خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» انواع مختلف فیلتر هوا چیست؟

انواع مختلف فیلتر هوا چیست؟

فیلتر هواهایی که می توانید برای خانه خود انتخاب کنید

کیفیت هوای داخل یک عنصر حیاتی برای هر صاحب خانه است، به خصوص اگر اعضای خانواده شما مشکلات تنفسی داشته باشند. فیلترهای تهویه مطبوع مناسب می توانند بین هوای گرفتگی مملو از آلاینده ها و هوای تمیز که تنفس سالم و آسان است تفاوت ایجاد کنند. درک انواع مختلف فیلتر هوا برای خانه ها اولین قدم برای بهبود کیفیت هوای داخلی است که شایسته آن هستید.

هفت نوع فیلتر هوای خانگی رایج وجود دارد:

فیلترهای هپا

فیلترهای نور UV

فیلترهای الکترواستاتیک

فیلترهای قابل شستشو

فیلترهای رسانه ای

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

فیلترهای شیشه ای چرخیده

فیلترهای پلیسه دار

هر کدام از این فیلترها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که بسته به هدف شما برای خانه متفاوت است. برخی از افراد به فیلترهای سیستم HVAC نیاز دارند که هوا را عاری از آلرژن ها و سایر آلاینده ها نگه دارد، در حالی که برخی دیگر فقط به یک فیلتر اولیه برای انجام کار نیاز دارند. به طور کلی، فیلترهای با راندمان بالا که مقرون به صرفه نیز هستند برای خانه ها بهترین هستند، اما سایر ملاحظات باید شامل وجود حیوانات خانگی در خانه، اینکه آیا کپک یا کپک یک تهدید است و چند بار فیلترها باید تعویض شوند.

مواد فیلترهای هوا از پارچه تا فایبرگلاس متفاوت است. فیلترها همچنین با استفاده از  ارزش گزارش حداقل کارایی (MERV) رتبه‌بندی میشوند که توسط انجمن مهندسین گرمایش و تبرید و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) ایجاد شده است. رتبه‌ بندیها از 1 تا 16 متغیر است و به شما ایده میدهد که چگونه فیلتر می‌تواند آلاینده‌هایی به کوچکی 0.3 میکرون و بزرگی 10 میکرون را به دام بیاندازد که 16 موثرترین آنهاست.

کدام نوع فیلتر برای خانه شما بهترین است؟

همه فیلترها یکسان ساخته نمی شوند، بنابراین انتخاب فیلتر مناسب بستگی به آنچه که باید از هوا تصفیه کنید دارد. همچنین باید عواملی مانند هزینه فیلترها را در نظر بگیرید. عاقلانه است که قبل از تصمیم گیری در مورد فیلتر هوا با یک متخصص HVAC صحبت کنید. 

برای کمک به جمع آوری اطلاعات و سنجش گزینه های خود، می توانید مزایا و معایب اساسی هر نوع فیلتر را با هم مقایسه کنید. بیایید نگاهی به هر نوع فیلتر و ویژگی های آن بیندازیم تا انواعی که ممکن است برای خانه شما مناسب باشند را محدود کنیم.

1. فیلترهای HEPA

فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) توسط وزارت بهداشت ایالات متحده توصیه می شود، زیرا می توانند  حداقل 99.97٪  آلرژن ها و آلاینده های موجود در هوا را از بین ببرند

از جمله هاگ های کپک و گرد و غبار به اندازه 0.3 میکرون. با امتیاز MERV نزدیک به 16، فیلترهای HEPA بالاترین محافظت را از خانه شما ارائه می کنند. آنها می توانند حتی کوچکترین میکرون ها یا ذرات معلق در هوا، از جمله تنباکو و باکتری ها را حذف کنند.

کسانی که با آلرژی یا سایر مشکلات تنفسی زندگی می کنند ممکن است از فیلترهای HEPA بیشترین بهره را ببرند. این فیلترها باید توسط پیمانکار تنظیم شوند تا متناسب با سیستم HVAC خاص شما باشند.

مزایا و معایب فیلترهای هپا

مزایا:  بزرگترین مزیت فیلترهای هپا این است که به طور موثر هوا را تصفیه می کنند. طراحی این فیلتر ها آن را برای جذب آلاینده های بزرگتر مانند شوره حیوانات خانگی و گرده ایده آل می کند. این فیلترها نیز نسبتاً مقرون به صرفه هستند و فقط باید هر چند سال یکبار تعویض شوند.

معایب:  در حالی که آنها در خلاصی از اکثر آلاینده ها خانه شما عالی هستند، هنوز هم برخی از آلاینده ها وجود دارد که فیلترهای HEPA در برابر آنها درمانده نیستند. 

دود، گازها و بوها برای فیلترهای HEPA بسیار کوچک هستند و آلاینده‌هایی مانند اسپورهای کپک ممکن است روی خود فیلتر بنشینند و کارایی آن را کاهش دهند و احتمالاً زودتر از حد انتظار نیاز به تعویض دارند.

2. فیلترهای UV

همانطور که از نام آنها پیداست، فیلترهای UV از نور فرابنفش موج کوتاه برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها استفاده می کنند. 

هنگامی که هوا از واحد HVAC عبور می کند، لامپ های UV آن را با اشعه میکروب کش ضد عفونی می کنند.فیلترهای UV برای از بین بردن میکروارگانیسم هایی که می توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند، از جمله هاگ های کپک بسیار عالی هستند.

یکی از خطرات بالقوه فیلترهای UV این است که میتوانند اکسیژن را به ازن تبدیل کنندکه میتواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. حتی مقادیر کم اوزون می تواند باعث سرفه و درد قفسه سینه شود،

در حالی که مقادیر بیشتر آن می تواند منجر به بدتر شدن بیماری های تنفسی موجود مانند آسم شود.

اگرچه فیلترهای UV در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها عالی هستند، اما در مورد غربالگری در برابر آلاینده هایی مانند گرد و غبار کارآمد نیستند. به همین دلیل است که آنها اغلب بخشی از یک مکانیسم فیلتراسیون بزرگتر هستند که شامل فیلترهای هوای HEPA است. اشعه ماوراء بنفش برای چشم انسان نامرئی است و بسته به نوع و مدل سیستم تهویه مطبوع، لامپ ها معمولاً هر سال باید تعویض شوند.

فیلترهای UV مزایا و معایب

مزایا:نور ماوراء بنفش استفاده شده در این فیلترها قادر است آلاینده های سختی مانند کپک و میکروب ها را از بین ببرد و به شما  کیفیت استثنایی هوای داخل خانه  را برای کمک به جلوگیری از بیماری ها و بیماری های تنفسی بدهد.

معایب: فیلترهای UV علاوه بر اینکه نصب آنها بسیار پرهزینه است، نمیتوانند هوا را از آلاینده های رایج تر مانند گرد و غبار یا آلرژن ها پاک کنند. آنها هم چنین در برابر گازها، دود و دود سیگار بی اثر هستند.

3. فیلترهای الکترواستاتیک

فیلترهای الکترواستاتیک با استفاده از الیاف کوچک پنبه ای و کاغذی، استاتیکی ایجاد می کنند که به عنوان آهنربایی برای گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا عمل می کند. خاصیت مغناطیسی به اندازه کافی قوی است که از پخش شدن این ذرات در خانه شما جلوگیری می کند و آنها را به یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی تبدیل می کند که به فیلتری نیاز دارند که بتواند با آلرژن ها مبارزه کند.

یک امتیاز اضافی برای فیلترهای الکترواستاتیک این است که آنها به صورت یکبار مصرف و هم چنین قابل استفاده مجدد در دسترس هستند. وقتی زمان تعویض فیلترها فرا می رسد، می توانید تصمیم بگیرید که آیا آنها را بشویید و مجدداً استفاده کنید یا آنها را پرتاب کنید و فیلترهای جدید تهیه کنید.

فیلترهای الکترواستاتیک مزایا و معایب

مزایا:  صرف نظر از اینکه گزینه یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد را انتخاب می کنید، این فیلترها برخی از مقرون به صرفه ترین گزینه های موجود در بازار هستند. مزیت اضافی فیلترهای قابل استفاده مجدد این است که می توانید با هیچ نگرانی در مورد خرید جایگزین در پول خود صرفه جویی کنید. به علاوه، این فیلترها در بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان عالی هستند.

معایب:  در حالی که این فیلتر آلاینده های کوچکتر را کنترل می کند، ممکن است در فیلتر کردن آلاینده های بزرگتر مانند گرد و غبار یا هاگ های کپک مشکل داشته باشد. این باعث می شود فیلترهای الکترو استاتیک برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند انتخاب نامناسبی باشد.

4. فیلترهای قابل شستشو

در حالی که انواع خاصی از فیلترهای هوا دارای گزینه های قابل استفاده مجدد و یکبار مصرف هستند، فیلترهای قابل شستشو روشی سازگار با محیط زیست برای صرفه جویی در هزینه هستند. قیمت اولیه این نوع فیلتر هوا برای سیستم های تهویه مطبوع بالا است، اما باید به آن به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کرد که سال ها دوام خواهد داشت. قیمت اولیه احتمالاً تمام چیزی است که باید بپردازید، زیرا می توانید به سادگی به جای خرید فیلترهای جدید هر چند ماه یکبار، بارها و بارها فیلتر را بشویید و دوباره استفاده کنید.

فیلترهای قابل شستشو باید به خوبی نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که همانطور که باید کار می کنند. به عنوان یکی از انواع اصلی فیلترهای هوا، دستورالعمل های تعمیر و نگهداری ارائه می شود که باید رعایت شود. بسیار مهم است که قبل از قرار دادن مجدد فیلتر، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است. حتی کوچکترین رطوبت باقی مانده می تواند منجر به ایجاد کپک و کپک روی فیلتر شود و به هوای تنفسی شما دفع شود.

در حالی که این فیلترها دارای رتبه MERV پایینی هستند، اما برای افرادی که ترجیحات زیادی در مورد انواع فیلترهای تهویه مطبوع ندارند و به فیلترهای تخصصی نیاز ندارند، سرمایه گذاری بلندمدتی عالی هستند.

فیلترهای قابل شستشو مزایا و معایب

مزایا:  بهترین چیز در مورد فیلتر قابل شستشو این است که شما فقط باید یک بار آن را خریداری کنید احتمالاً در طول عمر سیستم HVAC شما دوام خواهد داشت. این باعث میشود فیلترهای قابل شست شو بسیار مقرون به صرفه باشند و به کاهش ضایعات کمک کنند.

معایب:  برای اینکه فیلترهای قابل شستشو به کار خود ادامه دهند، باید مرتباً نگهداری شوند، به این معنی که فیلتر را بردارید و بشویید و بگذارید قبل از قرار دادن مجدد آن کاملاً خشک شود. عدم نگه داری فیلتر قابل شستشو، کارایی آن را کاهش می دهد، به خصوص اگر عجله داشته باشید و آن را بدون خشک کردن مناسب دوباره وارد کنید. فیلتر مرطوب یا مرطوب باعث رشد کپک و کپک می شود که می تواند کیفیت هوای داخل خانه شما را بدتر کند.

5. فیلترهای رسانه

وقتی صحبت از فیلترهای هوا برای سیستم های HVAC به میان میاید، فیلترهای رسانه ای می توانند مزایای بیشتری نسبت به فیلترهای استاندارد با رتبه بندی MERV بالا داشته باشند. فیلترهای مدیا همان سطح فیلتراسیون را با فیلترهای با MERV بالا ارائه می کنند، اما این فیلتر را بدون عواقب منفی جریان هوا یا فشار ساکن انجام میدهند. 

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

در عوض، فیلترهای رسانه ای سطح بیشتری دارند، که با موفقیت از فشار استاتیک قابل توجه جلوگیری میکند و در عین حال فیلتراسیون بهتری را ارائه می دهد.

نگهداری فیلترهای مدیا بسیار آسان و برای فیلتر کردن باکتریها و سایر آلاینده های کوچک موجود در هوا بسیار عالی است. کثیفی فیلتر شده به داخل فیلتر بسته می شود و از بیرون راندن آن به خانه شما جلوگیری می کند. فیلترهای رسانه ای نیز محکم و مقرون به صرفه هستند و به ندرت یک یا دو بار در سال باید تعویض شوند.

فیلترهای رسانه مزایا و معایب

مزایا:  این فیلترها به دلیل نگهداری کم محبوب هستند زیرا فقط یک یا دو بار در سال باید تعویض شوند. آنها به لطف سطح افزایش یافته خود در فیلتراسیون عالی هستند و همچنین آلاینده ها را به جای بازگرداندن آنها به هوا به دام می اندازند.

معایب:  فیلترهای رسانه ای به احتمال زیاد نیاز به نصب حرفه ای دارند و در مورد فیلتر کردن بوها بی اثر هستند.

6. فیلترهای شیشه ای تابیده شده

رشته های فایبرگلاس به هم می چرخند تا این نوع فیلتر را ایجاد کنند که یکی از رایج ترین انواع فیلترهای تهویه مطبوع است. این فیلتر یکی از بهترین انواع فیلتر AC است زیرا مقرون به صرفه است، یکبار مصرف است و از تهویه مطبوع و کوره ها در برابر زباله محافظت می کند. از بین انواع مختلف فیلترهای AC موجود، شیشه تابیده شده یکی از موثرترین آنهاست. اما اگر به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا هستید، گزینه ای با تکنولوژی پیشرفته تر مناسب تر خواهد بود.

این فیلترها برای بهبود کیفیت هوا شناخته شده نیستند زیرا قادر به فشار زیاد نیستند و فقط می توانند مقداری گرد و غبار و مواد حساسیت زا را به دام بیندازند. به همین دلیل، این فیلترها برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند و نیاز به فیلتری دارند که کیفیت هوای داخل خانه را بهبود می بخشد، توصیه نمی شود.

فیلترهای SPUN GLASS مزایا و معایب

مزایا: نقطه اصلی فروش فیلترهای شیشه چرخان قیمت آنهاست آنها یکی از ارزانترین فیلترهای موجود دربازارهستند. فیلترهای شیشه تابیده نیز در گرفتن و فیلتر کردن زباله های دیررس مانند پرز و گرد و غبار استثنایی هستند.

معایب:  از آنجایی که فیلترهای شیشه ریسی سطح کمتری دارند، در فیلتر کردن آلاینده های کوچکتر بی تاثیر هستند. این باعث می شود که آنها برای کسانی که با آسم و سایر بیماری های تنفسی زندگی می کنند انتخاب ضعیفی باشند. آنها همچنین خطر گرفتگی و تأثیر منفی بر جریان هوا را ایجاد می کنند، به خصوص اگر به طور منظم آنها را تعویض نکنید.

7. فیلترهای پلیسه دار

پارچه های پلی استر یا تاهای پنبه ای دو ماده فیلتر HVAC هستند که در فیلترهای چین دار استفاده می شوند. فیلترهای پلیسه دار دارای امتیاز MERV بین 5 تا 13 هستند. در حالی که می توانند به طور موثر گرد و غبار و سایر آلاینده های موجود در هوا را فیلتر کنند، فیلتر هوای کمی دارند و در برابر جریان هوا مقاومت کمتری دارند.

پلیسه های موجود در این فیلترها به آنها برتری نسبت به گزینه های غیر پلیسه می دهد زیرا سطح فیلتر را برای فیلتر بهتر افزایش می دهند. فیلترهایی که چین‌های بیشتری دارند، فیلتر بهتری نسبت به فیلترهای با چین‌های کمتر ارائه می‌کنند و حتی آلرژن‌ها و آلاینده‌های سخت مانند پوست حیوانات خانگی و هاگ‌های کپک را به دام می‌اندازند. فیلترهای پلیسه دار نیز در قالب های قابل استفاده مجدد و یکبار مصرف موجود هستند و می توانند به سرکوب صدای فن HVAC کمک کنند.

نقطه ضعف این فیلترها این است که آنها نیاز دارند که سیستم HVAC شما کمی سخت تر کار کند تا هوا را از طریق واحد بکشد، که ممکن است منجر بهاز دست دادن کارایی سیستم HVAC شما زودتر از حد انتظار شود. از آنجایی که فیلترهای پلیسه دار کیفیت هوای خانه شما را کمی بهبود می بخشد، برای افرادی که به کیفیت هوای داخل خانه اهمیت می دهند، گزینه ای با قیمت مناسب هستند.

فیلترهای پلیسه دار مزایا و معایب

مزایا:  فیلترهای پلیسه‌دار جدا از اینکه یکی از بهترین گزینه‌ها برای به دام انداختن زباله‌ها هستند، به دلیل مساحت سطح بزرگ‌تر، در گرفتن بیشترین زباله‌ها نیز استثنایی هستند. فیلترهای پلیسه دار نیز دوام بیشتری دارند و به تعویض کمتری نیاز دارند و فیلترهای استفاده شده قابل بازیافت هستند.

معایب:  تنها نقطه ضعف فیلترهای پلیسه دار هزینه آنهاست. آنها برخی از گزینه های گران قیمت در بازار هستند. با این حال، آنها همچنین یک راه عالی برای به دست آوردن ارزش پول شما هستند.

چه اندازه فیلتری نیاز دارم؟

اندازه فیلتر HVAC با ضخامت فیلتر که به عنوان عمق نیز شناخته می شود، علاوه بر ارتفاع و طول آن، تعیین می شود. اندازه های استاندارد وجود دارد، اما اندازه دقیق فیلتر به سیستم HVAC و مشخصات آن بستگی دارد. بهترین راه برای تشخیص اندازه فیلتر مورد نیاز این است که فیلتر موجود را از سیستم HVAC خود بردارید و ابعاد آن را روی قاب فیلتر بررسی کنید. همچنین می توانید برای یافتن اندازه فیلتر مناسب به دفترچه راهنمای سیستم HVAC خود مراجعه کنید.

به طور کلی، ضخامت فیلترها برای سیستم های معمولی 1 اینچ و برای سیستم های HVAC بزرگتر 5 اینچ است. اندازه کلی فیلتر می تواند از ارتفاع و طول ترکیبی از 10 اینچ در 10 اینچ تا 30 اینچ در 30 اینچ متفاوت باشد.

برخی از رایج ترین اندازه ها عبارتند از:

14 اینچ در 25 اینچ

16 اینچ در 20 اینچ

16 اینچ در 25 اینچ

20 اینچ در 25 اینچ

25 اینچ در 25 اینچ

هیچ فیلتری جهانی نیست، بنابراین مهم است که مطمئن شوید فیلتری که خریداری می‌کنید اندازه مناسبی برای قرار گرفتن در سیستم HVAC شما دارد.

کیفیت هوای خانه خود را با آب و هوای خانگی بهبود بخشید

کیفیت هوای داخل ساختمان بخش مهمی از حفظ سلامتی شما است و اگر می‌خواهید فیلتر هوای شما جلوی ویروس‌ها را بگیرد ،

فیلتر هوا واقعا چه کاری انجام می دهد؟

فیلترها و تصفیه کننده های هوا برای حذف مواد حساسیت زا از هوای داخل خانه شما طراحی شده اند انواع مختلفی از فیلترهای هوا موجود است و برخی بهتر از سایرین کار می کنند. برای تمیز کردن هوای سرتاسر خانه، می‌توان یک فیلتر هوا در سیستم گرمایش، تهویه یا تهویه هوا نصب کرد.

آیا فیلتر هوا تفاوتی ایجاد می کند؟

نتیجه تصویر برای فیلتر هوا

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای. فیلترهای هوای کثیف یا آسیب دیده جریان هوا را به موتور کاهش می دهند و تعادل هوا و سوخت خودروی شما را تغییر می دهند . این عدم تعادل می‌تواند شمع‌ها را آلوده کند و باعث شود موتور از کار بیفتد یا بی‌حرکت شود. افزایش رسوبات موتور؛ و باعث روشن شدن چراغ 'Service Engine' شود.

فیلتر هوا هر چند وقت یک بار باید تعویض شود؟

هر 90 روز

به طور کلی، اکثر تولید کنندگان فیلتر هوا و شرکت های HVAC توصیه می کنند فیلتر هوای خود را هر 90 روز یا 3 ماه یکبار تعویض کنید . این می تواند بر اساس محل قرارگیری خانه شما (مثلاً آب و هوای گرد و غباری، خشک)، اگر حیوان خانگی دارید، و سن سیستم و تجهیزات شما تغییر کند.

انواع مختلف فیلتر هوا چیست؟

فیلترهای هپا

فیلترهای نور UV

فیلترهای الکترواستاتیک

فیلترهای قابل شستشو

فیلترهای رسانه ای

فیلترهای شیشه ای چرخیده

فیلترهای پلیسه دار

رایج ترین نوع فیلتر هوا چیست؟

فیلتر هوای فایبرگلاس

فیلترهای هوای فایبرگلاس رایج ترین نوع فیلتر هوا هستند. اینها یکبار مصرف هستند و بسیار مقرون به صرفه هستند. در اصل، فیلترهای هوای فایبرگلاس برای محافظت از سیستم تهویه مطبوع شما، نه برای به دام انداختن کثیفی و سایر آلاینده‌ها ساخته شده‌اند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده