خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا ما واقعاً فقط از 10 درصد مغز خود استفاده می کنیم؟

آیا ما واقعاً فقط از 10 درصد مغز خود استفاده می کنیم؟

در واقع چه میزان از مغز خود استفاده می کنیم؟

شاید شنیده باشید که انسانها فقط 10 درصد از قدرت مغز خود را استفاده می کنند و اگر می توانستید از کل تواناییهای مغز خود استفاده کنید،کارهای بیشتری انجام میدادید. شما می توانید یک نابغه فوق العاده شوید ، یا قدرتهای روحی مانند خواندن ذهن از راه دور را بدست بیاورید. با این حال ، مدارک قدرتمندی وجود دارد که افسانه 10 درصدی را برطرف می کند. دانشمندان به طور مداوم نشان داده اند که انسانها از کل مغز خود در طول روز استفاده می کنند. همه می توانند با بکارگیری درصد بالاتری از مغز به نابغه و یا یک قهرمان تبدیل شده یا مثل برخی کاراکترها توانایی خواندن ذهن دیگران را بدست آورند. با وجود شواهد ، اسطوره 10 درصدی منابع بسیاری را در تخیل فرهنگی الهام گرفته است. فیلم هایی مانند "Limitless" و "Lucy" قهرمانانی را نشان می دهند که به لطف داروهایی که 90 درصد مغز را که قبلاً غیرقابل دسترسی بود ، آزاد می کنند قدرت خداگونه پیدا می کنند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که حدود 65 درصد از آمریکایی ها به این گروه اعتقاد دارند و یک مطالعه در سال 1998 نشان داد که یک سوم کامل از رشته های روانشناسی ، که بر روی عملکرد مغز تمرکز دارند ، به آن علاقه دارند.

دانشمندان نشان داده اند که هر بخش از مغز انسان مسئولیت خاصی مثل شناسایی رنگ ها یا حل مساله را بر عهده دارد. محققان از طریق تکنیک های تصویرسازی مغز مثل «برش نگاری با گسیل پوزیترون» و «تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی» نشان داده اند که تمام بخش های مغز در انجام وظایف روزانه نقش دارند.

لایفز لیتل میستریز، ریشه این شایعه مشخص نیست و کسی نمی‌داند که از کجا آمده است. اما نتیجه تحقیقات روشن است: تصاویری که از مغز گرفته شده، به وضوح نشان می‌دهد که ما از اکثریت مغز خود استفاده می‌کنیم. البته همان‌طور که انسان به طور همزمان از همه ماهیچه‌های بدنش استفاده نمی‌کند، در هر لحظه تمامی بخش‌های مغز با هم مشغول فعالیت نیستند.

رژیم غذایی متعادل

باعث افزایش سلامت و تندرستی بدن می‌شود. به علاوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی میانسالی و دیابت نوع 2 می‌شود که می‌تواند بعدها بیماری زوال عقل منجر شود.

 باید باتغذیه مناسب، ویتامین و مواد مورد نیاز بدن خود را به طور صحیح تأمین کنید. خوردن ماهی، انواع توت، و آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند کاهش بازدهی مغز را به تأخیر بیندازند و مغز را برای مدت بیشتری در سطح آمادگی بالا نگاه دارند. روغن حاوی امگا 3 نیز می تواند موجب بازسازی سریعتر سلول‌های مغزی شده و همچنین میزان قند خون بدن را در سطح مناسب در طول روز نگاه دارد.

توجه داشته باشید که جیمز می گوید ما اغلب از نظر جسمی و روحی احساس انرژی کامل نمی کنیم. او به هیچ وجه ادعا نمی کند که ما فقط از قسمت کوچکی از مغز خود استفاده می کنیم. در واقع ، او مشاهده می کرد که چگونه دکوراسیون ، هنجارهای اجتماعی و روال معمول درگیر کردن همه منابع مردم نیستند. گفته های او در واقع با آنچه اکنون در مورد توجه و وضعیت جریان می دانیم مطابقت دارد ، اما جیمز به وضوح ادعا نمی کرد که بیشتر مردم فقط از 10٪ از قدرت مغزی خود استفاده می کنند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

افسانه های متعدد دیگری در مورد مغز وجود دارد که ممکن است بخواهید به آنها بپردازید. این موارد شامل موارد زیر است:

افراد یا چپ مغز هستند یا راست مغز

فراموشی شامل فراموشی شخص شما است

رشد مغز با بلوغ به پایان می رسد

هنگام خواب ، مغز خاموش است

آسیب مغزی ، به ویژه در افراد مسن ، باعث از بین رفتن عملکرد دائمی می شود

آموزش مغز ضریب هوشی را افزایش می دهد و روند زوال مغز را کند می کند

عملکرد مغز در سنین پیری به طور قابل توجهی کاهش می یابد

گوش دادن به موتزارت یا موسیقی باروک به افزایش ضریب هوشی یا یادگیری کمک می کند

بهبود سلامت مغز

میوه‌ها و سبزیجاتی با رنگ تیره

مانند اسفناج، بروکلی و بلوبری غنی از ویتامین E این ویتامین یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد هستند. بعضی مانند فلفل قرمز یا سیب‌زمینی شیرین غنی از بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A هستند. ویتامین E و بتاکاروتن هردو باعث بهبود سلامت مغز انسان می‌شوند.

ماهی‌های روغنی

این نوع ماهی‌ها مانند ماهی تن، سالمون و ماهیخالخالی (Mackerel) غنی از اسید چرب امگا 3 هستند.

گردوی آمریکایی که غنی از آنتی‌اکسیدان هستند و باعث بهبود سلامت انسان می‌شوند.

ورزش منظم همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی که ممکن است منجر به بیماری زوال عقل شوند، کمک می‌کند.

ورزش‌های هوازی هر نوع ورزشی است که باعث پمپاژ سریع خون و افزایش ضربان قلب می‌شود. مانند پیاده‌ روی سریع برای نیم ساعت در روز می‌تواند از خطر کاهش عملکرد مغز انسان بکاهد.

گزینه‌های ارزان و در دسترس می‌توان به دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا اشاره کرد.

مغز را فعال نگه دارید

فرد بیشتر از مغز خود استفاده می‌کند، عملکرد ذهنی او افزایش می‌یابد. به همین دلیل به کارگیری تمرینات مغزی شیوه‌ی مناسبی برای حفظ سلامت کلی مغز انسان است.

مطالعات در دهه‌ی اخیر نشان داده در کسانی که تمرینات ذهنی انجام می‌دهند خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را 29 ./.کاهش می‌یابد.

موثرترین تمرینات بر روی افزایش سرعت مغز و توانایی پردازش سریع داده‌های پیچیده تمرکز دارند.

درباره‌ مغز انسان

تعدادی شایعات مشهور درباره‌ی مغز وجود دارد، که در زیر مورد بحث و نقض قرار گرفته‌اند:

چپ مغزی یا راست مغزی

بسیاری بر این باورند که انسان یا چپ مغز (کسانی که از نیمکره ی چپ خود استفاده می‌کنند) است یا راست مغز (کسانی که از نیمکره ی راست خود استفاده می‌کنند). افراد راست مغز خلاق‌تر و افراد چپ مغز منطقی‌تر اند.

درحقیقت پژوهش‌ها نشان می‌دهد این موضوع که افراد، تنها تحت سلطه‌ی یک نیمکره ی مغزی باشند افسانه‌ای بیش نیست و انسان دائما از هردو نیمکره ی مغزی خود استفاده می‌کند.

اما این موضوع که نیمکره های مغزی وظایف متفاوتی دارند صحیح است. به طور مثال مطالعه‌ای در مجله‌ی PLOS Biology به بحث پیرامون محدوده‌ی این وظایف پرداخته که طبق آن نیمکره ی چپ مغز بیشتر درگیر پردازش زبان و نیمکره ی راست مغز بیشتر درگیر پردازش هیجانات است.

الکل و مغز

اعتیاد طولانی مدت به مشروبات الکلی می‌تواند منجر به تعدادی بیماری مانند تخریب مغزی شود.

هرچند به این سادگی نیست که در باور عامیانه گفته می‌شود: “مصرف الکل سلول های مغز را می‌کشد” و این موضوع حقیقت نداشته و دلایل آن پیچیده است.

مصرف الکل توسط زن باردار می‌تواند بر نمو مغز جنین اثر گذاشته و حتی منجر به سندرم جنینی الکل (FAS) شود. مغز چنین کودکانی در این وضعیت ممکن است کوچکتر از حالت عادی و یا گاهی دارای سلول های مغزی کمتری باشد. این موضوع ممکن است منجر به مشکلاتی در یادگیری و یا رفتار شود.

ورزش ، ضربه مغزی و آسیب مغزی

آسیب مغزی مغزی در بسیاری از مشاغل یک خطر است و معمولاً اقدامات احتیاطی ایمنی - مانند استفاده از کلاه ایمنی - برای به حداقل رساندن خطر انجام می شود. در برخی شرایط ، مانند نبردهای نظامی ، با وجود تجهیزات ایمنی خطر آسیب مغزی ضربه ای زیاد است. ورزش های تماسی ، مانند فوتبال آمریکا و بوکس ، نیز خطر آسیب به سر را دارند. با این وجود ، در ورزش ، مشارکت اغلب از سنین پایین آغاز می شود و افراد برای لذت بردن در آن شرکت می کنند. 

تکامل در شکل گیری مغز انسان

رد شدن فرضیه 10 درصد ریشه در تکامل دارد. مغز بزرگسالان تنها 2 درصد از حجم بدن را تشکیل می دهد اما 20درصدمصرف کل انرژی را به خود اختصاص می دهد. در مقایسه مغز گونه های گیاه خوار بسیاری مثل ماهی، خزندگان، پرندگان و پستانداران حداکثر 2 تا 8 درصد از کل انرژی بدن را مصرف می کند. مغز در طی میلیون ها سال فرایند انتخاب طبیعی شکل گرفته که در آن صفات مطلوب به قیمت افزایش احتمال حیات کنار گذاشته شده اند. بنابرین بعید است بدن یک پنجم از کل انرژی خود را به ارگانی بدهد که تنها 10./.آن را به کار می گیرد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده