ثروتسازی با هیپنوتیزم

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری ،فرهنگی،تاریخی،عسلویه

جاذبه های گردشگری ،فرهنگی،تاریخی،عسلویه

عسلویه _ بوشهر

بندرعسلویه یکی از شهرستان‌های زیبای استان بوشهر است. این شهرستان در مجاورت استان های فارس و هرمزگان واقع شده و به همین دلیل در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته است. دو شهر عسلویه و نخل تقی جزئی از شهرستان عسلویه هستند. دو روستای بنود و بندو از زیباترین روستاهای عسلویه هستند که در جنوبی ترین بخش بوشهر قرار گرفته اند. ساحل دل انگیز این دو روستا برای انجام ورزش‌های ساحلی و صید ماهی مناسب است.

عسلویه شهری است در مركز شهرستانی به همین نام در استان بوشهر در جنوب كشور واقع شده است. این شهرستان بیشتر به دلیل فعالیت در ضمینه نفت و گاز و بهره برداری از آن ها بین مردم شناخته شده است. به همین دلیل "عسلویه" را قطب انرژی كشور می نامند.

عسلویه در 70 کیلومتری جنوب شرقی کنگان و 37 کیلومتری شرق بندر طاهری واقع شده و فاصله آن تا مرکز استان (بوشهر) 308 کیلومتر است. درباره نامگذاری عسلویه با حرف اول الف نام برده و این نام هم مثل بسیاری از نام‌های منطقه مثل: خارک، لارک، تنب و… یک نام ایلامی است و از دوره ایلامی‌ها به جا مانده است. کلمه «اسلو» با حرف الف در ابتدا به معنای آبگیر، استخر و محل توقف کشتی‌ها است. برخی مورخان و محققان متأخر عسلویه را دارای چشمه‌ها و آب‌های شیرین دانسته‌اند و معتقدند به همین جهت بر آن نام عسلویه نهاده‌اند. عسلویه شهری است در مركز شهرستانی به همین نام در استان "بوشهر" كه در جنوب كشور واقع شده است. این شهرستان بیشتر به دلیل فعالیت در ضمینه نفت و گاز و بهره برداری از آن ها بین مردم شناخته شده است. به همین دلیل "عسلویه" را قطب انرژی كشور می نامند.

فرهنگ و تاریخ عسلویه

بخش عسلویه با وسعت 936کیلومتر مربع در فاصله 60 کیلومتری مرکز شهرستان کنگان واقع شده است که از غرب به بخش مرکزی کنگان و روستای شیرینو ، از شمال به رشته کوههای زاگرس جنوبی ، از جنوب به خلیج نیلگون و خلیج همیشه فارس و از شرق به شهرستان پارسیان استان هرمزگان محدود و در مدار 38 و 52 طول شرقی و 27 و 24 عرض شمالی قرار دارد.

بخش دارای 2 شهر بنام های عسلویه و نخل تقی و 21 روستا که طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال 85 تعداد 31 هزار نفر جمعیت در شهرها و روستاهای بخش ساکن و حدود 23 هزار نفر نیز نیروی کارگری بوده است که در حال حاضر طبق آمارهای موجود حدود 38 هزار نفر از اقصی نقاط مختلف کشور در تاسیسات و پروژه های منطقه مشغول بکارند.

روستاهای بخش در دو مسیر موازی یکدیگر قرار دارند ؛ بدین صورت که در مسیر جاده اصلی پارسیان – بوشهر بترتیب از شرق به غرب روستاهای بندو ، سهمو جنوبی ، سهمو شمالی ، سواحل ، مروع ، چاه مبارک ، خیارو ، عسکری ، اخند ، دهنو ، کلات ، بزباز و بیدخون با فاصله ی کمی از یکدیگر ( کل مسیر در حدود 35 کیلومتر) و در نزدیکی رشته کوه زاگرس قرار دارند و در جانب دیگر و در کنار ساحل زیبای خلیج فارس روستاهای خره ، کنارخیمه بنود ، زبار ، صفیه ، بساتین و هاله در کنار منطقه بکر و شگفت انگیز نایبند قرار دارند.

شهرک سینمایی که فیلم محمدرسول الله در آن ساخته شده در روستای بنود واقع شده و آسیاب های آبی بندو نیز که از سنگ و ساروج ساخته شده نمایانگر پیشینه کهن این روستا است. جنگل‌های حرا، پارک ملی نایبند، ساحل آرام، روستاهای دیدنی، نخلستان‌ها و باغات، واحدهای عظیم پتروشیمی، معماری سنتی خانه‌های روستایی، چشمه‌ ها و آبگیرهای متعدد از جمله دیدنی‌های بندر عسلویه است.

پارک ملی نایبند

مجموعه پارک ملی دریایی زیر نظر محیط زیست شهرستان کنگان در استان بوشهرمی‌باشد. با یک محیط بانی در نزدیک روستای « بنود» با ده محیط بان، حدود 27 هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است. بخش شمال غربی پارک دریایی نایبند محدود به روستای «بیدخون» و تاسیسات سمّی عسلویه می‌شود و بخش شرقی آن در قسمت خشکی «کوشکنار» و در قسمت خشکی - آبی جنوب بندر « تِبن» است که به زودی در همین بخش شرقی، صنایع دیگری چون آلومینیوم (صنعتی که آب، هوا و خاک را آلوده می‌سازد و لجن‌های قرمز از آلاینده‌های خطرناک شناخته شده آن است)، فولاد و صنایع جانبی دیگر نیز ایجاد خواهد شد.

این منطقه از نظر تنوع جانوران وحشى منحصر به فرد است و داراى میش، قوچ، کل، بز وحشى، آهو، جبیر و پلنگ است. جبیر را آهوى هندى و آهوى کویرى نیز مى‌نامند.

روستای هاله

از زیبا ترین روستاهای ساحلی جنوب ایران، روستای هاله است که در خلیج نایبند مانند نگینی رخ نمایی میکند. سواحل صخره ای که پیوند آب و خاک را به رخ می کشند، جنگل های حرا، وجود سواحل ماسه ای سفید رنگ، صخره‌ای با پوشش گیاهی مردابی و دیدار از درختان کهور گر و کنار، هر ساله گردشگران زیادی را به این روستا جذب می کند. 

آبشار درزو

که از جاهای دیدنی زیبای عسلویه است، در روستای اخند، از توابع بخش مرکزی شهرستان عسلویه واقع شده است. طبیعت بکر و چشمه ی این روستا همگان را مجاب می کند تا برای دیدن این تنگه و آبشار زیبا با پیاده روی تقریبا یک ساعته به این منطقه بیایند. آب ابشار درزو از کوه درزو سرچشمه می گیرد و در پای خود دارای حوضچه ی پرآبی است که محل مناسبی برای شنا کردن و اب تنی است. وجود گونه های گیاهی منحصر به فرد فراوان مخصوصا در اطراف چشمه و آبشار است بر زیبایی طبيعت بكر آن می افزاید.

چشمه كلات

در مجاورت شهر "عسلویه" روستایی به نام "كلات" قرار گرفته است. با ورود به این روستا و روبرو شدن با طبیعت آن، فراموش خواهید كرد كه این روستا در استانی صنعتی و منطقه ای پر از سكوهای گازی و نفتی قرار گرفته است. زیبایی كوه ها و صخره ها در كنار طبیعت سرسبز و از همه چشم نواز تر چشمه ای پر آب در این میان از ویژگی های این روستای زیبا می باشد. وجود نخل هایی سر به فلک كشیده در میان كوه و طبیعت، منظره ای چشم نواز به ویژه در فصول سرد سال و ایام نوروز را به وجود می آورد.

روستای بندو

در حدود 40 كیلومتری و در جنوبی ترین استان بوشهر و در نزدیکی شهر "عسلویه" روستایی ساحلی و زیبا و کهن به نام "بنود" قرار گرفته است. روستایی كم جمعیت و آرام و طبیعی، تاریخی و به دور از از هیاهوی صنعت، كه در پایتخت انرژی ایران قرار گرفته است، در كنار زیباترین سواحل جنوب كشور قرار گرفته است. سواحل شنی این روستا در بین تمام روستاهای جنوب كشور كم نظیر و محلی برای تفریح و بازی های ساحلی برای علاقه مندان به این رشته ها می باشد. زیبایی سواحل این روستا و آرام بودن آن باعث شده است كه در سال های اخیر محلی برای فیلم برداری فیلم های سینمایی و تلوزیونی باشد. به تدریج مناطقی از این سواحل قابلیت آن را دارد كه به شهرك سینمایی طبیعی تبدیل شود.دروستایی با قدمت بالا و كهن كه آثار گران بهای تاریخی را در دل خود جای داده است.

بقایایی از آبگیر قدیمی ساسانی، آسیاب های آبی بندو، چشمه نهیر و سد بندو كه هر كدام از دورانی تاریخی به یادگار مانده اند. از جذابیت های این روستا بستن حوضچه ها و سد هایی در مقابل آب های روان و استفاده از این آب ها برای شرب بومیان این روستا می باشد كه به صورت كاملا سنتی استفاده می شود.

پارک ساحلی نخل تقی

در سمت غربی شهر "عسلویه" شهری به نام "نخل تقی" كه در شهرستان "عسلویه" قرار دارد واقع شده است. وجود قلعه ای تاریخی در اطراف این شهر نشان از قدمت بالای این منطقه می دهد. به دلیل وجود نخلستان های فراوان در این شهر، این شهر را به این نام، نامگذاری كرده اند. در مجاورت ساحل و اسكله این شهر، پاركی ساحلی و زیبا ساخته شده است. وجود تمامی امكانات رفاهی از جمله رستوران، محل بازی كودكان، محل ورزش و پیاده روی در كنار ساحل، كافی شاپ ها، اسكله های ماهی گیری باعث شده است كه هر ساله به ویژه در فصل نوروز افراد زیادی در این مكان گرد هم جمع شده و ساعاتی را به دور از دغدغه های روزمره خود بگذرانند.

دهكده گردشگری پازارگاد عسلویه

بر خلاف تصور افرادی كه به این منطقه سفر نكرده اند، مجموعه های تفریحی ساحلی بسیار وسیعی در منطقه "عسلویه" وجود دارد. یكی از بزرگترین و زیبا ترین آن ها "دهكده گردشگری پازارگاد" می باشد. مجموعه ای كامل از فضاهای بازی كودكان و شهر بازی ها، رستوران ها و لمكده های ساحلی، تفریحات دریایی از جمله انواع موتور جت ها و قایق ها، سینمای 6 بعدی و اجرای برنامه ها و كنسرت های گوناگون در فصول مختلف سال از جمله ایام نوروز در این منطقه صنعتی در این دهكده فعال می باشد.

هتل در عسلویه

استان "بوشهر" و به ویژه شهر "عسلویه" در سال های اخیر به دلیل سواحل منحصر به فرد و آب و هوای ایده آل در زمستان قطب جدید گردشگری كشور به حساب می آید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده