بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» ایران گردی وجاذبه گردشگری دریاچه زریوار مریوان

ایران گردی وجاذبه گردشگری دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زربار ، معروف به زریبار یا زروار (به فارسی: زریوار Zarivār) ، دریاچه ای است در کوههای زاگرس ، در استان کردستان در غرب ایران قرار دارد که به نام های مختلف مانند دریاچه زریوار که زریبار نیز نامیده می‌شود، دریاچه‌ای است که با داشتن آب شیرین و حیات‌ وحش خاص خود از منحصربه‌ فردترین دریاچه‌های ایران و جهان به شمار می‌رود. زریوار همچنین یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب‌ می‌شود .


بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب کشور و یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدی مریوان و استان کردستان به شمار می‌رود که در میان دره‌ای محصور از کوه‌ها و جنگل‌های بلوط آرام گرفته و هدیه بخش زندگی و حیات است. این دریاچه 4/5 كيلومتر طول و حدود 2 كيلومتر عرض دارد و مساحتی حدود 850 تا 900 هكتار را در برگرفته است. عمق متوسط این دریاچه 3 متر (2 تا 5 متر) بوده كه از نظر عمق، وسعت و حجم آب از شرايط بسيار مناسبی برای تفریح و ورزش‌های آبی مانند قايق‌‌رانی و اسكی روی برخوردار است. دریاچه زریوار مریوان، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب ایران محسوب می‌شود


دریاچه زریوار استان کردستان به‌علت داشتن آب شیرین، شرایط لازم را برای رشد و زندگی انواع ماهیان پدید آورده است. از شگفتی‌های زریبار، جزیره‌های متحرکی است که در آن وجود دارند و با جریان آب و باد از کناره‌های دریاچه جدا شده و در وسط آن به چشم می‌خورند؛ گاه مساحت این جزیره‌های کوچک در زریوار به 20 متر مربع هم می‌رسد.

هیچ رودخانه‌ای به دریاچه زریبار نمی‌ریزد و حتی زریبار سرچشه رود‌ مریوان یا تازه آباد است که از میان شهر مریوان عبور می‌کند و به رود سیروان می‌پیوندد. آب این دریاچه، از چشمه‌هایی که در کف آن می‌جوشد و مقدار نیز بارش برف و باران و آب حاصل از آب شدن برف‌های کوه‌ها تأمین می‌شود. در زمستان به‌دلیل سردی هوا، سطح دریاچه یخ می‌زند. البته قسمت‌هایی که محل قرار گرفتن چشمه‌های خودجوش است، از یخ‌زدگی در امان می‌مانند.

زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی، نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می‌کند. همچنین صید ماهی و ماهیگیری در دریاچه زریوار به‌دلیل وجود انواع ماهیان خوراکی رونق زیادی دارد

از آن جایی که آب این دریاچه از چشمه‌هایی که در کف آن وجود دارد تأمین می‌شود به این نام شناخته می‌شود و به‌ معنای آب کف کنار است.

پوشش گیاهی

این منطقه یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد غرب ایران است که به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، بستر رشد و زندگی گونه های گیاهی و جانوری زیادی می باشد. گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم و سریوقیلیوم، بلوط، زالزالک، بادام وحشی، گلابی وحشی، نیلوفر آبی، بارهنگ آبی، علف هفت بند، انواع نی، پیچک، نعناع و بزواش را می توان از جمله گونه های مهم گیاهی منطقه نام برد.

حیات جانوری منطقه

از جمله آبزیان موجود در دریاچه می توان عروس ماهی، سیاه ماهی معمولی و خالدار، ماهی کپور و یک نوع میگوی غول پیکر را نام برد. از جمله پرندگان با ارزش این منطقه می توان اردک سرحنایی و سرسبز، بوتیمار، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، حواصیل خاکستری، پرندگان شکاری مانند دلیچه و سنقر را نام برد.

اما حیات جانوری زریوار به آبزیان و پرندگان ختم نمی شود و در سفر به این منطقه باید مراقب اطراف خود بر روی زمین هم باشید. چراکه پستاندارانی همچون گربه محشی، گراز، خوک، روباه، خرگوش و شغال نیز در حال تماشای شما هستند.

پوشش غالب اراضی این ناحیه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده است و گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیب‌ها و نقاط مختلف آن دیده می‌شود.

پرندگان: تالاب زریوار پتانسیل بالایی در جذب پرندگان آبزی، کنارآبزی و غیر آبزی دارند و در این تالاب گونه‌های متعدد پرنده بومی و مهاجر زندگی می‌کنند. پرستوی دریایی گونه سفید، اردک بلوطی، اردک سرحنایی، لک لک، حواصیل خاکستری، چنگر و گونه‌های کمیابی چون کوکوی خالدار و سسک شکیل از جمله پرندگان این دریاچه هستند.

آبزیان: ماهیان بومی همچون سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی، گامبوزیا در این تالاب زندگی می‌کنند. ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله ماهی‌های غیربومی این دریاچه هستند.

پستانداران: از جانوران پستاندار تالاب زریوار می‌توان به شنگ (سگ آبی)، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز، خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

خزندگان: در دریاچه زریوار خزندگانی چون مار چلیپر، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی، مار پلنگی از دسته مارهای غیر سمی؛ گرزه مار و افعی کردستانی از دسته مارهای سمی‌؛ سوسمارها گونه‌هایی از خانواده لاسرتاها، گکوها و آگاماها دیده می‌شوند.

گیاهان: گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

بهترین فصل برای سفر به این منطقه فصول بهار و تابستان هستند اما اگر اهل طبیعت گردی در زمستان هستید و با برف هم میانه خوبی دارید، سفر به زریوار در این فصل هم به شما پیشنهاد می شود.جاده دور دریاچه كه مثل حلقه‌ای دور دریاچه كشیده شده است، از دیگر جاذبه‌های دیدنی مریوان است. در اطراف این جاده، روستاهای زیبا و تماشایی مانند برده‌رشه، ینگیجه، كانی‌سپیكه، پیرصفا، دره‌تفی، كانی‌سانان و نی خودنمایی می‌کنند كه طبیعت بكر این روستاها و همچنین سرسبزی و چشمه‌های آب فراوان در كنار دریاچه، زیبایی خاصی را به آن بخشیده است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده