بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» منطقه باستانی با 10 هزار حکاکی سنگی در ایران

منطقه باستانی با 10 هزار حکاکی سنگی در ایران

کاوش و کشف کتیبه های تاریخی برتر ایران

یک منطقه باستانی جدید با حدود 10 هزار حکاکی سنگی تاریخی در شهر ایران مشکین شهر در استان اردبیل در شمال غربی کشور کشف شده است.

تاکنون 15 منطقه با حجاری های سنگی شناسایی شده است.در دشتهای مشگین شهر ، گنجینه ای از هنر متعلق به هزاران سال پیش است.نمونه ای از قدیمی ترین زیستگاه بشر است که به ما کمک می کند تا تحولات زندگی بشر را از هزاران سال پیش مشاهده کنیم. مشکین شهریکی ازشهرهای استان اردبیل و جزء اقلیم کلی آذربایجان ایران است .

 سنگ نگاره های کشف شده آن دیار شباهت های بی تردیدی با نمونه سنگ نگاره های مکشوفه منطقه ارسباران در آذربایجان شرقی و همین طور مناطق سونگون، گغاما، بویژه قوبستان در جمهوری آذربایجان دارد.


سنگ نگاره های مناطق عمومی آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان شباهت های ظاهری بسیار نزدیک به هم دارند به طوری که گویی همه نقوش موجود در مناطق کلی آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان طی یک دوره و توسط یک هنرمند با یک سبک و طرح حکاکی شده اند، در صورتی که قدمت آنها بر اساس سال یابی نمونه های مشابه درجمهوری آذربایجان بین 4 تا 8 هزار سال است. نمونه های موجود در ایران و قوبستان دقیقاً براساس یک فلسفه اعتقادی حک شده اند. بیشترین نقوش حکاکی شده بزکوهی است ، چرا بزکوهی ؟ چون و چرایی آن به ایران باستان برمی گردد که بزکوهی نمادی ازیک فرشته و برگرفته از اسطوره کهن است.


شهرستان مشکین شهر یک محوطه باستانی جالب توجه را در خود دارد به نام یئری از توابع و بخش های روستای ارجق است. این منطقه که از نظر باستان شناسی مورد توجه است کنار رود قره سو، در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر و 65کیلومتری اردبیل واقع شده است.

این منطقه باستانی سه بخش متفاوت دارد که شامل دژ نظامی، قوشا تپه و یک قسمت دیگر که در مجموع در زمینی به وسعت 400 هکتار قرار دارد. شهریئری دارای سنگ های ‌برافراشته و سنگ نگاره های زیادی است که با گذشت زمان فرسوده شده و سبب شده آسیب زیادی به این بازماندهای باستانی وارد شود

بطوری که در گردباد باعث تخریب و ویرانی بخش زیادی از محوطه مورد نظر شد. وجود 280 قطعه سنگ‌ افراشت باستانی که قدمت آن به بیش از8 هزار سال می رسد توجه محققان را بیش از پیش به خود جلب کرده است.

منطقه ای که قدمت آن به دوره نوسنگی و مس سنگی، مفرغ و نیز اوایل عصرآهن می رسد. ارتفاع این سنگ های برافراشته با تفاوت در اندازه آن بین 70 تا 360 سانتی‌متر است و نکته مهم و جالب تر آن اینکه این سنگ های برافراشته به شکل انسان است و چهره انسان بر روی آن ها نقش شده است. این نقش ها و حکاکی های سنگی شکل انسان های دست به سینه را نشان می دهد که بیشترشان دهان ندارند!


در کنار آن همه مجسمه آدم های بی دهان مرد شکل، فقط و فقط یک زن ایستاده! بله مجسمه یک زن اما نه بدون دهان بلکه بر عکس سایر مجسمه ها، این زن تنها که مجسمه اش در بین آن همه مجسمه مرد قرار دارد دارای دهان است! خیلی عجیب و سوال برانگیز است!!! گفته شده که تا حالا از این گونه سنگ‌ های برافراشته یک قطعه در قپوزستان آذربایجان و هفت قطعه هم در حکاری کردستان ترکیه دیده شده است.


 بر روی قبرهای عصر آهن و سفال‌های به دست آمده از این منطقه که به دوره کالکولتیک مربوط می شود قدمت آن را به عصر آهن می رساند. سفال های یافته شده از این نقطه شبیه سفال های منطقه باستانی دالما و حاجی فیروز هستند که این مساله قدمت و پیشینه سکونت انسان در استان اردبیل را به دوره مس و سنگ می رساند و همین آثار به دست آمده این نکته را تایید می کند. بعضی از این سفال ها منقوش و بعضی طرح سبدی شکل دارند. البته چند قطعه سفال دو لایه هم از این منطقه در کشفیات باستان شناسان به دست آمده که محققان معتقدند لایه دوم سفال جنبه ترمیمی برای قسمت‌های شکسته ظروف سفالی داشته است.


پتروگلیف ها بهترین ابزار برای رمزگشایی دوره پیش از تاریخ هستند ، از قدیمی ترین اسناد زندگی بشر باستان و تجلی جامعه ، فرهنگ ، هنر ، دانش و بوم شناسی و همچنین نمایش های محیطی ، آداب و رسوم و عقاید هستند. ، اسطوره ها ، رویاها ، دعاها ، صحنه های شکار و نبردها. "تصاویر موجود در صخره ها نشانگر دوره ای است که انسان به اولین ابزارهای شکار و اهلی کردن حیوانات و سپس کشاورزی و کاشت تبدیل شده است.


این حکاکی ها متعلق به عصر برنز است و آداب و رسوم و اعتقادات مردم این دوره و اهمیت برخی حیوانات در کشاورزی ، جنگ و غیره در این حکاکی ها ذکر شده است.مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل با ده ها بنای باستانی واقع شده است. مکان تاریخی شهر یری با دهها مجسمه سنگی متعلق به هشت هزار سال پیش در این شهر واقع شده است.

محوطه تاریخی یری متعلق به دوره های دوره دیرینه سنگی ، برنز و آهن میانه است که طی آن زندگی در حدود 8000 سال پیش در این منطقه آغاز شد. این منطقه دارای اماکن تاریخی بسیاری از قبیل یک قبرستان سنگی بزرگ با حدود 300 قبر ، معبد ، قلعه ها ، دیوارهای سنگی ، دروازه و غارهای باستانی است


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده