بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه های گردشگری سواد کوه / آبشار گزو و دریاچه شور مست

جاذبه های گردشگری سواد کوه / آبشار گزو و دریاچه شور مست

جاذبه های گردشگری سواد کوه / آبشار گزو و دریاچه شور مست

مازندران - شهرستان شیرگاه منطقه‌ سرسبزو بسیارخوش آب و هوا بنام لفور که بسیاری آن را به خاطر سد البرز (لفور) می‌شناسند.

 از زیباترین مناطق مازندران، سوادکوه است.این شهرستان از بخش های حیرت انگیز این استان با توجه به زیبایی های محصور کننده ای که در خود جای داده است توانسته عنوان بهشت گردشگری را برای خود کسب کند. این منطقه بین دو منطقه خشک و مرطوب و همچنین جنگل و کوهستان قراردارد که منجر به ایجاد آب و هوای ویژه ای شده است که هر گردشگری را به دیدن جاذبه های سوادکوه مجاب می کند.


از جاهای دیدنی سوادکوه

دریاچه لفور یکی از جاذبه های این استان است که برای جذب گردشگر پتانسیل بالایی دارد.این منطقه در میان سوادکوه واستان مازندران قراردارد ودارای طبیعتی زیبا، آب و هوایی متعادل و پوشش گیاهی انبوهی است. با استفاده از آب این دریاچه روستاهای بابل، بابلسر، قائمشهر، جویبار، امیرکلا، خزرشهر و فریدونکنار آب شان تامین می شود.


قدم‌زدن میان درختان راش که در تابستان هوا را با سایه خود مطبوع و در پاییز با برگ‌های رنگارنگ خود محیط را زیبا می‌کنند، بتنهایی می‌تواند چند ساعتی شما را سرگرم کند. اما از عکاسی درختانِ غرق در مه یا عبور نور از میان برگها هم نباید غافل شد. زدن چادر و لذت از سکوت جنگل تمام افکارمنفی واسترس زندگی شهری را ازبین می‌برند.

درمسیر جنگل راش روستای سنگده یکی از دیدنی‌های این منطقه است قرار دارد. روستایی با منظره‌ زیبا که مردمانش به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. این روستا، با نام دیگر سیدده، یکی از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری محسوب می‌شود.بعد از جنگل راش منطقه‌ ای با پوشش گیاهی متفاوت و منظره‌ای زیبا از قله کوه خرو نرو وجود دارد که شما را به دامنه آن می‌رساند.


تماشای مناظر اطراف این منطقه از لذت بخش‌ترین تجربه‌های شما خواهد بود.برای بازدید از جنگل راش شما لباس مناسب فصل، آب کافی، وعده غذایی ، کفش کوهنوردی، نیاز دارید.بعد از گشت‌ و گذار خود در دریاچه لفور به بازدید از دیگر دیدنی های سوادکوه همچون دریاچه شورمست، رودخانه کسیلیان، سد سنبل رود، آبشار آهکی اسکلیم و آبشار تزر بروید تا لذت سفرتان در مازندران چندین برابر شود. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه ماه ها اردیبهشت تا شهریور است. پاییز هم دیگر جای خودش را دارد اگرچه کمی هوا سرد می شود اما تماشای برگ های خزان رنگارنگی که در این منطقه وجود دارد می تواند برای شما جذابیت بالایی داشته باشد.


جنگل لفور

یکی دیگر از جاذبه های این استان جنگل های سرسبز لفور است که در این بهشت گردشگری قرار دارد. این ناحیه جنگلی در مرکز دهستان لفور و شارقلت قرار گرفته و در مسیر و محدوده اطراف سد دارای زمینه بسیار مساعد برای اجرای طرح های توریستی هستند. البته به غیر از این که این جنگل دارای امکانات مناسب اقامتی و پذیرایی می باشد جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی مثل روستاهای بکر سواد کوه هم در آن وجود دارد.


برخی از این روستاها عبارتند از : روستای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش کلا، میرار کلا، غوزک رودبار و چندین روستای جذاب دیگر هستند. سفر به این منطقه در ایام تعطیل به خصوص عید نوروز از جذابیت بسیار بالایی برخوردار می شود و از پر طرفدارترین جاذبه های این شهرستان است.ایران دارای آبشارهای فراوانی است. اما تعداد محدودی از آن در دل جنگل قرار دارد. آبشار گزو از جمله آبشارهای مرتفع ایران است که در دل ‌جنگل‌های هیرکانی واقع شده است.


 بازدید از آبشار گزو از جاذبه‌ های گردشگری سوادکوه را در برنامه‌ گردشگری خود قرار دهید. آبشار گزو دراستان مازندران واقع است. این آبشار با ارتفاع مجموع 48 متر در منطقه‌ی جنگلی و سر سبز و زیبای لفورمازندران در کنار امامزاده‌ای معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله‌ 15 کیلومتری زیرآب سوادکوه قرار دارد. این جاذبه متشکل از دو آبشار است که ارتفاع اولین آبشار در حدود 5 متر و آبشار دوم در حدود 43 متر است. قرار گرفتن این آبشار در میان جنگل انبوه همچون ماری بر گردن جنگل است.


آبشار گزو

آبشار گزو ارتفاع 53 متری درون دره‌ای به شکل U می‌ریزد که در زیر آن حوضی از آب زلال است. لذت ایستادن نزدیک آن و خیس شدن از شبنم‌های حاصل از پودر شدن آب قابل وصف نیست و دیواره پشتی تیره رنگ آن با خزه پوشیده شده است. گیاهان رونده‌ای که از بالای صخره‌ها به موازات جریان آب سرازیر شده‌اند هم زیبایی آبشار را دو‌چندان کرده‌اند. این آبشار در فهرست بلندترین آبشارهای مازندران قرار دارد.


دیوار پشتی آبشار قوس‌دار است و همین موضوع باعث شده جریان آب در نقطه‌ای از حوضچه متمرکز شود و ریزش آب پرفشار باشد. بسیاری از افراد پس از رسیدن به آبشار و عکاسی، بلافاصله وارد حوضچه می‌شوند تا گرما را از تن‌ بیرون کنند. ارتفاع آب حوضچه آنقدر زیاد نیست که زیر آب بروید. اما فشار آب می‌تواند افرادی با سن کم و وزن پایین را زیر آب بکشد.


بنابراین مراقب کوچکترها یا ریزنقش‌ها باشید.وقتی پس از پیاده‌ روی 2 کیلومتری و کم کردن حدوداً 300 متر ارتفاع از پارکینگ امامزاده گزو وارد دره منتهی به آبشار می‌شوید صدای آب‌های خروشان روحتان را نوازش می‌دهد.در بازدید از آبشار گزو حدود یک ‌ساعت پیاده‌روی در شیب ملایم جنگل پیش رویتان است. البته در قسمت‌هایی از مسیر شیب زیاد می‌شود. بنابراین پوشیدن کفش مناسب و همراه داشتن باتوم کوهنوردی یا استفاده از چوب بلند به‌عنوان عصا ضروری است.


از تهران، باید جاده فیروزکوه را انتخاب کنید. پس از آن به شیرگاه بروید. در جاده لفور به دنبال تابلو ‌امامزاده گزو‌ باشید. بعد از حدود سی دقیقه رانندگی در این جاده خاکی به امامزاده می‌رسید. ابتدای مسیر آبشار در محوطه امامزاده قرار دارد.بعد از رسیدن به امامزاده سه بزرگوار که محل پیاده شدن از ماشین است، بایستی از مسیر پاکوب با شیب تند به سمت پایین جنگل و آبشار بروید که حدودا بطور متوسط نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه پیاده راه است.


یکی از جاذبه هایی دیگر پارک گرو است. رستوران های محلی بسیار زیادی در اطراف جنگل لفور و روستاهای آن وجود دارد که برخی از آن ها معروف شده اند و برخی دیگر هم به صورت گذری مسافران و مردم به آن ها سر می زنند.یکی از آرام ترین و دنج ترین رستوران ها غذاخوری یا رستوران ماهی لفور است. این رستورانها و ماهی های حوضچه های پرورشی اطراف آن یکی از بهترین غذاخوری های اطراف شما را به وجود بیاورد.


در منوی غذایی این رستوران غذاهایی همچون؛ انواع کباب های مختلف، ماهی قزل آلا و بسیاری از غذاهای محلی و سنتی این منطقه قرار گرفته است. کسانی که به این رستوران رفته اند، حضور در جایگاه های خصوصی و لژهای خانوادگی آن و آرام بودن منطقه آن را در کنار خوردن غذاهای فوق العاده ی آن را نقاط قوت رستوران ماهی لفور دانسته اند.


برای رفتن به جنگل لفور، بایداز سمت فیروزکوه و پل سفید به سمت شیرگاه بروید و راه جنگل را در کناره ی مسیر سد البرز ادامه دهند.این نکته را باید بدانید که بعد از سد البرز، تقریبا 2ساعت جاده ی خاکی را پیش رو دارید. همیشه و مخصوصا در 3 فصل بهار، پاییز و زمستان وضعیت هوای این جنگل و مناطق اطرافش را برای بررسی کنید چون ممکن است که در صورت هوای بارانی و طوفانی، شما با مشکلاتی در این سفر روبرو شوید.


سواد کوه دارای جاذبه های گردشگری فوق العاده و زیبایی دارد و حتماجنگل راش، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سوادکوه، با درختان بلندقامت خود در هر فصلی به‌نوعی زیبایی و جلوه خاص خود را به نمایش می‌گذارد. درختانی که ارزش بالای آن‌ها به این جنگل لقب معدن طلای سبز را داده است.دیدن آن را هم در برنامه خود قرار دهید. دریاچه شورمست سوادکوه یکی دیگر از طبیعت‌های دیدنی استان مازندران است که می‌تواند برای مسافران مقصد سفری جذاب باشد.


دریاچه شورمست در ارتفاعات شهرستان سوادکوه واقع شده است. این دریاچه از شمال با 8 کیلومتر فاصله به شهر پل‌سفید، از غرب به روستای کارمزد با 40 کیلومتر فاصله، از شرق به روستای لمزر سوادکوه با 12 کیلومتر و از جنوب به روستای دوآب در 16کیلومتری خود می‌رسد. دریاچه شورمست سوادکوه از چهار جهت، در حلقۀ این مناطق قرار گرفته است. همچنین در ناحیۀ غربی تا جنوب‌غربی دریاچه، منطقۀ حفاظت‌شدۀ «واز» در مازندران امتداد یافته است.

دریاچه شورمست تنها دریاچۀ طبیعی شهرستان سوادکوه است که گسترۀ وسیع این دریاچه در پناه جنگلی سرسبز با درختان چندهزارساله و در دل طبیعتی رؤیایی جا خوش کرده است. درختان زیبای توسکا این منطقۀ جنگلی را پوشش داده‌اند.

 این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سواد کوه را به خود اختصاص داده ودرارتفاعات سبز شورمست که بایستید، دورنمایی از شهر پل‌ سفید و آرامش طبیعت جنگلی در مقایسه با هیاهوی شهری را بهتر لمس کنید.


وقتی در دل جنگلی ریاچۀ وسیعی وجود دارد، قایق‌ سواری یکی از تفریحات اصلی و محبوب  دریاچه شورمست است وعلاوه بر قایق‌سواری، طبیعت شورمست سوادکوه به شما فرصت اسب‌ سواری هم می‌دهد.در این جنگل، اسب‌‌هایی راخواهید دید که با کرایۀ آنها از محلی‌ها، اسب‌ سواری را هم در این سفر تجربه کنید.


برای رسیدن به آرامش ذهن، حتما در طبیعت و جنگل شورمست پیاده روی کنید و می‌توانید در گوشه‌ای دنج از حاشیۀ دریاچه بنشینید و ماهیگیری کنید. صید کم‌ و بیش ماهی نیز یکی دیگر از تفریحات دریاچه است که آرامش بسیار مطلوبی به‌ همراه دارد.


این دریاچه در تمام چهار فصل سال دیدنی است. تازگی و طراوت بهارو زمستان دریاچه در آغوش درختان سراسر سفیدپوش، قابی منحصربه‌ فرد خواهد بود،


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده