بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» علل ، علائم ، روش های درمانی | خواب

علل ، علائم ، روش های درمانی | خواب

چه عواملی باعث بروز ناركولپسی می شوند؟

نارکولپسی نوعی اختلال خواب مزمن است که چرخه خواب و بیداری طبیعی را مختل می کند. علائم ، وراثت ، ژنتیک این بیماری را کشف کنید. نارکولپسی یک اختلال مزمن خواب است که با خواب آلودگی طاقت فرسای روزانه و حملات ناگهانی خواب مشخص می شود. نارکولپسی یک اختلال خواب عصبی است که با حملات مزمن و بیش از حد خواب آلودگی در طول روز مشخص می شود و نارکولپسی نوعی اختلال در سیستم عصبی است که باعث خواب آلودگی و حملات خواب می شود. تمام این تعاریف در رابطه با نارکولپسی است.

ناركولپسی چيست؟

نارکولپسی یک اختلال عصبی مزمن است که بخشی از مغز شما را تنظیم می کند و خواب را تنظیم می کند. در نتیجه ، می توانید خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و از دست دادن ناگهانی کنترل عضلات (به نام کاتاپلکسی) را که باعث خواب رفتن شما در طول فعالیت های عادی روزانه مانند کار یا مطالعه می شود ، تجربه کنید. این قسمت ها اغلب توسط احساسات شدید ایجاد می شوند. و گرچه می توانند مختصر باشند ، فقط چند ثانیه طول می کشد ، اما می توانند ترسناک ، شرم آور باشند و باعث ایجاد اختلال جدی در زندگی شما شوند.

فعالیت های عادی روزمره مانند رانندگی ، پخت و پز یا حتی پیاده روی می تواند خطرناک باشد و خواب آلودگی شدید در روز باعث فشار بر کار ، مدرسه و روابط صمیمی می شود. ناركولپسی همچنين مي تواند باعث ايجاد مشكلات حافظه و تمركز شود و عزت نفس و سلامت روان شما آسيب ببيند.

ناركولپسی شايع تر از آن است كه احتمالاً تصور میكنيد و از هر 2000 نفر 1 نفر را مبتلا می كند. در حالی که هنوز درمانی وجود ندارد ، اما روشهای زیادی وجود دارد که می توانید علائم را کاهش دهید. ترکیبی از تغییر در سبک زندگی ، استراتژی های کمک به خود ، مشاوره و پشتیبانی پزشکی می تواند به شما در مدیریت اختلال ، بهبود هوشیاری و لذت بردن از یک زندگی کامل و فعال کمک کند.

اثرات ناركولپسی

رفاه و امنیت جسمی. اگر به خواب بیفتید یا کنترل عضلات را به طور غیرمنتظره ای از دست دهید ، بسیاری از فعالیت های عادی روزمره ، مانند آشپزی یا پیاده روی ، می توانند بسیار خطرناک شوند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

سلامت روان. نارکولپسی می تواند زندگی شما را تا حدی مختل کند که منجر به افسردگی و اضطراب شود.

روابط اجتماعی و شغلی. متأسفانه ، قسمت های ناگهانی خواب اغلب برای کسانی که با این اختلال آشنا نیستند ، طنزآمیز است. برخی ممکن است تصور کنند که شما تنبل ، بی ادب هستید و یا حتی قسمت های ناگهانی خواب را عمدا انجام میدهید.

روابط صمیمی روابط شخصی شما ، به ویژه روابط عاشقانه ، اغلب ممکن است آسیب ببیند. خواب آلودگی شدید همچنین ممکن است باعث ناتوانی شود.

حافظه و توجه. ناركولپسی ممكن است باعث شود در به خاطر سپردن چيزها و تمركز مشكل داشته باشيد و اختلالات بيشتری در فعاليت های روزمره ايجاد كند.

علائم و نشانه ها

اکثر افراد مبتلا به نارکولپسی اولین علائم خود را در سنین 10 تا 25 سالگی تجربه می کنند. این علائم به ویژه برای کودکان یا جوانان که با چالش های مدرسه ، دانشگاه یا مراحل اولیه شغلی خود نیز روبرو هستند ناتوان کننده است. در حالی که علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد ، علائم اصلی آن خواب آلودگی بیش از حد در روز  (با یا بدون وقفه های ناگهانی خواب) و  خواب غیرطبیعی REM است . علائم دیگر ممکن است مربوط به خواب غیرطبیعی REM شما باشد ، از جمله توهم ، فلج خواب و کاتاپلکسی (از دست دادن ناگهانی کنترل عضلات).

دو مورد از رایجترین علائم نارکولپسی - خواب آلودگی بیش از حد در روز و کاتاپلکسی - اغلب به وضعیت عاطفی شما مرتبط هستند. هنگامی که احساسات شدیدی مانند خنده ، غم ، تعجب یا نا امیدی را تجربه می کنید ، ممکن است تمایل به بروز این علائم داشته باشید.

علائم شایع نارکولپسی عبارتند از:

کاتاپلکسی (از دست دادن کنترل عضلات). غالباً ، ناركولپسی ممكن است باعث شود كه به طور ناگهانی كنترل عضلات را در هنگام بيداری از دست بدهيد ، كه معمولاً ناشی از احساسات شديد ، مانند خنديدن و گريه كردن است.

توهم برخی از افراد مبتلا به نارکولپسی هنگام خواب یا بیدار شدن ، احساسات زنده ، گاهی ترسناک ، بینایی یا شنوایی را تجربه می کنند.

فلج خواب. ممکن است در آغاز یا پایان خواب قادر به حرکت و صحبت نباشید.

میکروسابیل یک خواب کاملا مختصر است که در طی آن شما همچنان به کار خود ادامه می دهید (صحبت می کنید ، وسایل را کنار می گذارید ، و غیره) و بعد از آن بیدار می شوید و خاطره ای از فعالیت ها ندارید.

بیداری شبانه اگر از نارکولپسی رنج می برید ، ممکن است شب ها دوره های بیداری همراه با گرگرفتگی ، افزایش ضربان قلب یا هوشیاری شدید داشته باشید.

ورود سریع به خواب REM. داروهای مخدر چرخه خواب منحصر به فردی دارند. در حالی که ورود بیشتر افراد به مرحله REM یا خواب رویایی در حدود 90 دقیقه طول می کشد ، یک داروی مخدر ممکن است درست پس از خواب این کار را انجام دهد. بنابراین ، شما می توانید ویژگی های خواب REM (رویاهای واضح و فلج عضلات) را در ابتدای خواب تجربه کنید ، حتی اگر این خواب در طول روز باشد.

علل ناركولپسی

محققان همچنان در جستجوی علت اصلی بیماری مخدر هستند. اتفاق نظر کلی این است که به عنوان مثال ژنتیک شما ، همراه با یک محرک محیطی مانند ویروس ، ممکن است روی مواد شیمیایی مغز تأثیر بگذارد و باعث ایجاد این اختلال شود.

دانشمندان کشف کرده اند که افراد مبتلا به حمله خواب فاقد یک ماده شیمیایی در مغز هستند که باعث فعال بودن، انگیختگی و تنظیم خواب میشود، داروهای مخدر همچنین به طور کلی سلولهای Hcrt کمتری دارند (سلولهای عصبی که هیپوکرتین ترشح می کنند) ، توانایی آنها را در کنترل کامل هوشیاری ، که تمایل آنها به خواب رفتن است ، مهار می کند. دانشمندان در حال کار بر روی ایجاد روش های درمانی برای تکمیل سطح هیپرتین برای کاهش علائم نارکولپسی هستند.

تشخیص ناركولپسی

ناركولپسی غالباً می تواند به اشتباه يا تشخيص داده نشود. افراد مبتلا ممکن است منتظر مشورت با پزشک باشند زیرا شایع ترین (و گاهی اوقات تنها) علائم خواب آلودگی بیش از حد در روز است که می تواند نشان دهنده بسیاری از شرایط باشد. علاوه بر این ، علائم نارکولپسی اغلب به طور نادرست به سایر اختلالات خواب یا شرایط پزشکی (مانند افسردگی یا صرع) نسبت داده می شود.

از آنجا که تنها علامت منحصر به فرد ناركولپسی ، كاتاپلكسی (از دست دادن ناگهانی كنترل عضلات) است ، تشخيص بيماری می تواند مدتها طول بكشد. اگر مشکوک به نارکولپسی هستید ، حتماً در مورد همه علائمی که تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

همراه با لیست علائم شما ، پزشکان و متخصصان خواب از روش های زیر برای تشخیص اختلال استفاده می کنند:

پلاسمونوگرام شبانه. این آزمایش یک شبه فعالیت الکتریکی مغز و قلب و حرکت ماهیچه ها و چشم ها را اندازه گیری می کند.

آزمایش تأخیر خواب چندگانه (MSLT). این آزمایش مدت زمان خواب رفتن شما در طول روز را اندازه گیری می کند.

آنالیز مایع نخاعی. کمبود هیپوکرتین در مایع مغزی نخاعی ممکن است نشانه ای برای ابتلا به نارکولپسی باشد. بررسی مایع نخاعی یک آزمایش جدید تشخیصی است.

رفتار

اگرچه هنوز هیچ درمانی برای ناركولپسی وجود ندارد ، اما ترکیبی از روشهای درمانی می توانند به کنترل علائم شما کمک کرده و از بسیاری از فعالیتهای طبیعی لذت ببرند. درمانی که برای شما مناسب است با توجه به علائم خاص شما متفاوت خواهد بود ، اما احتمالاً شامل ترکیبی از مشاوره ، دارو و تغییر سبک زندگی خواهد بود.

گروههای مشاوره و پشتیبانی

بسیار معمول است که مبتلایان به نارکولپسی از افسردگی رنج می برند  . بسیاری از علائم نارکولپسی - به ویژه حملات خواب و کاتاپلکسی - می توانند باعث خجالت زیادی شوند و توانایی شما را در داشتن زندگی عادی خراب کنند. این قسمت ها می توانند ترسناک باشند و شما ممکن است به دلیل عدم کنترل ناگهانی ، افسرده شوید.

ترس از به خواب رفتن یا افتادن ناگهانی نیز می تواند باعث شود برخی افراد گوشه گیر و منزوی شوند. تماس با یک روانشناس ، مشاور یا گروه پشتیبانی می تواند به شما کمک کند تا با اثرات این اختلال کنار بیایید.

ممکن است در ابتدا دستیابی به این موضوع طاقت فرسا به نظر برسد ، اما بودن در کنار دیگران که با همان مشکلات روبرو هستند می تواند به کاهش احساس انزوا کمک کرده و هرگونه لکه ننگی را که احساس می کنید از بین ببرد. همچنین به اشتراک گذاشتن تجربیات و یادگیری نحوه کنار آمدن دیگران با علائم خود می تواند الهام بخش باشد. برای کمک به یافتن یک درمانگر یا گروه پشتیبانی ، به زیر مراجعه کنید.

تغییر سبک زندگی برای کاهش علائم

ایجاد تغییر در شیوه زندگی سالم می تواند به شما در مدیریت علائم ناركولپسی كمك كند - همراه با مشاوره ، پشتیبانی و هر گونه توصیه پزشك. عادات روزانه - مانند ورزش ، رژیم غذایی و نحوه کنترل استرس - نقش مهمی در کمک به شما در حفظ چرخه خواب و بیداری سالم دارند. رعایت یک برنامه منظم برای خواب ، یک برنامه آرام برای خواب ، و انجام اقدامات عملی برای مقابله با اثرات نارکولپسی در طول روز مهم است.

پیروی از درمان های خودیاری می تواند به شما کمک کند تا نه تنها هوشیاری در روز را بهبود ببخشید بلکه علائم نارکولپسی را نیز کاهش دهد.

دوره های خواب خود را برنامه ریزی کنید. در طول روز چند خواب کوتاه و برنامه ریزی شده داشته باشید (هر کدام 10-15 دقیقه). سعی کنید هر شب در همان ساعات خواب خوبی داشته باشید. چرت های برنامه ریزی شده می توانند از فرار از خواب برنامه ریزی نشده جلوگیری کنند.

از مصرف کافئین ، الکل و نیکوتین خودداری کنید. این مواد در صورت نیاز به خواب اختلال ایجاد می کنند.

از مصرف داروهای بدون نسخه که باعث خواب آلودگی می شوند خودداری کنید. برخی از داروهای آلرژی و سرماخوردگی می توانند باعث خواب آلودگی شوند ، بنابراین باید از مصرف آنها خودداری شود.

کارفرمایان ، همکاران و دوستان خود را درگیر کنید. به دیگران هشدار دهید تا در صورت لزوم به آنها کمک کنند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

ضبط صوت به همراه داشته باشید. در صورت به خواب رفتن ، مکالمات و جلسات مهم را ضبط کنید.

کارهای بزرگتر را به قطعات کوچک تقسیم کنید. هر بار روی یک چیز کوچک تمرکز کنید

به طور منظم ورزش کنید . ورزش می تواند باعث شود در طول روز بیدارتر شوید و خواب شبانه تحریک شود. به عنوان مثال ، در طول روز چندین پیاده روی کوتاه انجام دهید.

از انجام فعالیت هایی که در صورت حمله ناگهانی خواب شما خطرناک است خودداری کنید. در صورت امکان ، رانندگی نکنید ، از نردبان بالا نروید یا از ماشین آلات خطرناک استفاده نکنید. چرت زدن قبل از رانندگی ممکن است به شما در کنترل هرگونه خواب آلودگی احتمالی کمک کند.

از دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی استفاده کنید. اگر ناگهان به خواب بروید یا قادر به حرکت یا صحبت نیستید ، یک دستبند یا گردنبند به دیگران هشدار می دهد.

خوردن یک رژیم غذایی سالم . رژیم غذایی غنی از غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لبنیات کم چرب و منابع پروتئین بدون چربی را دنبال کنید. در طول روز وعده های غذایی سبک یا گیاهی بخورید و قبل از انجام فعالیت های مهم از وعده های غذایی سنگین خودداری کنید.

احساسات را آرام کرده و مدیریت کنید. علائم نارکولپسی می تواند در اثر احساسات شدید ایجاد شود ، بنابراین ممکن است از تمرین روش های آرام سازی  مانند ورزش های تنفسی ، یوگا یا ماساژ بهره مند شوید.

داروها

دارو می تواند در درمان علائم عمده نارکولپسی مفید باشد: خواب آلودگی و کاتاپلکسی. داروهایی که معمولاً تجویز می شوند ، محرک ها ، داروهای ضد افسردگی و سدیم اکسیبات هستند.

همه داروها عوارض جانبی دارند. در مورد داروهای ضد افسردگی ، این عوارض جانبی می تواند خطرناک باشد ، از جمله افزایش خطر خودکشی. حتی اگر علائم نارکولپسی شما نیاز به استفاده از داروهای تجویز شده دارد ، متخصصان توصیه می کنند یک رژیم دارویی را با تغییر سبک زندگی و مشاوره ترکیب کنید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده