ثروتسازی با هیپنوتیزم


» آزار و اذیت اینترنتی چه اثرات اجتماعی دارد؟

آزار و اذیت اینترنتی چه اثرات اجتماعی دارد؟

آزار و اذیت اینترنتی چیست و چه عواملی دارد؟

قلدری می تواند احساس ناتوانی ، تحقیر ، افسردگی و حتی خودکشی در شما ایجاد کند. اما روشهایی وجود دارد که می توانید از خود یا فرزندتان - در مدرسه و آنلاین - محافظت کنید و با یک قلدر مقابله کنید.

قلدری چیست؟

قلدری یک رفتار تهاجمی مکرر است که می تواند جسمی ، کلامی یا رابطه ای ، حضوری یا آنلاین باشد. قلدرها اغلب بی امان هستند ، برای مدت طولانی بارها و بارها قلدری می کنند. شما ممکن است در ترس دائمی از اینکه کجا در مرحله بعدی قلدر حمله می کند ، چه کار خواهد کرد و تا کجا پیش خواهد رفت ، زندگی کنید.

آزار و اذیت بدنی شامل ضربه ، لگد زدن یا هل دادن شما (یا حتی فقط تهدید به این کار) و همچنین سرقت ، پنهان کردن ، یا خراب کردن وسایل شما و آزار و اذیت و تحقیر شما است.

آزار و اذیت کلامی شامل صدا زدن ، طعنه زدن ، توهین یا سو استفاده لفظی از شما است.

قلدری در روابط شامل امتناع از گفتگو با شما ، کنار گذاشتن شما در گروه ها یا فعالیت ها ، انتشار دروغ یا شایعات درباره شما ، یا وادار کردن شما به انجام کارهایی است که نمی خواهید انجام دهید.

پسران به طور مکرر با استفاده از تهدیدات و اعمال جسمی قلدری می کنند ، در حالی که دختران بیشتر به آزار و اذیت کلامی یا رابطه ای مبتلا می شوند. اما هیچ نوع قلدری هرگز نباید تحمل شود.

آزار و اذیت اینترنتی چیست؟

فناوری به این معنی است که دیگر قلدری به حیاط مدرسه یا گوشه خیابان محدود نمی شود. آزار و اذیت اینترنتی می تواند در هر مکان ، حتی در خانه ، از طریق تلفن های هوشمند ، ایمیل ، متن و رسانه های اجتماعی به صورت 24 ساعته انجام شود. سایبان های سایبری از فناوری دیجیتال برای آزار ، تهدید یا تحقیر شما استفاده می کنند. برخلاف آزار و اذیت سنتی ، آزار و اذیت اینترنتی نیازی به تماس رو در رو ندارد و فقط به تعداد معدودی از شاهدان در یک زمان محدود نمی شود. همچنین به تعداد فیزیکی یا قدرت فیزیکی احتیاج ندارد.

سایبان های سایبری در هر شکل و اندازه ای وجود دارند. تقریباً هر کسی با اتصال به اینترنت یا تلفن همراه می تواند مزاحمت سایبری شخص دیگری را انجام دهد ، غالباً بدون نیاز به فاش کردن هویت واقعی خود.

سایبان های سایبری می توانند 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته شما را آزار دهند و قلدری می تواند شما را در هر جایی دنبال کند تا در هیچ مکانی ، حتی خانه هرگز احساس امنیت نکنید. و با چند کلیک تحقیر می تواند صدها یا حتی هزاران نفر از طریق اینترنت شاهد این تحقیر باشند.

روش هایی که کودکان و نوجوانان برای آزار و اذیت اینترنتی استفاده می کنند می تواند به اندازه فناوری دسترسی به آنها متنوع و تخیلی باشد. این می تواند از ارسال پیام های تهدیدآمیز یا مضحکه از طریق ایمیل ، متن ، رسانه های اجتماعی یا پیام کوتاه تا ورود به حساب ایمیل شما یا سرقت هویت آنلاین برای صدمه زدن و تحقیر شما باشد. حتی ممکن است برخی از سایبان های سایبری یک وب سایت یا صفحه رسانه های اجتماعی ایجاد کنند تا شما را هدف قرار دهند.

اثرات قلدری و آزار و اذیت اینترنتی

چه توسط افراد قلدر و قلدر سایبری هدف قرار گرفته باشید ، نتایج مشابه است:

شما احساس صدمه ، عصبانیت ، ترس ، درماندگی ، ناامیدی ، انزوا ، شرمنده و حتی گناه کرده اید که قلدری به نوعی تقصیر شماست. حتی ممکن است احساس خودکشی کنید.

سلامت جسمی شما به احتمال زیاد رنج خواهد برد و بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی، اعتماد به نفس پایین ، اضطراب یا شروع PTSD بزرگسالان هستید.

برای جلوگیری از آزار و اذیت ، به احتمال زیاد از دست دادن ، رد شدن یا ترک تحصیل می کنید.

در بسیاری از موارد ، آزار و اذیت اینترنتی حتی از آزار و اذیت حضوری می تواند دردناک تر باشد زیرا:

آزار و اذیت اینترنتی می تواند در هر مکان و هر زمان رخ دهد. حتی در جاهایی که به طور معمول احساس امنیت می کنید ، مانند خانه خود ، و در مواقعی که حداقل انتظار آن را دارید ، ممکن است آن را تجربه کنید ، مانند آخر هفته در جمع خانواده. ممکن است به نظر برسد که از تحقیر و تحقیر گریزی نیست.

آزار و اذیت اینترنتی زیادی می تواند به صورت ناشناس انجام شود ، بنابراین ممکن است مطمئن نباشید چه کسی شما را هدف قرار داده است. این می تواند احساس خطر بیشتری به شما بدهد و باعث جسارت قلدرها شود ، زیرا آنها معتقدند ناشناس بودن در اینترنت به این معنی است که کمتر گرفتار می شوند. از آنجا که سایبان های اینترنتی نمی توانند واکنش شما را ببینند ، در آزار و اذیت و تمسخر خود بسیار فراتر از آنچه در صورت حضوری با شما روبرو هستند ، پیش می روند.

آزار و اذیت اینترنتی می تواند به طور بالقوه هزاران نفر شاهد باشد. در حالی که پست های شبکه های اجتماعی یا نظرات وب سایت را اغلب افراد می توانند ایمیل ها را برای بسیاری از افراد ارسال کنند. هرچه قلدری گسترده تر باشد ، تحقیرآمیزتر می شود.

چرا مرا اذیت می کنند؟

اگرچه دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است قلدرها شما را هدف قرار دهند ، اما قلدرها تمایل دارند افرادی را که "متفاوت" هستند یا با جریان اصلی سازگار نیستند انتخاب کنند. گرچه فردگرایی شما چیزی است که بعداً در زندگی از آن تجلیل خواهید کرد ، اما هنگامی که جوان هستید و سعی می کنید خود را متناسب کنید ممکن است یک نفرین به نظر برسد. شاید لباس دیگری بپوشید یا متفاوت رفتار کنید ، یا شاید نژاد ، دین یا گرایش شما را متمایز کند . ممکن است به سادگی این باشد که شما در مدرسه یا محله تازه وارد هستید و هنوز دوست نشده اید.

دلایل دیگر اینکه بچه ها اذیت می کنند:

برای محبوب کردن خود یا جلب توجه.

زیرا آنها به شما حسادت می کنند.

سخت به نظر رسیدن یا احساس قدرتمند بودن.

زیرا آنها خودشان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

تا از مشکلات خود فرار کنند.

علل هدف قرار گرفتن شما هرچه باشد ، مهم است که به یاد داشته باشید که تنها نیستید. بسیاری از ما در برهه ای از زندگی مورد آزار و اذیت قرار گرفته ایم. در حقیقت ، حدود 25 درصد از بچه ها زورگویی را تجربه می کنند و تقریباً یک سوم نوجوانان در دوره ای از آزار و اذیت اینترنتی رنج می برند. اما لازم نیست تحمل کنید. افراد زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا بر مشکل غلبه کنید ، عزت و احساس خود را حفظ کنید.

چگونه با یک قلدر مقابله کنیم

هیچ راه حل ساده ای برای آزار و اذیت و آزار و اذیت اینترنتی وجود ندارد ، و هیچ روشی بی خطر برای مقابله با اذیت و آزار وجود ندارد. اما از آنجایی که قلدری به ندرت به یک یا دو حادثه محدود می شود - به احتمال زیاد یک حمله مداوم در طی یک دوره زمانی خاص است - مانند قلدر ، ممکن است مجبور باشید در گزارش هر یک از حادثه های قلدری تا توقف آن بی وقفه باشید. به یاد داشته باشید: هیچ دلیلی وجود ندارد که شما هرگز با هر نوع زورگویی روبرو شوید.

خود را سرزنش نکنید.  تقصیر تو نیست. یک زورگو هرچه بگوید یا انجام دهد ، نباید از این که هستید یا از آنچه احساس می کنید شرمنده شوید. مشکل قلدر فرد است نه شما.

سعی کنید قلدری را از دید دیگری مشاهده کنید.  زورگو یک فرد ناخشنود و ناامید است که می خواهد بر احساسات شما کنترل داشته باشد تا شما مانند آنها احساس بدی داشته باشید. به آنها رضایت ندهید.

با متوقف کردن در آن یا خواندن پیام های مزاحمت اینترنتی بارها و بارها یک واقعه قلدری را بدتر نکنید. در عوض ، هر پیامی را حذف کنید و بر روی تجربیات مثبت زندگی خود تمرکز کنید. چیزهای شگفت انگیز زیادی در مورد شما وجود دارد بنابراین به آنچه هستید افتخار کنید.

یاد بگیرید که استرس را کنترل کنید.  یافتن راه های سالم برای ازبین بردن استرس ناشی از قلدری ، می تواند شما را از مقاومت بیشتری برخوردار کند ، بنابراین احساس تجمع در تجربه های منفی نخواهید کرد. ورزش ، مراقبه ، گفتگوی مثبت با خود ، شل شدن عضلات و تمرینات تنفسی همه روش های خوبی برای کنار آمدن با استرس قلدری است.

وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که از آنها لذت می برید.  هر چقدر بیشتر وقت خود را با فعالیت هایی که باعث لذت شما می شود - ورزش ، سرگرمی ، معاشرت با دوستانی که در آزار و اذیت شرکت نمی کنند بگذرانید - آزار و اذیت اینترنتی اهمیت کمتری برای زندگی شما خواهد داشت.

از کسانی که قلدری نمی کنند کمک بگیرید

وقتی مورد آزار و اذیت قرار می گیرید ، داشتن افراد معتمدی که می توانید برای تشویق و حمایت از آنها استفاده کنید ، استرس شما را کاهش می دهد و باعث افزایش عزت نفس و مقاومت شما می شود . با والدین ، ​​معلم ، مشاور یا بزرگسال قابل اعتماد دیگری صحبت کنید - این بدان معنا نیست که شما ضعیف هستید یا مشکلی دارید. و برای برقراری ارتباط با دوستان واقعی (کسانی که در هر نوع قلدری شرکت نمی کنند) ارتباط برقرار کنید.

اگر در یک مدرسه یا محله تازه وارد هستید ، یا احساس نمی کنید فردی را برای مراجعه به آن دارید ، راه های زیادی برای ایجاد دوستان جدید وجود دارد. ممکن است همیشه اینطور به نظر نرسد ، اما افراد زیادی هستند که شما را به خاطر آنچه که هستید دوست دارند و از آن قدردانی می کنند.

دیگران را پیدا کنید که از ارزشها و علایق مشابه شما برخوردار هستند. شما ممکن است بتوانید در یک گروه جوانان ، باشگاه کتاب یا یک سازمان مذهبی دوست شوید. یک ورزش جدید یاد بگیرید ، به یک تیم بپیوندید یا یک سرگرمی جدید مانند شطرنج ، هنر یا موسیقی را دنبال کنید. یا وقت خود را داوطلب کنید - کمک به دیگران راهی عالی برای احساس بهتر در مورد خود و گسترش شبکه اجتماعی است.

احساسات خود را در مورد زورگویی به اشتراک بگذارید. با پدر یا مادر ، مشاور ، مربی ، رهبر مذهبی یا دوست معتمد صحبت کنید. بیان آنچه در حال گذراندن هستید ، می تواند تفاوت زیادی در احساس شما ایجاد کند ، حتی اگر این وضعیت را تغییر ندهد.

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. ورزش راهی عالی برای تقویت عزت نفس و کاهش استرس است برای دویدن یا کلاس کیک بوکسینگ بروید تا خشم خود را به روشی سالم برطرف کنید.

نکاتی برای مقابله با آزار و اذیت اینترنتی

مقابله با آزار و اذیت اینترنتی به ندرت آسان است ، اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای کنار آمدن با این مشکل انجام دهید. برای شروع ، ممکن است زمان خوبی برای ارزیابی مجدد استفاده از فناوری باشد. صرف زمان کمتری در شبکه های اجتماعی یا بررسی متون و نامه های الکترونیکی ، و بیشتر وقت برای تعامل با افراد واقعی ، می تواند به شما کمک کند تا از زورگویان آنلاین فاصله بگیرید. همچنین می تواند به کاهش اضطراب ، افسردگی و احساس تنهایی کمک کند.

علاوه بر جستجوی پشتیبانی ، مدیریت استرس و گذراندن وقت با افراد و فعالیتهایی که باعث لذت شما می شوند ، نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

به هر پیام یا پستی که در مورد شما نوشته شده است پاسخ ندهید ، مهم نیست چقدر آسیب زننده یا خلاف واقع است. پاسخ دادن فقط وضعیت را بدتر می کند و ایجاد واکنش از سوی شما دقیقاً همان چیزی است که سایبانهای اینترنتی می خواهند ، بنابراین رضایت آنها را جلب نکنید.

با تبدیل شدن به خود مزاحم سایبری به دنبال انتقام از یک مزاحمت اینترنتی نباشید . باز هم ، این فقط مشکل را بدتر می کند و می تواند عواقب جدی حقوقی برای شما به همراه داشته باشد. اگر این را شخصاً نمی گفتید ، آن را به صورت آنلاین نگویید.

شواهد مربوط به آزار و اذیت اینترنتی را ذخیره کنید ، به عنوان مثال پیام های متنی توهین آمیز یا عکس صفحه ای از صفحه را نگه دارید و سپس آنها را به یک فرد بالغ مورد اعتماد گزارش دهید. اگر حوادث را گزارش نکنید ، آزار و اذیت اینترنتی اغلب پرخاشگرتر می شود.

تهدیدات صدمه  و پیامهای نامناسب را به پلیس گزارش دهید. در بسیاری از موارد ، اقدامات مزاحم سایبری توسط قانون قابل پیگیری است.

با مسدود کردن آدرس ایمیل ، شماره تلفن همراه و حذف آنها از مخاطبین شبکه های اجتماعی ، از ارتباطات سایبری جلوگیری کنید. فعالیت های آنها را به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) یا هر رسانه اجتماعی یا وب سایت دیگری که برای هدف قرار دادن شما استفاده می کنند ، گزارش دهید. اقدامات سایبری ممکن است نقض شرایط خدمات وب سایت باشد یا بسته به قوانین منطقه شما ، حتی ممکن است اتهامات کیفری را صادر کند.

نکاتی برای والدین و معلمان برای جلوگیری از زورگویی یا مزاحمت اینترنتی

هر چقدر هم که درد ایجاد کند ، بچه ها اغلب جرات نمی کنند که به والدین یا معلمان در مورد آزار و اذیت بگویند زیرا احساس شرم می کنند از این که قربانی شوند. در صورت آزار و اذیت اینترنتی ، ممکن است از از دست دادن امتیازات تلفن همراه یا رایانه خود ترس داشته باشند. قلدرها همچنین می توانند در پنهان کردن رفتارهای خود از بزرگسالان مهارت داشته باشند ، بنابراین اگر کودک مورد آزار و اذیت قرار می گیرد ممکن است برای والدین یا معلمین آشکار نباشد. بنابراین ، شناخت علائم هشدار دهنده زورگویی و آزار و اذیت اینترنتی بسیار مهم است.

کودک شما ممکن است قربانی قلدری شود اگر:

از خانواده ، دوستان و فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند ، انصراف دهید.

با افت غیر قابل توجیه نمرات روبرو شوید.

از رفتن به مدرسه یا کلاسهای خاص خودداری کنید و یا از فعالیتهای گروهی پرهیز کنید.

تغییراتی در خلق و خو ، رفتار ، خواب ، اشتها نشان دهید یا علائم افسردگی یا اضطراب از خود نشان دهید.

از بحث و گفتگو بپرهیزید و یا در مورد تلفن همراه یا فعالیت های رایانه ای آنها رازدار باشید.

در طول آنلاین بودن یا بعد از آن غمگین ، عصبانی یا مضطرب شوید.

هنگام مشاهده متن ، ایمیل یا پست رسانه های اجتماعی مضطرب به نظر برسید.

قبل از شروع مزاحمت های اینترنتی از آن جلوگیری کنید

یکی از بهترین راههای جلوگیری از آزار و اذیت اینترنتی جلوگیری از بروز مشکل قبل از شروع آن است. برای ایمن ماندن در کنار فناوری ، به کودکان خود بیاموزید:

از ارسال پیام های مزاحمت اینترنتی خودداری کنید.

به دوستانشان بگویید که از آزار و اذیت اینترنتی جلوگیری کنند.

مسدود کردن ارتباط با سایبان های اینترنتی؛ پیام ها را بدون خواندن حذف کنید.

هرگز اطلاعات شخصی آنها - یا اطلاعات شخصی دوستانشان - را به صورت آنلاین ارسال یا به اشتراک نگذارید.

هرگز گذرواژه های اینترنتی آنها را به جز شما با کسی به اشتراک نگذارید.

در مورد زندگی آنلاین آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

هر چیزی را که می خواهند همکلاسی هایشان حتی در ایمیل ببینند قرار ندهید.

هنگام عصبانیت یا ناراحتی پیام ارسال نکنید.

همیشه به اندازه حضور حضوری آنلاین مودب باشید.

گرچه تهدید به قطع دسترسی یا مجازات نکردن کودکی که قربانی زورگویی در فضای مجازی شده است ، مهم است ، والدین همیشه باید استفاده کودک از این فناوری را کنترل کنند ، صرف نظر از اینکه کودک شما از این کار آزرده خاطر است.

از برنامه های کنترل والدین در تلفن هوشمند یا رایانه لوحی فرزند خود استفاده کنید و فیلترها را در رایانه فرزند خود تنظیم کنید تا محتوای وب نامناسب را مسدود کرده و به شما در نظارت بر فعالیتهای آنلاین او کمک کند.

دسترسی داده ها را به تلفن هوشمند فرزندتان محدود کنید. برخی از ارائه دهندگان بی سیم به شما این امکان را می دهند تا در ساعات خاص خدمات پیام کوتاه را خاموش کنید.

اصرار به دانستن گذرواژه های فرزند خود داشته باشید و کلمات اختصاری رایج بچه ها را به صورت آنلاین ، در رسانه های اجتماعی و پیام های متنی یاد بگیرید.

بدانید فرزند شما با چه کسی بصورت آنلاین ارتباط برقرار می کند. از کتاب آدرس فرزندتان و در رسانه های اجتماعی با او تماس بگیرید. بپرسید هر شخص کیست و کودک شما چگونه آنها را می شناسد.

کودک خود را تشویق کنید در صورت دریافت پیام های تهدیدآمیز و یا در غیر این صورت هدف حملات سایبری قرار گرفته ، به شما یا یک فرد بزرگسال مورد اعتماد دیگر بگویید ، ضمن اینکه به آنها اطمینان دهید که انجام این کار منجر به از دست رفتن امتیازات تلفن یا رایانه نمی شود

اگر کودک شما قلدر است

برای هر پدر و مادری ممکن است دشوار باشد که بدانند فرزندشان دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهد اما مهم است که قبل از آنکه عواقب جدی و طولانی مدت برای فرزند شما به وجود آورد ، اقدامات لازم برای پایان دادن به رفتار منفی را انجام دهید. بچه هایی که دیگران را اذیت می کنند:

خطر سو مصرف الکل و مواد مخدر بیشتر است.

بیشتر درگیر می شوند ، درگیری می کنند ، اموال را خراب می کنند و از تحصیل باز می مانند.

محکومیت کیفری دو برابر بزرگسالان نسبت به همسالان خود و چهار برابر مجرم متعدد بیشتر است.

در بزرگسالان بیشتر احتمال دارد که نسبت به شریک زندگی عاشقانه ، همسر یا فرزندان خود بدرفتاری کنند.

اگر کودک شما در مدیریت احساسات شدید مانند عصبانیت ، صدمه دیدن یا ناامیدی مشکل دارد ، با یک درمانگر در مورد کمک به کودک خود صحبت کنید تا یاد بگیرد با این احساسات به روشی سالم کنار بیاید.

برخی از زورگویان رفتارهای پرخاشگرانه را از تجربیاتشان در خانه یاد می گیرند. به عنوان یک پدر و مادر ، شما ممکن است با تهمت زدن یا ضربه زدن به کودک دیگر ، بدرفتاری لفظی یا جسمی همسرتان ، یا رفتارهای قلدری مانند:

سو استفاده از مربی ورزشی ، داوران و داوران یا اعضای تیم مقابل.

قسم خوردن به رانندگان دیگر در جاده.

تحقیر یک پیشخدمت ، دستیار مغازه یا راننده تاکسی که اشتباه می کند.

صحبت منفی در مورد سایر دانش آموزان ، والدین یا معلمان به طوری که کودک شما فکر کند استفاده از سو استفاده کلامی یا آزار و اذیت اینترنتی برای ترساندن دیگران قابل قبول است.

ارسال یا ارسال پیام های سو استفاده آنلاین که همکاران یا آشنایان را هدف قرار می دهد.

برقراری ارتباط با افراد بصورت آنلاین از راه هایی که رو در رو نخواهید داشت.

نکاتی برای والدین که با کودک زورگو روبرو هستند

درباره زندگی فرزند خود بیاموزید. اگر رفتار شما در خانه بر فرزند شما تأثیر منفی نمی گذارد ، ممکن است دوستان یا همسالان وی رفتار قلدری را تشویق کنند. کودک شما ممکن است درگیر شود تا با بچه های دیگر جا بیفتد یا رابطه برقرار کند. با کودک خود صحبت کنید. هرچه از زندگی وی بیشتر بفهمید ، راحت تر می توانید منبع مشکل را تشخیص دهید.

به کودک خود در مورد زورگویی آموزش دهید. ممکن است کودک شما درک نکند که رفتار وی چقدر آسیب زننده و آسیب زننده است. با تشویق کودک خود برای نگاه کردن به اقدامات خود از دید قربانی ، همدلی و آگاهی را تقویت کنید. به فرزند خود یادآوری کنید که آزار و اذیت و آزار و اذیت اینترنتی می تواند عواقب قانونی جدی داشته باشد.

استرس را مدیریت کنید. روش های مثبت مدیریت استرس را به فرزند خود بیاموزید . قلدری کودک شما ممکن است تلاشی برای رفع استرس باشد. یا ممکن است استرس ، اضطراب یا نگرانی شما باعث ایجاد یک فضای خانه ناپایدار شود. ورزش ، گذراندن اوقات در طبیعت یا بازی با حیوان خانگی از روش های عالی برای بچه ها و بزرگسالان است

محدودیت هایی را با فناوری تعیین کنید. به کودک خود اطلاع دهید که شما بر استفاده وی از رایانه ، رایانه لوحی ، تلفن های هوشمند ، ایمیل و پیام کوتاه متصل خواهید شد. در صورت لزوم ، دسترسی به فناوری را تا بهبود رفتار از بین ببرید.

قوانین ثابت رفتار را تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما قوانین شما و مجازات نقض آنها را می فهمد. ممکن است کودکان فکر نکنند که به نظم و انضباط احتیاج دارند ، اما کمبود مرزها این سیگنال را به شما می رساند که کودک شایسته زمان ، مراقبت و توجه والدین نیست.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده