بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» خراسان/ محبوب ترین مقصد گردشگری مذهبی ایران

خراسان/ محبوب ترین مقصد گردشگری مذهبی ایران

حرم مطهر و نورانی امام رضا (ع)

شهر توریستی مذهبی ایران، مشهد است! پایتخت معنوی کشورمان قطعا یکی از جاهایی است که نه تنها مقصد اصلی مسافران داخلی است بلکه بسیاری از گردشگران خارجی که به کشور می آیند نیز مشتاق دیدن جاذبه های مشهد هستند.مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و پایتخت استان خراسان رضوی است و یکی از مهمترین مقاصد گردشگری مذهبی و تاریخی ایران است.مشهد بیشتر شهرت و اهمیت خود را به خاطر حرم مطهر و نورانی امام رضا (ع) به دست آورده اما اماکن گردشگری آن بسیار زیاد هستند

مشهد در شمال شرقی ایران واقع شده و نزدیک مرزهای ترکمنستان و افغانستان است. مشهد در فاصله 900 کیلومتری تهران ، پایتخت ایران قرار دارد.

در گذشته یکی از واحه های اصلی در طول جاده ابریشم باستان و همچنین پایتخت ایران در دوره سلسله افشار بود. مشهد یکی از مشهورترین شهرهای ایران است که شاهد بیشترین تعداد گردشگر است. همه ساله تقریباً 345،000 نفر از این شهر بازدید می کنند.

بیشتر این شهر به عنوان یک شهر مذهبی شناخته می شود زیرا بسیاری از گردشگران برای بازدید از حرم مطهر امام رضا (ع) ، امام هشتم پیامبر اسلام (ص) خانوار معصومین می آیند. با این وجود بسیاری از جاذبه های گردشگری بسیار خوب دیگر در مشهد وجود دارد.

مشهد اگر یک شهر مذهبی برای مسلمانان شناخته شده باشد ، حضور کلیسای مقدس کلیسای مقدس در این شهر نشانه دوستان مسلمان و جمعی از مسیحیان ساکن در این شهر است.

وفور هتل های مجلل ، هتل های سنتی و هتل های نسبتاً ارزان در مشهد ، اقامت گردشگران داخلی و خارجی را در این شهر آسان کرده است.

فرودگاه بین المللی مشهد یکی از مناسب ترین فرودگاه های ایران است و روزانه هزاران مسافر از طریق این فرودگاه به مشهد می رسند در حالی که بسیاری از مسافران مشهد با قطار ، اتوبوس یا ماشین شخصی به این شهر سفر می کنند.

مجتمع حرم امام رضا

علی بن موسی (علی پسر موسا) معروف به رضا از نوادگان محمد ، پیامبر گرامی اسلام است که مسلمانان سراسر جهان به دلیل سطح معنوی و اهمیت والایی که در مدینه به دنیا آمد و به طوس در ایران نقل مکان کردند ، گرامی داشتند. پس از دستور مأمون ، خلیفه هفتم عباسی ، هنگامی که مهمترین بخش از زندگی امام رضا (ع) در مورد نقش سیاسی و مذهبی وی است ، با شهادت وی آغاز و نتیجه می گیرد.

مجتمع حرم امام رضا (ع) بر مرکز شهر حاکم است. برای قدردانی از عظمت آن ، بازدیدهای متعددی را می طلبد. این بزرگترین مسجد جهان با هفت حیاط عظیم و مساحت ششصد هزار متر مربع است. کارهای پیچیده کاشی آبی و خطاطی عربی روی iwans و minarets مسافران هیپنوتیزم و یک گنبد طلایی خیره کننده با افتخار بالای خود حرم ایستاده است. مسجد گوهرشاد از جمله جاذبه های معروف داخل مجموعه است.

این مجموعه معماری تاریخی با اخلاق و آیین های منحصر به فرد و متمایز همراه است تا به عنوان میراثی جدا نشدنی از این مجموعه و فرهنگ پیچیده تنظیم گسترده تر آن شناخته شود. در حقیقت ، ارزشهای اصیل میراث نه تنها با معماری باشكوه و سیستم ساختاری آن ، بلكه با همه آئین ها همراه است ، همه اینها دلالت بر روح معنوی بی نظیر امام رضا (ع) دارد.

حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر مشهد، استان خراسان رضوی، ایران، بارگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است که نزد مسلمانان شیعه و اهل تسنن گرامی داشته می‌شود و مقدس است. این مکان مسجدها، آرامگاه ها، رواق‌ها ، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را دربرمی‌گیرد.

سازه‌های این حرم مقدس، از دوران پیش از صفویان دوران تیموری و زمان‌های متعدد تاریخی به‌جا مانده، اما در زمان شاه طهماسب صفوی فعالیت بسیار برای گسترش حرم صورت گرفته است ازاین‌رو این مکان مقدس موزه‌ای وسیع از معماری ایران است.

 مقبره فردوسی

فردوسی یکی از مشهورترین شاعران ایرانی و نویسنده شاهنامه مشهور است. مقبره وی در یک باغ زیبا در 20 کیلومتری شمال مشهد در شهر باستانی طوس واقع شده است.

معماری مقبره از زمان هخامنشی الهام گرفته شده است. یک موزه و کتابخانه در نزدیکی آرامگاه وجود دارد که برای آموزش بازدید کنندگان از فردوسی و آثار وی ساخته شده است.

به عنوان یکی از مکانهای دیدنی مشهد ، مقبره این شاعر بزرگ سالانه بالغ بر یک میلیون بازدید کننده را به خود جلب می کند.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی و موزه توس که الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی، به‌ویژه آرامگاه کوروش بود به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسید.

نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به‌خصوص ستون‌ها و سرستون‌ها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی است.

بخش فوقانی بنا به‌صورت توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه‌بر الهام گرفتن از معماری دوره اشکانی شامل ۲۰ ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در بخش‌هایی از آرامگاه نیز دیوارنگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب شده که نمایش صحنه‌هایی از روایات شاهنامه است.

موزه نادری

موزه نادری از زمان حکومت نادر شاه زره و سلاح به نمایش می گذارد. همچنین مقبره نادرشاه و محمدتقی خان پسیان (حاکم خراسان در آن زمان) در داخل دارد.

نادر شاه افشار از معدود پادشاهان ایران پس از اسلام است که برای استقلال و همبستگی ایران تلاش کرد و در انجام آن موفق بود.

مقبره نادر شاه بنای تاریخی در موزه باغ نادری مشهد است که توسط هوشنگ سیحون به منظور بزرگداشت نادرشاه طراحی و ساخته شده است.

مجسمه برنز 6.5 متری بلندی نادرشاه سوار بر اسب در كنار 3 سرباز پا كه در كنار اسب ایستاده بودند در رم ایتالیا ساخته شد. سپس به مشهد منتقل شد و در پایه آن قرار گرفت. این مجسمه توسط ابوالحسن صدیقی طراحی شده است و برنزگذاری آن در کارخانه بروتی در ایتالیا انجام شده است.

در مجموعه ای به نام باغ موزه ی نادری در مشهد، برای یادبود یکی از شاهان تاریخ ساز ایران یعنی نادر شاه؛ مجسمه ای بزرگ در سال ۱۳۴۲ ساخته شده که می گویند محل دفن واقعی این شاه است.

ساختمانی که در این مجموعه که از جاذبه های مشهد است قرار گرفته، دارای دو سالن است که هر دوی آن ها موزه هایی هستند که آثار جنگی و غیر جنگی مربوط به حکوت افشاریان را نشان می دهد. معروف ترین چیزی که از این مجموعه در ذهن هر کسی که از آن دیدن کرده باقی می ماند، مجسمه ی نادرشاه است که بر روی ستونی قرار گرفته است. بین ۹ تا ۵ بعدازظهر بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه است.

پارک علمی استاد بازیما

 یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در مشهد پارک علمی پروفسور بزیما است ، پارک موضوعی مهیج که با در نظر گرفتن شما در دنیایی کاملاً جدید ، مفهوم شما را از جاذبه های علمی تغییر خواهد داد.با مساحت 2400 متر مربع ، پارک موضوعی بسیار متفاوت طراحی شده است. این اولین و ایران سومین پارک علمی است که در جهان می توانید به بدن انسان بروید.

کوه سنگی

یا به عبارتی دیگر کوسنگی، یکی از بزرگ ترین پارک های مشهد است. این مجموعه ی تفریحی و علمی در خود دو تا از رشته کوه های بینالود را دارد. از پارک کوه سنگی تا شهر مشهد خیابانی بسیار سر سبز قرار گرفته که معروف ترین خیابان این شهر می باشد.

این شهرت و توجه به کوه سنگی از جاذبه های مشهد گویی از دوره های قدیم بوده است زیرا حتی می گویند که شاه عباس صفوی در این منطقه تاج گذاری کرده است. بهترین زمان برای سفر به کوه سنگی با توجه به آب و هوای شهر مشهد، بهار و تابستان است اما پاییز و زمستان کوه سنگی هم دیدنی است.

آرامگاه شیخ بهایی

دانشمند برجسته قرن دهم و یازدهم هجری در داخل حرم مطهر رضوی بعد از رواق امام خمینی با مزاری سنگی و پوششی شیشه‌ای قرار گرفته است. آرامگاه این دانشمند قبل از مرگش محل تدریس او نیز بوده است و حدود ۱۰۲ متر مساحت دارد که با آینه کاری‌های بسیار و کتیبه‌های خوشنویسی شده تزیین شده است. روی کتیبه‌های دیواری این آرامگاه تاریخ تولد و مرگ او حک شده است.

مسجد ۷۲ تن

یا مسجد شاه در  خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ واقع شده است. این بنای تاریخی در ابتدا آرامگاهی بوده که توسط امیر غیاث‌ الدین بنا شده که در دوره‌ّای بعد به بنای کنونی مسجد تغییر کاربری داده است. بنا مشتمل بر فضای چهار طاقی گنبد دو پوش، دو مناره سرشکسته و یک ایوان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گنبد سبز

آرامگاه شیخ مومن استرآبادی است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. پلان گنبد سبز هشت ضلعی و دارای چهار ایوان است. علاوه‌بر ایوان و طاق نماها، کاشی کاری زیبای آن به آرامگاه جلوه خاصی به آن داده است. این بنای تاریخی در خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدانی به همین نام قرار دارد. گنبد سبز که به دستور شاه عباس احداث شده، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زشک روستای ۴ فصل مشهد

در نزدیکی مشهد روستایی به نام زشک قرار گرفته که به خاطر طبیعت زیبای چهار فصلش، معروف شده است. روستای زشک در جنوب شرقی بینالود قرار گرفته و ۲۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. زشک پر است از چشمه های طبیعی، درختان سر سبز و سر به فلک کشیده و از همه مهم تر مردمی مهربان و خون گرم که از گردشگران به گرمی پذیرایی می کنند. زشک به معنی جوشان است. این روستا باغاتی دارد که در آن ها میوه هایی همچون آلو، سیب، گیلاس و بسیاری از میوه های دیگر کشت می شود. در این روستا، مجموعه های گردشگری مختلفی قرار گرفته است.

آرامگاه پیرپالاندوز

متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است. این آرامگاه که به ثبت ملی رسیده در دوران صفویه احداث شده است. این بنای تاریخی چهار ضلعی و دارای گنبد پیازی شکل و ایوان آجری زیبایی است. در داخل آرامگاه بر سقف‌ها بقایای نقاشی‌هایی از دوران صفویه وجود دارد. بنا با کاشی‌های ساده فیروزه‌ای رنگی تزییین شده است. اصل بنا در زمان سلطان محمد خدابنده ساخته شده و در سال‌های اخیر توسط آستان قدس بازسازی شده است.

خانه ملک

این خانه ی تاریخی یکی از نمونه های به جای مانده از دوره ی حکومت قاجارهاست. خانه ی ملک قبل تر خیلی بزرگ بوده اما این روزها تنها ساختمان ۲ طبقه ی آن باقی مانده است.

طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت ‌کاری شده چوبی و شومینه گچبری زیبایی است. خانه ملک امروزه مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است و یکی از جاذبه های گردشگری مشهد می باشد.

گفتنی است حمام خانه ملک تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی دوره خود در شهر مشهد معرفی شده است. این خانه ی تاریخی در سال ۱۳۷۷ ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی شد. در سال ۱۳۸۵ بود که این مجموعه ی تاریخی را به عنوان خانه ی توریست مشهد انتخاب کردند. این مجموعه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است.


ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده