دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ایران جمهوری اسلامی - میراث جهانی یونسکو

ایران جمهوری اسلامی - میراث جهانی یونسکو

میراث جهانی یونسکو یک منبع منحصر به فرد تاریخی یا طبیعی است که می تواند در هر منطقه باستانی یا مدرن واقع شود اما متعلق به مردم در سراسر جهان است و اسرار پنهان شده در پشت فرهنگ ها را روشن می کند.

ایران با دارا بودن تعداد میراث جهانی یونسکو متفاوت ، مکان بازدید گردشگران از یکی از شگفت آورترین تمدن قدیمی است. اگرچه ممکن است هنوز هم در سرتاسر جهان افرادی وجود داشته باشند که از تاریخ و تمدن دیرینه ایران آگاه نباشند ، این کشور دیرینه ، دارای هزاران سال تمدن با میراث جهانی است که در صورت وجود ، یک نوع هستند.


مجموعه باستانی ساسانی-فارس

یکی از مهمترین مسیرهای باستانی و تاریخی استان فارس در سال 2018 به عنوان مجموعه باستان شناسی ساسانی در فهرست ثبت شد. این مسیر از شهرهای فیروزآباد ، کازرون و سروستان عبور می کند که شامل بناها و اماکن دیدنی همچون بیشاپور ، غار شاپور ، کاخ سروستان ساسانی ، شهر باستانی اردشیر خور ، کاخ اردشیر بابکان ، قلعه دختار ، حک شده های سنگی پیروزی اردشیر بر اردوان بسیار مهم است.


زمینه تاریخی شهر یزد 2017

منطقه تاریخی شهر یزد ، بناهای آجری و گنبدهای آبی ، نماهای زرد و آسیاب های بادی در سراسر شهر ، در کتیبه میراث جهانی یونسکو درج شده است. همه ایرانیان این خبر خوب را در سال 2018 جشن گرفتند و امیدواریم که گردشگران سعی کنند از آثار تاریخی شهر محافظت کنند. در میراث جهانی یونسکو در ایران ، این شهر و بافت تاریخی آن ثبت شده است که معماری های قابل توجهی همچون حمام ، بازارچه ، مخازن آب ، مساجد ، تکی ها (مکانی مقدس که برای تشییع جنازه امام حسین مورد استفاده قرار می گیرد) ، هنرهای کوچک و کارگاه های آموزشی ، قنات ها است. ، آسیاب های بادی ، مناره ها و گنبدها. معماری این شهر در آب و هوای گرم و خشک برای کل جهان مثال زدنی است.


غارت صحرا و کلوت های آن - جلوه طبیعی 2016

این یکی از زیباترین طبیعت ایران است که همه ساله گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به خود جلب می کند. تورهای پیاده روی بیشماری به کویر لوت و صخره های آن وجود دارد. گشت و گذار در منطقه بی آب و درهم ریخته ، احساس و تجربیات جدیدی را به همه می بخشد. این منطقه همچنین توسط ایران به عنوان یک سایت با شکوه جهانی ثبت شده است. استانهای خراسان جنوبی ، کرمان ، سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد.


ایران قنات 2016

فناوری قنات ایران یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. آیا می دانستید که اگر در گذشته یکی از افرادی که در قنات کار می کرد ، (مغانی) به دلیل از بین رفتن قنات جان خود را از دست داد ، او را شهید می دانستند. این سخن از اهمیت آب برای مردم گذشته است. در هر صورت ، این فناوری مانند قناتهای خزر در لیست یونسکو قرار دارد.


مرکز فرهنگی روستای میمند 2015

روستای دستكندی در استان كرمان دارای تاریخی به عنوان زرتشتی است. مردم این روستا سنگ ها را بریده و زبر کرده اند و خانه های خود و حتی کوچه ها را ساخته اند. روستای میمند در نزدیکی شهر بابک در استان کرمان واقع شده و یکی از توریستی ترین مناطق ایران است. این مجموعه فرهنگی از سبک زندگی روستایی دست ساز در فهرست میراث ایرانیان یونسکو قرار دارد و رتبه نوزدهم را دارد.


شوش 2015

شوش یکی از قدیمی ترین شهرهای باستانی ایران است که در آن تمدن شکل گرفت و کتیبه های گسترده و معماری شهری را می بینیم. در تاریخ ایران ، قوم شوش تحصیل کرده بودند و از خاندان ایلامی برخوردار بودند. این مکان باستانی نیز در فهرست میراث جهانی قرار دارد.


شهر سوخته 2014

بسیاری از اولین شهرهای سوخته جهان را خواهید یافت: اولین عمل جراحی مغز انسان ، اولین چشم مصنوعی ، اولین انیمیشن جهان در جام سفال کوره ، اولین بک گراند و بازی شطرنج جهانی و غیره. این شهر بزرگ با این بخش های مختلفی توانسته است جایگاه خود را در میراث جهانی یونسکو در ایران پیدا کند.


کاخ گلستان (استان تهران - 2013)

کاخ زیبا و باشکوه گلستان ، تنها میراث جهانی یونسکو در تهران ، جلوه ای از معماری و هنر قاجار است. این کاخ یکی از قدیمی ترین بناهای تهران است و ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است. این بنا در میان یک باغ سرسبز و منظره بنا شده است. اشیاء تزئینی داخل کاخ نیز دارای ارزش تاریخی بوده و قدمت آن به قرن نوزدهم برمی گردد.

گنبد قابوس (استان گلستان - 2012)

گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس بنایی مخروطی به سبک گرگان است که در قرن چهارم هجری توسط دانشمند مشهور ایرانی قابوس بن ووشیمگیر ساخته شده است. این تنها بازمانده از حملات مغول در آن منطقه است. این برج خشت که دارای معماری پیچیده و پیچیده ای است ، برای مطالعات نجوم ، ریاضی ، هندسه و هنر مورد استفاده قرار گرفت. ارتفاع این بنای تاریخی در حدود 15/5 تا 17 متر است که یک برج منحصر به فرد به حساب می آید زیرا بلندترین برج آجری در جهان است. این اثر تاریخی در سال 2012 نیز گنجانده شده است.


مسجد جامع اصفهان (استان اصفهان - 2012)

 حتماً نام مسجد جام اصفهان را به همراه سایر جاذبه های گردشگری در این شهر مانند چهلستون و االی قاپو شنیده اید. این مسجد یک بنای اسلامی است که از معماری دوره ساسانیان الهام گرفته و با مفاهیم اسلامی درآمیخته است. این مجموعه بزرگ بیش از 20،000 متر مربع را دربر می گیرد. این مسجد یک نقطه عطف در معماری بوده و از طراحی سایر بناهای اسلامی الهام گرفته است. قدمت این مسجد به 12 قرن پیش باز می گردد و به همین دلیل به عنوان میراث جهانی یونسکو در ایران ذکر شده است.


باغ ایرانی (استان های مختلف - 2011)

در مجموع 9 باغ ایرانی که دارای آثار باستانی ، طراحی ، معماری ، سبک و ارزش ویژه ای هستند ، "باغهای ایرانی" نامیده می شوند که در سال 2011 به عنوان میراث جهانی یونسکو در ایران ثبت شد. نه باغ از این باغ ها نوع آبیاری خاص خود را دارند که توسط کوروش بزرگ اختراع شده و با گذشت زمان گسترش یافت. در تمام این 9 باغ چهار عنصر زرتشت وجود دارد: بهشت ​​، زمین ، آب و گیاهان. محققان معتقدند طراحی و آبیاری این باغ ها الهام بخش آثار در هند ، ترکیه ، اسپانیا و چندین کشور دیگر است. این 9 باغ شامل: باغ فین کاشان ، باغ شازده کرمان ، باغ پاسارگاد ، باغ ارم در شیراز ، باغ دولت آباد در یزد ، باغ عباس آباد در مازندران ، باغ چهلستون در اصفهان ، باغ اکبریه بیرجند و باغ پهلوان پور مهریز و موارد دیگر.


شیخ صفی الدین اردبیلی کنگا (استان اردبیل - 2010)

اثر دیگر در لیست میراث جهانی یونسکو در ایران ، خانه شیخ صفی الدین اردبیلی ، یکی از اولین بناهای تاریخی کامل در دوره اسلامی است که به سبک بنای معاصر اما کاملاً اسلامی ساخته شده است. این مجموعه شامل عناصر نمادین است. به عنوان مثال ، 7 راه برای دسترسی به حرم شیخ صفی الدین وجود دارد که نمایانگر هفت مرحله عرفان است. اشیاء موجود در این بنا از لحاظ تاریخی بسیار با ارزش و عتیقه است. این بخش از بخش های مختلفی از جمله کتابخانه ها ، مدارس ، مساجد ، بیمارستان ها ، دفاتر و ... را تشکیل می دهد. در زمان خود پیشگام در صنعت معماری بود.


مجموعه تاریخی بازار تبریز (استان آذربایجان شرقی - 2010)

به طور کلی ، شهر تبریز از لحاظ تاریخی دارای ارزش و اهمیت است. مجتمع بازار تبریز یکی از مراکز تجارت و تجارت در جاده ابریشم بود. تبریز در دوره صفویه پایتخت کشور بود و از اهمیت ویژه فرهنگی ، سیاسی و تجاری برخوردار بود.


سیستم هیدرولیک شوشتر (استان خوزستان - 1388)

شواهد دیگر تمدن ایران باستان در قنات های شوشتر قرار دارد که نشانگر طراحی خارق العاده سیستم های آبزی در زمان داریوش است. این سازه 5 تا 6 قرن قبل از میلاد طراحی و ساخته شده است. این مجموعه دارای دو کانال آبی باستانی است که آب را از رودخانه کارون به سمت شهر منتقل می کنند. جالب اینجاست که یکی از دو کانال باستانی هنوز در حال کار است و از شوشتر آب می کند. این مجتمع محدود به این کانال ها نیست بلکه شامل قلعه ها ، برج ها ، پل ها ، کارخانه های آب و حوضچه های مختلف نیز می باشد. سازه های آبی شوشتر یکی از برجسته ترین آثار مهندسی آب باستان ایران است که در سال 2009 در فهرست ایران قرار گرفته است.


مجتمع کلیسای ارامنه (استانهای آذربایجان شرقی و غربی - 2008)

گفته می شود از سه کلیسای تاریخی واقع در شمال غربی کشور ، مجموعه کلیساهای ارمنستان نشانه ای از معماری مذهبی ارمنی باستان است. قدیمی ترین این سه کلیسا با نام San Tadaoos (یا تاتاووس) نامیده می شود. این مجموعه هنوز هم مکانی برای عبادت ارامنه در داخل و خارج از ایران است ، در حالی که از نظر تاریخی و سنتی از آن محافظت می شود.


بیستون (استان کرمانشاه - 2006)

یکی دیگر از مکانهای ایران مجتمع تاریخی بیستون است که به دو دلیل شناخته شده است ، یکی به دلیل کتیبه داریوش بزرگ که در آنجا قرار دارد و دیگری از آنجا که بیستون از زمان ماقبل تاریخ تاکنون مسیر اتصال ایران به بین النهرین بوده است.


ارگ بم (استان کرمان - 2004)

شهر بام با قدمت هزار ساله بام در زلزله سال 2003 ویران شد اما تعداد معدودی از آثار آن باقی مانده است. اما در دوره هخامنشی 2500 سال پیش بازسازی شد ، در فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران قرار گرفت و توسط یونسکو و فعالان آن محافظت شد.


بم در گذشته به دلیل بودن در جاده ابریشم بسیار مهم بوده است. این مکان باستانی ، بزرگترین مجموعه سازه های سفالی در جهان ، با وجود قرار گرفتن در یک محیط گرم و خشک به دلیل احداث قنات ها و مهندسی توزیع آبهای زیرزمینی ، محل اقامت ایرانیان باستان بوده است.


پاسارگاد 2004

پاسارگاد همچنین به عنوان مقبره کوروش بزرگ نیز شناخته می شود. با این وجود مکانهای با ارزش دیگری نیز در این مجموعه وجود دارد. به عنوان مثال ، مقبره کوروش کبیر ، باغ سلطنتی پاسارگاد (اولین باغ ایرانی در جهان) کاخ گیت ، پل ، کاخ بار-اآام ، کاخ اختصاصی ، دو کوشک ، باغ سلطنتی چشمه، کامبوج مقبره، Talle تخت دفاعی فورت، مظفری Carevanserai، دروازه مقدس و تنگ بلاغی برای پیدا کردن یک محل بر روی یونسکو در فهرست میراث جهانی


تخت سلیمان 2003

اگر به استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر تکاب بروید ، یک مکان مقدس و تاریخی مهم دیگر را در دوره ساسانی و یک دوره مهم دیگر در دوره معاصر پیدا خواهید کرد. یكی از دلایل اهمیت این سایت در دنیای معاصر ، ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسكو در ایران در سال 2003 است. تا به امروز رازهای حل نشده بسیاری درباره این معبد مقدس وجود دارد. بسیاری از مردم بر این باورند که این یکی از کانون های انرژی جهان است و آنها برای انجام مراسم تا امروز جمع می شوند.


میدان امام اصفهان 1979

میدان امام اصفهان و مجتمع اطراف آن به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. اگر به این مجموعه بروید ، می توانید از آثار با ارزش دوران صفویه مانند مسجد شیخ لطف الله ، مسجد شاه ، قیصریه و علی قپو دیدن کنید. این مجموعه از لحاظ سبک ، معماری ، زندگی شهری و فرهنگ دوره صفویه از اهمیت بالایی برخوردار است و سالها پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران به ثبت رسیده است.


بنای باشکوه هخامنشی پرسپولیس 1979

این بنای باشکوه هخامنشی که با نام تخت جمشید نیز شناخته می شود ، حدود 6 قرن میلادی به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است. پس از آن ، خشایارشا و اردشیر یکم ، آثاری به این مجموعه اضافه کرده اند. بقایای بی نظیر ایران باستان باعث شده این مجموعه مشهور و مهم شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران قرار بگیرد.


معماری بی نظیر این مجموعه اطلاعات زیادی را درمورد سبک زندگی ، دانش ، معماری و… به محققان می دهد. به گفته مورخان مقدونی الكساندر كبیر ، در سال 330 پیش از میلاد در حمله به ایران ، این مجموعه آتش گرفته شد. با این حال ، بقایای تخت جمشید نیز دارای ارزش تاریخی زیادی است.


چغازنبیل 1979

 برای همه ایرانیان شناخته شده است. این نخستین اثری است که در فهرست ثبت شده است. اگر آن را از نزدیک ندیده اید ، حداقل بارها نام آن را شنیده اید. این مکان عبادتینشوشیناک در تاریخ ایلام بسیار با ارزش بوده و هنوز هم به عنوان یکی از اولین نمونه های زیگورات مانند معماری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ساخت و سازهای متمایز این زیگورات به همراه دیگر زیگورات های بابلی و آشوری و کتیبه های آجری آن ، این اثر تاریخی را خاص ساخته است و بسیاری از معماران و باستان شناسان مجذوب آن هستند. این سایت پس از کشف و کار مستشرقین و باستان شناسان در فهرست یونسکو ایران قرار گرفت.


سلطانیه (استان زنجان - 2005)

سلطانیه یکی از شهرهای استان زنجان است که مرکز سلسله ایلخانیان بوده است. این شهر توسط مغولان تأسیس شده و یکی از مهمترین ساختمانهای این شهر ، گنبد سلطانیه یا آرامگاه اولجایوتو است که در قرن هفتم هجری ساخته شده است. این بنا به طول 50 متر از خشت و گل ساخته شده است. اما کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که سلطانیت نیز قبل از دوره مغول یک شهر باستانی 7000 ساله به نام آریباد بود. هزاره های باستانی و تاریخ و تمدن به جا مانده از دوران ایلخانیان باعث شده است که سلطانیه به عنوان میراث جهانی یونسکو در ایران ثبت شود. این گنبد بزرگترین گنبد آجری جهان است.

sepzatravel

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده