بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بزرگترین تهدیدها برای زندگی بشر در سراسر جهان امروز

 بزرگترین تهدیدها برای زندگی بشر در سراسر جهان امروز

در حال حاضر 10 تهدید فاجعه بار پیش روی انسان ها وجود دارد که ویروس کرونا تنها یکی از آنهاست

در حالی که موارد فوق ممکن است مانند تهدیدهای منفرد به نظر برسند، اما آنها بخشی از یک پازل بزرگتر هستند که همه قطعات آن به هم مرتبط هستند. گزارشی با عنوان بقا و شکوفا شدن در قرن بیست و یکم که امروز توسط کمیسیون آینده بشر منتشر شد، ده تهدید بالقوه فاجعه بار برای بقای انسان را جدا کرده است.

این خطرات بر یکدیگر اولویت ندارند:

کاهش منابع طبیعی به ویژه آب

فروپاشی اکوسیستم ها و از بین رفتن تنوع زیستی

رشد جمعیت انسان فراتر از ظرفیت تحمل زمین

گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی ناشی از دخالت انسان

آلودگی شیمیایی سیستم زمین، از جمله جو و اقیانوس ها

افزایش ناامنی غذایی و افت کیفیت غذایی

سلاح های هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی

همه گیری بیماری های جدید و غیر قابل درمان

ظهور فناوری جدید قدرتمند و کنترل نشده

ناتوانی ملی و جهانی در درک و اقدام پیشگیرانه در مورد این خطرات.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید برای بشر امروزی است.

دانشمندان از جمله اخترفیزیکدان مشهور جهان استیون هاوکینگ معتقدند که هوش مصنوعی در نهایت باعث انقراض نسل بشر خواهد شد.

بسیاری از این بیم دارند که نانوتکنولوژی یا مهندسی در سطح اتمی مولکولی بتواند برای جنگ مورد استفاده قرار گیرد و با پیامدهای ناخواسته بسیار مخرب شود.

اکنون بیش از هر زمان دیگری می بینیم که وجود بشر چقدر می تواند شکننده باشد. انسان ها در سرتاسر جهان به قدری به هم مرتبط هستند که اعمال هر یک از آنها می تواند تأثیری عمیق با پیامدهایی داشته باشد که می تواند در سطح جهانی گسترش یابد. این عواقب ممکن است به حدی فاجعه بار شود که به گفته دانشمندان، در نهایت می تواند منجر به انقراض نوع بشر شود .

در حالی که ممکن است بسیاری از باورهای روز قیامت در فرهنگ عامه دور از دسترس به نظر برسند، این بدان معنا نیست که هیچ تهدید واقعی برای موجودیت بشریت وجود ندارد. بر اساس جدیدترین گزارش چالش های جهانی توسط بنیاد چالش‌های جهانی، تهدیدات کنونی بسیاری برای موجودیت نوع بشر وجود دارد که در نتیجه فعالیت‌های انسانی به وجود می‌آیند. موارد دیگری مانند فجایع طبیعی خارج از کنترل انسان هستند، اما تأثیر آن می تواند با همکاری جهانی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

اولین قدم این است که این تهدیدها را بپذیرید و هر آنچه را که انسان می‌تواند درباره این خطرات بیاموزد تا به رهبران ، کارشناسان و دانشمندان اجازه دهد تا آنها را کاهش دهند.

10. جنگ هسته ای

خطر نابودی ناشی از یک جنگ هسته ای بیش از 70 سال پس از بمب هسته ای که 150000 نفر را در هیروشیما ژاپن کشت، همچنان وجود دارد. آنچه بسیاری در این لحظه فاجعه بار در تاریخ آموختند این است که وجود سلاح های هسته ای در جامعه امروزی این پتانسیل را دارد که موجودیت بشر را به خطر بیندازد.

طبق گزارش انجمن کنترل تسلیحات ، کشورهای هسته‌ای جهان در مجموع 14000 کلاهک هسته‌ای دارند که 90 درصد آن متعلق به روسیه و ایالات متحده است. در همین حال، محققان دانشگاه راتگرز، مرکز ملی تحقیقات جوی و دانشگاه کلرادو دریافتند که یک جنگ هسته ای فقط بین این دو کشور دارای سلاح هسته ای می تواند باعث زمستان هسته ای شود. گذشته از نابودی فوری زندگی و مرگ در اثر تشعشعات، یک زمستان هسته‌ای می‌تواند سیاره زمین را وارد عصر یخبندان کوچکی کند که مشخصه آن یک فروپاشی شدید کشاورزی و زیست‌محیطی است که به نوبه خود می‌تواند منجر به قحطی شود.

9. جنگ بیولوژیکی

بر اساس گزارش چالش های جهانی، برخی از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی دارای پتانسیل فاجعه بار زیادی هستند. به عنوان مثال، مواد شیمیایی سمی می توانند در هوا ریخته شوند یا در منابع آب پخش شوند و سیستم های کل منطقه را آلوده کنند و صدها و اگر نه هزاران نفر را بکشند.

پیشرفت‌های اخیر در زیست‌شناسی مصنوعی و مهندسی ژنتیک نیز به یک نگرانی تبدیل شده است زیرا پیشرفت‌های فناوری جدید در این زمینه‌ها این امکان را برای آزمایشگاه‌ها فراهم می‌کند که مواد بسیار عفونی و کشنده ایجاد کنند. این گزارش توضیح می‌دهد: «این گونه پاتوژن‌ها ممکن است به‌طور تصادفی از یک مرکز رها شوند یا عمداً در مراکز جمعیتی بزرگ منتشر شوند». آنچه حتی نگران‌کننده‌تر است این است که برخلاف سلاح‌های هسته‌ای، که به مهندسی پیچیده و منابع بیشتری برای تولید نیاز دارند، سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی را می‌توان با منابع کمتر و با هزینه کمتر توسعه داد.

8. همه گیری جهانی

رویدادهای اخیر نشان داده است که چگونه یک ویروس می تواند به سرعت در سراسر جهان گسترش یابد و چگونه می تواند به شدت به اقتصادها آسیب برساند و جان هزاران نفر را بگیرد. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که همه‌گیری ویروس کرونا که احتمالاً از یک عامل بیماری‌زا در خفاش‌ها سرچشمه می‌گیرد، آخرین مورد نخواهد بود. همانطور که انسان ها به تجاوز به زیستگاه های طبیعی و تخریب حیات وحش ادامه می دهند، جهان همچنان شاهد جهش بیماری های مشترک بین انسان و دام از حیوانات به انسان ها خواهد بود.

کارشناسان بر این باورند که اگر فعالیت‌ها و نگرش‌های فعلی نسبت به درمان حیات وحش ادامه یابد، انسان‌ها باید خود را برای شیوع بیشتر بیماری‌های عفونی آماده کنند، حتی مواردی که می‌توانند آنقدر قوی باشند که می‌توانند وجود میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تهدید کنند.

7. تغییر اقلیم

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید برای بشر امروزی است، به طوری که دانشمندان و کارشناسان سالهاست برای بحث در مورد این پدیده گرد هم می آیند. بر اساس گزارش ویژه هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی با عنوان گرمایش جهانی 1.5 درجه سانتیگراد ،دمای جهان در حال حاضر از دوره ماقبل صنعتی به دلیل فعالیت های انسانی یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است. 

اگر روندها ادامه یابد، انسان ها شاهد افزایش بیشتر دما خواهند بود که می تواند منجر به طوفان های شدید، امواج گرمای شدید، خشکسالی و سیل شود. همچنین می تواند باعث افزایش سطح دریا شود که می تواند منجر به سیلابی در ساحل شود که در نهایت بر تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب تأثیر می گذارد. اینها به نوبه خود باعث گسترش بیماری های منتقله از طریق آب می شوند. همه این تغییرات پیامدهای آبشاری در سراسر جهان خواهد داشت اما قابل توجه ترین آنها اختلال در اکوسیستم و از دست دادن قابل توجه تنوع زیستی است.

6. از دست دادن تنوع زیستی

عملکرد صحیح اکوسیستم زمین تا حد زیادی به تعامل پیچیده بین 9 میلیون نوع موجود زنده در این سیاره بستگی دارد. با این حال، به گفته محققان بیمارستان دانشگاه کالج در عبادان ، در سال‌های اخیر، جهان شاهد یک اختلال سریع و از دست دادن تنوع زیستی غنی بوده است . فعالیت‌های انسانی، افزایش جمعیت جهان، آلودگی، بهره‌برداری از منابع طبیعی و غیره، عوارض خود را بر اکوسیستم وارد می‌کنند. در میان قربانیان گونه های گیاهی و جانوری نیز دیده می شود. تحقیقات اخیر توسط پلتفرم علمی-سیاست بین دولتی در زمینه تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی (IPBES) نشان داده است که در حال حاضر بیش از 1 میلیون گونه گیاهی و جانوری با انقراض روبرو هستند.

نابودی بسیاری از گونه ها می تواند در درازمدت دسترسی به هوا و آب پاک را تهدید کند و به شدت بر تولید غذا در سراسر جهان تأثیر بگذارد. اختلال شدید در تنوع زیستی همچنین ممکن است منجر به ظهور بیماری‌های عفونی بیشتری شود که می‌تواند جمعیت انسانی را در سراسر جهان تهدید کند.

5. هوش مصنوعی

بسیاری از دانشمندان از جمله اخترفیزیکدان مشهور جهان استیون هاوکینگ بر این باورند که کنترل هوش مصنوعی حتی توسط سازندگان آن در دراز مدت دشوار خواهد بود، می تواند از توانایی های انسان پیشی بگیرد و در نهایت باعث انقراض نسل بشر شود.

دانشمندان بر این باورند که اگر بی‌دقت به کار گرفته شوند و بیش از حد قدرتمند شوند، ماشین‌های متفکر می‌توانند مسلط‌تر، بسیار پیچیده‌تر و تکامل یافته‌تر از انسان شوند. پس از تصاحب مشاغل، هوش مصنوعی در نهایت می تواند فاجعه ای جهانی ایجاد کند که نمی تواند بشر را از بین ببرد یا انسان ها را به سمت انقراض سوق دهد.

4. فناوری نانو

بسیاری از این بیم دارند که نانوتکنولوژی یا مهندسی در سطح اتمی مولکولی بتواند برای جنگ مورد استفاده قرار گیرد و با پیامدهای ناخواسته بسیار مخرب شود. بر اساس تحقیقات پروفسور نیک بوستروم از دانشکده فلسفه در دانشگاه آکسفورد ، نانوتکنولوژی مولکولی پیشرفته دانشمندان را قادر می‌سازد تا "ربات‌های مکانیکی خود-تکثیر شونده در مقیاس باکتری" بسازند که می‌توانند زیست کره را با مسموم کردن، سوزاندن یا مسدود کردن نور خورشید از بین ببرند .

بوستروم توضیح می‌دهد: «شخصی که دارای نیت مخربی است که این فناوری را در اختیار دارد، ممکن است با انتشار چنین نانوربات‌هایی در محیط، باعث انقراض حیات هوشمند روی زمین شود. به همین دلیل است که تلاش می شود تا این فناوری از دست افراد نادرست دور بماند. اگرچه به گفته پروفسور باستروم، تنظیم استفاده از فناوری نانو ممکن است دشوار باشد.

3. سوپر آتشفشان ها

فوران ابر آتشفشانی کوه توبا در 75000 سال پیش تقریباً منجر به انقراض بشر شد. کوه توبا، واقع در شمال مرکزی اندونزی، 2800 کیلومتر مکعب خاکستر و گدازه را در طول بدترین فوران آتشفشانی زمین که بخش زیادی از آسمان را برای مدت بسیار طولانی پوشانده بود، منتشر کرد. به گفته مورخان، این رویداد جهان را در عصر یخبندان شدید فرو برد.

اکنون بسیاری بر این باورند که انفجار دیگری به این بزرگی با توجه به شهرهای متراکم اطراف ابرآتشفشان‌های امروزی می‌تواند پیامدهای مرگبارتری داشته باشد. یک ابر آتشفشان معروف در زیر پارک ملی یلوستون واقع شده است. بسیاری از آتشفشان شناسان بر این باورند که فوران آن می تواند اثرات فاجعه باری بر بسیاری از شهرهای ایالات متحده امروز داشته باشد.

2. سیارک

سیارک ها صخره های عظیمی هستند که در منظومه شمسی حرکت می کنند. برخورد این سیارک ها با زمین در گذشته باعث انقراض دایناسورها شد. اکنون کیهان دانی که کتاب « گرفتن غبار ستاره ای: دنباله دارها، سیارک ها و تولد منظومه شمسی » را منتشر کرده است، معتقد است که تاریخ می تواند تکرار شود.

او می گوید که در نقطه ای، یک دنباله دار یا یک سیارک به زمین برخورد می کند و عواقب ویرانگری خواهد داشت. او معتقد است که یک سیارک عظیم می تواند در صورت برخورد با سیاره انسان را از بین ببرد.

1. ناشناخته

هیچ چیز بیشتر از ناشناخته ها ترس را القا نمی کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هنوز تهدیدات ناشناخته متعددی فراتر از درک انسان در کمین هستند. بر اساس گزارش چالش‌های جهانی، توسعه سریع اقتصادی، علمی و فناوری خطرات پیش‌بینی‌نشده‌ای را در پی دارد. این گزارش در پایان می‌گوید: «بنابراین این احتمال وجود دارد که بسیاری از خطرات فاجعه‌بار جهانی آینده در حال حاضر ناشناخته باشند.

در حالی که هنوز اطلاعات کمی در مورد این خطرات بالقوه وجود دارد، انسان ها روش هایی را برای غربالگری، نظارت و اسکن آنها توسعه داده اند. دانشمندان به انجام مطالعات برای یافتن آنها، در تلاش برای کاهش اثرات آنها ادامه می دهند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


صفر تا صد جوانی که توانست! (50%تخفیف+هدیه ویژه) صفر تا صد جوانی که توانست! (50%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده