم مرسوم بوده است.

زمانیکه فرد دچار گرمازدگی شد، آب پیاز را به پشت گوش‌ها، سینه و کف پاها می‌مالیم.

پس از رفع گرمازدگی، یک قاشق آب پیاز را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و می‌خوریم.

کاربرد آبِ پیاز فقط برای زمانی است که فرد دچار گرما زدگی شده باشد بنابراین پس از رفع گرما زدگی می‌توان این مخلوط را تا چند روز پس از گرما زدگی مصرف کرد.

آب تمر هندی برای تهیه آب تمر هندی نیاز به چند عدد تمبر هندی، یک و نیم لیوان آب و مقداری عسل یا شکر است. برای آماده کردن آب تمر هندی لازم است به میزان چند دقیقه تمر هندی‌ها را در آب جوشانده و سپس محلول را خنک کنیم و در ادامه عسل یا شکر را مخلوط کرده و پس از اینکه محلول کاملا سرد شد، می‌توان آن را استفاده کرد.

از آب تمر هندی زمانی که علائم گرمازدگی در بدن مشخص شد، بسیار مفید است. تمر هندی خاصیت خنک‌ کنندگی بالایی دارد و مواد مغذی‌‍ که در این میوه خارق العاده وجود دارد، باعث جایگزین شدن الکترولیت‌های از بین رفته بدن، در اثر کم آبی می‌شود.


آب گشنیز از مهمترین مواد خوراکی است که برای رفع گرمازدگی بسیار مفید می‌باشد. اما برای اینکه آب گشنیز را تهیه کنیم نیاز به چه کارهایی است؟ برای این کار نیاز به یک دسته گشنیز و مقداری شکر است. با مخلوط کردن آب و گشنیز، به سادگی آبِ گشنیز تهیه می‌شود سپس در ادامه روی آن شکر ریخته و به خوبی این مواد را با هم ترکیب می‌کنیم. بله به همین سادگی آب گشنیز آماده می‌شود که با قرار دادن در یخچال و خنک شدن، می‌توان آن را میل کرد

عوامل بسیاری وجود دارد که به خطر استرس گرما کمک می کندو نمک کمتری را در عرق خود از بین می برد و قادر به تحمل گرمای بیشتر است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده