دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری ایران باغ های بهشتی

جاذبه های گردشگری ایران باغ های بهشتی

ایران سرزمین باغهای معروف پارسی

به عنوان نمادی از بهشت ​​الهی روی زمین ، باغها در طول تاریخ بخشی جدایی ناپذیر از معماری و فرهنگ ایران بوده اند. آنها در درجه اول برای لذت بیشتر به جای اقامت دائم یا تولید محصولات زراعی در نظر گرفته شده بودند. این نوع برگزاری همچنین به عنوان سمبل قدرت پادشاهان یا مقامات دولتی در نظر گرفته می شد. 

باغ شاهزاده در ماهان ، کرمان

 از جاده ابریشم ، در 6 کیلومتری جنوب ماهان در استان کرمان واقع شده است. وسعت 5/5 هکتار دارد و قدمت آن به اواخر دوره قاجار باز می گردد. 

معماری این باغ می تواند ویژگی بارز آن باشد. دروازه ورودی مانند یک برج نگهبانی است که از هر جهت دیدگاه های مختلفی را برای شما فراهم می کند. با ورود به این دروازه می توانید در نگاه اول منظره ای از کل باغ داشته باشید. طراحی تراس محور چنین فرصتی را به شما می دهد.

در مسیر انتهای بالای باغ ، از چشمه های آبشار آب عبور می کنید. جریان از کوههای اطراف پایین می آید. این چشمه ها نمونه های شگفت انگیز از معماری ایران هستند زیرا تنها عاملی که به آنها انگیزه می بخشد شیب طبیعی زمین است ، نه چیز دیگر. این یک ویژگی مشترک در بین بیشتر باغهای تاریخی ایرانی است. در هر دو انتهای این چشمه ها دو استخر اصلی زیبا وجود دارد.

در انتهای فوقانی عمارت دو طبقه وجود دارد. از آن به عنوان یک محل اقامت دائم یا فصلی استفاده می شد. فاصله از اینجا تا دروازه ورودی حدود 235 متر است. این دو سازه در استخرهای جلوی آنها منعکس شده و بر جذابیت این باغ می افزاید.

باتوجه به مناطق خشک اطراف آن ، مشاهده انواع گیاهان و چیدمان آنها شگفت آور است. در اینجا می توانید درختان همیشه سبز و پهن برگ ، گیاهان زینتی و درختان میوه را مشاهده کنید. به همین دلیل است که این باغ به عنوان یک قطعه بهشت ​​روی زمین مشهور است.

عمارت باغ ارم

زیبا و شهرت عالی ، یکی از باغ های خیره کننده ایرانی در شیراز است . در مورد تاریخ دقیق ساخت آن اطلاعات دقیقی در دست نیست ، اما مطمئناً از دوره سلجوقی در آنجا بوده است. این یک باغ گیاه شناسی قابل توجه است که شامل یک عمارت زیبا است.

در مورد عمارت سه طبقه به عنوان جلوه ای برجسته از معماری ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد. بنای اولیه توسط یکی از روسای قبیله قشقایی در اواخر دوره زند ساخته شد. اما پس از آن ، عمارت باشکوه فعلی ، که شاید جایگزین بنیاد قبلی شود ، در دوره قاجار ساخته شده است. این بنا یکی از شاهکارهای معماری قاجار به دلیل نقاشی های زیبا در دیوار و سقف ، کاشی کاری قالب سازی و درهای چوبی حک شده نفیس است.

در قسمت بالای عمارت ، سازه های هلالی شکل چشم شما را به خود جلب می کند. آنها از کاشی های رنگی ساخته شده اند و زیبایی خاصی به ساختمان بخشیده اند. بزرگترین سازه وسط ، نبردهای پادشاهان قاجار و داستانهای مربوط به ادبیات باستان فارسی را به تصویر می کشد.

بالکن دو طبقه فوقانی با ستون هایی تزئین شده است که الهام گرفته از تخت جمشید است و در سقف آنها ، نقاشی های بسیار زیبایی را مشاهده می کنید. شش کتیبه در نمای جلوی طبقه همکف را نیز می توان دکوراسیون در نظر گرفت. آنها شعرهایی از شاعران مشهور مانند حافظ ، سعدی و غیره هستند.

طبقه همکف یک سالن اصلی دارد که از طریق آن جریانی از آب عبور می کند. این جریان در حوالی عمارت درون استخر جریان دارد و سپس از طریق مجاری آب در باغ جریان می یابد. کاشی های رنگی کف و دیوارهای این سالن را تزئین می کنند.

سرو های بلند ، زیبا و زیبا و ایستاده در کنار هر دو طرف راه های اصلی عبور از دیگر جاذبه های مهم باغ است. آنها به دلیل سبک و سیاق بی نظیر خود در بین ایرانیان به عنوان سرو ناز مشهور هستند. بلندترین در میان این سرو های خاص حدود 35 متر ارتفاع دارد.

علاوه بر این ، حیاط توسط طیف گسترده ای از گیاهان از جمله گیاهان همیشه سبز ، درختچه های زینتی و گل ها و درختان میوه پوشیده شده است. به همین دلیل است که در یک باغ گیاه شناسی ساخته شده است.

باغ دولت آباد یزد

یزد با وسعت حدود 7 هکتار واقع شده و قدمت آن به دوره افشارید باز می گردد. این شهر به دلیل داشتن windcatcher که بلندترین آن در شهر ساخته شده از خشت است و ارتفاع آن بیش از 30 متر است ، شهرت قابل توجهی یافته است.

قنات عالی تاریخی ، دولت آباد ، برای آب دادن به این باغ استفاده می شود و دلیل نامگذاری آن است. قدمت قدمت حدود 200 سال پیش ، این قنات توسط سفره های آب که از ارتفاعات مهریز ، جنوب یزد آب می گیرند ، تهیه می شود. بعد از طی مسافتی بیش از 50 کیلومتر ، این آب به باغ می رسد.

این باغ شامل یک بخش بیرونی ، چشمه اصلی و یک بخش داخلی است. قسمت بیرونی مکانی برای تشریفات دولتی ، برگزاری مراسم و امور اداری شهر بود. قسمت داخلی یک محل اقامت خانوادگی بود.

از طریق دروازه ورودی که بخشی از قسمت بیرونی است وارد باغ شوید. نمای خارجی همچنین شامل دو برج نگهبانی ، یک تالار آینه ، عمارت تهرانی ، خانه دولت ، دو مخزن عمومی و یک دادگاه است.

استخر اصلی با 12 متر عرض و 194 متر طول ، باغ را به دو قسمت تقسیم کرده و بخش بیرونی آن را به بخش داخلی متصل می کند. سرو های بلند در دو طرف این چشمه صحنه ای را ایجاد می کنند که توجه شما را به عمارت اصلی سوق می دهد.

با عبور از چشمه ، به بخش داخلی می رسید. این شامل یک عمارت به شکل هشت ضلعی ، یک برج نگهبانی ، حرمسرا ، آشپزخانه ، اتاق های خدمتکار ، یک مخزن خصوصی و اصطبل است. این بخش با تاکستان و درختان انار احاطه شده است.

ساختاربادگیر در عمارت هشت ضلعی ساخته شده است و قرار است به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع سنتی مورد استفاده قرار گیرد. این شاهکار معماری ایرانی است. در عمارت ، استخر دقیقاً زیر کابین اتومبیل وجود دارد. وزش باد از طریق ضد باد ، بر آب استخر می پیچد و کوچه ها ، سالن ها و اتاق ها را خنک می کند.

کاخ چهلستون ، اصفهان

کاخ باشکوه و باغ آن با مساحتی در حدود 6.7 هکتار در اصفهان واقع شده است . این بنا در دوره صفویه در زمان سلطنت شاه عباس اول ساخته شد و در زمان سلطنت شاه عباس دوم به پایان رسید. این کاخ باعث می شود شما از معماری ایرانی تحسین زیادی داشته باشید.

ساختار اولیه کاخ شامل یک عمارت با یک تالار مرکزی و اتاق هایی در اطراف آن بود. این سازه بعداً توسط سالن دیدنی آینه انجام شد و دو اتاق بزرگ بزرگ شمالی و جنوبی به آن افزوده شده ، چشم انداز چشمگیر 20 ستونی در جلوی سالن مخاطبان سرپوشیده و دو استخر بزرگ در دو طرف کاخ. این بنای تاریخی به دلیل داشتن چندین بخش تزئین شده در آینه ، کاشی کاری و به ویژه نقاشی هایی که بر روی دیوارها و سقف ها انجام می شود ، با شکوه به نظر می رسد.

در مقایسه با سایر باغهای ایرانی که در اینجا ذکر شده است ، دادن چنین نامی به کاخ با ساختار آن رابطه جالبی دارد. در فارسی ، چهلستون به معنی چهل ستون است. برخی می گویند که چنین نامی داده شده است زیرا به نظر می رسد 20 ستون که از تالار ورودی حمایت می کنند و بازتاب های آنها در استخر جلوی چهل نفر است. برخی دیگر می گویند دلیل این است که عدد 40 نمادی از کمال است و به دلیل ستون های آن کمال کاخ را نشان می دهد.

تزئینات تزیین شده ، پرتره های بزرگی از پادشاهان صفوی و سایر نقاشی های باشکوه تالار سلطنتی از جاذبه های برتر کاخ است. دیوارها و سقف های تالار مرکزی نیز با نقاشی های چشمگیر تزئین شده است که برخی از وقایع مهم تاریخی را به نمایش می گذارد. علاوه بر آنها ، می توانید برخی از آثار کمتر تاریخی اما از لحاظ زیبایی شناختی با ارزش تر را در مینیاتورهای سنتی مشاهده کنید که شادی زندگی و عشق را جشن می گیرد.

دربیرون از کاخ ، سقف تزئین شده ای از آشیانه ، شیرهای سنگی که نمایانگر صنعت حکاکی سنگی دوره صفویه در دو طرف گذرگاه ورودی است و مجسمه های آناهیتا ، الهه آب ، موارد دیگری هستند که می توانند توجه شما را به خود جلب کنند.

باغ ایرانی فین در کاشان

یک باغ سلطنتی در کاشان که مربوط به دوره صفویه است. مساحتی در حدود 3.2 هکتار دارد. به طور کلی ، طرح اصلی شامل یک ورودی مستحکم است که به دنبال آن یک پیاده رو منتهی به یک استخر جلوی یک غرفه دو طبقه ، محل اقامت موقت پادشاهان صفوی تشکیل می شود.

در طراحی این باغ ، آب اساسی ترین عنصر بوده و به شکل استخرها ، حوضه ها ، نهرها ، چشمه ها و چشمه ها موجود است. آب و درختان زیادی با سایه پهن ، عمدتاً سروهای که بین 100 تا 500 سال قدمت دارند ، با مناطق خشک خارج از باغ تضاد زیادی ندارند.

منشأ عبور از آب چشمه ای در نزدیکی 7000 ساله است که چشمه سلیمان را در بین افراد محلی ، در همان محله می شناسد. این آب که از قسمت جنوبی باغ وارد می شود به قسمت شمالی سرازیر می شود و تفاوت در ارتفاع باعث ایجاد انگیزه برای چشمه های موجود در راه است.

یک غرفه دو طبقه از سنگ های زینتی حک شده حاوی چهار طاقچه و ضربات در بالای استخر کاشی کاری مرکزی می رسید. یک غرفه دیگر در دوره قاجار در انتهای باغ ساخته شده است. حجره ها و سقف های قوسی آن با نقاشی های مختلف تزئین شده است که بیشتر شاهان قاجار و داستان های باستانی را به تصویر می کشند.

قسمت شرقی باغ ، دو بنا به نام های همام یا حمام وجود دارد. یکی از آنها به دوره صفویه باز می گردد. دیگری که در آن امیرکبیر ، صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار ، ترور شد ، به دوران قاجار باز می گردد. این دو ساختمان اکنون به طور کلی جمع شده اند.

تمام این باغ های فارسی خصوصیات مشترکی دارند. در معماری ایرانی ، باغ ها همه با دیوارهایی احاطه شده اند که دارای دروازه های ورودی به عنوان برج دیدبانی هستند. به محض عبور از ورودی می توانید جسمی از آب یا جریانی از آب را ببینید که از نقطه ای در داخل باغ می آید. در این مکان همیشه یک عمارت یا کاخ وجود دارد که چشم شما را جلب می کند. و درختان بلند و سایه بان را خواهید دید که شرایط بهتری برای رشد درختان میوه یا گل ها فراهم می کند.

باغ های عباس آباد

در دهکده آلتپه در شمال ایران قرار دارد. آنها در حدود سال 1613 ساخته شده اند. در زمان پادشاهی شاه عباس اول و عناصر معماری از دوره صفویه به چشم می خورد. آنها شامل چشمه ها ، کانال ها ، استخرها و درختان زیادی هستند: به لطف زیبایی ، این باغ ها یکی از اقامتگاه های مورد علاقه حاکمان صفوی بودند. از اواخر قرن 17 به بعد ، این پارک تنها در سال 1967 رها شد و دوباره کشف شد: امروز این میراث جهانی یونسکو است و موضوع حفاری ها است.

باغ های پهلوان پور

در مهریز واقع شده و دارای باغی حدود 5 هکتار است که قدمت آن به دوره قاجار با معماری های ساخته شده در دوره زند باز می گردد. این ساختمان ها شامل اقامتگاه تابستانی ، محوطه های زمستانی ، حمام عمومی و آشپزخانه می باشد.

باغ های اکبریه

باغ های اکبریه در روستا با همین نام در کوه های خراسان واقع شده است. اینها شامل دو عمارت باستانی است که قدمت آن به دوره بین پایان سلسله قاجار و آغاز سلسله زند می رسد. قدیمی ترین ساختمان دو طبقه متعلق به ابراهیم خان شوکات است ، در حالی که دیگری مورد استفاده برای پسران خود توسط پسرش شوکات الملک بود. این مجموعه همچنین به عنوان اقامتگاه خدمت کرده است. امروز میزبان یک کتابخانه ، یک موزه باستان شناسی و مردم شناسی ، یک چایخانه سنتی و یک مدرسه هنری است.

باغهای باستانی پاسارگاد

ویرانه های پاسارگاد در حدود 40 کیلومتری محل باستان شناسی تخت جمشید در استان فارس واقع شده است. پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری بزرگ هخامنشی بود: اعتقاد بر این است که در سال 546 پیش از میلاد توسط کوروش کبیر تأسیس شد ، که در اینجا مقبره ای دفن شده است. در پاسارگاد می توانید بقایای باغها را که گاه کاخ های سلطنتی را تزئین می کردند ، مشاهده کنید ، که آنها نیز اولین نمونه از باغ های فارسی بودند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده