دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» میراث ماندگار امپراتوریهای ایران باستان

میراث ماندگار امپراتوریهای ایران باستان

مروری بر ایران باستان | تاریخ جهان

داستانهایی وجود دارد مانند بنیانگذار سلسله کاخی با هفت دیوار موازی در اطراف آن ساخته و هر کدام را به رنگ دیگری نقاشی کرده است. با این وجود ، تعداد زیادی از یافته های باستان شناسی وجود این قبیله آریایی حاکم در بخش غربی ایران امروز و برخی از مناطق همسایه را تأیید می کند.

تا آنجا که به ترکیب قومی فلات ایران در دوران باستان مربوط می شود ، چندین عنصر قومی مانند لولوبیان ، گوتیان ، خزرها ، قفقازها و اورارتویی ها در آن زندگی می کردند. حدود اواخر هزاره دوم تا هزاره اول ، مادها و پارس وارد این منطقه شدند. هر دو آنها بخشی از قبایل آریایی بودند که به آسیا و شمال اروپا مهاجرت می کردند.

به طور مسالمت آمیز یا غیر صلح آمیز ، از طریق جنگ و معاملات ، مادها حق اقامت و استفاده از دشت ها و مراتع حاصلخیز در شمال غربی ایران را داشتند. قبایل پارسی ، که از نژاد و زبان و نژاد یکسانی با مادها بودند ، در حوالی رودخانه های کرخه و کارون ، جنوب غربی ایران ساکن شدند. تشکیل پادشاهی مادها قطعاً نقطه عطفی درتاریخ ایران بوده است زیرا از آن زمان الگویی برای زندگی فرهنگی و سیاسی یک ملت ایجاد کرد.

مادها و پارسها ضمن حفظ استقلال خود با ساکنان سابق منطقه متحد شده بودند. طی قرن های 9 تا 8 قبل از میلاد ، نقش آنها در تحولات منطقه افزایش یافت. سرانجام ، در قرن 7 قبل از میلاد ، آنها سیستم حاکمیتی مستدل خود را در منطقه ایجاد کردند. دامنه آنها سرانجام از شمال بین النهرین تا باختریه گسترش یافت.

این اتحادیه همیشه از جانب آشوریان در غرب ، از طرف اورارتویی ها در شمال و از ایلامی ها در جنوب یک تهدید قریب الوقوع احساس می کرد. مادها و پارسی ها برای تأمین امنیت محل سکونت خود ، شروع به ساخت ارگ و برج در اطراف روستاهای خود کردند. این امر باعث شکوفایی صلح و تمدن در منطقه شد.

آشوری ها از این دو قبیله اسب های قدرتمندی در مناطق برخوردار بودند. در بعضی مواقع ، وقتی بخشی از قدرت خود را از دست می دادند ، آشوریان به آنها حمله کرده و گاوهای آنها را غارت کردند. بنابراین ، آشوریان همیشه به عنوان همسایه تهدیدهای قریب الوقوع قلمداد می شدند.

عقاید در طول تاریخ مادها

محوطه باستانی نوشیجان تپه با محراب های آتش نشانی در آن آیین اصلی مادها حول پرستش اهورامزدا ، یعنی خدای بزرگ بود. آنها معتقد بودند خدا دیده نمی شود. از این رو ، آنها هیچ تصویری یا بت از خدای خود نساخته بودند. باستان شناسان معتقد بودند که آنها هیچ معبدی ندارند و فقط در بالای تپه ها و در هوای آزاد برای پرستش او جمع می شوند. اخیراً ، در کاوش های جدید معبدی با محراب های آتش نشانی کشف شده است که متعلق به مادها در تل تاریخی نوشی جان تپه است.

مغها قبیله جداگانه ای از یک کاست بودند که حق و امتیاز خدمت کشیش را داشتند. دینی که آنها تبلیغ کردند و مردم به آن اعتقاد داشتند می تواند نوعی پیش از زرتشتی یا خود زرتشتی باشد. این یک موضوع بحث برانگیز است که محققان هنوز درباره آن توافق نکرده اند.

تاریخچه مادها

مادها پس از پیروزی بر دولت آشور در سال 607 پیش از میلاد ، با کمک پارسیان یک قدرت قدرتمند حاکم را در شمال غربی ایران بنیان نهادند. گفته می شود دئیوسس دولت ماد را بنیان نهاد. به تدریج ، مادها تبدیل به یک رقیب قدرتمند برای آشوریان شدند. وی برای برقراری عدالت و امنیت برای مادها انتخاب شد.

اکباتانا ، در لغت ، به معنای محل تجدید دیدار است و به زندگی مسالمت آمیز اقوام مختلف و تشکیل یک دولت مستحکم در یک نقطه اشاره دارد. این اتحادیه متشکل از عناصر مختلف قومی در قسمت غربی ایران به طور قابل توجهی توسط وی قدرتمند شد و تهدیدی جدی برای آشوریان شد. زمانی که ماد موفق شد همه این گروه ها را در پایتخت جدید ، اکباتانا متحد کند ، تحت فرورتس بود.

سکاها مزدوران غیر متمدن بودند که برای جنگ با ملت های دیگر پرداخت می شدند. آنها برای تأمین معاش 28 سال خود علیه ملتهای بین النهرین ، سوریه و مصر می جنگیدند. آنها به آشوری ها کمک کردند تا مادها را شکست دهند. بعداً ، سیاكسارس ، پسر فرورتس ، پس از یك جنگ 5 ساله در سال 607 پیش از میلاد موفق شد به دولت آشور در نینوا پایان دهد و پس از آنكه به مادها در جنگهای خود علیه آشوریان كمك كرد ، بابلی ها متحد جدیدی برای مادها شدند.

گسترش امپراتوری مادها

سرزمین های اورارتو بعداً به امپراتوری مادها اضافه شد. تمام مناطق ایلام ، پارسه ، پارت (خراسان) و حتی آسیای صغیر (ترکیه امروز) تحت حکومت مادها قرار گرفتند. آستیاگ ، پسر سیاكارس ، 35 سال حكومت كرد و ثروت پدرش را برای یك زندگی مجلل و لذت طلب خرج كرد. چنین سبک زندگی او را به پادشاهی سنگدل و وحشی تبدیل کرد که دیگر محبوبیتی نداشت.

در نتیجه ، در اواخر سلطنت خود ، آستیاگ مجبور شد علیه پادشاه بابل ، نابونیدوس بجنگد. در این میان ، او از برخی قیامهای پارسیان به رهبری کوروش شنید. بنابراین ، او مجبور شد به عقب برگردد تا علیه او نیز بجنگد.

آژيگها عليه كوروش

امپراتوری هخامنشی به نام اولین امپراتوری پارس ، امپراطوری ایران باستان بود و از این منطقه ، کوروش بزرگ برای شکست دادن مادها ، لیدیا و پیشروی کرد امپراتوری هخامنشی اولین امپراتوری ایران نبود ، 

جنگ با کوروش حدود سه سال طول کشید. سرانجام ارتش پارس به رهبری کوروش ارتش مادها را شکست داد. کوروش پس از شکست دادن آستیاگ ، خیرخواهانه از هرگونه انتقام از وی جلوگیری کرد. در عوض ، او آستیاگ را با حبس کردن او در یک عمارت بزرگ تا آخر عمر افتخار کرد. تاریخ مادها در اینجا به پایان رسید.

اکباتانا توسط کوروش فتح شد. سلطه مادها در تمام قسمتهای فلات ایران به پایان خود رسید. زمان حکومت هخامنشیان فرا رسیده بود و یک دولت مرکزی در ایران یافت که تمام گروه های قومی منطقه را متحد کند (449 قبل از میلاد).

سرانجام ، کوروش دوم ، که بعداً کوروش بزرگ لقب گرفت ، تمام گروه های قومی منطقه را متحد کرد و یک حکومت مرکزی را از پاسارگاد ، ایران مرکزی بنا نهاد. ایرانیان از او به عنوان پدر ملت خود یاد می کنند. او همه را زیر یک پرچم آورد و با همه با مهربانی و سخاوت رفتار کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده