خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه گردشگری و تاریخچه مسجد وکیل شیراز

جاذبه گردشگری و تاریخچه مسجد وکیل شیراز

ساعت خیابان طالقانی ساعت آزاد: 08: 00-18: 00

هزینه ورودی: 20 T

دوره تاریخی: زند

یکی از مهمترین بناهای هنری و تاریخی که از دوره زند باقی مانده است ، مسجد وکیل ، مسجد سلطانی و مسجد جامع وکیل نیز می باشد. این مسجد به دستور کریم خان زند در نزدیکی کاخ سلطنتی و در مجتمع زندیه ساخته شده است. مسجد وکیل مسجدی در شیراز است که در غرب غربی وکیل بازار در کنار ورودی آن واقع شده است. این مسجد بین سالهای 1751 تا 1773 ، در دوره زند ساخته شده است. اما در قرن نوزدهم در دوره قاجار احیا شد. وکیل به معنای Regent است ، عنوانی بود که کریم خان بنیانگذار سلسله زند از آن استفاده کرد. شیراز کرسی دولت کریم خان بود و او ساختمانهای بسیاری از جمله این مسجد را وقف کرد.

غرب بازار وکیل و در انتهاى راسته شمشیرگرها مسجد وسیع بسیار زیبایى بنا شده است که به نام مسجد سلطانى وکیل یا مسجد وکیل شهرت دارد.

این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه ‌می‌باشد که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است.

این مسجد به دستور کریم‌خان زند ساخته شده است. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای 48 ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

کریم خان زند پادشاهی که در زمان حکومت خود، بناهای ارزشمند و باشکوهی را در ایران بنا نهاد و میراثی گرانبها از خود بر جای گذاشت. شهر شیراز مرکز فرماندهی وی بود و همواره در معرض توجه پادشاه قرار داشت. او در زمان حکومتش این شهر را به یکی از نقاط چشم نواز و آباد آن دوره تبدیل کرد و بناهایی خیره کننده را در آن ساخت. مسجد وکیل، حمام وکیل و بازار وکیل عماراتی به جای مانده از همان دوران هستند که به مجموعه‌ وکیل شهرت دارند. بر اساس اسناد، تاریخ ساخت مسجد به سال 1187هجری قمری باز می‌گردد.

اطلاعات نوشته های کهن ایران نشان می دهند که معماران و سازندگان مسجد وکیل، همزمان با احداث ساختمان میدان و بازار به ایجاد این بنای مذهبی مشغول بوده اند. نقل قول‌ها و متون تاریخی حکایت از این دارند که مسجد وکیل توسط حسین علی میرزا فرمانفرما پسر فتحعلی‌شاه قاجار- مرمت شده است. قسمتی از کاشی کاری های طاق ها نیز توسط اداره حفاظت آثار باستانی مورد بازسازی قرار گرفته اند و بعد از انقلاب نیز بودجه هایی برای کف سازی و مرمت آن اختصاص داده شده است.

مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان پیرلوتی (Pierre Loti) -نویسنده و جهانگرد فرانسوی- این گونه معرفی شده‌است

امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم خان شوم بی شبهه اگر مدتی در این جا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آنها اکنون به طور کامل برایم ممنوع است، وارد می‌شوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی‌آلایش است، ولی در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم.

مسجد وکیل با مساحت 8،660 متر مربع مساحت دارد. فقط در دو ضلع شمالی و جنوبی فقط در یک ضیافت بزرگ شمالی ، دو ایوان دارد. ایوانها و دربارها با کاشی های معمولی هفت رازی شیرازی تزئین شده اند که ویژگی بارز هنر و صنعت شیراز در نیمه دوم قرن 18 است. تالار نماز شب آن (شبستان) با مساحتی تقریبا 2700 متر مربع ، حاوی 48 ستون یکپارچه حک شده در مارپیچ ها است که هر کدام دارای پایتخت برگهای آکانتوس هستند. منبر موجود در این تالار از قطعه ای مستحکم از سنگ مرمر سبز با پرواز 14 پله برش خورده است و یکی از قطعه های استاد دوره زند است. کاشی های تزئینی گل بسیار زیاد از دوره قاجار قدمت دارند.

شیراز گنجینه ای ارزشمند و پربار از تاریخ زندیه را در دل خود دارد و گوشه گوشه شهر اثری جذاب و تماشایی به چشم می‌خورد که ما را با بخشی از تاریخ شیراز و ایران آشنا می‌کند. مسجد وکیل که آن را با نام مسجد سلطانی نیز می‌شناسند، از آثار دوره‌ زندیه در شیراز محسوب می‌شود که به دستور کریم خان زند ساخته شده است. این مسجد که جزو معروف‌ ترین دیدنی های شیراز به شمار می‌رود، در غرب بازار وکیل قرار دارد.

معماری منحصر به فرد مسجد وکیل شیراز آن را به یکی از پرطرفدارترین مساجد ایرانی تبدیل کرده است ، مسجد وکیل یازده هزار مترمربع وسعت دارد و به شکل دو ایوانی ساخته شده است؛ دو شبستان جنوبی و شرقی آن ستون‌های سنگی مارپیچی شکل متعددی دارد، وسعت شبستان جنوبی، پنج هزار مترمربع است که منبری 14 پله‌ای از سنگ مرمر دارد؛ مرمری یکپارچه که به دستور کریم خان از مراغه آورده بودند. 

«طاق مروارید»، مشهورترین قسمت مسجد وکیل شیراز به شمار می‌رود که در قسمت شمالی آن قرار دارد و دور تا دور آن یکی از سوره‌های قرآن به خط ثلث عالی نوشته شده است و دو گلدسته کاشی کاری شده را دربرمی‌گیرد. این طاق، طاق ورودی به شبستان بزرگ و طاق سردرِ ورودی از باشکوه‌ترین و مستحکم‌ترین طاق‌های ساخته شده در ایران و نمونه‌ای ارزشمند از شاهکار ایرانی محسوب می‌شود.

رنگ‌های جالب کاشی‌های پیشانی طاق‌ ها و جرزهای مسجد وکیل شیراز، به شکل کاشی‌های هفت‌رنگ و با طرح‌های اسلیمی و ترنج و گل جلوه‌ای زیبا به این قسمت داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کتیبه ای در این قسمت از مسجد وجود دارد که تاریخ سال 1243 بر آن نقش بسته است. بازدید از مشجد وکیل شیراز، بیننده را با کلکسیونی عظیم از عناصر معماری و آثار هنری ایرانی اسلامی آشنا می‌کند،

کاشی‌کاری، خطاطی، معرق، مقرنس کاری، حجاری، نقاشی و سایر هنرها تنها بخشی از زیبایی‌های این مسجد شگفت‌انگیز به شمار می‌رود که حیف است اگر در سفر به شیراز دیدن آن را از دست بدهیم. مسجد مشیر و مسجد نصیرالملک نیز از دیگر نمونه‌های ارزشمند و زیبای معماری ایرانی اسلامی به شمار می‌روند که پیشنهاد می‌شود در شیراز سری به آن‌ها بزنید.

خلاصه مطلب

یکی از موارد بسیاری که می توانید بعد از رفتن به شیراز انجام دهید ، یافتن منطقه درب شهزاده و غرق شدن در بسیاری از جاذبه های ارائه شده است. مسجد وکیل یا مسجد سلطانی در میان این جاذبه ها می درخشد. این بنا در دوره زند به دستور کریم خان زند ساخته شده است. همچنین در سال 1932 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد وکیل در مجاورت وکیل بازار و حمام وکیل قرار دارد . آنها به همراه مسجد وکیل ، مجتمع عظیمی از وکیل را بنا می کنند که به دستور کریم خان زند ساخته شده است. معماری و ساختار عالی این مجموعه باعث شده تا از آن به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های شیراز یاد شود.

از دیگر جاذبه های نزدیک این مکان شگفت انگیز می توان به موزه پارس و مسجد آتیق جام اشاره کرد .

کریم خان زند کم و بیش برای همه شناخته شده است ، خصوصاً کسانی که به تاریخ ایران علاقه مند هستند. بله ، او پادشاهی است که بسیاری از بناها بی ارزش و با شکوه را تأسیس کرده و همه آنها را به عنوان یادآوری نسل های بعدی به جا گذاشته است. وی شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و از آن زمان تاکنون همیشه در کانون توجه او قرار داشته است. بنابراین ، دوران پر زرق و برق را به شیراز آورد. مجتمع وكیل یكی از آن مشاركتهای بسیاری است كه وی به شیراز كرد. مسجد وکیل یکی از ساختمانهای این مجموعه است.

براساس اسناد معتبر ، مسجد وكیل در سال 1773 ساخته شده است. این كاملاً همزمان با وكیل بازار و میدان در حال ساخت بود.

همچنین روایاتی وجود دارد که دلالت بر بازسازی مسجد وکیل توسط حسینعلی میرزا فرمانفرما ، فرزند فتحعلی شاه قاجار دارد.

مسجد وکیل یک حق بیمه 8660 متر مربع است که در فضای 11000 متر مربع ساخته شده است. متاسفانه هنوز معمار مسجد شناخته نشده است.

الگوی این مسجد به گونه ای طراحی شده است که شامل دو ایوان و دو سرخلی جنوبی و شرقی است. به طور کلی ، قسمتهای مختلف این مسجد شامل ورودی ، راهرو ، حیاط ، سرخیلی بزرگ ، سراگلیو زمستانی ، محراب ، منبر مرمر اسلامی ، دو ایوان و طاق مروارید است.

جزئیات معماری مسجد وكیل قابل تحسین است اما شگفت انگیزترین قسمتها سه قوس آن است كه حداقل در شیراز بی نظیر است: قوس بالای در ورودی ، قوس مروارید و قوس بزرگ seraglio. کنده کاری های این طاق ها بسیار افسانه ای هستند که نباید از آنها چشم پوشی کرد.

سادگی هنر نقاشی ها و نوشته های فارسی ایرانی روی دیوارها ، کاشی کاری چشم نواز و استفاده ظریف از رنگ ها ، تمام جزئیات زیبایی است که بلافاصله هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده