خرید از سراسر دنیا


» معماری معاصر ایران آمیزه ای از معماری مدرن

معماری معاصر ایران آمیزه ای از معماری مدرن

سبک معماری با گذشت زمان شکل گرفته است

هنر و معماری ایرانی جایی است که می توانید روح فرهنگ ایرانی را پیدا کنید. تاریخ ، فرهنگ و طبیعت ، ایران خانه بسیاری از جاذبه ها و کارهایی که باید انجام دهد و می بیند ، است. تشخیص اینکه کدام مکانها باید در اولویت شما باشد دشوار استمعماری مدرن ایرانی تحت الشعاع شگفت انگیز بودن و ترکیب هنری عناصر سنتی معماری در یک تفسیر مجدد مدرن است

تاریخچه معماری ایران

 از زمان باستان ، ایرانیان تا حد ممکن گل و لای شکل بدنه شکل گرفته را فشرده کرده و اجازه خشک کردن زمین پلاستیکی سنگین ، ملات سنگین گچی ، آجر ، سنگ و غیره را داده اند. آنها توده های بزرگی و کاملاً تعریف شده تشکیل داده اند که سطوح دشت وسیع آن تزئینات را دعوت می کند.

حتی بعد از گذشت بیش از 3000 سال ، عناصر طراحی خاصی از معماری ایران پایدار ماند. این عناصر از پرتالهایی با قوس بلند تشکیل شده است که درون یک طاقچه ، ستون هایی با پایتخت براکت ، ایوان ستونی یا تالار ، یک گنبد در چهار طاق ، یک طاق وسیع تخم مرغی در ورودی ، یک حیاط چهار گوش ، برج های اولیه که به سمت آسمان بالا می روند یک درب داخلی و استخر ، یک ورودی زاویه دار و تزئینات گسترده.

علاوه بر تأثیر آب و هوا ، مواد در دسترس ، هدفهای مذهبی و فرهنگهای محیطی ، مراجعان نیز نقش تعیین کننده ای در پیشرفت معماری داشتند.

توسعه معماری فارسی

با قدمت 8000-6000 سال قبل از میلاد مسیح فاش شده و از آنها به عنوان پیشینیان ضروری معماری فارسی یاد می شود. از هزاره پنجم ، در تپه های تاریخی سیالک ، کلبه هایی ساخته شد. در مرحله بعدی آجر و ملات گلی و اتاقهای رنگ شده ظاهر شد. موزاییک های مخروطی و آجرهای رنگی و لعابدار بعداً در زیگورات های عظیم مورد استفاده قرار گرفتند.

معماری ایلامی عموماً از آجر ناخوشایند بوده و از آجرهای قرمز برای طغیان استفاده شده است. چند قرن قبل از مادها ، در شمال غربی ، شهرها دارای سنگ های سنگی دوبل حتی سه گانه بودند. بنظر می رسد ساختمانهای بسیار ضخیم و بسیار بلند دارای سازه های چوبی ، مربعی ، برج مانند بوده و ستون هایی که احتمالاً تنه درخت بوده اند.

معماری هخامنشی

پذیرش و ترکیبی از باستانی های ماد ، آشوری ، ایلامی ، مصری ، یونی و اورارتایی بود.آنچه معماری هخامنشی را از هر یک از سبکهای تشکیل دهنده آن متمایز می کرد ، سبک عجیب و غریب شانه کردن آنها با سلیقه و معانی محلی بود.

سه عنصر اصلی در معماری هخامنشی وجود داشت که کاملاً ایرانی بودند ، یعنی ستون ها ، مقبره های سنگی و راه پله ها.

ستونهایی در تمدنهای مختلف باستانی ساخته شده است ، ساخته شده های آن در زمان هخامنشیان ظریف ترین ساخته شده به عنوان عناصر باریک هستند. آنها بسیار زیاد بودند آنها با مسافت نسبتاً زیاد از یکدیگر ساخته شده اند. این چیزی جز محاسبات دقیق نیاز نداشت.

ستون ها ، سنگ فرش ها ، کتیبه ها ، زیگورات ها ، تراس ها ، برج های سنگی ، پایه های سنگی ، راه پله ها ، پیاده روها و غیره آرکتیپ های معماری اولیه هخامنشی بودند.

بسیاری از عناصر دیگر را می توان در این دوره با الهام از خارج از ایران یافت ، اما عناصر و طرح های جدید کاملاً ترکیبی به شکلی ظریف ایجاد شد.

معماری سلوکی

نقوش هلنیستی در معماری ایران حاکم شدند ، اما هرگز به طور کامل جذب نشدند. در مناطقی با غلظت یونان و مقدونی ، شهرها مطابق نقشه هندسی یونان بنا شده بودند ، معابد بر روی مدلهای یونانی ساخته شده و از عناصر مشخص طراحی یونانی برای تزئینات استفاده شده است.

معماری اشکانی و ساسانیان

ساخت ایوان در زمان اشکانیان پدیدار شد. تکامل تکنیک طاق با آجرهای گل و آجرهای شکاری از ویژگی های عجیب این دوره بود. دیوارها و سقفها نیز با گچبری تزئین شده بودند.

بازدید بسیار زیاد ایوان که منجر به بازدیدکنندگان از یک اتاق گنبدی شده و از آن به عنوان سالن مخاطبان استفاده می شد ، معماری معمولی ساسانی است که در بسیاری از کاخ ها تکرار میشد استفاده از گچ بری به عنوان ملات که به سرعت سخت شده بود ، به عمارتهای این دوره کمک کرد تا طاقچه های بشکه ای را بدون نصب داربست نصب کنند.

دیوارها با حکاکی ها ، نقاشی های دیواری و سایر تزئینات تزئین شده بودند. به طور کلی کف و دیوارها با موزاییک ، در مقیاس بزرگ و از نظر رنگ غنی درمان می شدند. کارهای گچ به طور کلی به جای حکاکی ساخته شده بودند. از این رو نقوش به صورت مکرر و طولانی ساخته شده است.

هنر و معماری دوره ساسانیان حتی مدتها بعد از پایان امپراتوری آنها مورد استفاده گسترده قرار گرفت قرون اولیه شکل گیری معماری اسلامی هنگامی آغاز شد که اعراب امپراتوری ایرانیان را در سال 637 اشغال کردند.

معماری پس از اسلام در ایران

بعد از اسلام شکل های قدرتمند معماری ساسانیان اصلاح و توسعه یافت.پتانسیل های معماری ایران به معماری بیش از زیبایی تبدیل شده است. بالاتر ،حساس تر ، متنوع تر و رساتر از پیشینیان آن باشد.

اولویت در معماری دوران پس از اسلام به ساخت مسجد رسیده است. در نظر گرفته شده بود که مساجد به مدت طولانی بایستد. به همین دلیل است که آنها همیشه در معماری اسلامی تقویت و تقویت شده ترین ساختمانها بوده اند.

مساجد با گالری های نماز پر از ستون و مساجد کوچکتر که از یک اتاقک گنبدی تشکیل شده است.

ایرانیان تلاشهای خود را برای احیای میراث معماری خود مانند طاق های بشکه ای ، سقفهای خاردار ، شنی مخروطی ، آجرهای بزرگ ، قوسهای بیضی شکل و غیره متمرکز کرده اند و آجر کاری به شکل نقوش مختلف و بعضاً گچ کاری بر روی آجر از خصوصیات معماری فارسی اوایل بود. دوره پس از اسلام انواع مقبره ها ، برج های بقعه و مناره های ویژه شروع به ساختن کردند.

معماری سلجوقی

برج های آرامگاه و مناره ها در دوره سلجوقی از مساجد پیشی گرفتند. با این حال ، ساخت مساجد همچنان محور اصلی معماری بود. نوع مساجد گنبدی مدل غالب شد. بعداً ، برنامه چهار ایوان مسلط رسمی و مداوم در ساختمان مساجد بود.

سلایق مختلف به اشکال مختلف طاق ، ویژگی بارز معماری دوره سلجوقی بود. گنبدهای دو پوسته شروع به ساخت می کنند. در ساختار دیوارهای یاتاقان ساخته شده و طرح ها و پیوندهای آجری معمولاً در نمای ساختمانها حتی برای کتیبه های برجسته استفاده می شد.

آجر و خشت لعابدار به رنگ آبی روشن و تیره شروع به روشن تر ساختن عناصر معماری و یا کتیبه های آجری خوانا تر می کند. آثار موزاییک با کاشی های تک رنگ در اواخر این دوره متداول شده است. دوره سلجوقی به عنوان دوره احیای هنر و تمدن اسلامی در ایران شناخته شده است.

معماری ایلخانی

90٪ بناهای باقیمانده از دوره ایلخانیان دارای ماهیت مذهبی و نیمی از آنها مکانهای دفن هستند.

شاید برجسته ترین ویژگی معماری ایلخانی آمادگی آن برای پیروی از نمونه های متداول دوره سلجوقی بود.معماری ایرانی تحت ایلخانیان از استفاده گسترده ای از آثار معرق با کاشی های جدید با رنگ روشن و کاشی های درخشان برای پوشاندن پدران برخوردار بود.

معماری تیموری

معماری ایرانی این خصوصیات عجیب و غریب را داشت: ترکیبی از کاشی ها با رنگ روشن و تیره که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گرفت ، اویگ های منبت کاری شده در قطعات موزاییک ، انواع مختلف طاق ها و محاسبه دقیق اندازه و ابعاد عظیم انتخاب شده ساختار ملی بنای گنبد دلالت بر علاقه معماران تیموری به طاقها دارد. طبل گنبدها به طور بی سابقه ای افزایش یافته و گنبدها به اشکال گلیف تغییر یافتند. قسمتهای خارجی گنبدها با کاشی کاری با طرح های مختلف و خطاطی تزئین شده بودند. طرح ها نیز تحت تأثیر چینی ها غنی شده بودند.

معماری صفوی

شبکه هایی از کاروانسراها برای تسهیل حمل و نقل و ترویج تجارت در سراسر کشور ساخته شدمعماری صفوی به طور مؤثر بر فعالیتهای ساختمانی سایر کشورها تأثیر گذاشت. تأکید بر بزرگی ساختمانها که در زمان تیموریان آغاز شده است ، در بسیاری از آثار همچنان یک اصل است. تقارن شعاعی به صورت رسمی و باشکوه اجرا شد.

تمایل بین معماران برای ساختن سازه های فرسوده مانند طاقچه ها یا حتی ورودی ها وجود داشت تضاد غیرمنتظره در مقیاس یا روشنایی باعث ایجاد واکنش متقابل بین فضاهای کوچک و بزرگ یا باز و بسته می شود. بدون شک رنگ در معماری صفوی نقش اساسی داشت.

کاشی ها ، در مقایسه با دوره های قبلی ، سطوح وسیعی را پوشانده اند. رنگ ها و تزئینات دغدغه اصلی معماران بود نه ساختار معماری صفوی در حقیقت اوج مهارت و تجربه معماران ایرانی بود که در آن در فرم های سنتی به راحتی در مقیاس های عالی استفاده می شد. همچنین بسیاری از سازه های کاربردی مانند پل ها ، بازارها ، حمام ها ، مخازن آب ، سدها ، برج های کبوتر و کاروانسراها ساخته شده اند.

معماری سلسله زند

ترویج معماری اساساً نگاهی به منابع معماری صفوی ، سلجوقی و پیش از اسلام داشته و از معماری هندی و اروپایی اقتباس کرده است.کاشی های لعاب دار با رنگی جدید و تقریباً صورتی و معروف به کاشی زند که به نظر خلاقانه تر به نظر می رسید. نیمی از گلدان های ساخته شده از سنگ در بابا ها نصب شده و کاشی های زیر طراحی شده و همچنین قرنیزها اجرا شدند.

معماری قاجار

اولین مرحله از توسعه معماری مدرن ایران در زمان قاجار اتفاق افتاد و بسیاری از مساجد در دوره قاجار ساخته شده اند و با اشغال یک نقشه چهار گوش و با داشتن شبکه ای از گنبدها و پنجره ها برای ورود نور به داخل ساختمان ، منطقه وسیعی را اشغال کرده اند. بسیاری از آثار صفویه تحت عنوان نوسازی های قاجار پوشیده شده است. برخی از اشکال جدید در معماری ایران توسط معماران دوره مانند یک حیاط کاملاً عمیق ، برخی گنبدهای پیاز شکل اغراق شده و دروازه های ورودی در شهرهای بزرگ تزئین شده است.

ساختمان های قاجار کاخ های مختلف ، عمارت ، غرفه ها ، استراحتگاه های تابستانی ، استراحتگاه های شکار و همچنین سازه های کاربردی بودند. در دوره قاجار ، معماری نظامی مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

تزئینات هماهنگ و معصوم مانده است. آنها تحت تأثیر جهان غرب بودند و سعی داشتند از هنر ساسانیان تقلید کنند. در این دوره سقف ها و دیوارهای تالار با شکوه تزئین شده و شکوفا شده اند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده