خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران

 جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران

ایران ،تاریخ ، فرهنگ و طبیعت سرپوشیده ، بسیاری از جاذبه ها و کارهایی را برای انجام و دیدن دارد. شاید تشخیص اینکه مکانها در اولویت شما چقدر دشوار است ، اما در اینجا لیستی از 20 جاذبه مورد علاقه فرهنگ سفر وجود دارد که نمی توانید در سفر خود به این کشور مهیج از دست ندهید.


دره ستاره ها

قشم طبیعت بکر و دنیای رمز و راز را ارائه می دهد ، آنچه که به عنوان دره ستارگان یا ستاره ها از آن یاد می شود، دره ای فرسایش یافته در قلب جزیره قشم است که عمقی حدود 15 متر دارد و با شگفتی هایی کم نظیر بینندگانش را به حیرت وا می دارد. طبیعت جنوب ایران در ضلع شمالى جزیره و در نزدیكى روستاى بركه خلف، عارضه زمین شناسىِ عجیب خود را به نمایش گذاشته است. کافیست روستای برکه خلف را پشت سر بگذارید و مسیر خاکی کوتاهی را طی کنید تا به ورودی این دره شگفت انگیز برسید. قدم به دره که می گذارید، کم کم تندیس های غول پیکر نمایان می شوند و شما را احاطه می کنند. هر کدام شان شکلی منحصر به فرد دارند و در هر لحظه چهره ای خاص به خود می گیرند. هر چه پیش تر می روید، بیشتر غرق این زیبایی مبهوت کننده می شوید و کم کم سکوت همه وجودتان را فرا می گیرد...

ویژگى ها و دیدنى هاى سحرانگیز دره ستاره ها باعث شده تا این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه، در فهرست آثار طبیعى در سازمان یونسكو به ثبت برسد و افتخاری برای ایران باشد.

ظاهر این دره به نوعی یادآور کلوت‌های کویر لوت است و گوشه ای دیگر از سرزمین مان را در ذهن تداعی می کند و درست مانند کویر که به هنگام شب در آن می‌توان ستاره‌ها را از آسمان چید، اینجا نیز به هنگام شب ستاره‌ها نزدیک‌تر به نظر می رسند و جلوه ای خاص دارند.


این دره دارای چندین شاخه مرتبط به هم است که مجموعه ای از عوارض و پدیده های مختلف را درخود جای داده است و شما را وارد دنیایی سحر انگیز می کند.اهالى جزیره عقیده دارند که روزگاری، ستاره اى از آسمان به قلب جزیره افتاده و اشکال عجیبى را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است. به این مکان در اصطلاح استاره افته و گاهى استار افتیده نیز گفته می شود اما، براى این پدیده کم نظیر زمین شناسى نام دره ستاره ها جا افتاده است.


برخى از اهالى اعتقاد دارند که با تاریک شدن هوا، این دره محل رفت و آمد ارواح و اجنه بوده اما تاکنون صحت این مطلب ثابت نشده است. به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن، وزش بادهاى تند و گردش هوا در دره و تولید صدا باعث شده برخی از ورود به دره در هنگام شب خودداری نمایند.


ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى ، تنها ژئو پارک خاورمیانه می باشد.


چغا زنبیل

کشورمان ایران تاریخ و تمدن کهنی را در خود جای داده است، یکی از قدیمی ترین تمدن های روی زمین تمدن آسیای غربی است که در آن دوران وجود داشته است. دراین تمدن ها برای ساخت بناهای مذهبی مانند عبادتگاه ها از شیوه ی خاصی از معماری استفاده می شده است و عمده بناهای مذهبی در آن دوران هرمی شکل بوده اند.


این هرم ها به صورت پله پله ساخته می شده اند و از جنس آجر بوده اند که به آن ها به صورت اختصاصی زیگورات گفته می شود. شاید که دلیل هرمی بودن این نیایشگاه ها به این خاطر بوده است که پله پله به سمت آسمان و بعد به خداوند می توان نزدیک تر شد، این شیوه از ساخت زیگورات ها از ۴۲۰۰ سال پیش هم مرسوم بوده است.


شهر شوش در استان خوزستان یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران را در خود جای داده است جایی به نام زیگورات چغازنبیل که درفهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.

یکی از برجسته ترین نیایشگاههای مذهبی ایران است که ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح در دوران عیلامی ها ساخته شد. چغازنبیل در نزدیکی شهر باستانی شوش در استان خوزستان و در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه قرار گرفته است.


این سازه در سال ۱۹۷۹ به عنوان اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.این بنا در ۵ طبقه به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شده بود که امروزه فقط ۲ طبقه از آن با ارتفاعی نزدیک به ۲۵ متر باقی مانده است.


مسیر دستیابی به چغازنبیل از طریق جاده اهواز به شوش است که از شهرهای شوش و شوشتر و کناره رود دز می گذرد.این نیایشگاه توسط اونتاش ناپیریش پادشاه ایلام و برای ستایش ایزد باستان اینشوشیناک الهه نگهبان شوش ساخته شد.


در حدود سالهای ۱۹۳۵ زمانی که کارکنان شرکت نفت ایران و انگلیس مشغول حفاری های نفتی بودند آجری کتیبه دار یافتند و متوجه تپه ای بزرگ در منطقه ای مرتفع شدند که بعدها توسط رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی طی سالهای ١٩٥١ تا ١٩٦٢ میلادی باعث کشف چغازنبیل شد و اطلاعات زیادی از آن منطقه و زیگورات بدست آمد.شهر شوش با ۵/۶ کیلومتر مربع مساحت در ۲۴ کیلومتری جنوب غربی دزفول و ۱۱۵ کیلومتری شمال غربی اهواز قراردارد.


 بلندی شهر شوش از سطح دریا ۸۷ متر و فاصله هوایی تا تهران ۴۷۹ کیلومتر است. فاصله زمینی شوش تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا اهواز ۱۱۵ کیلومتر، تا اندیمشک ۳۸ کیلومتر است.


پس از طی حدود ١۵ کیلومتر در آزادراه شوش-اهواز، سمت چپ خود تابلوی هفت تپه و زیگورات چغازنبیل را ملاحظه خواهید کرد. در جاده فرعی پس از عبور از هفت تپه به چغازنبیل خواهید رسید. تابلوهای راهنمایی مناسب نیست.


«چغازنبیل» که نام باستانی این بنا است، واژه‌ای محلی و مرکب از دو واژه «چُغا» (در زبان لری به معنی «تپه») و زنبیل (به معنی «سبد») است که اشاره‌ای است به مکان معبد که تپه بوده و آن را به زنبیل واژگون تشبیه می‌کردند.

این مکان نزد باستان‌شناسان به «دور-اونتش» معروف است که به معنای «دژِ اونتش»» است. زیگورات چغازنبیل امروزه در مرز منطقه عرب و لر زبان قرار دارد اما در گذشته‌های دورتر حوزه زندگی لرهای بختیاری بوده و واژه چغازنبیل در گویش لری به معنای تپه زنبیل شکل است.


چون همان‌طور که گفته شد، برای سالیان طولانی این مجموعه زیر خاک مدفون بوده و شکل ظاهری آن فقط به صورت تپه بوده است.این نیایشگاه توسط اونتاش ناپیراش (حدود ۱۲۵۰ پ.م)، پادشاه بزرگ ایلام باستان و برای ستایش ایزداینشوشیناک، الهه نگهبان شهر شوش، ساخته شده و در حمله سپاه خونریز آشور ناپال به همراه تمدن ایلامی ویران شد.


سده‌های متمادی این بنا زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود تا این که به دست ر.من کیریشمن فرانسوی در زمان پهلوی دوم از آن خاکبرداری شد.


در سال ۱۸۹۰ ژاک دمرگان، زمین‌شناس معروف گزارش داد که در ناحیه معروف به چغازنبیل معادن نفت وجود دارد. ظاهرا در نتیجه همین گزارش بود که شرکت نفت ایران به وجود آمد. در حدود ۵۰ سال بعد از آن تاریخ، مهندسانی که مشغول کار نفت در آن ناحیه بودند به باستان‌شناسی که در شوش کاوش می‌کردند آجری فرستادند که روی آن نوشته‌هایی بود و همین آجر موجب آغاز یک رشته کاوش‌هایی در چغازنبیل و منتهی به کشف آثار جالبی شد. بنابراین می‌توان گفت که نفتی‌ها دین خود را به باستان‌شناسان در این مورد ادا کردند.


گرچه خاکبرداری از این بنای محدب متقارن واقع شده در دل دشت صاف موجب تکمیل دانش دنیا نسبت به پیشینه باستانی ایرانیان شد، اما پس از گذشت حدود ۵۰ سال از این کشف، دست عوامل فرساینده طبیعی و بی‌دفاع گذاشتن این بنا در برابر آن‌ها، آسیب‌های فراوانی را به این بنای خشتی-گلی وارد کرده و خصوصا باقی‌مانده طبقات بالایی را نیز دچار فرسایش شدید کرده‌ است. چغازنبیل جزو معدود بناهای ایرانی است که در فهرست آثار میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است. در بعضی از کتب تاریخی نام قدیمی شوش، چغازنبیل نامیده شده است.


قلعه بابک

بابک قلعه بابک در فاصله‌ یک ساعت و نیمه از اهر و سه ساعته از تبریز قرار دارد.، اما نزدیکترین شهر به آن کلیبر است، بروید تبریز و از آنجا راهی کلیبر شوید. از جاده‌ کلیبر تا قلعه بابک حدود سه کیلومتر فاصله است. قلعه بابک در سال 1345 با شماره 623 در لیست آثار ملی، تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شد و مرمت آن از سال 1376 توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آغاز شد.


البته قسمت‌های زیادی از دیواره‌های قلعه فرو ریخته‌اند و ظاهر کنونی قلعه با چیزی که بابک خرمدین در آن پا می‌گذاشته است، فرق بسیار دارد.کلیبر شهریست سرسبز، در دامنه‌ کوه و کنار جنگل. از کلیبر که بروید به جاده‌ای می‌رسید که به جاده قلعه بابک معروف است این جاده آسفالت است.

این قلعه‌ در دوره‌ ساسانی ساخته شده و همچنان پا برجاست ، هم طبیعت‌گردی و پیاده‌ روی کنید، هم آثار تاریخی این منطقه را ببینید ودر این محدوده سفال‌هایی پیدا شده که به قرن ۷ هجری تعلق دارند. سکه‌‌ مسی هم در این‌جا پیدا کرده‌‌اند. قلعه بابک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وسط راه یک جاده خاکی‌ست برای طبیعت گردانی که می‌خواهند کل مسیر را پیاده تا قلعه بروند. اما همان راه آسفالت را با ماشین هم می‌توانید بروید تا جایی که جاده خاکی و جاده آسفالته یکی می‌شوند و چه بخواهید و چه نخواهید باید بقیه راه را پیاده بروید.

فقط از راه دروازه اصلی می توانید وارد قلعه شوید و غیرممکن است که از روی کوه ها بتوانید خودتان را به قلعه برسانید. از دروازه ورودی که بگذرید و بارو را پشت سر بگذارید دژ اصلی را در پیش رو دارید که برای ورود به آن باید ۱۰۰ متر از ارتفاع بالا بروید و به راه باریکی برسید،

راهی که گذشتن از آن واقعا دل و جرات می خواهد! در تکیه‌ گاه‌های طبیعی دیواره های این مسیر چهار جایگاه نیمه استوانه ای برای دیده بانان قرار دارد که امکان ندارد تا کیلومترها جنبده ای حرکت کند و دیده بان ها آن ها را نبینند. موقعیت خاص این قلعه به گونه ای بود که ۲۰ نفر سرباز می توانستند سپاهی چند صد نفره را حریف شوند و هیچ کشته ای هم نداشته باشند.


مسجد نصیرالملک

قدم زدن در داخل ناصر الملک مانند راه رفتن در داخل کالئوسوسکوپ است. با نام مستعار "مسجد صورتی" به دلیل کاشی های گل آلود به گل رز ، شما دوست دارید کشف گره های پنهان زیباترین مسجد زیبای ایران باشد.


تالاب انزلی

در شهر بندری بندر انزلی واقع در شمال بندر ، یک قایق سواری در تالاب انزلی برای دیدن خانه هایی که روی استیل ها ، گونه های مختلف پرنده احداث شده ، ضروری است و البته آبهای نیلوفر آبی برای شکوفایی از طریق آب های تاریک ظاهر می شوند.


جاده چالوس

آیا به شمال سفر می کنید؟ سپس قطعاً جاده معروف چالوس را طی کنید. جاده های شیب دار که در دامنه کوه پائین می آیند ، تونل های حک شده از سنگ جامد و چشمه های طبیعی و اجسام آب این یکی از دیدنی ترین مسیرهای ایران را تشکیل می دهند.


میدان نقش جهان

هنگامی که یک میدان چوگان سلطنتی ، میدان نقش جهان در اصفهان کاخ علی قاپو ، مسجد امام ، مسجد شیخ لطف الله و بازار امپریال را در خود جای داده است. شما به بخش بهتری از روز نیاز دارید تا همه چیز را به درستی ببینید.میدان نقش جهان اصفهان یکی از جاذبه های گردشگری اصلی گنبدهای فیروزه ای است. پیش از بنای این میدان در این محل باغ نقش جهان قرار داشت که در دوره های تیموریان و آق قویونلوها، ساختمان های دولتی و کاخ فرمانروایان را در خود جای داده بود. در باغ نقش جهان، میدانی به نام درب کوشک نامیده می شد و در دوران سلجوقی محل اعدام مجرمان و برگزاری بعضی آیین های مذهبی بود. درب کوشک در محل فعلی عمارت عالی قاپو قرار داشته است. با روی کار آمدن شاه عباس صفوی اصفهان پایتخت ایران شد. در سال 1011 به دستور شاه عباس میدان نقش جهان بنا گردید، از اینرو به آن میدان شاه عباس نیز گفته می شود. میدان امام اصفهان محل برگزار بازی های چوگان نیز بود و هم اکنون دو دروازه سنگی چوگان نیز در شمال و جنوب میدان از گذشته به یادگار مانده است. در جریان حمله افغان ها قسمت هایی از میدان تخریب شد، اما در دوران پهلوی اول مجددا بازسازی گردید.


سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر

شاهکار مهندسی ، سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر ، یک سیستم آبیاری باستانی با قدمت 5 قرن پیش از میلاد ، مطمئناً شما را با هیبت و وحشت روبرو خواهد کرد. قبل از کاوش در مورد جزئیات مکانیسم و ​​بسیاری از گونه های پرنده ای که در اینجا زندگی می کنند ، از تپه پشت آن صعود کنید تا از نمای فوق العاده شگفت زده شوید.


پل های اصفهان

این که آیا این پل ، خواجو یا یکی از 9 پل دیگر آن است ، یک قدم زدن عاشقانه در امتداد معماری شگفت انگیز پل های اصفهان در رودخانه زاینده ، یک ضرورت است. شعر فارسی اغلب در این مناطق تلاوت می شود از طریق اتاق های قوسی و به نظر می رسد


پل خواجو را بدون اغراق می‌توان زیباترین پل واقع بر روی زاینده‌رود دانست که در میان پل‌های جهان نیز از زیبایی خاصی برخوردار است. این پل مابین پل جویی و پل شهرستان قرار گرفته و قدمت آن به دوره صفویه و به دوره شاه عباس دوم (1060 هجری قمری) باز می‌گردد.


قسمت فوقانی این پل برای عبور کالسکه‌ها و چهارپایان و قسمت زیرین برای عبور افراد پیاده بوده است. قسمت زیرین تماماً از سنگ و ساروج ساخته شده و دهانه‌های عبور آب به کمک تخته‌های قطوری کنترل می‌شود به طوری که با بستن این دهانه‌ها سطح آب در قسمت غربی بالا می‌آمده و دریاچه کوچکی را به وجود می‌آورده است.


در قسمت شرقی پلکان‌های سنگی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان تا سطح آب پایین رفت و از مناظر زیبا لذت برد. در قسمت مرکزی طبقه بالای پل عمارت بیگلربیگی قرار دارد که به منظور پذیرایی و تشریفات رسمی ساخته شده بود. اشراف و بزرگان از طریق این عمارت می‌توانستند مسابقات شنا و قایقرانی را در ناحیه غربی پل تماشا کنند.


خانه های تاریخی کاشان

سقف های نفیس ، نقاشی های دیواری با شکوه و حیاط های بزرگ پر از درختان انار همان چیزی است که شما در یکی از خانه های تاریخی نفس گیر شهر بیابانی کاشان خواهید گرفت. این شهر قبل از اینکه خیلی گرم باشد بهتر است در بهار دیده شود و در حالی که می توانید جشنواره گلاب را بگیرید.


یکی از شهرهای تاریخی ایران است که از مهمترین شهرهای استان اصفهان محسوب می شود و در میان کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. این شهر حدودا ۱۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و فاصله آن از تهران برابر با ۲۴۰ کیلومتر است. این شهر جاییست که از لحاظ پوشش گیاهی بیشتر فقیر است و در آن بوته ها و درختچه ها کم و بیش بافت می شوند.


خانه تاریخی عادل خانه‌ای سنتی است که همجواری‌اش با جاذبه‌های تاریخی کاشان به محبوبیت آن افزوده. این بنا یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد و به دست معماران ایرانی ساخته شده که نشان دهنده زیبایی و شکوه هنر آن زمان است. این بنا که امروزه کاربری هتل پیدا کرده و اسم آن به هتل خانه مروارید تغییر کرده، در خیابان فاضل نراقی، فرهنگ ششم واقع شده است.


خانه ی تاریخی دیگری که در شهر کاشان پیشنهاد می شود حتما از آن دیدن کنید، خانه بروجردی ها است. این عمارت مربوط به دوره قاجاریه است و قدمت آن به ۱۳۰ سال پیش باز می گردد. معماری این بنا جز یکی از شاهکارهای معماری کاشان محسوب می شود و شباهت بسیاری به خانه طباطبایی ها دارد و جالب است بدانید که این شبیه بودن دلیل این است که پسر آقای بروجردی که عاشق دختر آقای طباطبایی بوده از ایشون خواستگاری کرده و شرط آقای طباطبایی گویا این بوده است که یک عمارت شبیه به خونه ی خودش برای دخترش هم بسازد.


شیخ صفی الدین خانقاه و حرم

این حرم واقع در اردبیل ، مقبره رهبر عرفای صوفی شیخ صفی الدین است. مناطق مختلفی از جمله کتابخانه ، مسجد ، مدرسه و مقبره این سایت را تشکیل می دهند و معماری مطابق با اصول عرفان صوفی است.

برای دیدن یکی از متفاوت ترین آثار ثبت جهانی ایران، به اردبیل می رویم تا از مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کنیم. برای تان از معماری بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می گوییم و تاریخچه این اثر را با هم مرور می کنیم.


در این مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و شاه اسماعیل و تعدادی دیگر از بزرگان دوره صفوی قرار دارد.

مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بنایی نادر از معماری اسلامی در قرون وسطاست که تنها اثر ثبت جهانی شده اردبیل به شمار می رود.


این مجموعه در کنار به نمایش گذاشتن معماری ایرانی، جلوه‌گاه زیباترین و چشم نوازترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس، گچ‌بری، کتیبه های زیبا و نفیس اثر خطاطان نامدار دوره صفوی همچون میر عماد، میر قوام الدین و محمد اسماعیل، منبت های بی بدیل، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و... نیز هست و از شاخص ترین بناهای تاریخی ایران به شمار می رود.


ویژگی های منحصر به فرد این بنا باعث شد تا در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 با شماره 64 در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد. همچنین این اثر ارزشمند توانست نظر کارشناسان از سراسر جهان را نیز به خود جلب کند و در سال 2010 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود.


شیخ صفی‌الدین اردبیلی از عرفای مشهور ایران و جد بزرگ دودمان صفویان بود که از سادات بومی اردبیل به شمار می رفت. وی در سال 631 خورشیدی چشم به جهان گشود و در 713 خورشیدی چشم از جهان فرو بست. از او با عنوان پایه گذار خانقاه صفوی در اردبیل یاد می کنند که با گذر زمان توانست مردم بسیاری را پیرو خود کند.


بیشتر مورخان، اجداد وی را سُنیِ شافعی مذهب و هاشمی تبار و از مهاجران حجاز به کردستان ایران دانسته‌اند. شیخ صفی از پیروان شیخ زاهد گیلانی بود و با بنیان نهادن خانقاه صفوی در اردبیل توانست پیروان بسیاری را به دست آورد. وی در این خانقاه به اطعام فقرا و پناه دادن به ضعفا و مسکینان می پرداخت و به آنها کمک می کرد. وی در ادبیات نیز دستی داشته و اشعاری را به زبان مادری خود، آذری، در کتاب صفوه الصفا و سلسله النسب سروده‌ است.


دارالحدیث یا طاق متولی که در اواخر دوره صفوی برای اقامت متولیان آستانه و برپایی جلسات درس و بحث ساخته شده و امروز محل آرامگاه برخی بزرگان صفوی است.چله‌خانه ‌های قدیم و جدید که محل جلوس شیخ صفی الدین بوده ‌است.


برجهای کبوتر

در حالی که مردم معمولاً کبوترها را فقط مزاحمت می دانند ، به خصوص برای ساکنان شهر ، از حدود پنج قرن پیش ، در ایران کاملاً با ارزش بودند ، یعنی برای نوشیدنی هایشان. این برجها به صورت خانه های کبوتر ساخته شده اند که هرکدام حدود 14000 نفر را در خود جای داده اند ، جایی که می توان از این قطره ها جمع آوری و به عنوان کود استفاده کرد.

ساخت برج های کبوتر آن هم در وسط مزارع استفاده از کود کبوترها برای تولید محصولات کشاورزی بوده است چرا که کود آن یکی از بهترین انواع کودها محسوب می شده و در حاصلخیزی زمین های زراعی به کار می رفته است. این نوع کود برای عمل آوری هندوانه و خربزه استفاده می شده است.


تیمور لنگ نیز در زمان حمله به اصفهان با مشاهده این سازه ها فکر می کند مردم منطقه کبوتر باز هستند و وقتی به فایده آن ها پی می برد از آن ها الگو برداری کرده و در پایتخت کشور خود یعنی بخارا نمونه هایی از آن را می سازد.


جنس دیوارهای کبوتر خانه ها از گل رس و کاه ساخته شده است و در دیواره برج ورودی های برای کبوترها تعبیه کرده اند.به طور کلی در ساخت کبوترخانه ها از انواع علوم و مهندسی هوشمندانه استفاده گردیده است.


دایره ای شکل: این نوع از کبوتر خانه ها بیشتر از انواع دیگر است و در اصفهان و شهرستان های نزدیک به آن ساخته می شده است.مکعبی یا چهار کنج که بیشتر در نواحی شمال غرب اصفهان و محدوده شهرستان های گلپایگان و خوانسار به چشم می خورند. ترکیبی یا چند قلو که بیشتر در منطقه لنجان دیده می شود.


 یکی از نکات جالب در ساختمان برج ها وجود یک یا دو نوار صیقلی از گچ می باشد که دلیل تعبیه چنین نوارهایی جلوگیری از بالا رفتن دشمن طبیعی کبوتر ها یعنی مار از دیواره برج و ورود به کبوترخانه بود.

همچنین در وسط برج تشتی پر از شیر قرار داده می شد و اطراف آن آغشته به آهک می گشت تا در صورتی که ماری به هر شکل به داخل برج نفوذ کرد به دلیل علاقه اش به شیر به سمت ظرف برود. مار برای رسیدن به شیر مجبور بود از روی آهک عبور کند، تماس آهک با بدن مار سبب سنگینی اش شده و زمین گیرش می کرد.


اکثر برج های کبوتر در منطقه اصفهان ساخته شده است و جالب این است که در سال های اخیر در هشتگرد کرج در یک کارخانه به دلیل وجود کبوتر زیاد در منطقه، نهایتا مدیران واحد به این نتیجه رسیدند که یک برج در محوطه کارخانه شبیه برج های اصفهان بسازند.

در زمان حمله افغان ها کبوترخانه ها تخریب شده و دلیل آن هم تبدیل شدن برج ها به سنگر دفاعی در مقابل مهاجمین بوده است و برعکس غازان خان در ضمن اقدامات خود برای احیای کشاورزی دستور به حفظ کبوتر خانه ها و کبوتران داده و قوانینی در جهت حفظ آن ها وضع نموده است.


قلعه رودخان

در میان کوه‌های سرسبز گیلان شهر فوق العاده‌ی فومن قرار دارد که هر گوشه‌اش زیبا و دیدنی است. قلعه رودخان نام دژی تاریخی در شهر فومن می‌باشد که از دوران سلجوقیان برای ما ایرانیان به یادگار مانده است.


این مجموعه نظامی در ابتدا در دوره ساسانیان بر روی دو کوه ساخته شد و چند قرن بعد بازسازی شد. قلعه رودخان به عنوان “قلعه هزار پله” شناخته شده است ، زیرا تعداد صدها نفر برای صعود به آن باید صعود کنید.


قلعه ای بسیار زیبا در دل جنگلی انبوه که همچنان با شکوه و عظمت پابرجا ایستاده که حالا به یکی از نقاط توریستی شهر و استان تبدیل شده است.


برای نگهبانی از این قلعه باریک اما دراز ساخته شده و رودخانه ای با همین نام در کنار قلعه جاری هست. قلعه رودخان در۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی به فهرست آثار تاریخی و ملی راه پیدا کرد.


بدلیل اسقبال زیاد گردشگران ایرانی و خارجی از قلعه رودخان حالا این مکان محبوبترین دیدنی گیلان به حساب می‌آید.


برای رسیدن به این قلعه باید مسیری سرسبز و پوشیده از درختان انبوه را پشت سر بگذارید و این در حالی است که در تمام مسیر رودخانه‌ای فوق العاده در کنار شما قرار خواهد داشت و لوکیشنهایی ایده‌آل برای عکاسی است.


این مسیر در فصلهای بهار و تابستان جذاب می‌باشد همواره مرطوب است اما اگر زمستان را برای بازدید از قلعه رودخان در نظر بگیرید احتمال این که برف ببارد و نتوانید وارد قلعه شوید و پله‌های قلعه رودخان لغزنده باشد زیاد است.


غار كاتالخور

کمتر از یک قرن پیش کشف شده ، گفته می شود که سازندهای موجود در غار کاتالخور به دوره ژوراسیک باز می گردد. این غار در خارج از زنجان قرار دارد و اگرچه کمتر از غار علی صدر بازدید می شود ، اما تصور می شود این دو به هم وصل شده اند.


کتله خور بر اساس برسیهای انجام گرفته معانی مختلفی مثل: تپه خورشید، روستای بدون خورشید و غیره که مناسب ترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندی‌های راحت و دنج می‌باشد.


غار کتله‌خور، غاری است آهکی که در برخی نقاط آن گل‌رس و خاکهای حاوی اکسیدآهن قابل مشاهده‌است. این غار از نظر سنی تقریباً هم‌سن غار علیصدر همدان است.


نکته جالب توجه در رابطه با غار کتله‌خور این است که شواهد و بررسی‌های انجام شده مؤید این موضوع است که این غار در نهایت به غار علیصدر در همدان متصل می‌شود.


بخش تفریحی غار که جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود ۲ کیلومتر مسیر مستقیم است. بخش فرهنگی غار نیز در بخش جنوبی آن قرار دارد و قسمت اصلی آن دالانی است طبیعی که جهت برگزاری مراسم مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته این دالان هیچگونه راه خروجی به بیرون نداشته و راه خروجی آن به صورت مصنوعی کنده شده اما خود دالان تماماً طبیعی ‌است.


طبق نظریه‌های علمی و نقشه‌های زمین شناسی غار کتله خور در دل کوه ساقیزلو در آهک‌های الیگومیوسن مربوط به دوران سوم زمین شناسی بوجود آمده و تقریبا حدود 30 میلیون سال می‌تواند قدمت داشته باشد.


سال پیدایش این غار برای اولین بار توسط انسان معلوم نمی‌باشد ولی مردمان شهر گرماب از سال پیدایش در این غار رفت و آمد داشته‌اند.


در سقف و کف غار قندیلهای زیبائی به اشکال مختلف مثل شیر خوابیده، پنجه شیر، پای فیل، لباس عروس، قلع شمع، سگ شکاری، دست شیطان، نخل سوخته، مریم مقدس، دوجادوگر، سفره عقد و عروس و داماد وجود دارد که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

تنها موجود زنده داخل غار به علت نبود تغذیه و نور کافی فقط خفاش است. آب و هوای داخل غار در قسمتهای مختلف متفاوت است. مثلا در ورودی به دلیل چرخش هوا تا 4000 متری به صورت تقریبا خنک بوده و از 11 درجه شروع و در قسمتهای جلوتر رطوبت به حدود 90 درصد می‌رسد.


کلیه قندیلهای غار در چند نوع بوده که بخشی به صورت گل کلمی می‌باشد. کلیه قندیل‌های داخل غار حاصل رسوبات آهکی است که در مرحله اول از برخورد آب اسیددار با آهک به حالت بی کربنات محلول بوده و بعد از گذشتن از لابه لای سنگها و طی کردن مسیرهای طولانی در سقف غار قرار می‌گیرند.


مقبره حافظ

اگر می خواهید به بازدید یک شاعر فارسی بپردازید ، باید حافظ باشد.در عصر هنگام گردشگران و باغ های آرامگاه قدم بزنید ،چند سطر از اشعار وی را تلاوت کنند.


شیراز زادگاه سعدی و حافظ، که تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را با نسیم خوش نظم و نثر پارسی معطر کرده است، شهری است به قدمت تاریخ تمدن‌های دور پارسی. نام شیراز در الواح عیلامی مکشوف در تخت جمشید (به صورت شیرازی ) آمده است که نشان می‌دهد در عهد هخامنشی شهری دایر و آباد بوده است.


این شهر زادگاه بزرگان بسیاری همچون حافظ، سعدی، قطب الدین شیرازی، سیمین دانشور و ملاصدرا می باشد و بنا های تاریخی و گران بهای بسیاری را در دل پرورانده که مجموع این ویژگی ها، شیراز را به یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری ایران تبدیل کرده است.


در میان این همه زیبایی در شهر بهار نارنج، چیزی که بازدید آن بیش از همه به گردشگران پیشنهاد می شود، حافظیه یا همان آرامگاه خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین شیرازی است.


شیراز در قرن هشتم، کانون مهم فرهنگی ایران و جهان اسلام و دارالعلم نیز بوده است. این شهر دارای دارالقرآن و مدارس علمیه بسیاری بوده که دانشمندانی چون میرسیدشریف جرجانی (استاد حافظ)، شمس‌الدین عاملی، مؤلف نفایس الفنون، در آن درس می‌گفته‌اند و در رباط شیخ ابوعبدالله خفیف، ابوسعید بلیانی به بیش از هفتاد کس درس می‌داده است.


جزیره هرمز

برای چنین جزیره ای کوچک ، هرمز با طبیعت رؤیایی و آرامش روبرو می شود. سایه هایی از رنگ قرمز ، زرد و نارنجی مساحت زمین را نشان می دهد که زیبایی آن با آب آبی خلیج فارس منافات دارد. رویایی برای علاقه مندان به زمین شناسی و طبیعت ، این جزیره همچنین محل گوزن ها و جانوران دیگر است.


 جزیره هرمز را جزیره کوچک خلیج فارس می‌نامند. این جزیره مکانی است پر از رنگ‌های مختلف همراه با آب با یک فرهنگ کاملا متفاوت به گونه‌ای که هنگام ورود به آن انگار وارد یک سیاره‌ای دیگر شده‌اید. به جرات می‌توان گفت جزیره هرمز جزیره رنگ‌ها و شگفتی‌ها می‌باشد که از دل دریا بیرون زده است.


به بندرعباس که رسیدید لنج‌ها و قایق‌های اسکله که هر ۱۵ دقیقه یکبار از صبح تا ساعت ۴ عصر به سمت قشم و از آنجا به هرمز می‌روند شما را به مقصد می‌رسانند.هرمز به دلیل خاک سرخش به جزیره سرخ شهرت دارد.


گفته می شود هرمز نوعی گنبد نمکی است که 600 میلیون سال پیش شکل گرفت و 50 هزار سال پیش سر از آب خلیج فارس بیرون آورد.


این جزیره به علت موقعیت جغرافیایی و مجاورت با تنگه هرمز، موقعیتی حساس و پراهمیت دارد و به کلید خلیج فارس مشهور است.

در این جزیره شن های نقره ای، طلایی و سفید، قرمز و نارنجی و ... یافت می شوند.در نقشه که نگاه کنید هرمز شبیه یک صدف است.

خاک برخی کوه های سرخ جزیره هرمز خوراکی است و ادویه ای به نام گِلَک از آن درست می کنند.این جزیره به تنها جزیره خوراکی ایران هم مشهور است.


کویر لوت

کویر بی ثمر لوت آرام و آرامش غیرمعمول را برای هفت سال نخستین مکان طبیعی یونسکو در ایران و گرمترین مکان در زمین است. پشته های شن و ماسه ، معروف به حیاط ، به طور مداوم شکل خود را تغییر می دهد ، ممکن است کاملاً متفاوت به نظر برسد! بیابان لوت یا همان دشت لوت محدوده‌ای بین دو گسل نهبندان در شرق و نای بند در غرب است و بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان و کرمان قرار دارد.


لوت اولین اثر طبیعی ثبت‌شده از مناطق ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است. این بیابان از دو بخش خاص تشکیل شده است؛ یک بخش بیابانی با ماسه و ریگ و بخش کویری. در بخش شمالی کویر لوت می‌توانید شاهد شن و ماسه باشید.


در حالی‌که در بخش جنوبی آن پوشش گیاهی مشاهده می‌شود. جنس کلوت‌های موجود در دشت لوت از رس است و شکل این کلوت‌ها عمدتاً به‌دلیل وزش باد دالان مانند است که در اثر گذشت زمان شکل جذابی به خود گرفته‌اند. لازم به ذکر است که این هرم‌های عظیم نیز لقب بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین سازه‌های طبیعی در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.


در بخش کویری بیابان لوت زندگی وجود ندارد. اما در دشت کویر گونه‌های جانوری متعددی مشاهده می‌شوند. وجود روباه شنی، گربه شنی، شاهین، شترمار، انواع عقرب‌ها و خرگوش و غیره نشان از وجود حیات در آن است.


بیستون و طاق بستان

Bisotun و Taq-Bostan دو مکان تاریخی هستند که در کنار یکدیگر در استان کرمانشاه واقع شده اند. نقش برجسته های سنگی و مجسمه هرکول بقایای جذاب بیستون است ، همانطور که "غار شکارچی" ماقبل تاریخ گفته شده است که 40،000 سال پیش سکونت داشته است.


نقش برجسته های صخره ای نیز در زیر طاق طاق بستان قرار دارد که بارزترین تصویر آن آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی را با اهورا مزدا (خالق در آیین زرتشتی) و آناهیتا به تصویر می کشد.


محوطه باستانی و مقدس بیستون در طول 5 کیلومتر و عرض 3 کیلومتر در شرق استان کرمانشاه قرار دارد و یکی از معتبر ترین آثار باستانی جهان می باشد . که در سال 85 در لیست آثار برجسته جهانی در یونسکو ثبت گردید .


این محوطه آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده . آثاری همچون :غار شکاچیان – مر خریل – مر تاریک – مر آفتاب – مر دودر – تپه نادری – سراب بیستون – جاده حاشیه سراب – بقایای گورستان قدیمی – دژ تاریخی مدفون – نیایشگاه شانشاهان ماد – نقش برجسته داریوش بزرگ – مجسمه هرکول – نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی – نقش برجسته گودرز – سنگ بلاش – پرستشگاه شاهنشاهان پارتی – بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان – بقایای بناهای ساسانی – کتیبه فرهاد کوه کن – بقایای پل ساسانی – بقایای سد ساسانی – سنگ های تراشیده ساسانیان – کاروانسرای ایلخانی – بنا های ایلخانی – کاروانسرا های صفوی – وقف نامه شیخ علیخان زنگنه – پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد .


کوه بیستون قلل کوهستان پرآوکوهی در نزدیکی شهر بیستون و ۳۲ کیلومتری شرقی شهر کرمانشاه، در شهرستان هرسین واقع شده و سنگ‌نبشته‌ی بیستون بر روی آن قرار دارد. این سنگ‌نبشته که به فرمان داریوش بزرگ بر روی کوه به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده مهم‌ترین اثر تاریخی به جا مانده در کوه بیستون است.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده