خرید از سراسر دنیا


» جویبار: پایتخت کشتی ایران |گردشگری ، صنایع دستی

جویبار: پایتخت کشتی ایران |گردشگری ، صنایع دستی

جویبار یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز شهرستان جویبار است.شهرستان جویبار به پایتخت کشتی کشورمان مشهور شده است.این شهر در گذشته باغلو نام داشت و مرکز دهستان گیل‌ خوران در بخش مرکزی شهرستان قائمشهر بود. از میان دیدنی‌ های آن می‌توان به دو زیارتگاه به نام‌های امامزاده مهدی میرهادی و امامزاده صادق رضا از نوادگان امام صادق هستند، سواحل چیکرود، پل تاریخی آزان، خشت‌ پل و تکیه کردکلا اشاره کرد. رودخانه سیاهرود از میان این شهر عبور کرده و به دریای خزر می‌ریزد.

اقوام ساکن در محدوده شهری و مناطق روستایی، شهرستان بدین قرار است:

خراسانی ها که خود چند طائفه هستند. سمنانی ها که اکثر از حوالی شهمیرزاد می باشند، سواد کوهی ها و فیروزکوهی ها، عرب ها، ترک ها، و کردها و بومی ها یا طوائفی که قبل از دیگر طوائف و اقوام در شهرستان جویبار ساکن بودند.

امّا اقوام کرد خود به چند طائفه و دسته تقسیم می شوند که بجای خود باید در مورد این اقوام و علت حضور و سکونت شان در جویبار مطالبی را با بدست آوردن مستندات و ادله تاریخی نوشت. ولی بطور اجمال می توان آنها را اینگونه تقسیم نمود. کردهای ساکن در روستاهای دهستان لاریم، کردهای ساکن در دهستان چپکرود، کردهای ساکن در سیاهرود، کردهای ساکن در محدوده شهری شهرستان جویبار که بعضی از رؤسای این طائفه یعنی طائفه مدانلو، و رؤسای طائفه ماکری ساکن در دهستان چپکرود از امرای نظامی حکومت وقت در منطقه جویبار بودند.

شهرستان جویبار

یکی از شهرستان های مرکزی استان مازندران است. با ۶/۲ ./. جمعیت مازندران تا چند سال گذشته از توابع شهرستان قائمشهر محسوب می شده است. جویبار در جنوب دریای خزر قرار گرفته است. جویبار از شرق در 23 کیلومتری ساری، از جنوب در 23 کیلومتری قائمشهر و از غرب در حدود 30 کیلومتری بابلسر قرار دارد. مردم جویبار به زبان مازندرانی صحبت می کنند. این شهر در گذشته باغلو نام داشت و مرکز دهستان گیل‌ خوران در بخش مرکزی شهرستان قائمشهر بود. و قهرمانان بزرگی در رشته کشتی از جویبار به افتخارات بین‌المللی رسیده‌اند.رودخانه سیاهرود از میان این منطقه عبور کرده و به دریای خزر می‌ریزد. شهرستان جویبار در حال حاضر به عنوان پایتخت کشتی ایران شناخته می‌شود.

مهم‌ترین‌ آثار تاریخی‌ شهرستان‌ عبارت‌اند

تکیه‌ای‌ متعلق‌ به‌ دوره قاجار در آبادی‌ کلاگر محله‌؛ پل‌ آجری‌ در آبادی‌ سراج‌ کلا پل‌ آجری‌ در آبادی‌ پایین‌ رود پشت‌؛ تکیه‌ای‌ قدیمی‌ در آبادی‌ کردکلا؛ بقعه درویش‌ اولیا در آبادی‌ قادی‌ محله‌؛ زیارتگاه‌ شاه‌رضا، به‌عنوان‌ یکی‌ از نوادگان‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام‌ ، در آبادی‌ شاه‌ رضا محله‌؛ تپه دینه‌ بن‌، کنار آبادی‌ لاریم ‌؛ تپه شورَک‌او، کنار آبادی‌ شورک‌او، تپه دینه‌ چال‌ ، نزدیک‌ آبادی‌ پیت‌رود؛ تپه کوی‌خیل‌،

ساحل چپکرود

امکانات رفاهی و تفریحی برای اقامت کوتاه مدت در نظر گرفته شده است. به دلیل یکدست بودن بخشی از ساحل چپکرود، قدم زدن، دوچرخه و موتور سواری در این ساحل بسیار لذتبخش است.

خشت پل

بنای تاریخی ارزشمند است و در دروان قاجار بنا شده است پل خشت پلی است که بر روی رود سیاهرود واقع شده است و معماری آن دارای استحکام بالایی است. تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد این پل دارای پنج پایه است که خاصیت موج شکنی دارد این پایه ها بر اساس شکل هندسی مثلث طراحی شده است و طاق های قرار گرفته بر روی آن نیز نمایی بسیار متفاوت دارد.

پل ازان جویبار

پل ازان در روستای ازان جویبار برروی رودخانه سیاهرود قرار دارد.این پل که مربوط به دوران قاجاریه است دارای شش چشمه طاق بوده که جشمه میانی ان مرتفع ترین طاقهاست.بطور یکه ارتفاع آن از بلندترین نقطه تیزی طاق از سطح آب رودخانه 6 متر می باشد مصالح بکار گرفته شده در شکل گیری پل عمدتاً آجر و ملاط ساروج است. جهت پل تقریباً شرقی وغربی است و دارای ابعادی به طول 80 متروعرض 15/3 مترمیباشد گذرگاه پل با پوشش بتنی است که طبق شواهد موجود سابقاً سنگفروش بوده است.در طرفین گذرگاه پل جان پناهی تعبیه شده که دارای پوشش بتنی می باشد . این پل روستای حیدرکلا ازان و جاجی کلا را مرتبط می سازد .

تکیه کردکلا

این تکیه در 28 کیلومتری شمال غربی شهرستان جویبار در روستای کردکلا قراردارد و دارای نمای آجری و سقف پوشیده از سفال میباشد. معماری این تکیه شامل یک ایوان با شش ستون چوبی، اتاقهایی در دو طبقه به طور قرینه و شاهنشین طبقه دوم است که در سال 1280 هجری قمری ساخته شده است.

تالاب لاریم

تالاب آبندان لاریم در موقعیت جغرافیایی استان مازندران و در فاصله 2 کیلومتری دریای خزر و در شمال شهرستان لاریم واقع است. تالاب لاریم در ارتفاع 21 متری سطح آب های آزاد واقع شده و از تالاب های بزرگ و مهم استان مازندران است. هر ساله پرندگان کنار آبزی و آبزی فراوانی برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می کنند. طول این تالاب 1/5 کیلومتر و عرض آن 1کیلومتر است. مهمترین گیاهان تالاب لاریم را آلاله آبی، علف هفت بند، نی، بارهنگ آبی ،گوشاب، عدسک آبی، آزولا، سازیل، شال تسبیح، لاله مردابی، نیلوفرآبی، قمیش، لویی، اسپرغان ، علف حصیر، هزارنی، تیرکمان آبی، زنبق مردابی، علف شاخی و اویارسلام تشکیل می دهند.

در آبادی‌ کوهی‌ خیل‌

امامزاده‌ محمود، در نزدیکی‌ آبادی‌ لاریم‌؛ امامزاده‌ و بقعه سید زین ‌العابدین‌ متعلق‌ به‌ 1327در آبادی‌ سید زین‌ العابدین‌، بقعه درویش‌ محمدشاه‌ در پایین‌ رود پشت‌ و امامزاده‌ حسن‌ رضا در آبادی‌ شیب‌ آب‌ بندان‌جویبار از نظر بافت جمعیتی از قومیت های مختلف تشکیل شده که بعضی از اقوام خودشان و بعضی ها بنابر به دستور پادشاهان و امرا مملکتی در زمانهای مختلف برای تأمین امنیت منطقه از هجوم و تاخت ترکمن ها، ازبک ها، قرقیزها و روس ها در این نواحی سکونت داده شده اند.

سوغات محلی و صنایع دستی

سوغات : پسته ، زیره ، کلمپه ، قاووت ، مسقطی ،سوهان زرندی ، فالوده کرمانی ، کماچ سهن ، خرما و صنایع دستی : قالی ، ظروف مسی ، گلیم ، جاجین ، پته ، حصیر وسبد بافی - شَده باقی - آهنگری

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده