خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» یزد| شگفتی های تاریخی و فرهنگی با زندان اسکندر

یزد| شگفتی های تاریخی و فرهنگی با زندان اسکندر

شهر قدیمی یزد ، با نشان های خودبرج های بادی یا بادگیر که از یک هزارتوی مایل به قهوه ای پخته شده بیرون می آیند ، شهر قدیمی یزد مانند ققنوس از صحرا - ققنوس بسیار قدیمی بیرون می آید. به گفته یونسکو ، شهر قدیمی یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای روی زمین است و مکان مناسبی برای احساس تاریخ غنی منطقه است. تقریباً همه چیز در شهر قدیمی از آجرهای گلی خشک شده در معرض آفتاب ساخته شده است و در افق قهوه ای شکل ، حصیرهای بلند تقریباً در هر پشت بام مسلط هستند.

زندان اسکندر به عنوان مسجد و مدرسه مذهبی ضیائیه ساخته شده و هیچ ارتباطی با اسکندر ندارد. از سوی دیگر ، برخی معتقدند که به دلیل مراجعه در شعر حافظ ، این زندان به زندان اسکندر معروف است. گزینه دیگر این است که نام آن از این ادعا ناشی می شود که توسط اسکندر بزرگ به عنوان زندان برخی از معترضان پارسی ساخته شده است.

یزد در ایران پر از شگفتی های تاریخی و فرهنگی است. به همین دلیل یونسکو قسمت تاریخی این شهر را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است. در واقع زندان اسکندر در یزد یکی از جاذبه های تاریخی درخشان در این شهر است. این یک جاذبه گردشگری واقعاً محبوب در شهر است و نباید آن را از دست بدهید!

طراحی معماری

در محله فهادان یزد ، با ساختمانی عالی مواجه خواهید شد که بلافاصله توجه شما را به خود جلب می کند. طراحی ساختمان واقعاً ساده اما در عین حال بی نظیر و چشم نواز است. می توانم بگویم که این واقعاً مصداق زیبایی هنر معماران ایرانی است. 

به نظر می رسد که آنها از هیچگونه تزئینات کاشی کاری در ساختمان استفاده نکرده اند.یک جاذبه گردشگری هستید که کاملاً توسط خشت خام ساخته شده است.

گنبد

معماران برای ساخت گنبد زندان اسکندر در یزد از خشت خام استفاده کردند. با این حال ، آنها آن را با استفاده از آبرنگ آبی و طلایی تزئین کرده اند. متأسفانه ، ما بیشتر آبرنگ را در مه زمان از دست داده ایم و بخشی از آن بر روی گچ سفید گنبد باقی مانده است. گنبد از 4 دیوار بلند تشکیل شده است - ارتفاع هر یک از آنها حدود 8.8 متر است.

گنبد زندان اسکندر از خشت خام ساخته شده و با کارهای گچی و آبرنگ طلایی و لاجوردی تزئین شده است. از ویژگیهای قابل توجه گنبد در سایر گنبدهای مربوط به دوره مغولستان در ایران قابل ردیابی است. طول هر طرف برج گنبدی تقریباً 9 متر است و تقریباً 18 متر بلند است. از کتیبه های داخل گنبد چیز کمی باقی مانده است اما از آنچه باقی مانده است به نظر می رسد نوشته های موافقانه است.

مصالحی که در بیشتر ساختمان استفاده شده خشت است. با این حال ، در چند دهه گذشته با آجر مرمت شده است. برخی از پله های شیب دار به سیاه چال منتهی می شود ، هرچند امروزه این اتاق زیباست که با میز و فرش قرمز تزئین شده و به عنوان چایخانه کار می کند.

اگرچه هدف اصلی ساختمان ناشناخته است ، با این حال ، اکنون به عنوان یک موزه قوم نگاری خدمت می کند. در داخل آن یک مدل مقیاس بندی شده از شهر قدیمی و مجموعه ای از آثار باستانی دارای بر چسب وجود دارد که در اطراف شهر حفر شده اند. آنچه که واقعاً باعث زنده شدن این موزه می شود ، کارکنان صنعتگران آموزش دیده سنتی هستند که در تلاشند مهارت های خود را با کار بافنده های چوبی قاب دار و پرتاب گلدان های سفالی برای نشان دادن صنایع دستی که شهر را در سراسر ایران و در امتداد قدیم شهره کرده است ، به نمایش بگذارند. جاده ابریشم به چین.

حیاط زندان اسکندر در یزد 

چند ایوان در موقعیت های مختلف در اطراف حیاط وجود دارد. اینها برخی از فضاهای مسقف است که حداقل یک طرف آنها بسته است. بنابراین ، ساکنان می توانند از خود در برابر بارندگی های فصلی و همچنین تابش تابستان از تابش خورشید محافظت کنند. 

ایوان های واقع در قسمت غربی حیاط از وسعت بیشتری برخوردار بوده و در كنار آنها محرابی از گچ ساخته شده است. در حیاط زندان اسکندر یزد ، چهار سالن بالاتر نیز وجود دارد.

چاه و انبار

از شگفتی های ساختمان چاهی است که در وسط حیاط عمارت واقع شده است. یک سرداب در انتهای چاه وجود دارد که شامل 38 پله است. به همین دلیل کارشناسان عمق انبار را حدود 5 متر تخمین می زنند. در انتهای سرداب یک استخر کوچک نیز وجود دارد. به نظر می رسد از سرداب و استخر برای تأمین آب آشامیدنی ساکنان زندان اسکندر یزد استفاده شده است.

حفره ای در چاه وجود دارد که نظرات مختلفی را در مورد ساختمان به خوبی امکان پذیر می کند. یکی از نظرات توضیح می دهد که آن را به عنوان کیف پول زندانیان تبعید شده توصیف می کند. با این حال به گفته کارشناسان ، این سوراخ به دلیل ریزش بخشی از چاه در طول زمان است. 

اتاق بادگیر زندان اسکندر یزد

یزد به سه چیز مختلف مشهور است: پرجمعیت ترین جامعه زرتشتی در یزد زندگی می کنند. کویرهای یزد از محبوب ترین مقصد هستند. البته یزد شهر بادگیرهاست. بنابراین ، شما نباید انتظار داشته باشید که در ساختمانی عالی مانند زندان اسکندر بادگیر باشد. در گوشه ای از حیاط زندان اسکندر یزد اتاقی را می یابید که به اتاق بادگیر معروف است. وارد اتاق شوید ، دقیقاً زیر بادگیر بایستید و حتی در گرمترین فصل سال از نسیم لذت ببرید.

فروشگاه های صنایع دستی

در وسط حیاط یک ساختمان تاریخی وجود دارد که کارگاه ها و فروشگاه ها کارهای خود را انجام می دهند. در واقع ، این ساختمان مکانی خارق العاده و رنگارنگ است که در آن از قدم زدن و تماشای صنایع دستی مختلف لذت خواهید برد. بسیاری از هنرمندان در غرفه های مختلف روی هنرهای خود کار می کنند. اینجا مکانی برای درک این واقعیت است که این هنر فقط متعلق به ایرانیان است.

تاریخچه زندان اسکندر در یزد

داستان های زیادی در مورد این بنا وجود دارد که تاریخ آن را کاملا مبهم نشان می دهد. کدام داستان قابل اطمینان تر است؟ همه ی اینا به شما بستگی دارد! در اینجا ، باید این نکته را ذکر کنم که بر اساس داستان های مختلف ، زندان نام دیگری دارد ، مدرسه ضیا'یه.

در واقع ، برخی از کارشناسان معتقدند که این مدرسه ای است که دارای قدمت نسبتاً طولانی - حدود 8 قرن - است. این مدرسه به دستور ضیاالدین رادی ، عارف معروف یزد ساخته شده بود. اما پسران عارف مجد الدین حسن و شرف الدین علی آن را کامل کردند. 

با مراجعه به زندان اسکندر یزد تاریخ علم دوست در این شهر را خواهید یافت. حدود 700 سال پیش ، این ساختمان شامل یک ورودی بلند ، دو مناره بلند و یک باغ بود. کتابخانه و غسالخانه ، البته در آن طرف ساختمان بود.

داستان زندان الكساندر

با نگاهی به ساختمان متوجه خواهید شد که ساختمان واقعاً شبیه زندان نیست. با این حال ، روایات محلی به داستان دیگری اشاره دارند. 

مردم محلی بر این باورند که این نام در نتیجه ورود گروهی از زندانیان تبعیدی اسکندر به یزد است. همچنین باید اشاره کنم که برخی از حقایق دیگر مانند ویژگی های آب و هوایی و موقعیت شهر یزد را به یکی از شلوغ ترین شهرهای منطقه تبدیل کرده بود. 

نظر دیگر در مورد زندان اسکندر در یزد این است که وقتی اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد ، وی این زندان را ساخت. اما ، پس از چند دهه ، این مدرسه به یک مدرسه تبدیل شد. طبق افسانه ها ، اسکندر هنگام ورود به ایران ، قلعه ای برای زندانیان ساخت. به همین دلیل در دوره اسلامی یزد به زندان اسکندر معروف بود.

در هر صورت ، این ساختمان جایگاه مردم یزد در ایران برای آموزش فرزندانشان را نشان می دهد. در واقع ، این ساختمان قرن ها یک مدرسه بوده است ، جایی که مردم از آن به عنوان یک مرکز آموزشی استفاده می کردند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده