خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» قدیمی ترین شهرهای جهان: 10 مکان باستانی برتر

قدیمی ترین شهرهای جهان: 10 مکان باستانی برتر

10 شهر قدیمی جهان


هر شهری در جهان داستانی دارد که باید از آن پرده برداشت. شهرهای باستانی بیشتر داستان های دیگری دارند که با میراث فرهنگی غنی برای اشتراک گذاری درگیر هستند. آنها دارای یک تاریخچه جذاب ، معماری زیبا هستند و نشانه‌های تحول تمدنهای بشری را به نمایش می گذارند. بیشتر شهرهای باستانی جهان ، جدا از تهاجم انسانی و فجایع جغرافیایی ، آزمایش زمان را پشت سر گذاشته اند.


برای بسیاری از مردم، تاریخ دلیل مهمی برای انتخاب مقصد سفر است. بیشتر ما از دیدن آثار باستانی کهن لذت می­ بریم و چنین سفرهایی درک بهتری از وضعیت کنونی جهان به ما می­ دهند و به کمک این اطلاعات می­ توانیم روابط دنیای معاصر را بهتر درک کنید.


همچنین در شهرهای باستانی فرهنگ­ ها، آداب، رسوم و غذاهایی باستانی یافت می ­شود که می­ تواند تجربه ­ای متفاوت را برای ما رقم بزند. متأسفانه برخی از قدیمی ­ترین شهرهای جهان حالا درگیر جنگ هستند و سفر به تمامی این شهرها ممکن نیست.


دمشق ، سوریه - 11000 سال قدمت دارد

دمشق همچنین به عنوان پایتخت فرهنگ عربی نامگذاری شده است ، دمشق قدیمی ترین شهر جهان است که بسیاری از تمدن های بزرگ را در حال ظهور و سقوط دیده است.

طبق مطالعات تحقیقاتی و شواهد تاریخی ، دمشق برای اولین بار در نیمه دوم هزاره هفتم B.C. این قدیمی ترین شهرهایی است که به طور مداوم در آن سکونت دارند و یک مرکز فرهنگی برجسته جهان عرب است. امروز دمشق یک منطقه شهری با بیش از دو میلیون نفر جمعیت است و در سال 2008 به پایتخت فرهنگ عرب معرفی شد.


بیشتر منابع تاریخی، دمشق در سوریه را اولین تلاش بشر برای یکجا نشینی در خارج از غار می ­دانند. رودخانه تاریخی برادا دلیل جمع شدن اولین انسان ­های شهرنشین در کنار هم بود. قدمت این شهر به 11 تا 12 هزار سال پیش باز می­ گردد.


دروازه کیسان و معبد ژوپیتر با معماری رومی، مسجد اموی با یکی از زیباترین نماهای باستانی از آثار مشهور دمشق هستند. مهمترین حکومت در دمشق در دوران خلفای اموی بود که بعد از آن در سلسله عباسی پایتخت به بغداد منتقل شد. گمانه­ های زیادی در مورد معنای نام دمشق زده شده است که تقریباً تمام آن ­ها اشتباه است.


دمشق کلمه ­ای عربی نیست و این واژه در الواح گلی به خط میخی آکدی در نامه آزیرو به فرعون که به نامه­ های العمارنه معروف شده­ اند دیده می­ شود. گاهی به این شهر دمشق الشام به معنای دمشق مشرق نیز گفته می ­شود. آثاری از دوران سلجوقیه نیز در این شهر به چشم می­ خورد.


بازار مدحت پاشا از بازارهای سنتی یادگار دوران عثمانی است که با عنوان بازار شام هم شناخته می ­شود. اما بیشترین توجه به واسطه حضور حرمین حضرت رقیه و حضرت زینب به دمشق معطوف شده است. زیارتگاه رئوس الشهدای دمشق، محلی که سر شهدای کربلا را به آن جا منتقل کردند، محل قرار گرفتن سر مبارک امام حسین در مسجد اموی و محل نمازخواندن امام زین العابدین از دیگر اماکن مقدس دمشق به حساب می ­آید.


حلب ، سوریه - 8000 سال قدمت دارد

حلب به عنوان مرکز استان حلب خدمت می کند و بیش از 8000 سال است که بطور مداوم در آن سکونت داشته است. این یک واقعیت است که بقایای قدمت 11000 B.C از شهرکهای انسانی در آنجا یافت شده است.


حلب در واقع بین دریای مدیترانه و بین النهرین واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی ، در دوره باستان به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شده است.


با این حال ، به دلیل جنگ بین دولت و نیروهای شورشی که هزاران نفر را کشته و بسیاری را مجبور به فرار از خانه های خود کرده اند ، حلب از سال 2012 با ویرانی روبرو شده است.


شهر هفت هزار و پانصد ساله حلب، یکی از زیباترین و دیدنی ­ترین شهرهای دنیا … بود. این شهر در سال ۱۹۸۶ به عنوان میراثی جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

حلب بزرگ ­ترین شهر سوریه و سومین شهر بزرگ در امپراتوری عثمانی بود. حالا در انگلیسی به این شهر آلپو می ­گویند که ریشه ­ای یونانی دارد. اما نام حلب قدیمی ­ترین نام این شهر است و ریشه در زبان آموری دارد که معنای آهن می­ دهد.


معنای دیگر حلب به معنی دوشیدن است. چرا که حضرت ابراهیم در این شهر گوسفندانش را می ­دوشید و شیر را بین فقرا تقسیم می ­کرد. اما بی­ تردید حضرت ابراهیم و ساکنین باستانی حلب عرب زبان نبودند. پس این معنا درست نیست.


مقایسه وضعیت کنونی این شهر ویران شده با تعاریفی که نویسنده ­های کهن از حلب داشتند اشک را در چشم خواننده جمع می ­کند.

منطقه باستانی حلب، ارگ حلب، حمام یلبغا و مسجد الصفاحیه بخشی از دیدنی­ های این شهر باستانی بودند. بازدید از اتاق حلب در موزه پرگامون می­ تواند ما را متوجه کند که چه میراث با ارزشی را از دست داده­ ایم.


مسجد اموی حلب از دیگر بخش­ های شهر است که در مجموعه تاریخی این شهر در فهرست یونسکو آمده است.

نابودی شهر باستانی حلب در جنگ داخلی سوریه را با حمله اسکندر به تخت جمشید، نابودی قصر تابستانی پکن در نبرد تریاک، نابودی کلیسای جامع درزدن در جنگ جهانی دوم و نابودی کارتاژ باستانی در حمله رومیان مقایسه می­ کنند. خبر آزادی حلب، تمام جهان را خوشحال کرد و مانند بازسازی ارگ بم، احیای حلب وظیفه­ ای جهانی است.


بیبلوس ، لبنان - 7000 سال قدمت دارد

بیبلوس واقع در 42 کیلومتری شمال بیروت ، قدیمی ترین و بزرگترین شهر در استان کوهستان لبنان است. اعتقاد بر این است که نخستین بار بین سالهای 8800 تا 7000 پیش از میلاد توسط انسان ها اشغال شده و از سال 5000 قبل از میلاد مستمر در آن سکونت داشته است. همچنین ، در یک میراث جهانی یونسکو ، اعتقاد بر این است که اولین واردات پاپیروس در یونان در این شهر انجام شده است. این شهر همچنین بخاطر لایه های پی در پی آوار ناشی از قرنها سکونت انسان ، یک شگفتی باستان شناسی است.


آرگوس ، یونان - 7000 سال قدمت دارد

آرگوس شهری در آرگولیس ، Peloponnese ، یونان است و یکی از قدیمی ترین شهرهایی است که به طور مداوم در آن زندگی می کنند. طبق تحقیقات ، آرگوس در طول تاریخ بی طرف ماند و در جنگ های یونان و فارسی شرکت نکرد. آرگوس امروز میزبان حدود 22000 نفر از ساکنان است و بسیاری از بناهای باستانی را می توان در اینجا یافت.


آرگوس شهری است باستانی، با آب هوای معتدل. سردترین دمای میانگین ماهانه این شهر 7 درجه و گرمترین ماه آن 29 درجه سانتیگراد بوده است. قدمت این شهر را حدود هفت هزار سال تخمین زده ­اند. این شهر در جنگ­ های ایران و یونان شرکت نداشت. همچنین در نبرد اسپارت ­ها با آتن آرگوس منطقه ­ای بی ­طرف بود. این شهر حکومت­ های رومی، بیزانس، عثمانی و دوران استقلال را تجربه کرده است.


در این شهر کاشت زیتون رونق دارد اما طالبی­ های آرگوس در جهان مشهور هستند. همچنین انواع لبنیات یونانی را می­ توانید در این شهر باستانی پیدا کنید.آرگوس در یونان باستان به خاطر مجسمه­ سازان چیره­ دستش شهرت داشت.


آتن ، یونان - 7000 سال قدمت دارد

آتن پایتخت و بزرگترین شهر یونان است. این منطقه با حضور اولیه انسانی خود که از جایی بین هزاره یازدهم و هفتم قبل از میلاد آغاز می شود ، بر منطقه آتیکا مسلط است. این شهر همچنین یک خانه باستانی فلسفه و زادگاه تمدن های غربی است.


در حقیقت ، دارای سکونت است که مدتها قبل از روزهای سقراط ، افلاطون و ارسطو برمی گردد. شهر در برابر آزمایش زمان ها مقاومت نکرد و در پی تهاجم های دوریان و فارسی در معرض ویرانی کامل قرار گرفت. امروز ، آتن یک کلان شهر پراکنده و قدیمی ترین پایتخت اروپا است.


مگر می ­شود از تاریخ و شهرهای باستانی صحبت کرد، بدون آن که نامی از آتن برد؟ آتنا، ایزد بانوی جنگاوری و خرد، نگهبان سنتی این شهر باستانی بود.


البته حالا پایتخت اساطیری اروپا شهری بزرگ و آلوده است و کمبود فضای سبز از مشکلات عمده آن به حساب می ­آید. اما هیچ کدام از این عوامل اندکی از جذابیت توریستی این شهر کم نمی­ کند. قدیمی ­ترین بنا درآتن 3400 سال قدمت دارد اما از حدود 9 هزار سال پیش انسان­ ها در این شهر سکونت داشتند.


ارتش خشایارشا پس از فتح آتن در این شهر رژه رفت. اما این فتح چندان طول نکشید. حالا آتن به عنوان مهد تمدن غربی شناخته می­ شود. هنر، نظام آموزشی، فلسفه و دموکراسی در این شهر متولد شدند. افلاطون و ارسطو دو تن از ساکنین معروف این شهر هستند که پیشرفت بیشتر علوم امروزی مدیون تلاش این دو مرد است.


معبد تاریخی دلفی و آکروپلیس از مشهورترین دیدنی­ های این شهر به حساب می ­آیند که در فهرست میراث جهانی یونسکو، همپایه تخت جمشید، اهرام مصر و دیوار بزرگ چین به ثبت رسیده ­اند. المپیک برای بار نخست در آتن برگزار شد. این شهر ۱۰۸ سال پیش میزبان نخستین دوره از بازی ­های المپیک مدرن نیز بود.


فهرست دیدنی ­های آتن تمامی ندارد و می­ توانید روزها در این شهر تاریخی به گردش بپردازید و از حجم عظیم بناهای تاریخی تعجب کنید. معبد آتنا، معبد زئوس، تئاتر دیونوسوس، بازار تسئوم و ورزشگاه مرمرین تنها بخشی از دیدنی ­های آتن هستند.


صیدون ، لبنان - 6000 سال قدمت دارد

حداقل به مدت 6000 سال سکونت داشت ، Sidon به دلیل قرار گرفتن به عنوان یک بندر مهم در دریای مدیترانه یکی از مهمترین شهرهای فنیقی بود.


Sidon سومین شهر بزرگ لبنان است و در استان جنوبی قرار دارد. تولید شیشه Sidon را ثروتمند و مشهور ساخته بود و این شهر به پیشرفت و پیشرفت معروف شد. همچنین ، فنیقی ها به دلیل مهارت در کشتی سازی و پیمایش در دریای مدیترانه شناخته شده بودند.


صیدا، صیدون یا محل صید ماهی، سومین شهر بزرگ لبنان است. این شهر بیش از شش هزار سال قدمت دارد. صیدا در ساحل شرقی مدیترانه، جنوبی ­تر از شهر بیروت است.


این شهر در زمان حکومت هخامنشیان بخشی از خاک ایران بود که بعدها به امپراتوری روم پیوست. داستان­ هایی در مورد حضور حضرت مسیح در صیدا نیز وجود دارد.


این شهر در زمان ساسانیان بخشی از امپراتوری بیزانس بود. یک زلزله در قرن دوم پیش از میلاد و نیز حمله مغول­ ها در قرن سیزدهم میلادی بزرگ­ ترین آسیب­ ها را به این شهر وارد کرد.


این شهر در جنگ ­های صلیبی و نیز جنگ­ های جهانی اول و دوم میدان جنگ بود. معبد آیشمون باقی مانده از فینیقی­ ها یا اهالی کنعان، از آثار هخامنشی این شهر به حساب می­ آید. به اعتقاد بسیاری نماد سرو، از این شهر به ایران و تخت جمشید منتقل شد.


رنگ ارغوانی نیز نخستین بار در همین جا اختراع شد و نام این قوم در زبان یونانی از همین رنگ می­ آید. مردمان این شهر در جنگ با مصر، «کمبوجیه» پسر کورش را یاری کردند. داریوش و خشایارشا نیز از نیروی دریایی این شهر استفاده کردند. هنوز هم می­ شود رد هنر ایرانی را در سکه­ ها و ابنیه باستانی این شهر تاریخی دید.


Plovdiv ، بلغارستان - 6000 سال قدمت دارد

Plovdiv دومین شهر بزرگ بلغارستان است. تاریخ Plovdivs بیش از شش هزاره است ، و آن را به یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا تبدیل شده است.


کاوش ها نشان می دهد که مردم از 4000.C در سکنه شهر باستانی در تپه Nebet Tepe ساکن شده اند. این شهر یک قطب مهم فارسی ، تراکیایی ، مقدونی و عثمانی بود. امروز ، Plovdiv دومین شهر بزرگ بلغارستان و قطب گردشگری در حال پیشرفت است.


شهر هفت تپه پلودیف با شعار «باستانی و ابدی»، یکی از معروف ­ترین جاذبه ­های گردشگری جهان است. برخی منابع قدمت این شهر را تا هشت هزار سال تخمین زده ­اند. حالا شهر نزدیک به 350 هزار نفر جمعیت دارد که با جمعیت حومه از مرز نیم میلیون نفر عبور می ­کند.


مراکز دانشگاهی نیز از دلایل انتخاب این شهر به عنوان مقصد هستند. نام این شهر را به فیلیپ دوم مقدونیه نسبت می­ دهند که دو هزار و چهارصد سال پیش آنجا را فیلیپ ­پولیس یا شهر فیلیپ نامید. این شهر حکومت ­هایی ایرانی، یونانی، رومی و ترک را تجربه کرده است، اما بیشتر آثار بجا مانده در این شهر رنگ و بوی رومی دارند. کالج آمریکایی صوفیه قدیمی­ ترین دانشگاه آمریکایی خارج از آمریکا برای بار نخست در پلودیف راه اندازی شد.

این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 انتخاب شده است. مهم­ ترین اکتشافات باستانی پلودیف در سال 1970رخ داد و از آن تاریخ به بعد روند اکتشافات باستان شناسی سرعت گرفت.


بعدها مشخص شد که در سال ۵۱۶ قبل از میلاد، داریوش کبیر این شهر را فتح کرد. داماد داریوش بزرگ، مردونیه دوباره دست به فتح این شهر زد و تا زمان خشایارشا این شهر بخشی از ایران بود. همچنین پلودیف از جمله مشکلات عمده اسکندر کبیر برای کشور گشایی بود.


حکمرانی شاهان باعث شده که این شهر کوچک بیش از 300 جاذبه تاریخی ثبت شده را در دل خود جای دهد.معماری امروزی شهر نیز در نوع خود بی ­نظیر واین شهر باستانی از هنربی ­بهره نیست و موز ه­ ها و مراکز هنری بسیاری را در دل خود جای داده ،مراکز خرید و امکانات ورزشی ، پلودیف را به یکی از مهم ­ترین جاذبه های گردشگری اروپا تبدیل کرد.


شوش ، ایران - 3300 ساله

شوش یک شهر باستانی Proto-Elamite و یکی از مهمترین شهرهای خاور نزدیک باستان (خانه تمدنهای اولیه در منطقه ای است که تقریباً مطابق با خاورمیانه مدرن است). مکان آن نزدیک به رود دجله است و از این رو آن را به یکی از مهم ترین شهرهای جهان باستان تبدیل کرده است. اعتقاد بر این بود كه این شهر زمانی توسط آشوریان كاملاً نابود شده است ، اما پس از آن دوباره به سرعت بازسازی شد و پس از آن ، با شکوه ترین روزهای خود را در زمان امپراتوری پارسی مشاهده کرد.


اربیل ، کردستان عراق - 6000 سال قدمت دارد

اربیل در طی هزاره ها توسط ایرانیان ، یونانیان ، رومی ها ، مغول ها و ترکان عثمانی سکونت داشته است. در مرکز شهر ، ارگ اربیل واقع شده است ، همچنین به قلعه هاولر معروف است که یک سازه باستانی است و قدمت آن به 2000 B.C باز می گردد. ارگ اربیل ، تپه مصنوعی و مرکز تاریخی تاریخی اربیل است. اربیل به دلیل مراکز مدرن ، اماکن باستانی مشهور است و یک میراث جهانی یونسکو است.


Varanasi ، هند - 5000 سال قدمت دارد

بنارس قدیمی ترین شهر هند و همچنین زادگاه قدیمی ترین دین - هندوئیسم است. این شهر همچنین به نام Benares ، Banaras یا Kashi شناخته شده است و در سواحل رودخانه گنگ در ایالت اوتار پرادش در شمال هند واقع شده و قدمت آن به قرن یازدهم B.C. این شهر زائران و گردشگران هندو را از سراسر جهان به خود جلب می کند.

این زائران در رودخانه گنگ غسل می کنند و مراسم خاکسپاری را نیز انجام می دهند. حدود 2000 معبد وجود دارد ، از جمله کاشی ویشانوانات ، معبد طلایی ، به خدای هندو شیوا در امتداد خیابان های بادی شهر اختصاص داده شده است.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده