خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مراغه ، جواهر نجوم و شهر جیپ های ایران

مراغه ، جواهر نجوم و شهر جیپ های ایران

دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری فرمانداری ویژه شهرستان مراغه است. این شهر در کنار رودخانهٔ صوفی‌چای در دامنهٔ جنوبی کوه سهند و در 135کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده‌است. مراغه که به باغ شهر ایران و پایتخت نجوم ایران شهرت دارد جزو ده شهر تاریخی ایران می‌باشد.مراغه چندین جاذبه گردشگری را به بازدید کنندگان خود ارائه می دهد. این شهر به عنوان شهر باغ و پایتخت نجومی ایران شناخته می شود. همچنین یکی از ده شهر تاریخی ایران است. مراغه دارای فضای سبز و باغ های زیادی در داخل شهر است و رودخانه زیبای صوفی چای در مرکز شهر می گذرد.


آیین مهرپرستی مذهبی ایرانی است که پیشینه ی آن به ایران باستان بر می گردد. این آیین بعد‌ها گسترش یافته و طرفداران زیادی پیدا کرد. افرادی که به آن پیوستند در معابد مخصوص خود به پرستش پروردگارشان می پرداختند. تاکنون معابد زیادی در ایران به ویژه در ‌آذربایجان شرقی یافت شده است. معبد مهر واقع در شهر مراغه از جمله ی این معابد است که قدمتی بسیار طولانی دارد و امروزه جزء آثار باستانی شهر مراغه به شمار می رود.


رصدخانه مراغه را می توان به عنوان یکی از جاذبه های استان آذربایجان شرقی و یکی از نمادهای علم و دانش در کشور ایران دانست که همواره در دوران مختلف تاریخی برای ستاره شناسی و رویت هلال ماه و دیگر مطالعات مربوط به آسمان مورد استفاده قرار گرفته است که شهرتی جهانی دارد و زمزمه ‌های ثبت این اثر در یونسکو در فهرست آثار میراث جهانی نیز شنیده می شود.


در این میان غرب ایران از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که آب وهوایی مطبوع دارد و از تمدنی اصیل برخوردار است. از جمله استانهای دیدنی غرب ایران آذربایجان شرقی و یکی از شهرهای گردشگری آن مراغه است. وجود باغ های متعدد در شهر و رودخانه زیبای صوفی چای که از مرکز شهر می‌گذرد مراغه را به یکی از مهمترین مراکز گردشگری در استان آذربایجان شرقی تبدیل کرده است، از طرفی درختان سر به فلک کشیده زیبایی خاصی به خیابان های مراغه بخشیده‌ اند.


مراغه شهر بسیار زیبایی است که دیدنی های فراوانی دارد. از طرفی آب‌ و هوای این شهر آن را به یک منطقه گردشگری در ایران تبدیل کرده است که همه ساله عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود فرا می خواند. این شهر به سبب قرارگیری در کنار کوه سهند و رودخانه ی صوفی‌ چای طبیعتی بی ‌نظیر دارد، به طوری که اگر در اواسط بهار تا اوایل پاییز به مراغه سفر کنید دلتان نمی اید آنجا را ترک بگویید.


 از دیگر جاهای دیدنی مراغه می توان به مساجد قدیمی از جمله مسجد جامع و مسجد ملارستم، چشمه گشایش، آب ‌های گرم و سرد معدنی، دریاچه سد علویان، غارهای قیرخ کهل کهجوق، غارهای اطراف رصدخانه، مقبره اوحدی، گنبد مدور، گنبد سرخ، پارک معلم، منطقه طبیعی تاریخی فسیلی، موزه فسیل شناسی اشاره کرد.


پنج مقبره ، گنبد سرخ ، برج مدور ، گنبد آبی ، رصدخانه ، معبد مهر و غیره مکانهای اصلی تاریخی مراغه را تشکیل می دهند.


جاهای دیدنی مراغه

مراغه شهری زیبا از استان آذربایجان شرقی است که در ۱۳۰ کیلومتری تبریز (مرکز استان) واقع شده است. این شهر از سمت شمال با شهرستان تبریز، از شرق با بستان ‌آباد و هشترود و چاراویماق، از غرب با بناب و عجب ‌شیر و ملکان ورزقان و از جنوب به استان آذربایجان غربی می رسد. مراغه پس از تبریز بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان آذربایجان شرقی است. جالب است بدانید مراغه در زمان حکومت ایلخانان مغول پایتخت ایران بوده است. این شهرستان دارای 300 اثر تاریخی و تپه های باستانی است که قدمت برخی از آنها به چندین هزار سال می رسد. این آثار مراغه را جزء 10 شهرستان برتر تاریخی و فرهنگی کشور قرار داده است.


سوغات مراغه

مراغه از لحاظ آب و هوایی به دو بخش جدا از هم تقسیم می شود. بخش شمالی شامل دامنه‌ های جنوبی رشته کوه های سهند است و آب و هوایی کوهستانی دارد اما بخش مرکزی و جنوبی به شکل دشت و جلگه است و در آن سه رودخانه به نام های لیلان ‌چای، مردوق ‌چای و صوفی‌ چای جریان دارد. آب و هوای مراغه در حالت کلی معتدل و تا حدی سرد است.

مهم ترین سوغات مراغه صابون و سجوق است. علاوه بر این دو، خشکبار مراغه، عسل طبیعی، شیرینی چای، دوشاب، باسلوق و حلوا نیز از سوغاتی های این شهر محسوب می شوند. زبان مردم مراغه ترکی آذربایجانی است اما مسیحیان ساکن مراغه به زبان ارمنی سخن می گویند.


مقبره غفاریه یا گنبد غفاریه 

شهر مراغه دارای تعداد زیادی از برج‌ ها و گنبدهای تاریخی مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام، مخصوصا دوران حکومت سلجوقیان و ایلخانان است. یکی از این برج ‌های تاریخی برج مقبره غفاریه یا گنبد غفاریه است که در شمال غربی شهر مراغه و در کنار رودخانه‌ ی صافی چای قرار دارد. این برج مدفن «امیر شمس ‌الدین قراسنقر» است.

 

رودخانه صوفی چای

این رودخانه با گذر از وسط شهر، زیبایی فوق العاده ای به آن می بخشد به طوری که خود به تنهایی کفایت می کند تا هر گردشگری مراغه را به عنوان مقصد سفر خود برگزیند. صوفی چای (صوفی رود) از دامنه های جنوب غربی کوه سهند و از آب شدن برف های کوهستان سرچشمه می گیرد. این رودخانه تمام مزارع و باغ های اراضی شهرستان مراغه را سیراب می کند و از جنوب آن وارد منطقه بناب می شود.


بازار قدیمی مراغه

از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر زیبا به شمار می رود. گشت و گذار در زیر دالان‌ های تو در تو و خرید لبنیات محلی و میوه‌ های تازه و سایر خوراکی های خوشمزه بسیار لذت بخش است. از طرفی در این بازار یک بنا به نام مدرسه محییه وجود دارد که مربوط به اواخر قرن پنجم هجری است.


رصدخانه

 مراغه علاوه بر کاربرد علمی، بنایی تاریخی است و متعلق به دوران حکومت هلاکوخان مغول است. این بنا به دستور وی در اواسط قرن هفتم هجری قمری یعنی در سال 638 ساخته شده است. ساخت آن به مدیریت خواجه نصیرالدین طوسی وزیر هلاکوخان انجام شده است. آنچه امروزه از این بنا قابل رویت است بخشی از سازه ‌ی اصلی است که در گذشته احداث شده و اکنون دارای چندین بنای مختلف از جمله رصدخانه، دانشگاه، مکانی برای کارکنان و دیگر ساختمان‌ ها می باشد. از جمله تغییراتی که در ظاهر بنا داده شده ساخت یک سازه‌ ی فلزی و کروی شکل سفید رنگ بر آن است که هیچ شباهتی به ساختار استوانه ای اولیه ندارد. این رصدخانه در بلندترین ناحیه شهر به نام «طالب خوان» قرار گرفته و در همه جای شهر قابل رویت است.


گنبد کبود

 برجی با طرح منشور ده ‌وجهی با ارتفاع ده متر است. قدمت این بنا به دوران حکومت سلجوقیان می رسد. البته نظرات مختلفی در مورد زمان ساخت آن وجود دارد. برخی معتقدند این اثر متعلق به دوران حمله‌ مغول‌ ها به ایران و برخی دیگر بر این باورند که متعلق به پیش از این زمان است؛ در حالت کلی می ‌توان زمان ساخت آن را بین سال ‌های 582 تا 652 در نظر گرفت. گنبد کبود از معماری زیبا و تزینات چشم‌ گیری برخوردار است و طبق کتیبه ای که در آن وجود دارد مدفن مادرهلاکوخان می باشد.


معبد مهر

 یک میراث ارزشمند مذهبی در ایران است که در روستای ورجوی مراغه قرار دارد. پژوهش ‌های انجام شده توسط زنده یاد پرویز ورجاوند نشان می دهد که این بنا مرتبط با آیین مهرپرستی است که با گذر زمان تغییر و تحولاتی در آن صورت گرفته است. مهر یا میترا یعنی خدای نور و خورشید، یعنی خدایی که در خورشید جای دارد. قدمت معبد مهر به حدود ۲۵۰۰سال پیش می رسد و یکی از چهار معبد مهر معروف ایران و از قدیمی‌ ترین آثار تاریخی آذربایجان شرقی است.


موزه ایلخانی

 یک موزه تخصصی مربوط به دوران ایلخانان در شهرستان مراغه است. از آنجا که شهر مراغه در دوره ایلخانان مغول، مقر حکومتی و پایتخت ایران بوده است اشیا و آثار زیادی از آنان در این شهر باقی مانده است. آثاری از جمله انواع سفال، سکه، فلز، شیشه، کاشی، کتاب که می ‌توان آنها را در این موزه مشاهده کرد. در واقع موزه‌ ی تخصصی مراغه پایگاه اصلی آثار باقیمانده از دوران حکومت ایلخانان است که بازدید از آن برای گردشگران داخلی و خارجی، جالب و هیجان ‌انگیز خواهد بود. این موزه در جوار مقبره شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای در میان باغ سرسبزی مراغه قرار گرفته است.


موزه ایلخانی یک موزه تخصصی مربوط به دوران ایلخانان در شهرستان مراغه است. از آنجا که شهر مراغه در دوره ایلخانان مغول، مقر حکومتی و پایتخت ایران بوده است اشیا و آثار زیادی از آنان در این شهر باقی مانده است. آثاری از جمله انواع سفال، سکه، فلز، شیشه، کاشی، کتاب که می ‌توان آنها را در این موزه مشاهده کرد. در واقع موزه‌ ی تخصصی مراغه پایگاه اصلی آثار باقیمانده از دوران حکومت ایلخانان است که بازدید از آن برای گردشگران داخلی و خارجی، جالب و هیجان ‌انگیز خواهد بود. این موزه در جوار مقبره شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای در میان باغ سرسبزی مراغه قرار گرفته است.


آرامگاه آقالار و موزه سنگ نگاره‌ های مراغه

موزه‌ دیگری در شهرستان مراغه وجود دارد که با نام موزه‌ سنگ‌ نگاره‌‌ ها شناخته می شود. این موزه در بافت تاریخی مراغه و در عمارتی به نام مقبره آقالار قرار دارد. ساختمان این موزه که یک بنای چهارضلعی آجری است متعلق به دوران حکومت زندیه است. نامی که اخیرا بر این موزه گذاشته شده موزه سنگ ‌قبرهای تاریخی است. البته با نام موزه سنگ آقالار هم از آن یاد می شود. از جمله ویژگی های این بنا، پلان معماری، گنبد بزرگ مرکزی و رواق چهار طرف آن است که در اواخر قرن 12 هجری قمری، در سال 1175 به فرمان ضل‌السلطان به دلیل ارادت وی به میر فتاح موسوی احداث شده است. از جمله اثار باارزش موجود در این بنا می‌ توان به سنگ قبر‌های مرمری، گهواره ‌ای و صندوقی مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری قمری و نیز سنگ ‌نوشته‌ ها و قوچ ‌های سنگی اشاره کرد.


کلیسای هوانس

این کلیسا یک بنای قدیمی و تنها کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه است. هوانس یا «یوحنا» نام یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) است. به نظر می‌رسد قدمت این کلیسا به قرن پنجم و ششم میلادی باز گردد که البته پس از آسیب ‌های متعدد در طول تاریخ، در سال 1840میلادی، به وسیله معماران هنرمند روسی و فرانسوی بازسازی شده است.


آبشار گور داغ

که تحت عنوان آبشار کوره چکان هم شناخته می شود آبشار زیبایی است که از ارتفاعات کوه سهند سرازیر می‌ شود و حدود 9 متر ارتفاع دارد. این آبشار در روستان چکان در 5 کیلومتری شهر مراغه واقع شده و محل بسیار مناسبی برای گردش و تفریح و لذت بردن از طبیعت بی ‌نظیر مراغه است.


خانه اشرف ‌الملوک نبئی وند

 از آن دسته خانه های تاریخی است که از روزگاران گذشته برای نسل امروز به یادگار مانده است. قدمت این خانه به اواخر حکومت قاجار و اوایل حکومت پهلوی می رسد. این اثر در بافت قدیمی شهر و در نزدیکی مسجد تاریخی «شیخ بابا» قرار گرفته است و نام دیگر آن خانه حیدرانلو می باشد. از ویژگی ‌های بارز این خانه اینکه در 2 طبقه، با پلانی مستطیل شکل و به صورت کاملا قرینه ساخته شده است، از طرفی می ‌توان به ستون‌ های سنگی در نمای اصلی خانه اشاره کرد که از زیبایی خاصی برخوردار است.


گویجه قلعه

نام قلعه ای در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهر مراغه است که در نزدیکی رودخانه‌ قوری چای قرار گرفته است. از ویژگی ‌های جالب توجه این قلعه، شکل گیری آن به صورت طبیعی است به طوری که انسان در ساخت آن هیچ نقشی نداشته است. معماری این قلعه به صورت صخره ‌ای و دلیل نامگذاری آن سنگ ‌های سبزی است که در منطقه‌ وجود دارد. قدمت این اثر از هزاره‌ قبل از میلاد مسیح (ع) تا اوایل دوران اسلامی تخمین زده شده است.


پل سرچشمه

بنای باارزشی از دوران صفویه است که ساختار آن به شیوه معماری دوران ایلخانی شباهت دارد. نام این پل در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل سرچشمه در 12کیلومتری جاده قدیم مراغه-هشترود قرار دارد و رود مردوق چای از زیر آن می گذرد. منشا آب این رودخانه هم مانند آبشار گور داغ ارتفاعات سهند است. در بازدید از این پل می توان علاوه بر مشاهده یک اثر تاریخی از مناظر زیبای طبیعت هم لذت فراوان برد.


غار کبوتر 

غار شگفت‌انگیز کبوتر یا به زبان محلی‌ها «هامپوئیل» از دیگر مکان های دیدنی اعجاب انگیز مراغه است. در فاصله ده کیلومتری از مراغه واقع شده است. دلیل نامگذاری آن وجود تعداد بسیار زیادی کبوتر در داخل غار است. چاه های عمیقی در این غار وجود دارد که در اطراف آنها رسوبات آهکی مناظر طبیعی زیبایی را پدید آورده اند. از دیگر جنبه های زیبای این غار وجود رودخانه ی مردی چای در پایین دست آن است. دهانه غار هامپوئیل 8 متر عرض و 25تا 40 متر ارتفاع دارد. در ورودی این غار، کتیبه ای وجود دارد که به زبان روسی است و تاریخی که بر آن درج شده سال 1925میلادی را نشان می دهد.


جغرافیای مراغه

مراغه دومین شهر بزرگ در استان آذربایجان شرقی است. این شهر در امتداد رودخانه صوفی چای ، در کوهپایه جنوبی کوه سهند گسترش یافته است. مراغه در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی ، در شرق دریاچه ارومیه است. این شهر از شمال به شهر تبریز ، شهر هشترود در شرق ، شهر میاندوآب در جنوب و دریاچه ارومیه در غرب رسیده است.


مراغه رطوبت معتدل و نسبی دارد. متوسط ​​دما در اینجا در شهر 12.5 درجه سانتی گراد است. علاوه بر این میزان بارندگی سالانه حدود 330 میلی متر و فصل انجماد آن حدود 81 روز در سال است. این شهر تقریباً 1478 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.


راه های مختلف دسترسی به مراغه وجود دارد:


با قطار

ایستگاه راه آهن مراغه در خط راه آهن تهران - تبریز واقع شده است. طول این راه آهن از تهران 607 کیلومتر و از تبریز 129 کیلومتر است. رسیدن به آنجا با قطار از تهران و برعکس حدود 6-7 ساعت طول می کشد. اما برای رسیدن به آنجا از قطار با قطار 2 ساعت طول می کشد.


با هواپیما

در فرودگاه سهند مراغه فقط پروازهایی از مراغه به تهران و برعکس آن وجود دارد. مدت زمان این پرواز 1 ساعت است.


با ماشین

مراغه به ترتیب از غرب ، شرق و جنوب به شهرهای بناب ، هشترود و ملکان متصل می شود. جاده های خوبی را برای ترانزیت فراهم می کند. جاده مراغه به هشترود ، از امروز ، اوایل سال 2020 ، نیز به منظور گسترش دو خط جداگانه و اتصال به بزرگراه تبریز به تهران گسترده شده است.


جمعیت و اقتصاد مراغه

براساس آمار سال 2016 سازمان سرشماری نفوس و مسکن ایران ، جمعیت مراغه در مناطق شهری 1758559 نفر بود.


از آنجا که در کوهپایه جنوبی کوه سهند و نزدیک رودخانه ها قرار دارد ، این شهر از نظر کشاورزی رونق دارد. عمده فعالیت های صنعتی مراغه تولید خز ، فرش ، کشمش ، میوه های خشک ، عسل ، لبنیات و سایر مواد غذایی است.

در این شهر بیش از 20،000 هکتار باغ میوه وجود دارد. بنابراین ، تولید میوه عامل مهمی در اقتصاد مراغه است. این شهر همچنین صادر کننده عمده فرشهای ابریشمی در جهان است.


تاریخ مراغه

معماری سلجوقی: گنبد سرخ

مراغه دومین شهر قدیمی آذربایجان پس از ارومیه است. قبل از اسلام و در قرن هشتم قبل از میلاد ، در مراغه پادشاهی وجود داشته است. با این حال ، امروز از دفتر مرکزی این دولت محلی باستانی بقایایی باقی نمانده است.


از زمان قبل از اسلام ، این شهر توسعه یافته است. پس از اسلام ، در سال 643 ، اعراب پس از حمله به ایران مراغه را به اسارت گرفتند. خلفای عباسی مراغه را به عنوان سرمایه خود برگزیدند. علاوه بر این ، مغول ها در سال 1221 این شهر را تصرف کردند ، اما پس از مدت کوتاهی ، این شهر آزاد شد.


با این وجود ، از قرن دوازدهم تا چهاردهم میلادی ، رشد و شکوفایی بیشتر در آنجا آغاز شده است. مراغه زمانی پایتخت چندین سلسله محلی بود و سرانجام به مرکز دولت ایلخانی تبدیل شد.


اوج شهرت و رونق مراغه در سال 1258 بود. به دستور حاکم ایلخانی ، هولوگو خان ​​، خواجه نصیر الدین طوسی ، با همکاری چند دانشمند و ستاره شناس دیگر ، این شهر پروژه های موفقیت آمیز بزرگی را انجام داد. آنها یک دانشگاه بزرگ ، یک رصدخانه و سایر مراکز علمی و پژوهشی در آنجا تأسیس کردند.


بنابراین ، بسیاری از محققان و دانشمندان از سراسر جهان برای تحصیل در آنجا به مراغه مراجعه کردند.


در قرن چهاردهم میلادی ، فئودالهای مغول کنترل دولت مراغه را به دست گرفتند. از آنجا که هولوگو خان ​​بودایی بود و همسر و مادرش مسیحی بودند ، مراغه و شهرهای اطراف آن مراکز مسیحیت بودند.


رومیان ، ارامنه و نستورها ، به ویژه دانشمندان و هنرمندانشان ، در مراغه جمع شده و کلیساهای بسیاری را در این شهر بنا کردند. همچنین یک دیوار بلند ، منسوب به دوران هولوگو خان ​​، مرزهای شهر را محصور کرده است.


در اوایل دوره قاجار ، مراغه جزء ده شهر پرجمعیت ایران بود. در این دوره ایرانیان نخستین کارخانه تولید سلاح ایران را در مراغه تأسیس کردند. در دوره پهلوی ، مراغه از دیدگاه اجتماعی و سیاسی یکی از آرام ترین شهرهای ایران بود.


جاذبه های تاریخی شهر

با بیش از 300 مکان میراث کتیبه دار ملی ، می توانید از مکانهای جالب داخل مراغه دیدن کنید:

پنج مقبره

این پنج ساختمان متعلق به قرن دوازدهم تا چهاردهم است و برجسته ترین مقبره های شهر هستند.

گنبد سرخ

این بنا یکی از بهترین نمونه های سازه های آجری در ایران است. این قدیمی ترین در میان پنج مقبره مراغه است. در آذربایجان به عنوان گنبد سرخ شناخته می شود. قدمت این بنا به سال 1131 باز می گردد. در جنوب غربی شهر واقع شده است.

برج مدور

ساخت این بنا در سال 1168 به پایان رسید. برج مدور ، بدون گنبد و سقف ، در كنار گنبد آبی قرار دارد.

گنبد آبی

در فاصله حدود 10 متر از برج دایره ای ، بنایی به شکل منشور دکاهدرون وجود دارد. مردم محلی آن را "مقبره مادر هulagu Khan" یا "Goi Borj" می نامند که به معنای برج آبی به زبان آذری است. اما طبق کتیبه های موجود در بنا که شامل آیات قرآن است ، نمی توان استنباط کرد که می تواند مقبره مادر هالاگوخان ، مسیحی باشد.

گنبد غفاریه

تاریخ ساخت این مقبره بین سالهای 1325 تا 1328 است. این بنا به شکل مربع در شمال غربی شهر در امتداد رودخانه صوفیان واقع شده است.

برج آبی (گوی بروج)

این ساختمان در محله اتابک واقع شده بود که در طی سالهای 1937 و 1938 به کلی ویران شد. امروز هیچ اثری از این برج مدور موجود نیست.

جاذبه های تاریخی مراغه

معبد افسانه های مهرمعبد باستانی مهر متعلق به میتراویستهای ایران باستان است

این یکی از اولین شهرکهای بشری و معابد پیش از تاریخ است. معبد مهر در برخی از مناطق سنگی حک شده که اکنون یک قبرستان باستانی است حک شده است. با کاوش در این منطقه ، بخش هایی از این معبد ظاهر شد ، اما هنوز هم ، بیشتر قسمت های آن نیاز به کشف هستند. این بنای تاریخی متعلق به دوره اشکانیان است و مکانی برای مراسم میتراشیستها بوده است.


رصدخانه مراغه

پس از انتخاب مراغه به عنوان پایتخت توسط هولوگو خان ​​، خواجه نصیر الدین طوسی ، فیلسوف و دانشمند ایرانی در آنجا زندگی کرد. وی از هالاگو خواست تا یک رصدخانه بر روی صخره ای در شمال غربی شهر ایجاد کند. هولوگ موافقت کرد و این پروژه را به وی واگذار کرد. خواجه این رصدخانه را تأسیس کرد ، دانشمندان را به مراغه دعوت کرد و با همکاری آنها یک مرکز علمی تشکیل داد.

(خواجه نصیرالدین طوسی یکی از برجسته ترین و تأثیرگذارترین چهره های تاریخ نهضت های روشنفکری اسلامی بود. وی کاملاً مشهور به عنوان محقق برجسته زمان خود در مطالعات دینی و عقلانی ، منطق و علوم حکمت طبیعی شناخته شده است)

آرامگاه اوهادی

آرامگاه اوهادی مراغه نمایی از آرامگاه اوهادی در یک روز بارانی

این مقبره در باغی متعلق به یک دستور عرفانی محلی به نام "اهل حق" واقع شده است. معماران آن را در سال 1974 بازسازی کرده اند. در کنار این مقبره ، مقبره دیگری وجود دارد که متعلق به یک عارف از نظم گوران است.

قزلار قالاسی

Qizlar Qal'asi نزدیک مراغه یا قلعه دوختاربرخی بقایای قبله قالیسی در نزدیکی مراغه این قلعه به هزاره اول دوره های پس از اسلام باز می گردد. در مراغه ، بخش مرکزی روستای قره ناز واقع شده است. این بنا به عنوان میراث ملی ایران شناخته شده است.

مدرسه احمدک

این مدرسه قبل از سال 1135 تأسیس شده است. محل دفن خلیفه عباسی است.

مدرسه عزتیه

نام دیگر ساختمان مدرسه قاضی است. به احتمال زیاد این مدرسه در زمینه تحقیقات علمی از جایگاه معتبری برخوردار بوده و چندین سال فعالیت داشته است. طبق متون تاریخی بسیاری از دانشمندان در این مکتب تحصیل کرده اند.

مدرسه آتاباکیه

این مدرسه یکی دیگر از مؤسسات آموزشی مراغه در دوره آتابکان بوده و دانشمندان بسیاری در آنجا تحصیل کرده اند.

مدرسه Mohiyeh مدرسه

در بازار مراغه واقع شده است. ساخت این بنا به دوره ای قبل از سال 1210 باز می گردد. یکی از ده ها مدرسه ای است که از حمله مغولها به سلطه صفویه ساخته شده است.

مدرسه سیاسی

ساختمان این بنا به سال 1281 بر می گردد. در این دوره مردم مدارس زیادی را در مراغه بنا کردند و دانشمندان مناطق مختلف جهان در این مدارس تدریس می کردند.

مدرسه سعدیه

این اولین مدرسه است که به سبک مدرن در مراغه ساخته شده است. در سال 1906 افتتاح شد.


جاذبه های طبیعی شهر

در اینجا لیستی از شگفتی های طبیعی مراغه آورده شده است:

کوه سهند

جاذبه های طبیعی مراغه: کوههای سهندنمایی از کوهستان های سهند پوشیده از برف در نزدیکی مراغه

این رشته کوه محلی در 40 کیلومتری شمال مراغه واقع شده است. قله های جم و سهند به ترتیب دومین و سومین قله مرتفع این محدوده محلی هستند. هر ساله افراد زیادی برای فتح این دو قله به مراغه می روند.

چشمه های معدنی در مراغه

آب معدنی سرد و گرم در اطراف مراغه شهر و در مناطق روستایی وجود دارد. در اینجا مشهورترین آبگرم در مراغه

آب شور

این چشمه ای است که در حدود 7.5 کیلومتری جنوب مراغه و در نزدیکی روستای زیبای چایباغی واقع شده است. آب این چشمه دی اکسید کربن زیادی دارد.

چشمه گوشایش

علاوه بر چشم انداز دیدنی و جذاب ، چشمه های معدنی دره گوشایش به دلیل خاصیت درمانی برای برخی از بیماری ها ، از جاذبه های دارویی مراغه است.

ساری سو (آب زرد)

این چشمه معدنی در 4 کیلومتری مراغه ، 3 کیلومتری شمال غربی روستای ورجوئی و در مسیر روستای خانقاه ، در یک تپه واقع شده است. اخیراً ایرانیان در فاصله 50 متری این چشمه ، خط راه آهن از مراغه تا ارومیه را ساختند. ساری سو در 4 کیلومتری جنوب مراغه واقع شده و در مسیر روستای ورجوئی قرار دارد.

قارا پالچیق (گل سیاه)

پیشانی آب معدنی قارا پالشیق در کوهپایگان کوه سانجان واقع شده است. اهالی روستا و مردم مراغه از این بهار در تابستان برای استحمام استفاده می کنند. به گفته مردم محلی ، آب این آبگرم دارای خواص دارویی است.

Isti Balaq (بهار داغ)

این چشمه آب گرم دارای خاصیت معدنی است و در 4 کیلومتری شرق مراغه واقع شده است.

بهار سنگ صفرا

این چشمه ای است که از باغ های زیبای مراغه سرچشمه گرفته است. چشمه در حال حاضر در شهر واقع شده است. جاده دسترسی به این آبگرم در جاده رینگ شمالی شهر واقع شده است. شما با ماشین 900 متر رانندگی می کنید و 80 متر پیاده می روید تا چشمه را ببینید.


سوغاتی های مراغه

صابون مراغه، عسل مراغه، خشکبار مراغه، سجوق وباسلوق، صنایع دستی گلیم، فرش دستباف، تابلوفرش ، قلم زنی ،سفال ،حکاکی روی نقره


صابون مراغه

بیش از نیم قرن است که صابون سنتی مراغه خود را در سبد سوغاتی شهر مراغه جای داده وتوسط مسافران وگردشگرانی که به این شهر سفر می کنند در تمام نقاط کشور گسترده می شود.

یکی از امتیازات صابون مراغه شیمیایی نبودن مواد اولیه آن است وهمین امتیاز توانسته سالها مشتریان خود را حفظ کند.

عسل مراغه

شهرستان مراغه از نظر توليد كمي و كيفي عسل مقام اول استان آذربايجان شرقي را به خود اختصاص داده است. غنی بودن مراغه ازنظر مراتع كوهستانی و تنوع گل‌ها به ويژه در مراتع سهند از عمده دلايل توليد زياد و مرغوبيت عسل اين شهرستان است.


خشکبار مراغه

 شامل بادام کاغذی، گردو کاغذی ، قیسی خشک، فندق، گردو خشک، کشمش، سبزه، برگه هلو، برگه زردآلو و به بیان دیگر میوه‌های خشک از قبیل میوه‌های فوق و آلو و آلوچه و آلبالو و زردآلوی خشک میشود و در قدیم آن را میوه خشک می‌گفته‌ اند و آن جزء آجیل حساب نمی‌شود و به آن خشکه بار نیز گفته می‌شود.


سجوق و باسلوق

یکی از عمده ترین سوغاتی های این منطقه به حساب میآید.باسلیق یا باسلوق از نشاسته ،آب، شکر، گلاب، گردو،کره، َپودر نارگیل تهیه میشود.

سجوق از شیره انگور یا دوشاب، نشاسته، مغز بادام یا مغز هسته شیرین زردآلو و گلاب و هل تهیه میشود.

فرش

صنعت فرش اصليترين صنعت در بيشتر نقاط آذربايجان محسوب ميشود و در همين راستا اين صنعت با دارا بودن هنرمندان زبردست در طراحي و بافت در مراغه پا به پاس ديگر مراكز عمده فرش از جمله تبريز رشد داشته است. فرش مراغه در دو نوع ابريشمس و پشمی مي باشد كه فرش ابريشم عمدتا به خارج از كشور صادر شده و از منابع ارز آوری محسوب مي گردد و فرش پشمی با طرحهای گوناگون و تنوع بيشتر در تجارت داخلی در گردش است.

سفال

از زماني كه بشر شكل دادن گل رس و پختن آن و تهيه لوازم زندگي خود به وسيله آن را شناخت صنعت سفالگری پيدا شد و به دليل برخوردار بودن مراغه از ديرينه تاريخي بسيار كهن صنعت سفالگری و كاشيكاری و سراميک از زمانهای دور و دراز در اينجا رواج داشت. نمونه های يافت شده از آثار سفالين در اين منطقه در موزه ايلخانی مراغه به معرض نمايش گذاشته شده است 

منبت

كنده كاری در روی چوب اين فن در ميان ملل مختلف دنيا سابقه بسيار طولانی دارد كه به نوعي ريشه در تمدن و پيشرفت اجتماعي و فرهنگی يک جامعه دارد. منبت كاران مراغه ای نيز پا به پای هنرمندان ساير شهرها قدم هايی قابل توجهي برداشته اند. از طرف ديگر وجود چوب گردويی فراوان در اين منطقه خود يكی از عوامل رونق اين صنعت محسوب می شود كه شكوه اين هنر را با برپا كردن نمايشگاه های گوناگون به نمايش گذاشته اند.

معرق

 به معنی وصله مي باشد و به طور كلي به شكل هايي گفته مي شود كه از كنار هم گذاشتن تكه های كوچک و بزرگ چوب و يا كاشی تشكيل شده باشد. معرق به دو صورت كاشی معرق و معرق چوب تاريخچه بسيار ديرينه ای در آذربايجان دارد كه از دوره سلجوقيان به سرعت رو به تكامل بوده است .


مينياتور

به نوعی هنر نقاشی گفته مي¬شود كه در آن قواعد علم مناظر و ديده ها و كالبد شناسي رعات نمي گردد و رنگ جنبه تزيينی دارد و جزئيات با ريزه كاری نشان داده ميشود. از دوره صفوی تا كنون اين هنر فراز و نشیب هایی را پيموده است.


رصدخانه آراغه ، واقع در ارتفاعات غرب مراغه ، آذربایجان شرقی ، یک رصدخانه نجومی نهادینه شده است که در سال 1259 تحت حمایت حاکم ایلخانی هولوگو خان ​​و سرپرستی دانشمند و اخترشناس ناصرالدین طوسی تأسیس شد. روزگاری یکی از معتبرترین رصدخانه های جهان به حساب می آمد.


هولوگو خان ​​، نوه چنگیز خان ، به دلیل آب و هوای مطلوب و مراتع فراوان ، در آذربایجان شرقی ساکن و مراغه را پایتخت خود قرار داد.


فتوحات هالاگو ایران را به سوی نفوذ اروپایی ها از غرب و نفوذ چینی ها از شرق باز کرد. این باعث پیشرفت و تعالی ایران در علم و معماری شد. بدین ترتیب مراغه بهترین روزهای خود را در زمان سلطنت هولوگو دید.


مانند بسیاری دیگر از اشرافیان مغول ، هولوگو نیز مجذوب اخترشناسی شد. در کنار تقسیم استخوان ، مغول ها اغلب به عنوان نشانه ها و فراموشی ها یاد می کردند. طوسی از این مزیت استفاده کرد و هالاگو را تشویق کرد که مانند هیچ کس دیگر رصد خانه ای را انجام دهد.


رصدخانه مراغه بزرگترین رصدخانه در زمان خود بود که از مجموعه ای از ساختمانها تشکیل شده است و مساحتی به طول 150 متر و طول 350 متر را اشغال کرده است. یکی از این ساختمان ها گنبدی بود که اجازه عبور اشعه خورشید را می داد.


همچنین کتابخانه ای متشکل از 40000 جلد کتاب که قبلاً از سوی سایر مهاجران غارت شده توسط مهاجمان مغول در سراسر ایران ، سوریه و بین النهرین غارت شده بود ، از جمله کتابخانه افسانه ای الموت بود ، جایی که خود طوسی برخی از آثار را نجات داد.


ستاره شناسانی از سراسر ایران ، سوریه ، آناتولی و حتی چین در رصدخانه مراغه جمع شده بودند و نام حداقل بیست نفری که در این رصدخانه کار می کردند شناخته شده است. اعتقاد بر این است که چندین ستاره شناس چینی در این رصدخانه کار می کردند و آنها چندین روش محاسبه چینی را معرفی کردند.


همچنین گزارش شده است که این رصدخانه دارای بیش از صد دانشجو است که در دوره طوسی مشغول به تحصیل بودند ، همچنین گفته می شود که اولین رصدخانه ای که از درآمدهای حاصل از دارایی های موقوف بهره‌مند است.

پس از مرگ طوسی ، پسرش به عنوان مدیر آن منصوب شد ، اما این رصدخانه بعداً در اواسط قرن 14th رها شد.

دو قرن بعد ، بازدید از ویرانه های این رصدخانه الهام بخش از حاکم تیموری اولوغ بگ ، که او هم اخترشناس بود برای ساختن رصدخانه بزرگ خود در سمرقند برای ادامه تحقیقات نجومی مکتب مراغه.


بنای میراث ملی

با 300 اثر ثبت شده میراث ملی ، مراغه جزء ده شهر برتر فرهنگی کشور است. این شهر دارای گنبد چمباتمه ای از کفاری ، برج گرد ، برج 10 گانه کبود ، معبد مهر ، آرامگاه اوادی ماراقی ، غار کبودر ، پل هالاگو ، چشمه های معدنی و غیره است. اما همه در مقایسه با رصدخانه نجوم مراغه ، قدمت 800 سال پیش کم رنگ است.

رصدخانه مراغه که با شماره 1675 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده ، قبل از ظهور تلسکوپ پیشرفته ترین تأسیسات نجومی در زمان خود بود. حتی 300 سال پس از تأسیس آن ، هیچ رصدخانه ای از چنین فناوری به وجود نیامد.


 چگونه به آنجا بریم

در سراسر شهر مراغه ، علائم متعددی وجود دارد که بازدید کنندگان را به سمت رصدخانه نجوم هدایت می کند. این علائم در جاده های اصلی و همچنین در خیابان های جزئی وجود دارد که نشان از افتخار مکان برای شهر است.

به دنبال علائم ، یکی به تپه می رسد. تپه رصدخانه ، زمانی در حومه مراغه ، اکنون با بافت شهری احاطه شده است.

این رصدخانه در بالاترین قسمت تپه قرار دارد. بقایای هندسی آن اکنون در زیر گنبد فلزی قاب محافظت شده است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده