خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» استان لرستان گردشگری ،قلعه ، تاریخ ، معماری و مکان تاریخی

 استان لرستان گردشگری ،قلعه ، تاریخ ، معماری و مکان تاریخی

استانی در غرب ایران که عموما توسط کوه های زاگرس احاطه شده است ، لرستان یکی از قدیمی ترین مکان ها نه تنها در ایران بلکه در کل جهان است.استان چهار فصل استان لرستان با آب و هوای دلپذیر کوهستانی ، سرزمینی است که در بخش غربی ایران در کوهستان زاگرس میانه و مرکز آن واقع شده است . تمام آنچه را که باید درمورد استانی لرستان ، جاذبه های توریستی آن بدانید. همچنین می توانید در حالی که در لرستان هستید کجا بمانید و چه غذایی بخورید .


سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده ‌است. یافته‌های باستان‌شناسی، این منطقه یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر است. به علاوه این استان سومین استان پرآب کشور است و 12 درصد از آب‌های کشور را در اختیار دارد.


همه‌ این عوامل دست به دست هم داده‌اند ،چراکه موقعیت جغرافیایی آن سبب شده که این استان، منطقه‌ای بسیار خوش‌ آب‌ و هوا و چهارفصل برای علاقه‌مندان به طبیعت باشد. لرستان به خاطر کوه‌ها، آبشارها و جنگلهای بلوطش شهرت دارد. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، این استان از نظر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی نیز غنی است.

استان لرستان، سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت، و به عقیده‌ی باستان‌شناسان یکی از نخستین سکونت‌گاه‌های بشری بوده است. بی شک استانی بااین قدمت، فرهنگ غذایی غنی و جالبی خواهد داشت.


از غذاهای سنتی لرستان میتوان چزنک رغو،کوبیده بروجردی ،آش شله ماش ،کلونک،آش گوشت، شامی کوو، سُغدو(دلمه‌ی سیراب شیردان)،دنو رودنو ،آش پرشکه ، آش ترخینه ،کوفته نخودچی،آبگوشت کشک لری، پرتله ،خورش قلیه ترش، نام برد و سوغات لرستان نیز مثل سایر استان‌های ایران بسیار متنوع است


عسل:

ماده‌ای طبیعی است که علاوه بر طعم بی ‌نظیر، خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. استان لرستان به دلیل دارا بودن طبیعت، مراتع و جنگل‌های بکر، یکی از بهترین نقاط برای زنبور داری و تولید عسل می‌باشد. عجایب و زیبایی‌ و علم زمین‌ شناسی در شیرز جمع شده‌اند و در جغرافیای زیبای استان لرستان، بی‌بدیل‌ترین تصویرها را به نمایش بگذارند. طبیعت تنگه شیرز، در پناه صخره‌های خشن و همیشه‌استوار، زیبایی درختان بلوط و چنار خود را به نمایش می‌گذارد و گویی در کنار سرسختی سنگ، لطافت این سرسبزی زیباتر می‌شود. این زیبایی با وجود چشمه‌ها و آبشارهایی که بی‌هوا از دل سنگ سر برآورده‌اند و رود خروشانی که از میان دره می‌گذرد و به رود سمیره می‌پیوندد، دلفریب‌تر می‌شود.


 شیرینی کاک

 از جمله شیرینی های سنتی ایران است که در استان ها و مناطق مختلفی تولید می شود. در لرستان، این شیرینی خوشمزه را با ترکیب آرد، روغن حيواني و زعفران تهيه و به بازار عرضه می کنند. کيفيت بالا و طعم دلپذير و عدم استفاده از مواد افزودني و نگهدارنده، این شیرینی را به عنوان یکی از سوغات های بسیار مرغوب لرستان مطرح می کند.


شیرینی آردی

 شیرینی سنتی و معروف شهر خرم آباد است که به دلیل ماندگاری بالا، محصول مناسبی برای سوغاتی می‌باشد. مواد اولیه این شیرینی عبارتند از: آرد گندم، شکر و روغن. این شیرینی در انواع آردی گردوئی، شیرینی آردی نخودی و شیرینی آردی نارگیلی تهیه می‌شود.


نان ساجی

 نانی پهن و نازک می‌باشد. خمیر این نان بر روی یک صفحه‌ فلزی دایره‌ای شکل به نام ساج پخته می‌شود. این نان علاوه بر استان لرستان در استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و فارس نیز تهیه شده و انواع مختلفی دارد از جمله نان تیری، نان تپ تپی، ته‌ کِلِه‌ایی و فه‌ تیره


 حلوا و ارده

در لرستان حلواهای متفاوتی وجود دارند که در تهيه‌ آنها از مواد مختلفی همچون شيره‌ انگور استفاده می گردد. از جمله محصولاتی که می توانید از بازار های لرستان تهیه کنید می توان به ارده شيره، حلوا شکری، حلوا ارده و حلوا مغزی اشاره نمود.


کلوا یا کلوچه بروجرد

 نوعی شیرینی خوشمزه است که در تمام ایام سال در شهر بروجرد و دیگر شهرهای استان لرستان استفاده می‌شود. این کلوچه را با آرد گندم، رنگ‌های طبیعی، مغز بادام و روغن حیوانی تهیه می‌کنند.کلوچه‌ که با عنوان کلوچه قندی نیز نام برده می شود يکی از شیرینی های لذیذ لرستان است که در مرکز این استان و با ترکیب آرد گندم، رنگ‌هاي طبيعی، مغز بادام و روغن حيوانی طبخ می گردد. این کلوچه جایگاه خاصی در میان خانواده های ساکن لرستان دارد


سمنوی بروجرد

جوانه‌ گندم یکی از مواد مغذی است که در تهیه سمنو از آن استفاده می شود و ارزش بالای غذایی این خوراکی خوش طعم را تضمین می کند. سمنو یکی از عناصر اصلی سفره ی هفت سین می باشد و ساکنان بروجرد در طبخ آن تبحر خاصی دارند و تهیه و فروش سمنو یکی از مشاغل رایج در بروجرد به حساب می آید. سمنو یکی از عناصر سفره‌ هفت سین نوروز است که از جوانه‌ گندم تهیه می‌شود. سمنوی بروجردی‌ها از کیفیت بالا و طعم مطبوعی برخوردار می‌باشد.


ترخینه

 از ترکیب بلغور گندم یا جو تهیه شده دردوغ بدست می‌آید. بدین صورت که، بلغور گندم یا جو را به مدت چندین ساعت در دوغ می‌پزند تا ترکیبی خمیری به دست بیاید. این ترکیب خمیری را در دست به شکل یک دوک حالت داده و در افتاب ان را خشک میکنند.آش ترخینه آش معروفی است که از تکه‌های خشک ترخینه با عدس و سبزی‌های معطر تهیه می‌شودو این آش دعوای سرماخوردگی است.


شیرینی برساق

نام شیرینی خشک در لرستان است که این شیرینی از آرد گندم، رازیانه، تخم مرغ، شکر، شیر و روغن تهیه می‌شود. این مواد را با هم مخلوط و ترکیبی از گردو، دارچین، شکر، گلاب و هل را درون خمیر قرار داده و در روغن سرخ می‌کنند.


روغن حیوانی

 شهرستان دلفان در استان لرستان، به سبب داشتن روغن حيوانی مرغوب و معطر شهره خاص و عام بوده است. دام های عشایر و دامداران این شهرستان از مراتع، چمنزارها، کوه‌های انباشته از پوشش جنگلی و گونه‌های گياهی معطر تغذیه می کنند و فرآورده های به دست آمده از آنها نیز از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.زنان عشاير از شیر دام، ماست تهیه می کنند و آن را درون مشک می ريزند.


صنایع دستی

در استان لرستان، صنایع دستی را با توجه به تولید کنندگان آنها، می‌توان به چند بخش تقسیم نمود:صنایع دستی تولید شده توسط ایلات و عشایر، صنایع دستی تولید شده توسط مردم روستا و صنایع دستی تولید شده توسط شهرنشینان. در این بین، صنایع دستی عشایر دارای تنوع بیشتری می‌باشد.


صنعت ورشو سازی

شاخص‌ترین صنایع دستی در شهر بروجرد، «ورشوسازی» می‌باشد که بیش از دو قرن است که نام این شهرستان را شهره داخل و خارج از کشور نموده است. ورشو، فلزی سفید رنگ و شبیه به نقره است که آلیاژ آن با ۲۰ درصد نیکل، ۳۵ درصد روی و ۴۵ درصد مس تولید می‌شود. با استفاده از مهارت چکش‌ کاری و خم ‌کاری (توسط دستگاهی مخصوص)، هنرمندان بروجردی، آثاری فلزی زیبایی را با ورق‌های ورشو تولید می‌کنند و ظروفی همچون سینی، دیس، استکان، گلاب ‌پاش، بشقاب، سماور ذغالی، قوری، قاشق و چنگال، زیر سماوری، چای ‌دان، قندان، آفتابه لگن، سرمه‌ دان و … را می‌سازند. متاسفانه امروزه هنر ورشوسازی رونق چندانی ندارد و فقط سماورهای ورشویی مورد استفاده دیگر استان‌ها قرار می‌گیرد.


جاجیم و هنر جاجیم بافی

«جاجیم ‌بافی» یکی دیگر از صنایع دستی حاصل کار زنان عشایر می‌باشد. این زنان هنرمند در فصل تابستان و پاییز به بافتن جاجیم مشغول می‌شوند. تمام مراحل تولید جاجیم، به غیر از مرحله «چره» یا همان قیچی کردن پشم گوسفندان، بر عهده‌ زنان عشایر است. نخ‌های پشمی با استفاده از رنگ‌های طبیعی، رنگ ‌آمیزی می‌شوند. در بافت جاجیم، نوارهای باریک را به هم می‌بافند و بعد آنها را کنار هم و به شکل مربع یا مستطیل می‌دوزند. در بافت جاجیم، دار قالی بر روی زمین قرار گرفته و چله‌ کشی هم بر روی زمین انجام می‌گیرد. در این منطقه، نقش‌های استفاده شده در جاجیم عبارتند از: شونه، دنو موشی، شیروز، گلی و هچه.


نمد و هنر نمد مالی

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی استان لرستان «نمد ‌مالی» می‌باشد. در گذشته‌، اکثر شهرهای لرستان دارای کارگاه‌های نمد مالی بوده‌اند. راسته بازارهایی در بروجرد و خرم‌آباد مخصوص تولید نمد و کار نمد مالی بوده است. معروف‌ترین محصولات نمدی لرستان عبارتند از: کلاه نمدی، تن ‌پوش‌های نمدی و انواع زیراندازهای مختلف نمدی.


حصیر و هنر حصیر بافی

یکی دیگر از قدیمی‌ترین صنایع دستی انسان‌ها «حصیربافی» می‌باشد. نام دیگر حصیر «بوریا» می‌باشد. در این صنعت که در لرستان هنوز رایج است، ابتدا حصیر را مرطوب می‌نمایند تا نرم گردد و بعد آن‌ها را به صورت تار و پود به هم وصل می‌کنند. معمولاً از این حصیرها در تهیه‌ زیرانداز، انواع سبد و ظروف استفاده می‌شود.


گیوه و هنر گیوه دوزی

«گیوه ‌دوزی» در استان لرستان و در بسیاری از مناطق دیگر کشورمان رواج دارد. «گیوه» نوعی پاپوش سنتی سبک و بادوام است که با مواد طبیعی هم چون نخ قالی، نخ ابریشم و ضایعات چرم تهیه می‌شود و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.


هنر خراطی

به هنر ساختن اشیاء از چوب «خراطی» گفته می‌شود. ساخت اشیاء چوبی همچون قلیان، گهواره، پایه آباژور و ظروف به وسیله دستگاه مخصوصی انجام می‌شود. در تخت جمشید، هنر خراطی را می‌توان در بقایای نقش برجسته‌های کاخ داریوش، تخت و چهار پایه و عود سوز مشاهده نمود. این آثار حاکی از قدمت دیرینه این هنر زیبا دارند. خراطان بسیاری در استان لرستان مشغول به کار و فعالیت در این حرفه می‌باشند و آثار بسیار زیبایی را تولید می‌کنند که می‌تواند به عنوان یادگاری و سوغت لرستان خریداری شوند.


هنر ماشته بافی

«ماشته» یا «موج»، دست بافته‌ای پشمی و نقش دار است که در بافت آن از نخ پشمی الوان استفاده می‌گردد و در نقش‌هایی نظیر گل پتويی، چهارخانه آو و دار (آب و درخت)، راه راه، هشت خانه، هشت خانه، خانه پنجزاری بافته می‌شود.

از ماشته به عنوان رختخواب پيچ نیز می‌توان استفاده نمود اما در میان روستاييان و عشاير، به عنوان زير انداز، روانداز و روی كرسی نیز استفاده می‌شود. در مناطق شهری، از این دست بافته به عنوان انواع پشتی و رو پشتی، كيف زنانه، رو فرشی، رو مبلی، ساك، تزئينات منزل و… استفاده می‌شود.


حرمی بافی

«حرمی» یا «ارامی» که بافت آن در شهرستان بروجرد بسیار رایج است نام یکی از دست بافته‌های استان لرستان می‌باشد. در گذشته، این دست بافته توسط تار و پود پشمی بافته می‌شده است اما امروزه از نخ‌های پنبه‌ای در تار آن، استفاده می‌شود. عموماً حرمي را در ابعاد يك متر در هفتاد سانتيمتر می‌بافند و از نقوش گل و پروانه، شانه‌ای و خطوط موازی و نیز رنگ‌های قرمز لاكي و سورمه‌ای برای منقوش ساختن و تزئین آن استفاده می‌کنند. در گذشته حرمی، به عنوان بقچه و زير انداز حمام مورد استفاده قرار می‌گرفته است.


از جاذبه های طبیی استان لرستان


دره خزینه، زیبایی و عظمت هنر خلقت

گذر آب، یکی از هنرمندانه‌ ترین فرسایش‌ها و زیباترین تراش‌ها را رقم می‌زند. از دیدنی‌ترین اثرهای هنرمندانه‌ این تراشکار طبیعی، دره خزینه لرستان که در جاده‌ی پلدختر به اندیمشک قرار دارد این دره به‌ شکلی دایره‌ وار، در میان حصاری از صخره، با گذر رود کرخه، زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد و با دره گرندکانیون آمریکا رقابت می‌کند.

رود کرخه از میان دره، در پس صخره‌های تنومند و چین‌خورده عبور می‌کند و سبزینگی را به روی این صخره‌ها به یادگار می‌گذارد. با بنا شدن پل معلق کابلی در دره خزینه که به بلندترین پل معلق ایران مشهور است،


 دره نی گاه، همزیستی صخره و سبزه و رود

دره‌های سرسخت سنگی از جاذبه‌هایی است که یکی از زیباترین آن‌ها، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ دره نی گاه در شهرستان درود است. این سرزمین به‌ شکل چشم‌نوازی دارای طبیعت بکر است و مثل دیگر دره‌های لرستان، نی گاه هم مزین به دیواره‌های عظیم سنگی و صخره‌های خشن است که در دل خود دنیایی از سرسبزی، طراوت رودخانه و حیات وحش را پناه داده است. این دره در مسیر رسیدن به قله‌ی اشترانکوه که رشته کوه آن به آلپ ایران معروف است، واقع شده و مورد علاقه‌ی کوهنوردان و طبیعت‌شناس‌های حرفه‌ای است تا با گذر از سرزمینی خوش‌رنگ، لذت صعود را دوچندان کنند.


دشت لاله های واژگون الیگودرز در لرستان

یکی از مناظر دیدنی که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند دشت لاله های واژگون الیگودرز است. ولاله های سرخ فام را خواهید دید.شهرستان الیگودرز نیز در برخورداری از دشت لاله ها سهم بزرگی دارد بطوریکه این مناظر زیبا از 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه های زاگرس ادامه می یابد.گل های سوسن چلچراغ و اشک مریم این گل ها جلوه بی نظیری دارند و بسیار جذاب هستند.

روستاهای دالانی ، دره دایی، دورک، مورزرین، چغاگرگ، آب باریک ، خلیل آباد، مورخشک، تاپله، خاک بتیه، هندیله،گیلان، گلک، ارژنک و گله مویه از جمله مناطقی هستند که هر ساله میزبان گردشگران و تماشاکنندگان دشت های زیبای لاله واژگون هستند.


آبشار سفید لرستان

آبشار آب سفید لرستان در جنوب شرقی استان لرستان واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است.

 ارتفاع آبشار آب سفید، 70 متر وعرض تاج آن می تواند در فصول پر آب، به 8 متر نیز برسد.

پس از برخورد آب این آبشار به زمین، قطرات آب با هوا ترکیب شده و حباب های سفیدی تشکیل می‌شود.

رنگ این حباب های سفید و زیبا سبب شده است تا این آبشار، آب سفید نام بگیرید.آب و هوای این منطقه بسیار مطلوب ودر فصل پاییز و زمستان، دمای هوا در این منطقه بسیار کاهش خواهد یافت. درختان بلوط و گردو نیز در میان کوه‌های این منطقه دیده می‌شود.


آبشار بیشه لرستان

لرستان را باید شهر آبشارها نامید چرا که در گوشه و کنار آن آبشارهای زیبایی دیده می شود.

یکی از زیباتری آبشارهای لرستان، آبشار بیشه است ،این آبشار در 65 کیلومتری خرم آباد و در 30 کیلومتری شهرستان درود قرار داردو نزدیک بودن راه آهن دسترسی به آن را آسان کرده است.

این آبشار درون جنگل واقع شده و اطراف آن را جنگل های بلوط وقرار گرفتن در دل کوه‌های زاگرس، چشم اندازی زیبا و منطقه ای بسیار خوش آب و هوا ساخته است.ارتفاع آبشار بیشه به 48 متر می رسد و عرض آن نیز 20 متر است. آب آبشار پس از برخورد به زمین می‌تواند تا ارتفاع 10 متر نیز بالا رود و به رودخانه سزار بپیوندد.

چشمه های مختلفی در اطراف این آبشار وجود دارند که تماشای آب این آبشار، بسیاری از افراد میل به شنا در آن و در روخانه سزار را خواهند داشت، ولی دمای آب در این منطقه بسیار کم است و برای آبتنی باید تحمل زیادی داشته باشید ولی دیدن آبشار و ماهیانی که در رودخانه شنا می‌کنند،بسیار لذت بخش است.


از دیگر ابشارهای لرستان :

آبشار برنجه شول آباد، یکی از بلندترین آبشارهای ایران

آبشار نوژیان، پدیده‌ طبیعی دیگر در استان لرستان

بام لرستان، جوان پسند ترین جاذبه های گردشگری لرستان

آبشار نوژیان از دیدنی های لرستان برای مسافران

آبشار گریت چشمه ای از طبیعت لرستان

مخمل کوه از اماکن دیدنی لرستان


قلعه فلک الافلاک در لرستان

در شهر خرم آباد در لرستان بناهایی دیدنی و قلعه های تاریخی را مشاهده خواهید کرد. یکی از این بناهای تاریخی و دیدنی، فلک الافلاک یا همان سپهر سپهران،به جای مانده از عهد ساسانیان در ایران است. این قلعه را به جز فلک الافلاک، دژ شاپور و یا قلعه ی دوازده برجی نیز می خوانند.


این قلعه بر بلندای تپه ای واقع شده که باعث می شود جلوه بهتری داشته باشد. وقتی از مسافتی دور به این قلعه نزدیک می شود، قامت آن مقابل چشمانتان خودنمایی می کند. نمای رودخانه در پشت قلعه، بسیار دیدنی به چشم می آید.


این قلعه در زمان ساخت خود و سال های پس از آن، خواستگاه نظامی داشته است.به شکلی که از آن به عنوان دژی مستحکم استفاده شده و محل رفت و آمد نظامیان بوده است.اما قلعه به یکی از جاذبه های گردشگری استان تبدیل شد. اکنون نیز در این بنا، دو موزه قرار دارد،


یکی از این دو موزه، موزه مردم شناسی لرستان است. موزه دیگر نیز موزه باستان شناسی می باشد.در موزه مردم شناسی می توانید سبک زندگی مردم لرستان را از نزدیک مشاهده کرده و با آن آشنا شوید.همین طور موزه باستان شناسی فلک الافلاک، مهد یادگارهای باستانی بسیاری در این شهر است. در این موزه می توانید به تاریخ ارزشمند لرستان سری زده و آن را بشناسید.


 خانه تاریخی ابو در خرم آباد

شهر خرم آباد به عنوان دیدنی ترین شهر استان لرستان، جاذبه های دیدنی زیادی را در خود جای داده است.

خانه تاریخی ابو در خرم آباد قرار دارد و از قدیمی ترین خانه های این شهر و ساختمانی تاریخی و زیبا که در دوران قاجاریه ساخته شده است.این خانه ساختمانی زیبا دارد و بنای آن گویای وقایع تاریخی بسیاری است. خانه ابو به شیخ ابوطالب قاضی یا آخوند ابو تعلق داشته است.

بنای این ساختمان بزرگ و در چندین بخش جای گرفته واین ساختمان دو طبقه اتاق های متعددی قرار دارد. بخشی از ساختمان زمستانی بوده و بخشی دیگر آن مخصوص تابستان ساخته شده است.ایوان های ردیفی و شیشه های رنگی پنجره ها که در قاب های هلالی قرار گرفته اند، جذاب می نماید.بنای آجری کاملا مستحکم به نظر می رسد و کنج های آن با ستون هایی محکم شده اند.

در میان حیاط بنا، حوض بزرگی با فواره قرار دارد.


دریاچه کیو خرم آباد

این دریاچه در شمال غرب خرم آباد واقع شده، دریاچه کیو بعد از فلک الافلاک یکی از پر بازدیدترین جاذبه های استان لرستان به شمار می رود و نماد سرزندگی شهر است. دریاچه کیو از سرچشمه های مخمل کوه و چشمه های موجود در کف دریاچه تامین می گردد. کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود گونه های گیاهی کف دریاچه است که باعث می شوند دریاچه در مواقع پرآبی، رنگ کبودی به خود بگیرد. در فصول بهار و اوایل تابستان، این دریاچه محل مناسبی برای قایق سواری و ورزش های آبی می باشد اگرچه در فصل زمستان در پر آب ترین حالت خود قرار دارد.


خلاصه ایی درباره استان لرستان

 لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوههای زاگرس پوشانده‌است. اشترانکوه با 4050 متر ارتفاع بلندترین نقطه استان و پست ترین نقطه آن در جنوبی ترین ناحیه استان واقع شده و حدود 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد بر اساس یافته‌های باستان شناسی این منطقه یکی ازنخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر است و مفرغ لرستان از شهرت باستان‌شناسی زیادی برخوردار است


لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است که می‌توان آن‌ها را به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد.


 یافته‌های پیش از تاریخ لرستان، بیشتر شامل نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌های غارها سفالینه ها و اشیای مفرغی هستند. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، نخستین ساکنان در مناطق مرکزی و غربی لرستان سکونت یافتند.


 در این استان، بیش از 250 غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که نیمی از آنان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. از جلمه غارهای مهم می‌توان به غارهای منقوش پیش از تاریخ هومیان یک، هومیان دو و میر ملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم‌آباد، غارهای مسکونی پیش از تاریخ دره خرم‌آباد مانند غارهای پاسنگر، قمری، کنجی، گرارجنه و یافته و غار باستانی و شگفت انگیز کلماکره پلدختر اشاره کرد


از دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان، پل‌ها و دژهای ویران شده فراوانی به جای مانده‌است. پل دختر، پل کشکان، پل شاپوری، پل کلهر ، پل معمولان و نیز قلعه فلک الافلاک از این دسته‌اند.


گورستان‌ها و تپه‌های تاریخی فراوانی در بیشتر مناطق این استان وجود دارند که هنوز مورد کاوش باستان‌شناسی قرار نگرفته‌اند.


مسجد جامع، مسجد سلطانی بروجرد مسجد جامع خرم‌آباد، امامزاده پیرشمس الدین بن موسی، امامزاده جعفر بروجرد، شاهزاده احمد پلدختر، شاهزاده محمد کوهدشت، امامزاده ابراهیم نورآباد شاهزاده عبدالله، امامزاده زیدبن علی و امامزادگان ابوالوفا واقع در شهر خرم‌آباد از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین این آثار به شمار می‌آیند.

همه افسانه‌ها و پیشینه مردمان دیار لرستان با آداب و رسوم و پوششی پیوند خورده است که اگر در ایران اسلامی بی نظیر نباشد، می‌شود گفت کم‌نظیر و تکرارنشدنی است.


پوشاک مردم لرستان در نهایت زیبایی و سادگی نمادی از پوشش اصیل اسلامی است که امروز جز در برخی مناطق روستایی و عشایری شاید دیگر نتوان نشانی از آن یافت.


پوشاک زنان لر بنا به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است به طوری که پوشاک زنان جوان لر با پارچه‌های الوان در رنگ‌ها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است و زنان مسن‌تر پارچه‌هایی به رنگ تیره با طرح‌های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند.


 پوشش زنان لر نمادی از هویت و فرهنگ این دیار

پوشاک زنان لر بنا به موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است . پوشاک زنان جوان لر با پارچه‌های الوان در رنگها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی می‌باشد . زنان مسن‌تر پارچه هائی به رنگ تیره و طرح ای ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده