دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» برنامه ریزی سفر | چگونه می توانم ارزان سفر کنم؟

 برنامه ریزی سفر | چگونه می توانم ارزان سفر کنم؟

 برنامه ریزی سفر | چگونه می توانم ارزان سفر کنم؟

اجازه ندهید که مشکلات مالی شما را از سفر باز دارد. صبر نکنید که ثروتمند شوید و به مسافرت های دلخواه خود بروید و قبل از دیدن جهان با اولویت بندی آنچه برای شما مهم است برنامه ریزی کنید. حتی اگر هزینه زیادی هم داشته باشید،هیچ دلیلی وجود ندارد که تمام هزینه های خود را صرف هزینه های غیرضروری سفر کنید و در هنگام انتخاب مقصد ، به بودجه خود بیاندیشید،موانع بسیاری وجود دارد که مسافران هنگام برنامه ریزی برای تعطیلات با آن روبرو هستند ،


اگر هر سکه از بودجه عادی خود را در نظر بگیرید ، باید وقتی برنامه ریزی یک تعطیلات را انجام میدهید ، بفکر هزینه ها هم باشید.می توانید همه چیز را از پروازهای ارزان گرفته تا گزینه های اقامت ارزان قیمت پیدا کنید. به گفته کارشناسان ، شش روش برای سفر با بودجه بدون آسیب رساندن به کیفیت تعطیلات شما وجود دارد.


کسانی که بیشتر می‌دانند و قدرت این را دارند که اطراف را بهتر تحلیل کنند، اغلب در زندگی هزینه‌های روانی و مادی کمتری می‌پردازند. سفر، به‌نوعی ماکت کوچکی از زندگی است. هزینه‌ها و بودجه‌ مشخصی دارد. شروع و پایانی دارد، در آن کسانی هستند که همراه‌‌تان می‌مانند و کسانی هستند که دائم در گذرند.

وقتی درباره‌ «صرفه‌جویی در هزینه‌ها» صحبت می‌کنیم، منظور ما فقط پول نیست. شما برای سفر علاوه بر پول، زمان هم صرف می‌کنید. پس احتمالا حالا بهتر درک می‌کنید که چرا «بیشتر دانستن» موجب می‌شود هزینه‌ کمتری بپردازید.

مسافرت ارزان همه چیز در مورد استفاده از برنامه های مفید و وب سایت هایی است که باعث صرفه جویی در هزینه ، یافتن راه هایی برای کاهش هزینه های خود و حتی درآمدزایی می شوند

1. تصمیم بگیرید به چه چیزهایی نیازمندید و در الویت ها است و یا آنچه می توانید بدون آن زندگی کنید

اولین قدم در ماجراجویی ارزان سفر شما اولویت بندی است. اما احتمالاً از قبل می دانید که چگونه می توانید با هزینه های زندگی روزانه خود این کار را انجام دهید.

برخی از افراد می خواهند در خانه ای زیبا زندگی کنند ، اما مایل به رانندگی با یک ماشین شیک نیستند. دیگران برای دنبال کردن رویاهای خود در شهرهای هیجان انگیز ، در فضاهای کوچک زندگی می کنند.

آیا می توانید در یک خوابگاه بمانید زیرا به هر حال بیشتر وقت خود را برای گشت و گذار می گذرانید؟ آیا صبحانه و شام را در خانه درست خواهید کرد تا بتوانید برای ناهار بیرون غذا بخورید و شب یا یک نوشیدنی از آن لذت ببرید؟ آیا یک شرکت هواپیمایی دارای تخفیف وجود دارد که به مقصد شما پرواز کند؟ آیا می توانید به اندازه کافی لوازم مورد نیاز خود را بردارید.

البته نیازی به احساس محرومیت کامل نیست. فقط خرید خود را عاقلانه انتخاب کنید و مطمئن شوید که در بودجه شما متناسب است.


2.در ایام خلوت تر مسافرت کنید

بدون شک میزان مسافرت های بین شهری در ایران در ایام نوروز و فصل تابستان بیشتر از سایر فصول و اوقات سال است، اگر زمان مسافرت چندان اهمیتی برای شما ندارد سعی کنید تا آن جا که امکان دارد خارج از زمان، مسافرت کنید.

روزهای آخر فصل تابستان یا ایام نزدیک سیزده بدر شلوغ ترین ایام سال برای مسافرت است که علاوه بر افزایش هزینه های حمل و نقل، ترافیک و شلوغی شما را آزار خواهد داد.همچنین توجه داشته باشید می توانید در فصول سرد سال به مناطق جنوبی کشور که هوای نسبتا معتدلی خواهد داشت مسافرت کنید.


3.در طول سفر، معمولا غذا دغدغه‌ خیلی از مسافران است. از طرفی قصد دارید سفر ارزان داشته باشید و از طرف دیگر، می‌خواهید غذاهای محلی را هم امتحان کنید. راه‌ حل، خوردن غذاهای محلی در رستوران‌های متوسط است.

نکته اینجاست که بیشتر مواد اولیه‌ غذاهای محلی در همان شهر یا روستا تهیه می‌شود و درنتیجه هزینه‌ تمام‌ شده‌ آن غذاها کمتر است. همچنین غذاهای محلی عموما به‌دلیل مواد اولیه‌ تازه، سالمتر هستند. تنها نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که حساسیت‌های غذایی خود را بشناسید.


4.از امکانات رایگان ویژه در برخی روزها استفاده کنید.

در حین مسافرت به خدمات رایگان برخی موسسات تفریحی در بعضی از روزهای ماه یا سال دقت داشته باشید. ورود به اماکنی همچون موزه یا باغ وحش ها گاهی به دلایل مختلف و در روزهای خاصی رایگان اعلام می شود. از این فرصت ها استفاده کنید. اگرچه چنین روزهایی با شلوغی زیاد همراه است و توصیه می شود در اول یا آخر وقت از این اماکن استفاده کنید.


5. از مزایای لحظه آخر استفاده کنید

برای این که سفرتان مقرون به صرفه و کم هزینه باشد از خدماتی که لحظه آخر ارائه می شود نهایت استفاده را بکنید. اتاق خالی هتل که امشب خالی است یا صندلی هواپیمایی که امشب پرواز دارد نمی تواند برای روز بعد عرضه شود، به همین دلیل در لحظات آخر معمولا قیمت رزرو آن ها کاهش پیدا می کند، مخصوصا اگر با آژانس های مسافرتی، تورهای تفریحاتی و هتل ها سر و کار دارید.


یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است شما را آزار دهد این است که بلیط خود را خیلی زود تهیه کرده و قیمت های کاهش یافته لحظات آخر شما رو ممتعجب میکند.


شاید شنیده باشید که خطوط هوایی به برنامه های وفاداری مبتنی بر درآمد روی می آورند ، به این معنی که بر اساس هزینه ای که می خواهید بجای چند مایل پرواز کنید ، امتیاز کسب می کنید.


گرچه این بدان معناست که پرواز آزاد مدت بیشتری طول می کشد ، هیچ دلیلی برای شروع تلاش نیست. ثبت نام این برنامه رایگان است و اگر تازه وارد برنامه شوید ، ممکن است بتوانید برای باز کردن کارت اعتباری پاداش سفر ، ده ها هزار امتیاز کسب کنید.

شما به طور معمول یک مایل جایزه را برای هر مایل که پرواز می کنید، می گیرید، بنابراین اگر از شیکاگو به سانفرانسیسکو سفر می کنید ، انتظار می رود تا 2000 مایل برای هر مسیر خالی کنید. اگر از شیکاگو به هنگ کنگ پرواز می کنید، این مقدار به حدود 8،000 مایل یا 16،000 دور پرواز می رسد. براساس این نرخها و فرض بر این است که یک بلیط سفر داخلی در خارج از کشور هزینه 25،000 مایل را دارد، پس از دو پرواز پرداخت شده به هنگ کنگ ، به اندازه کافی مایل به پرواز در هر نقطه در ایالات متحده خواهید بود.

 هتل به طور معمول به شما امتیازات را در برنامه خود زنجیره ای می دهد، هرچند استثنائات وجود دارد، جایی که می توانید به جای آن درآمد کسب کنید. با این حال، احتمالا بهترین امتیاز را از امتیاز هتل دریافت خواهید کرد. درآمد در اینجا کمی متفاوت است. شما می توانید تعداد ثابت امتیاز (احتمالا بین دو تا 10) برای هر دلار که در هتل هزینه می کنید بر اساس نرخ شبانه، مبلغ پرداختی به اتاق شما، فیلم در اتاق ، هزینه اینترنت و غیره دریافت کنید.


کارت های اعتباری هتل می توانند به سرعت به شما امتیاز بدهند، درست همانطور که با یک کارت هواپیمایی می خواهید. جوایز بسیار مشابه کار می کنند، اما از آنجایی که نرخ بهره ممکن است به طور قابل توجهی از زنجیره ای به زنجیره متفاوت باشد، قبل از انتخاب خود، هر برنامه را بخوانید. در هنگام ثبت نام برای یک کارت اعتباری، انتظار می رود بین 20،000 تا 100،000 امتیاز کسب کنید. شما همچنین می توانید امتیاز کسب کنید زمانی که سهم زمان را از طریق زنجیره هتل خریداری می کنید، بنابراین اگر قصد دارید این کار را انجام دهید، هرگز در طول پروسه مذاکرات صبر نکنید.

نقد کردن امتیازات هتل ها اغلب می تواند ساده تر از پیدا کردن یک پرواز مناسب منطقی باشد، چرا که بسیاری از زنجیره ها به شما اجازه می دهد تا یک اتاق هتل رایگان را امن نگه دارید تا یک اتاق اساسی برای فروش وجود داشته باشد. با توجه به زنجیره هتل، محل هتل و هتل "رده"، شرایط مورد نیاز می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور کلی، انتظار می رود هتل هایی که بیشتر پول نقد را به هزینه بیشتری نیاز دارند، نیاز دارند.

برنامه های پاداش سفر فقط به شرکت های هواپیمایی محدود نمی شوند - هتل ها نیز در آنها وجود دارد. و می توانید از طریق شرکای برنامه وفاداری امتیاز در طیف گسترده ای از خرید کسب کنید.


6. از طریق کارکردن با گوگل‌ ارزانترین پرواز را پیدا کنید.

گوگل‌را هم باید خوب و کامل یاد بگیرید، اما چرا؟ یادگرفتن این ابزار، پیش از هرچیزی در هدر نرفتن زمان سفر شما کمک بسیاری می‌کند. همچنین خیلی از گردشگران تنها با داشتن گوگل‌ از لیدرهای محلی بی‌نیاز هستند. گوگل‌مپ کاربردهای بسیار زیادی دارد و تنها برای این نیست که فاصله و مسیر منزل تا محل کارتان را به شما بگوید!

 در واقع قبل از اینکه به‌سمت مکان‌های تاریخی یا تفریحی‌ای که به شما پیشنهاد شده‌اند حرکت کنید، می‌توانید با پیدا کردن آنها روی نقشه، تصاویر 360 درجه‌ شان را مشاهده کنید. گاهی همین تصاویر باعث می‌شوند تصمیم خود را عوض کنید یا در رفتن به آنجا مصمم‌تر شوید.

بلیط هواپیما یک مقوله نسبتاً آسان برای صرفه جویی در هزینه است ، زیرا تجربه پرواز تقریباً یکسان است بدون توجه به اینکه کدام هواپیمایی را انتخاب می کنید یا مبلغی را برای بلیط خود پرداخت کرده اید.

وقتی قصد سفر را دارم می خواهم از پروازهای Google شروع کنم زیرا به شما نشان می دهد که اگر چند روز برنامه خود را تغییر دهید می توانید در بلیط چقدر پس انداز کنید. اما همه شرکت های هواپیمایی ذکر نشده اند ، بنابراین شما هنوز هم باید به دنبال آن باشید تا بهترین معاملات را پیدا کنید.


7. برنامه‌ریزی را اصولی انجام دهید

اگر می‌خواهید سفر ارزان داشته باشید، باید کمی انعطاف به‌خرج بدهید. معمولا هرقدر زمان شما برای سفر مشخص‌تر باشد، هزینه‌های اضافه‌تری به شما تحمیل می‌شود. برای مثال اگر انتخاب زمان شروع و پایان سفر دست شماست و قابل تغییر است، بهتر است در روزهای وسط هفته و به دور از تعطیلی‌های رسمی شروع به حرکت کنید. معمولا می‌توانید در وسط هفته پروازهای ارزان‌تری پیدا کنید، درحالی‌که در آخرهفته‌ها و ایام تعطیل گاهی حتی رزرو بلیت هواپیما یا قطار غیرممکن است!


اگر سری به پرواز‌های خارجی بزنید و مقایسه‌ای انجام بدهید، خیلی سریع می‌توانید اختلاف قیمت بین رزرو در تاریخ‌های مختلف را مشاهده کنید. برای مثال قیمت پرواز در 5 ماه بعد به دهلی را با قیمت پرواز در هفته‌ی بعد مقایسه کنید. این نشان می‌دهد هر زمانی که تصمیم به سفر گرفتید و تصمیم شما رنگ‌وبوی قطعیت گرفت، همان روز بهترین زمان برای رزرو بلیت‌هاست. برای رزرو بلیت هواپیما هم مانند پیدا کردن هاستل و هتل، دست از جست‌وجو برندارید. گاهی در بین این جست‌وجوها اطلاعات جالبی به‌دست می‌آورید. برای مثال پروازی پیدا می‌کنید که با توقفی چندساعته در یک فرودگاه بین‌راهی یا تعویض پرواز، هزینه‌های بسیار کمتری دارد. لازمه‌ی سفر ارزان و به‌خصوص تهیه‌ی بلیت مناسب، صبر و جست‌وجوی بیشتر است.

اگر با توجه به اولویت سوم قیمت ، جای تعجب آور نباشد که نتیجه نهایی پروازهای گران قیمت باشد. بازه زمانی که شما هدف قرار داده اید

دیمون دومینیک ، بنیانگذار، وبلاگ مسافرتی و کانال YouTube می گوید: باید وضعیت اقتصادی کشور را در هنگام برنامه ریزی خود لحاظ کنید. برای سفر در دسترس ابتدا باید تعیین کنید نرخ ارز کشور شما چه خواهد بود. از آنجایی که دلار آمریکا معمولاً با سایر ارزها (به ترتیب یورو ) قابل مقایسه یا قوی تر است - مهم است که نرخ تبدیل را در تصمیم خود تعیین کنید.

با توجه به کشور محل زندگی شما، نرخ تبدیل ارز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش هزینه‌های سفر داشته باشد. مثلا ارزش دلار آمریکا به مراتب بیشتر از پزوی مکزیک است. به همین دلیل سفر به مکزیک برای آمریکایی‌ها بسیار ارزان تمام می‌شود؛ بنابراین، قبل از سفر در مورد مقصدی که انتخاب می‌کنید، تحقیق کنید. دنبال مقصدهایی بگردید که با توجه به نرخ تبدیل پول، برای شما مقصد ارزان‌تری باشد.

ارزان‌ترین شهرهای دنیا بهترین مقصدها برای کسانی هستند که نمی‌خواهند بودجه زیادی برای سفر هزینه کنند.

 ورشو، لهستان مراکش پکن، چین قاهره، مصر

بوئنوس آیرس، آرژانتین کوالالامپور، مالزی دهلی، هند

 لیما، پرو بانکوک، تایلند استانبول، ترکیه

زمانی که خواستید سفر خود را آغاز کنید و عازم فرودگاه شوید، نیاز نیست هرچه که دم دستان بود با خود حمل کنید. تا جای ممکن، سبک سفر کرده و از حمل لوازم بی مصرف خودداری کنید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هر شخص با هر پرواز می‌تواند مقدار معینی (معمولا 20 تا 25 کیلو گرم، یک ساک دستی و چمدان) لوازم با خود حمل کند و اگر وزن لوازم بیش از حد استاندارد باشد، مجبور به پرداخت مبلغی اضافی خواهید شد.


پوشاک به اندازه کافی بردارید و مقداری خوراکی را نیز همراه خود داشته باشید. به هیج وجه کنسرو، کمپوت، اسپری و باتری‌های بزرگ را با خود حمل نکنید، چرا که زمان عبور از سیستم امنیتی فرودگاه، به مشکل خواهید خورد.

برای رسیدن به فرودگاه مبدا که در ایران معمولا فرودگاه امام خمینی است، از اپلیکیشن‌های تاکسی یاب استفاده کنید و یا از اعضای خانواده و دوستان درخواست کنید تا شما را به فرودگاه برسانند. در فرودگاه ایران، مجبور خواهید بود عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید و هیچ راه فراری نخواهید داشت!


در طول مسیر هزینه‌ای ندارید تا اینکه به فرودگاه مقصد برسید. زمانی که به مقصد رسیدید، از فرودگاه هیچ چیزی تهیه نکنید، چرا که معمولا قیمت فروشگاه‌های فرودگاه بالاست! اما با این حال اگر به سیم کارت و اینترنت همراه احتیاج داشتید، می توانید از آنجا یک سیم کارت برای خود تهیه کنید.


برای رسیدن به هتل و یا هاستلی که رزور کرده‌اید، برای رفت و آمد از مترو استفاده کنید اما اگر فرودگاه به مترو دسترسی ندارد. از محوطه فرودگاه خارج شده و از اتوبوس ها و یا تاکسی های خارج از فرودگاه استفاده کنید. حتما قبل از سوار شدن، مسیر را توضیح داده و از راننده تاکسی قیمت بگیرید تا مجبور نشوید زمان پیاده شدن، تمام پول هایتان را به راننده بدهید!


اوبر نیز یک انتخاب مناسب خواهد بود و بهتر است بجای تاکسی ها از این سرویس استفاده کنید. اوبر یک سرویس تاکسی یاب آنلاین مانند اسنپ است که در بسیاری از کشورهای دنیا حضور پر رنگی دارد، اپلیکیشن این سرویس از طریق گوگل پلی و اپ استور قابل دانلود است.


برای جابه جایی شهری و گشت و گذار در شهر هم مترو و اتوبوس بهترین انتخاب است، چرا که در بیشتر کشورهای دنیا، هزینه های جابه جایی با تاکسی بالاست. با این حال اگر به تاکسی نیاز دارید از اوبر استفاده کنید. حتی می‌توانید برای مدتی یک دوچرخه اجاره کنید و به وسیله آن به کل شهر سر بزنید، چرا که قطعا به محل های جالبی برخورد خواهید کرد که شاید کمتر مسافری دیده باشد


بودجه و هزینه سفر

یکی از عواملی که در انتخاب مقصد و مدت سفر خیلی به آن توجه داریم هزینه لازم برای سفر و بودجه ای است که میخواهید به آن اختصاص دهید. با داشتن یک برنامه ریزی خوب و صرفه جویی در هزینه های اضافی می‌توانید از سفر خود لذت بیشتری ببرید و خاطراتی به یاد ماندنی را در ذهن خود و خانواده مان ثبت کنید.


هزینه حمل و نقل

می‌توانید از خودرو شخصی، اتوبوس،قطار و یا هواپیما برای رسیدن به مقصد استفاده کنید. که بستگی به فاصله شما تا شهر مقصد، مدت زمان سفر و… باید گزینه مناسب را انتخاب کنید. گاهی با خرید بلیط هواپیما به صورت چارتر و یا رزرو بلیط قطار در زمان‌های تخفیف می‌توانید به میزان قابل توجهی هزینه های خود را کاهش دهید.

یکی از جذاب ترین بخش‌های سفر معمولا بازارگردی و خرید است که اگر در مورد آن اطلاع نداشته باشید ممکن است هزینه ‌هایی اضافه را صرف آن کنید. پس بهتر است تا حدودی در مورد مراکز خرید شهری که به آن سفر می‌کنید آگاهی داشته باشید.

در ابتدای سال و ایام تعطیلات نوروز بخش‌های مختلف ایران از آب و ‌هوای متفاوتی برخوردارند پس دقت داشته باشید که متناسب با آب‌و‌هوای مقصد تجهیزات لازم و لباس مناسب به همراه داشته باشید. بعضی مناطق ایران در طی نوروز برفی و سرد می‌شود باید در نظر داشت که اگر با خودرو شخصی به سفر می‌روید حتما از قبل وضعیت ‌راه‌ها را بررسی نمایید.


کسب اطلاعات ضروری

اطلاعاتی مانند مسافت شما تا شهر مقصد، مدت زمان سفر زمینی با خودرو شخصی و اتوبوس یا با قطار و همچنین مدت زمان پرواز تا شهر مقصد می‌تواند به شما برای داشتن یک برنامه دقیق‌تر و بهتر کمک کند.

فهرستی از کارهایی که می‌خواهید حتما انجام دهید، تهیه کنید. سفر ارزان به این معنا نیست که تجربه‌های شگفت‌انگیز و خاص سفر را نادیده بگیرید. فهرستی از جاذبه‌هایی که باید ببینید و تفریحاتی که باید تجربه کنید، تهیه کنید و برای آن‌ها هزینه مشخصی در نظر بگیرید. با این کار، از ولخرجی‌های لحظه‌ای جلوگیری می‌کنید.


با استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص برنامه‌ریزی مالی می‌توانید هزینه سفر خود را جداگانه برای هر بخش مشخص کنید. در طول سفر به این برنامه‌ریزی مالی پایبند باشید. در نهایت می توانید هزینه‌های سفرتان را بررسی کنید. می‌توانید از قبل مبلغی را برای خرج‌های غیرضروری و ناگهانی یا میل به ولخرجی‌های فوری، کنار بگذارید.


موقع خرج کردن در سفر، همه جوانب را در نظر بگیرید. شاید سوغاتی که برای خود می‌خرید در نگاه اول جذاب باشد؛ ولی بعدا که فکر می‌کنید، تجربه‌ای که به‌خاطر خرید آن سوغات از دست داده‌اید، به مراتب جذابیت بیشتری داشته است.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده