بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» تالاب های نواحی شمالی ایران

تالاب های نواحی شمالی ایران

زیست کره مهم و تالاب محافظت شده

حاشیه دریای خزر دارای جغرافیای گوناگونی است و طبیعت آن از علفزار، جنگل، تالاب و بیشه های متعددی تشکیل شده است. استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای طبیعت بی نظیری بوده و جاذبه های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است.

تالاب حمیدآباد ساری

در جاده دریای ساری به سمت فرح آباد یا خزرآباد در روستای سرسبز و زیبای حمید آباد قرار دارد. این تالاب پوشیده از گلهای نیلوفر آبی هستند که در زمان باز شده جلوه خاصی به این تالاب و این منطقه می دهد. گونه های مختلف پرندگان اعم از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در این تالاب زندگی می کنند که زیبایی این منطقه را صد چندان می کند. در ادامه این مسیر هم به مجموعه تاریخی فرح آباد و شاحل دریای خزر می رسید.

آبندان روستای حمید آباد ساری دارای قدمتی 500 ساله می باشد که به دستور شاه عباس دوم صفوی ساخته شد. این آبندان به منظور آبرسانی و آبیاری مزارع و شالیزارهای منطقه فرح آباد صورت گرفته است. تأمین آب آبندان از طریق رودخانه تجن و به وسیله کانالی مهندسی شده انجام شد. این کانال از خشت آجر ساخته شده است و کار آبرسانی آن تا اواخر دوره قاجار در حال انجام بود

ولی در حال حاضر چیزی جزء باقی مانده های خشت آجری در عمق 1 تا 2 متری زمین پیدا نمی شود.در حقیقت خدمت شاه عباس در مازندران به خاطر وجود مادر مازندرانی خویش و هم چنین وجود راه سنگفرش شده که راه ارتباط ساری به فرح آباد بود و ایشان دستور ساخت آن را در نزدیکی کانال داده بودند


تالاب نیلوفر آبی

یکی از زیبا ترین تالاب های مازندران است، به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته شده است. سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این تالاب با تور شمال به مازندران سفر می کنند بنابراین لازم است بدانید، موقعیت مکانی دقیق این تالاب کیلومتر 2 جاده ساری و در نزدیکی روستای آبندان سر می باشد. تالاب نیلوفر آبی حدود 45 هکتار مساحت داشته و از 3 حوضچه طبیعی بزرگ تشکیل شده است. یکی از این حوضچه ها به انوهی از گل های زیبا و صورتی رنگ نیلوفر آبی آراسته شده و منظره چشم نوازی به وجود آورده است. تالاب نیلوفر آبی جزء معروف ترین جاذبه های دیدنی تور مازندران به شمار رفته و بازدید از آن جزء باید های سفر به شمال محسوب می شود.


تالاب ارواح

در حدود 5 کیلومتری روستای چلندر واقع در شهر نوشهر، دریاچه معروفی به نام ممرز قرار دارد که اسرار نهفته بسیاری در خود جای داده و بین گردشگران و طببیعت گردان شهرت بالایی به دست آورده است. داخل دریاچه ممرز تکه های بریده بریده و خشک شده تنه درختان مرده به چشم می خورد که بر روی سطح آب به صورت پراکنده قرار گرفته و منظره مرموز، مخوف و ترسناکی را ایجاد کرده اند، به همین علت به این دریاچه، تالاب ارواح نیز گفته می شود. تالاب ارواح از نظر برخی گردشگران و ماجراجویان یکی از زیبا ترین تالاب های مازندران به شمار رفته و بازدید کنندگان بسیاری را روانه مناطق شمالی ایران می کند. همچنین این دریاچه یکی از عجیب ترین دریاچه ها و تالاب های ایران نیز محسوب می گردد.


تالاب میانکاله

می توان یکی از حیرت انگیز ترین و خاص ترین مناطق طبیعی ایران معرفی کرد. این تالاب با حیات وحش بی همتا، در مساحتی بالغ بر صد هزار هکتار، زیستگاه بسیاری از پرندگان با ارزش بومی همچون فلامینگو، قرقاول، زنگوله بال، دراج و غیره می باشد. زمین تالاب میانکاله شامل بخش های مختلفی همچون شنزار های ساحلی، مرداب جنگلی، باتلاق، آبگیر، جنگل انارستان و غیره می باشد. گردشگران تور مازندران جالب است بدانید اطراف این تالاب محیط زیست جانوران بسیاری همچون اسب، گرگ، خرگوش، روباه، گراز وحشی و گربه وحشی نیز می باشد. این تالاب در حال حاضر تنها منطقه نیمه شرجی حاشیه دریای خزر به شمار رفته و با داشتن منظره و حیات وحش منحصر به فرد، یکی از جاذبه های گردشگری محبوب این خطه به شمار می آید. بنابراین می توان تالاب میانکاله را هم جزء زیبا ترین تالاب های مازندران دانست و باید گفت این منطقه بهترین مکان برای عاشقان طبیعت، محیط زیست و حیات وحش است


تالاب فراخین

این دریاچه ای در دل جنگل های هیرکان است. این تالاب توسط درختان سر به فلک کشیده و پهن برگ هیرکان احاطه شده و منظره خیره کننده و زیبایی به وجود آورده است. این تالاب در منطقه مجور و در نزدیکی روستای ویسر شهرستان نوشهر واقع شده است. تالاب فراخین به خاطر طبیعت دست نخورده هنوز هم به عنوان یک منطقه بکر شناخته شده و بین طبیعت گردان بسیار محبوب است.

از خصوصیات این تالاب در هر فصلی دارای جاذبه های دیدنی منحصر به فردی بوده و هر بار که به آن سفر کنید با چشم اندازی متفاوت از قبل مواجه می شوید. به طور مثال در فصل های بهار و تابستان تصویر درختان سبز رنگ جنگل را روی آب دریاچه جلوه خاصی به تالاب بخشیده و نظر هر بیننده را به خود جلب می کند.

در فصل پاییز نیز سطح دریاچه فراخین پوشیده از برگ های نارنجی و زرد رنگی است که از درختان جنگل روی دریاچه افتاده و طبیعتی رویایی ایجاد کرده است. به ماجراجویان و گردشگران تور طبیعت گردی پیشنهاد می کنیم، قایقرانی در مسیر دریاچه سحر آمیز فراخین را از دست ندهند.


تالاب لنگور

یک آب‌ بندان است که به منظور منبع ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود. این تالاب با وسعتی در حدود 700 هکتار، بزرگ ترین آب ‌بندان مازندران محسوب شده و در فاصله 10 کیلومتری از شهرستان بابل و در روستای لنگور واقع شده است. این تالاب دارای پوشش گیاهی متنوعی است و در قسمت های مختلف آن می توان انبوهی از گیاهان زیبا همچون بارهنگ آبی، آزولا، عدسک آبی، علف حصیر، زنبق مردابی، لویی، نیلوفر آبی، لاله مردابی، علف هفت بند، شال تسبیح و غیره مشاهده کرد.

 همچنین این تالاب بزرگ زیستگاه حیوانات و جانوران بسیاری اعم از قورباغه، سوسک آبی، لاک پشت، مار آبی، انواع حلزون بوده و پرندگان نادری همچون طاووسک، قو، درنا، غاز، اردک ، قو، سیاه کاکل، خوتکا، چنگر و غیره در آن زندگی می کنند. تالاب لنگور علاوه بر اینکه یک جاذبه طبیعی و گردشگری به شمار می رود، یک شکارگاه محبوب برای شکارچیان قانونی نیز می باشد.


 تالاب تسخیر شده 

یکی دیگر ازتالاب های استان مازندران می توان به تالاب تسخیر شده که گذشته جالب و شنیدنی دارد که در شهر نوشهر واقع شده است. همچنین این تالاب یکی از تالاب های ترسناک ایران نیز به شمار می آید به طوری که هر کسی جرات رفتن به این تالاب را ندارد. این تالاب یکی از مهم ترین تالاب های ایران نیز محسوب می گردد.


تالاب آبندان _لاریم

در موقعیت جغرافیایی استان مازندران و در فاصله 2 کیلومتری دریای خزر و در شمال شهرستان لاریم واقع است. تالاب لاریم در ارتفاع 21 _ متری سطح آب های آزاد واقع شده و از تالاب های بزرگ و مهم استان مازندران است. هر ساله پرندگان کنار آبزی و آبزی فراوانی برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می کنند. طول این تالاب 1/5کیلومتر و عرض آن ۱ کیلومتر است.

مهمترین گیاهان تالاب آبندان، لاریم را آلاله آبی، علف هفت بند، نی، بارهنگ آبی، گوشاب، عدسک آبی، آزولا، سازیل، شال تسبیح، لاله مردابی، نیلوفر آبی، قمیش، لویی،اسپرغان، علف حصیر، هزارنی، تیرکمان آبی، زنبق مردابی، علف شاخی واویارسلام تشکیل می دهند.

مهمترین جانوران نیز انواع حلزون، سوسک آبی، قورباغه، مار آبی، لاک پشت خزری و از پرندگان قو، سرسبز، سرحنایی، اردک تاجدار، خوتکا، چنگر، حواصیل خاکستری،چنگر نوک سرخ،کشیم کوچک، حواصیل ارغوانی، اگرت سفید کوچک، ماهی خورک،غاز خاکستری، سیاه کاکل، اردک بلوطی و گیلدر هستند.

اقتصاد لاریم بیشتر بر پایه کشاورزی و صیادی استوار است. بخاطر وجود رودخانه و عبور آن از بین لاریم و قرار گرفتن سد بر روی آن منطقه‌ ای بسیار حاصلخیز با زمینهای کشاورزی زیاد و مزارع ها و آببندان بوجود آورده است.

وسعت زمینها جهت کشت برنج زیاد است.تمام اطراف آن را زمینهای شالیزاری فرا گرفته است. مهمترین محصولات آن برنج، گندم، لوبیا، پنبه و سبزیجات است.


تالاب کرچنگ

یکی از تالاب‌های بسیار زیبای استان مازندارن می‌باشد. این تالاب در روستای کرچنگ و 11 کیلومتری شهرستان قائمشهر ( بخش مرکزی ) واقع شده است. گفتنی است این روستا کوهستانی نیز 350 هکتار مساحت دارد ( که 60 هکتار آن شالیزار است ) و دارای مراتع و جنگل‌های انبوه می‌باشد.

تالاب کرچنگ از طرفی به زمین‌های زراعی و شالیزارهای روستا می‌رسدو از طرف دیگر به جنگل‌های انبوه محدود می‌گردد. همین امر باعث گشته است که این تالاب یک نمای استثنایی و بسیار زیبا را پیدا کند که چشم هر ببینده ای را مجذوب خود می‌نماید. ناگفته نماند آب و هوای کرچنگ نیز بسیار مطلوب و مساعد می‌باشد.

برای رفتن به این تالاب زیبا ، باید از طریق شهرستان قائم شهر ، جاده ارتباطی روستای سارو کلا ، کوتنا عازم شد و سپس به روستای کرچنگ و تالاب کرچنگ رسید.


تالاب انزلی

یکی از جاذبه های طبیعی است.این تالاب محل رویش گل لاله مردابی است که یکی از گل های بسیار زیبا و منحصر به فرد به شمار می رود.

امکاناتی همچون قایق سواری و رستوران های محلی در تالاب انزلی و حوالی اش می تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند.این تالاب محل تخم گذاری و مقصدی برای پرندگان نادر و مهاجر است.

این تالاب از جمله تالاب های طبیعی و آب شیرین کشور است و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه به شمار می رود. تالاب انزلی میزبان جزایر متعددی است و دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار گرفته اند. شاید بیشتر تالاب انزلی را با لاله مردابی اش بشناسند؛ گیاهی که بساطش را در این تالاب پهن می کند و چهره ای جذاب به آن می دهد. نقش این تالاب در رونق گردشگری منطقه و تاثیر اقتصادی آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. این بار دقیق تر و با نگاهی ریزبینانه تر به این جاذبه نگاه کنید.

تالاب یا مرداب، زیستگاهی است که در اثر ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی به وجود می آید. اگر کمی علمی تر به ماجرا نگاه کنیم از نظر زمین شناسی، تالاب ها خلیج هایی هستند که با یک تیغه ماسه ای از دریا جدا شده اند و مرداب خلیجی نامیده می شوند. البته برخی از آنها نیز نقاط گودی هستند که در اثر حرکات پوسته ای زمین شکل می گیرند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده