دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» بازار سوغات ایران | کفش سنتی گیوه بافی ایران

بازار سوغات ایران | کفش سنتی گیوه بافی ایران

نوعی کفش یا پاپوش سنتی است که این پايا افزارسابقه استفاده از آن در ايران به دوره صفوی برمیگردد. تولید و استفاده از آن در استان فارس رواج داشته وگیوه پای‌ پوشی است سبک، با دوام و مناسب برای راهپیمایی‌های طولانی در مسیرهای ناهموار و با توجه به این خصوصیات، اغلب افراد پیدایش آن را به روزگارانی بسیار دورتر از پیدایش سایر انواع پای‌ پوش‌ها نسبت داده‌اند و همین امر باعث شده تا تاریخچه پیدایش گیوه با افسانه‌ها پیوند بخورد.


گته یا گیوه نوعی کفش سنتی ایرانی است که از کفشهای نرم ، راحت ، بادوام و دستباف استفاده شده است. گیده به عنوان صنایع دستی دست ساز شهرهای کوهستانی ایران و منطقه روستایی استانهایی همچون استان فارس (پایتخت آن شیراز است) ، اصفهان ، کرمانشاه ، کردستان ، زنجان و… در نظر گرفته شده است. گیت را باید یکی از جالب ترین و با ارزش ترین صنایع دستی روستایی در ایران به حساب آورد. تولید گیت دارای 1000 سال سابقه در ایران است. گوت کرمانشاه به عنوان یکی از اصلی ترین صنعت شناخته شده KELASH به زبان کردی شناخته شده است.


گیت حاوی قسمت تنها و فوقانی است. این تکه از قطعات کوچکی از مواد پنبه ساخته شده است که با یک رشته لاستیک به هم چسبیده اند. معمولاً از دو قطعه چرم کوچک در قسمت های پشتی و جلوی کف استفاده می شود تا استحکام آن بیشتر شود. قسمت بالایی یک تکه نخ نخ یا نخ پشمی است.


در گذشته ، آنها برای ساختن کف GIVEH از نوعی چرم گاو وحشی استفاده می کردند و قسمت فوقانی آن از نخ پشمی یا نخی بود. بتدریج با ورود به صنعت لاستیک و آن را ارزان می کند ، افراد طبقه پایین لاستیک را تنها در قسمت سوزن خود استفاده کرده اند.


 یا Givah (فارسی: گیوه ، کردی: کە لاش) نوعی کفش نرم ، راحت ، بادوام و بافته شده است که در بسیاری از نقاط ایران بخصوص ... معمولاً تنها است یا لاستیکی یا چرمی که قسمت بالایی آن بافته شده است. قبل از ... از نوعی چرم گاو وحشی برای ساختن درخت استفاده می کرد و قسمت بالایی آن از نخ پشمی یا نخ بود. نوعی کفش دستباف است که از نخ ، پارچه یا نخ ابریشم ساخته شده است. آنها صنایع دستی مناطق روستایی کرمانشاه و یزد


رنگهای گیت

رنگ های مورد استفاده در تهیه گیت عبارتند از: آبی ، سفید ، قرمز و سیاه. قبلاً گندم فقط برای آقایان سفید بوده و رنگ بوته های ماده غالباً رنگی بوده و گاهی از مهره ها استفاده می شده است.


 کفش سنتی

تاکنون گیت بسته به شرایط آب و هوایی و به روش های مختلف در مناطق مختلف ایران تولید می شود و همیشه مورد استفاده روستائیان و عشایر بوده است. Giveh (Klash) که در استان کردستان تولید می شود ، از پارچه پنبه ای است که توسط جریان گاو متصل و فشرده می شود ، ساخته می شود و در نتیجه محصولی کاملاً ارگونومیک است. این بدان معنی است که کف پارچه به محض استفاده رطوبت را جذب می کند و گیت (کلش) را در انتهای کف پا تنظیم می کند.


گیوه هم‌ اکنون با نام‌های مختلفی در بسیاری از مناطق کشور ازجمله استان کرمانشاه، کردستان، لرستان، قسمت‌های وسیعی از استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شهرهای آباده، کازرون، بهبهان، همچنین روستای کمیجان یا سنیجان استان مرکزی و ... تولید می‌شود.


گیوه‌ با قدمت ۳ هزار سال در ایران هنوز پابرجاست، رویه‌های اصلی گیوه سنتی که نخ ارگانیک است استفاده می‌شود، آنچه گیوه فارس را متفاوت می سازد، نوع گرهی است که آنرا می سازد در حالیکه دیگر گیوه ها بافت هستند، از این رو چنانچه یک بخش از بافت از بین برود، آن قسمت خراب می شود، اما گره گیوه فارس در صورت قیچی شدن هم هیچ آسیبی نمی بیند


آنچه گیوه فارس را متفاوت می‌سازد، نوع گرهی است که آن را می‌سازد درحالی‌که دیگر گیوه‌ها بافت هستند، ازاین‌رو چنانچه یک بخش از بافت از بین برود، آن قسمت خراب می‌شود، اما گره گیوه فارس در صورت قیچی شدن هم هیچ آسیبی نمی‌بیند و ساختار اصلی گیوه که به‌اصطلاح در فارس «رووال» نامیده می‌شود و شیرازه اصلی است از بین نمی‌رود.


کاربرد نخ طبیعی در دوخت گیوه فارس آن را متمایز از دیگر نمونه‌ها می‌سازد، زیرا نخ نسبت به بقیه الیاف‌ها بهتر و بادوام‌تر است.

 گیوه سنتی هیچ فشاری متوجه پا نیست و به‌آسانی هم تمیز می‌شود، دیگر تمایز گیوه فارس نسبت به دیگر نقاط ایران استفاده از گِل گیوه است، برای تمیز کردن گیوه در دیگر نقاط ایران آن را می‌شویند یا از مایعات دیگری استفاده می‌کنند درحالی‌که در استان فارس از گِل استفاده می‌شود.حتی برای مراسم عروسی و شادی استفاده از گیوه رایج شده است.نخ گیوه یا رووال در روستاها توسط خانمها ریسیده می‌شود .


گت کفش سنتی است که در مناطق کوهستانی استان کرمانشاه رایج است. این کفش های دست ساز ساخت اسپادریل از یک کف چرمی تشکیل شده است (گرچه لاستیک نیز موجود است) و یک پنبه بافته سفید در بالا. به خصوص در ماه های تابستان به دلیل پارچه تنفس شده ، گیا در سالهای اخیر به لطف هنرمندان محلی که به آنها پیچشی مدرن برای جذابیت به سبک تفریحی اولیای نسل جوان داده اند ، بازگشتی در سالهای اخیر داده اند. کمد لباس خود را با این قطعه بیانیه ارتقا دهید که مطمئناً سرتان را چرخانده و افرادی را می پرسند که آنها را در کجا آورده اید.


هنرهای فارسی بی شمار هستند ، گیت ، یکی از مشهورترین هنرهای با ارزش ایران با سابقه ای طولانی است. در هر نقطه از کشور ایران ، از مردم خلاق آن شگفت زده خواهید شد. هنرهای پارسی خود داستان طولانی دارند اما داستان شگفت انگیز است!

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده