دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» در سفر به ورزنه از ارگ غورتان دیدن کنید

در سفر به ورزنه از ارگ غورتان دیدن کنید

ارگ غورتان در زمینی به مساحت پنج هکتار ساخته شده و از گل و لای ساخته شده است و شامل 14 برج دیده بانی ، دو دروازه در ضلع شمالی و جنوبی ارگ و بسیاری از بناهای تاریخی مانند سه مسجد ، دو قلعه و بازار است. این قلعه ی مسکونی در اصفهان به 5 هکتار می رسد که مصالحی که در ساخت آن به کار رفته به طور کامل از خشت و گل بوده است.

باروی شمالی قلعه قورتان در اصفهان 250 متر و باروی شرقی آن حدود 180متر است.تعداد برج ‌های دیده ‌بانی بنا در حدود 14برج بوده که یکی از آن ‌ها و قسمتی از حصار ارگ بر اثر طغیان و منحرف شدن مسیر رودخانه زاینده ‌رود تخریب شده است، قطر دیوار بنای قلعه از پایین 3 الی 4 متر متغیر است. حصارهایی که دورتا دور قلعه را گرفته اند

دارای ارتفاعی به اندازه 9 متر بوده و ارتفاع برج های قلعه در حدود 12متر است، ارگ قورتان دو دروازه دارد که برای ورود به آن از هر دو در استفاده می‌شود. یکی از در‌ها شمالی و در دیگر جنوبی است. قطر دیوار قلعه در پایین متغیر است به طوری که در پایین بین 3 الی 5 متر است و راهروی باریکی بر روی حصار برای دیده ‌بان‌ ها ایجاد شده است.

هیچ کس از تاریخ دقیق وقوع ارگ غورتان اطلاع ندارد. اما به گفته مردم محلی ، قدمت این ارگ به سالهای 429-439 میلادی ، زمانی که بهرام پنجم حکومت می کرد ، برمی گردد. به دلیل آثار تاریخی فراوان ، ارگ غورتان یکی از جاذبه های گردشگری ایران است. 

ارگ غورتان یک ارگ 1000 ساله است و در 10 کیلومتری شهر ورزنه واقع شده است ، ورزنه در 105 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 240 کیلومتری یزد واقع شده است. تقریباً در تمام سال ، دمای شهر اصفهان یکسان است.

 نام قلعه قورتان از روستایی که به همین نام است گرفته شده و سوالی که پیش می آید این است که معنای قورتان چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که این کلمه مبدل شده ی گورتان است که به دو مفهوم روستا و قلعه اطلاق می شود.در بسیاری از منابع تاریخی ذکر شده که بهرام پنجم حاکم حکومت ساسانی که به بهرام گور مشهور داست توانایی بالایی در شکار گورخر داشته و منطقه ی قورتان به یکی از محوطه ها و شکارگاه های بهرام گور نیز در آن زمان معروف بوده است. بنابراین روستای قورتان یا گورتان به دلیل داشتن تعداد گورخر فراوان و هم به دلیل شکارگاه بودن بهرام گور به این نام شهرت یافته است.

از طرف دیگر برخی نیز قورتان را برگرفته از واژه قورخانه در معنای اسلحه‌ خانه یا انبار مهمات به کار برده‌ و براین عقیده‌اند که از این مکان برای انبار سلاح استفاده می‌ شده است.

ورزنه در 105 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 240 کیلومتری یزد واقع شده است. 5000 سال پیش هنگامی که روستای ورزنه به عنوان آخرین تمدن در رودخانه زاینده رود ظاهر شد ، هیچ کس نمی توانست شهرت و جذابیت اخیر آن را تصور کند. ورزنه با عنوان "جهنم سفید" یا "شهر فرشتگان سفید" لقب گرفته است ، دهکده ای باستانی کویری ایرانی در جنوب استان اصفهان است. در یک پنجره 6 ساعته می توانید از اصفهان به آنجا برسید ، دور بزنید و برگردید. از آنجا که دارای آب و هوای بیابانی خشک است ،

ورزنه آخرین تمدن در رودخانه زاینده رود از 5000 سال پیش بود. در داخل زمین های بین تالاب و ورزنه ، نشانه هایی از تمدن بسیار باستان کشف شد.

تحقیقات بیشتر در مورد برخی گلدان های کشف شده ، این واقعیت را تأیید می کند که منطقه ورزنه برای 5000 سال مسکونی بوده است.

ورزنه از نظر منطقه ای و در سراسر جهان به دلیل کویر دیدنی خود مشهور است ، از آنجا که در تابستان گرد و غبار بسیار کمی وجود دارد و تقریباً هیچ ابری در آسمان وجود ندارد ، این منطقه یک منطقه ایده آل برای دیدن ستاره ها دارد .

همچنین بدون کفش در تپه های شنی راه بروید و بگذارید پاهایتان از لطافت ماسه ها لذت ببرند ، ایده خوبی است. علاوه بر این ، کویر شما را به تماشای یکی از زیباترین مناظر طبیعی ، غروب آفتاب دعوت می کند.

کویر ورزنه اگرچه در ردیف بی خطرترین صحراهای ایران قرار دارد ، اما تنها 15 کیلومتر با کویر تپه های شنی فاصله دارد.بسیاری از مردم محلی به گویش ساسانی پهلوی باستان صحبت میکنند ، گویشی کاملاً مشابه با گویش زرتشتیان امروز در یزد. از نظر برخی از زبان شناسان ، کلمه ورزنه با فعل ورزیدن (ورزیدن) که به معنی کشاورزی در فارسی قدیم است ، ارتباط دارد.جو در اصل یک روستای کویری معمولی ایران است.

آثار دیدنی درقلعه

مسجد اهله: یکی از مساجدی که در قلعه است به نام مسجد اهله یا مسجد شبستان شهرت دارد. این مسجد معماری خاص و جالبی داشته و با دیگر بخش‌های قلعه متفاوت است. این بخش از قلعه که از دیدنی‌ترین مکان‌های قلعه شناخته می‌شود.

مسجد بالا: مسجد بالا مسجدی است که قدمت آن به اوایل اسلام رسیده و آن را از محراب مسجد می‌توان تشخیص داد. این مسجد دو محراب دارد که یکی قدیمی و دیگری جدید بوده و در سال‌های بعد ساخته شده است.

مسجد ابراهیم: دیگر با نام مسجد ابراهیم شهرت دارد. ساخت این مسجد در سال 1084هجری قمری بوده و به دوره شاه سلیمان صفوی برمی‌گردد. این مسجد در ضلع شمال شرقی ارگ و در نزدیک حمام قرار دارد.

بازار ارگ: در مرکز ارگ، بازاری وجود داشت که از دو قسمت تشکیل شده بود. قسمت اول این بازار، بازارچه‌های نجارها و کاروانسرا و قسمت دوم کسبه‌های دیگر فعالیت داشتند. داخل ارگ، چهار آسیاب بود که اکنون ساختمان آنها باقی مانده است.

حمام ارگ: حمام روستا در ضلع غربی ارگ واقع شده است. در زمان قدیم حمام ارگ به صورت خزینه‌ای موجود بود که آب آن به وسیله هیزم گرم می‌شد و هیزم آن را از مسافت طولانی به روستا می‌آوردند. بعد از سال 1357 حمام مرمت شد و آن تاریخ تا کنون مورد استفاده اهالی ارگ بوده است.

قلعه نواب: قدمت این قلعه به پیش از ساخت ارگ قورتان برمی‌گردد. این قلعه را می‌توان معروف‌ترین قلعه داخل ارگ دانست. قلعه باغچه گل نیز دیگر قلعه ارگ است که دارای قدمت بسیار است.

آرگاه: 4 آسیا که در زبان محلی به آنها آرگاه می‌گویند. این آسیاها اغلب به صورت سنگی هستند که حیوانات آنها را به حرکت درمی‌آورند.این چهار آسیا،به آرگاه حسینعلی نصرالله، آرگاه حاج ابراهیم، آرگاه میرمهدی، آرگاه حاج میرزا توکلی شهرت دارند.

نخلدان:بنایی به ارتفاع 6 متر وجود دارد که به آن نخلدان می‌گویند. قدمت این بنا به دوره صفویه بازمی‌گردد.این محل که دارای گچ‌بری است در گذشته محل نگهداری نخل مربوط به عزاداری امام حسین بوده است. 

قورتان از توابع بخش بن رود شھرستان اصفھان است. رودخانه زاینده رود از میان روستا جریان می یابد. ارتفاع روستای قورتان از سطح دریا 1480متر و آب و ھوای آن معتدل و خشک است. روستای قورتان قدمتی بسیار کھن دارد. سنگ قبرھای گورستان باستانی آن، به دوره ھای تاریخی پیش از اسلام مربوط می شود.

قدمت روستا به قبل از اسلام می رسد واین را وجود قبرهایی که در قبرستان های قدیمی روستا یافت شده تایید می نماید که لحد آنها برخلاف لحد مسلمانان است یعنی بجای آنکه سمت راست بدن آنها بطرف قبله باشد پای آنها به طرف قبله می باشد.

ارگ غورتان در دامنه های ساحل رودخانه ساخته شده است تا از یک طرف قلعه در برابر مهاجمان محافظت کند. ممکن است به دلیل تغییر جهت رودخانه به طور تصادفی شکل بگیرد. معروف ترین قلعه درون ارگ غورتان قلعه نواب است که قبل از زمان ساخت ارگ در اوایل دوره اسلامی ساخته شده است. شما می توانید بقایای مسجد را به مساحت 2000 متر مربع مشاهده کنید که در 200 متری جنوب غربی ارگ غورتان و در حاشیه رودخانه زاینده رود واقع شده است. باشکوه بودن این مسجد بیانگر جمعیت زیادی از ارگ غورتان و تأکید بر مراسم مذهبی در دوره ساخت است.


 برج کبوتر ، ارگ غورتان ، ورزنه

نشان از شکوه معماری قدیمی و مانند یک کندو است، ضلع شمال غربی ارگ و در حاشیه ی رودخانه ی زاینده رود کبوترخانه ای خودنمایی می کند. معماری آن با معماری کبوترخانه های دیگر بسیار تفاوت دارد . به طوری که نمای بیرونی کبوترخانه ها صاف بوده و فشار کمتری را تحمل می کندولی این کبوترخانه در نمای بیرونی خود دارای 12 سیلو به طور هلالی است که هرکدام از این سیلوها کار یک پایه را برای این بنا انجام می دهد . ارتفاع آن 15متر و قطر آن12 متر است و در غرب کبوترخانه آسیاب آبی وجود داشته که تا اواخر دهه 40سالم و گندم مردم را به آرد تبدیل می کرد. 

برج کبوتر چیست؟

وقتی مردم این ساخت و ساز را می بینند ، بسیاری از آنها به فکر یک استحکامات نظامی می افتند. اما کبوترخانه (یا برج کبوتر) ساختاری است که برای نگهداری کبوتر یا کبوتر طراحی شده است. کبوترخانه ها ممکن است سازه هایی مستقل و به اشکال مختلف باشند و یا در انتهای خانه یا انبار ساخته شده باشند. آنها به طور کلی دارای سوراخ کبوتر برای لانه سازی پرندگان هستند.

دلیل ساخت این برجها؟

کبوترها از نظر تخم ، گوشت و سرگین هایشان مهم بودند. از همه مهمتر ، کشاورزان از کود کبوتر برای کوددهی مزارع استفاده کردند. اما اکنون هر کشاورز برای استفاده بیشتر از مزرعه خود از کود شیمیایی استفاده می کند.

همچنین گفته می شود که افراد از تخم مرغ کبوتر استفاده می کنند تا نوزادان آنها سریعتر صحبت کنند. به عنوان مثال ، وقتی کودکی به اندازه کافی بزرگ بود و نمی توانست صحبت کند ، والدین تخم کبوترش را برای خوردن غذا می دهند تا به روند صحبت کمک کند.

همچنین از آنجا که بسیاری از سارقان در حال دزدی محصولات بودند ، برج کبوتر مکانی امن برای نگهداری آنها بود.

داخل آن چگونه ساخته شده؟

داخل برج کبوتر لانه های زیادی وجود دارد بنابراین زوج های کبوتر می توانند با خیال راحت زندگی کنند و از بچه های خود محافظت کنند تا زمانی که بزرگ شوند. وقتی بچه ها به اندازه کافی پیر می شوند به لانه جدیدی می روند و دیگر با والدین خود زندگی نمی کنند. برج کبوتر ورزنه شامل 8000 لانه است ، به این معنی که 16000 کبوتر می توانند همزمان زندگی کنند.

چرا کمی تمایل دارد؟

برای جلوگیری از افتادن کودهای کبوتر به لانه زیر آن ، مردم برج را به صورت شیب دار ساختند تا مستقیم به پایین بیفتد.

خط سفید دور برج چیست؟

همیشه مارهایی وجود داشتند که به راحتی می توانستند از برج بالا بروند و وارد کبوتر شوند. بنابراین مردم آموختند که باید یک خط خواب آلود دور برج برج بکشند ، بنابراین مارها دیگر قادر به بالا رفتن نیستند.

برای محافظت از کبوترها در برابر حمله به پرندگان ، مردم حفره های ورودی را به قدری کوچک ساختند که فقط کبوترها قادر به عبور از آن بودند و نه حیوان بزرگتر.

برای محافظت ، حتی بیشتر ، مردم سر گرگ یا کفتار را به برج آویزان می کردند ، بنابراین پرندگان حمله کننده مانند عقاب از نزدیک شدن می ترسیدند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده