بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» گردشگری و جاذبه های تاریخی شهرستان اهر

گردشگری و جاذبه های تاریخی شهرستان اهر

 از شهرهای قدیمی آذربایجان است. این شهر قبل از اسلام اوزانلار نام داشت و به نام میمد نیز مشهور بود. بعد از ظهور اسلام به نام اهر یا اهریچ خوانده شد که حاکم‌نشین قره‌داغ بود. این شهر در مرکز منطقه سرسبز و خوش آب‌ وهوای ارسباران و در فضایی به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع گسترده شده ‌است و به همین دلیل، از آب و هوایی خوش دارد. طبیعت زیبا و تاریخ کهن این منطقه چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و هر گردشگری به واسطه وجود منطقه ارسباران و پوشش جانوری و گیاهی متنوع منطقه و آثار تاریخی کهن، آرزوی دیدار این شهرستان را در سر دارد.

شهرستان اهر با مساحت 93/3073 كيلومتر مربع از شمال به شهرستان كليبر، از غرب به شهرستان ورزقان، از جنوب به شهرستان هريس و از شرق به شهرستان مشگين شهر در استان اردبيل محدود است. اين شهرستان

اين شهرستان در ميان ارتفاعات مهمي چون قيزقلعه‌سی به ارتفاع 1266 متر و كوه تاريخی معروف هشت سر با ارتفاع 2536 متر محصور شده و دامنه ارتفاعات مزبور از جهات شمال و جنوب و غرب تا هوراند كشيده شده است. پست‌ترين نقطه، بخش كناره‌های رودخانه قره‌سو كه در قسمت شرقی شهرستان واقع و محل كشت و زرع انواع محصولات باغی و زراعی ميباشد.

پیشینه تاریخی شهرستان اهر

سرزمين‌ اهر دارای گذشته‌ دور است‌. سنگ‌ نبشته اورارتويى‌، بر دامنة كوه‌ زاغى‌ واقع‌ در شمال‌ روستاي‌ سقين‌ دل‌، در نزديكى‌ اهر و نيز بقايای دژهی ساسانى‌ در اين‌ منطقه گواه‌ اين‌ ادعاست‌. در سده‌های نخستين‌ اسلامى‌، اهر از شهرهای آبادان‌ بر سر راه‌ اردبيل‌ به‌ دبيل‌ بوده‌ است. در حدود العالم‌، اهر قصبه ميمند معرفى‌ شده‌ است‌.، اهر مدتى‌ تختگاه‌ ملوک پيشتكين‌ بود. در دوره صفويه‌، اهر به‌ سبب‌ وجود بارگاه‌ شيخ‌ شهاب‌الدين‌ اهری در آنجا، مورد توجه‌ شاهان‌ صفوی قرار داشت و مدتى‌ نيز حاكم‌نشين‌ قره‌داغ‌ شمرده‌ مى‌شد. در دوره قاجاريه‌ و جنگ‌ نخست‌ ايران‌ با روسيه‌ ، اهر مدتى‌ مركز فرماندهى‌ عباس‌ ميرزا برضد قوای روسيه‌ بود. حمله‌، كشته‌ شدند.

آثار تاريخی و نقاط ديدنی

بقعه شیخ شهاب الدین اهری: در پارک شیخ شهاب الدین قرار گرفته وآرامگاه شیخ شهاب الدین محمد اهری - عارف بزرگ قرن هفتم هجری- است. این بنای تاریخی با معماری اسلامی نشانگر ذوق هنر مردم این دیار در روزگار گذشته می باشد. تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول می رسد ولی قدمت بعضی از قسمتهای آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی)مربوط میشود. این بقعه دارای 1497 مترمربع بوده و ساختمانی مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره ها و غرفه های متعدد است از قسمت خانقاه این بنا، بنا به عرفانی بودن بنا، بعنوان موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهری استفاده می شود که در سطح کشور در نوع خود اولین موزه بوده و در حال حاضر شامل سه سالن و یک صحن است. در سالن ها اشیای عرفانی و در صحن سنگ مزارهای قرن 15ـ11 ه.ق. به نمایش گذاشته شده است.

مسجد جامع اهر: با 21 گنبد و با طاقهای آجری و ستونهای عریض و استوار یادگاری از دوران سلجوقیان و اتابکان آذربایجان است.

بازار سرپوشیده اهر: طاقهای آجری ساخته شده و در زمان حکمران ارسباران(رشیدالمل) مرمت و بازسازی شده و دارای راسته بازار نصیربیک و بازار جعفرقلی خان و بازار کفاشان می باشد. این بنا دارای حمامی بوده که در زمانهای قدیم از بین رفته است و اکنون محوطه آن دیده می شود. بازار اهر دارای تزئینات گچبری است و این تزئینات در کمتر بازاری دیده می شود. بازار دارای شاخه های متعددی بوده،راسته بازار، بازار کفاشان و بازار نصیر بیگ قسمتی از بازار های قدیمی اهر است که به شکل و شیوه قدیمی خود پا بر جاست.

جنگل طبیعی انداب (پارک جنگلی فندقلو): در 25 کیلومتری اهرمشگین شهر بر فراز کوههای سرسبز روستای انداب قدیم واقع شده که بیشتر پوشش گیاهی آن درختان فندق می باشد.

جنگل طبیعی تنباکولو: در بخش هوراند واقع شده و بعنوان یکی از مناطق جنگلی ارزشمند رویشگاه گونه های متنوع گیاهی و یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان به شمار می آید که سالانه پذیرای هزاران گردشگر می باشد.

خانه دکتر قاسم اهری: واقع در خیابان حزب ا... از قدیمی ترین خانه های موجود در اهر می باشد. این بنا دارای سرسرا و اتاقهای متعدد است.زیباترین قسمت بنا نورگیرها و تزئینات داخل آن است. و در سالهای اخیر قسمت هایی از بنا آسیب دیده است که بوسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در دست مرمت و استحکام بخشی است و در سال 84 پارکی به نام پارک دکتر قاسم اهری در مقابل این بنا توسط شهرداری اهر احداث گردیده و مورد بهره برداری است.

سد ستارخان اهر: در 15 کیلومتری جاده اهر ورزقان واقع شده است. این سد اخیرا به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده که در تابستان مرغابی ، لک لک و مرغ ماهی خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی سیاحان بسیاری را به این منطقه می کشاند. همچنین امکان صید انواع ماهی در آبهای این سد و فضای سبز اطرف ان موجب شده تا این محل به تفرجگاهی برای خانواده ها و جوانان گردد.

کاروانسرای شاه عباسی: اطاقهای آجری و معماری زیبا در مسیر جاده اهر-تبریز و گردنه گویجه بیل واقع گردیده و دارای یک سالن بزرگ و غرفه های متعدد است و منصوب به دوره صفویه می باشد.

نقاط دیدنی و تاریخی شهرستان اهر

سد ستارخان اهر، منطقه گردشگری هوراند، پارک ملی کنتال، کوه کمتال یا کنتال، ارتفاعات قوشاداغ و تالاب قوچ گلی اهر، قلعه پشتاب و قلعه پیشتو اهر، قلعه نودوز یا نقدوز اهر، مقبره و موزه شیخ شهاب‌ الدین اهری، خانه دکتر قاسم اهری، سنگ نبشته سقندل، مسجد جامع اهر، قلعه جوشین

اهر یکی از شهر های زیبای استان آذربایجان شرقی می باشد.اهر پس از تبریز، مراغه و مرند و میانه، پنجمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود.

جالب است بدانید این شهر بزرگ‌ ترین شهر منطقه ارسباران بوده و درگذشته به‌عنوان مرکز این منطقه شناخته می‌ شده است.

اهر یکی از شهرهای تاریخی استان آذربایجان شرقی است

در کوه‌های اطراف این شهر بازمانده‌هایی از دوره پیش از اسلام دیده می‌ شود.

سوغات اهر از آن دسته سوغاتی هایی است که در بین تمام ایرانی ها از محبوبیت خاصی برخوردار است.

سیب از مهم ترین و معروف ترین سوغاتی این شهر محسوب می شود.انواع نوشیدنی ،شیرینی اهری ،عسل طبیعی ارسباران،گردو،بادام

صنایع دستی اهر

در این شهر زیبا هنرمندانی هستند که آثار زیبایی را خلق می کنند.صنایع دستی هر شهر اصالت آن شهر را به رخ  می کشد.

از صنایع دستی شهرستان اهر

   فرش بافی

   جاحیم

   گلیم

   خورجین

   بندبافی

   مفرش

   جوراب

   شال

   پالاز

   صنایع چوب

ورنی بافی : ورنی بافی یکی از مهم ترین صنایع دستی این شهر است. ورنی بافی نوعی دست بافت زیبا و پشمی و یا ابریشمی است. که بسیار زیبا می باشد.گردشگری اهر بسیار زیبا و چشم نواز می باشد بطوری که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.اهر یک شهر بسیار زیبا و تاریخی می باشد

   قلعه بابک

   منطقه حفاظت شده ارسباران

   منطقه حفاظت شده یاری قاری

   مسجد شیخ شهاب الدین اهری

   جنگل ارسباران

   روستای اشتبین

   مسجد جامع اهر

   دریاچه سد ستارخان

   قلعه نودوز

   منطقه حفاظت شده هوراند

   قلعه جوشین

   تالاب خرمالو

   تالاب دیب سیز

   تالاب یوسفلو

   ارتفاعات قوشاداغ

   سنگ نبشته سقندل

   خانه قاسم اهری

   قلعه آوارسین

   مقبره شیخ شهاب الدین اهری

   حمام کردشت

وجود تنوع آب و هوایی و خاک حاصلخیز این منطقه، با تلاش مردمان زحمت‌کش و پرتلاش باعث شده میوه‌های خاصی پرورش یابد که از جمله می‌توان به گیلاس افیل، سیب قرمز، گردو، پرورش زنبورعسل، تولید لبنیات مرغوب (کره، خامه و ماست)، تخم‌مرغ محلی، رشته پلویی روستای دیزبین، شیرینی اهری، نان یوخا و نان یدی‌قات اشاره کرد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده