دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معماری ایرانی ، نمادی عالی از هنر ایرانی

معماری ایرانی ، نمادی عالی از هنر ایرانی

هنر در ایران به قدمت تاریخ

سبک های معماری ایرانی بسیار گسترده و دارای سبک جهانی است. سایر ویژگی های سبک های معماری ایرانی در مقایسه با سایر نقاط جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از نکات برجسته سبک معماری ایرانی مانند ایوان طولانی، طراحی زیبا، ستون های بلند، محاسبات درست و معماری غیره ساخته شده اند


سبکهای معماری ایرانی بسیار گسترده و دارای سبک جهانی است. سایر ویژگی های معماری ایرانی متعلق به بیش از 6000 سال پیش است. علاوه بر تنوع فرهنگ ایرانی ، معماری ایرانی از مرزهای جغرافیایی نیز عبور کرده است.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن


به همین دلیل است که در سایر نقاط جهان ، در یک منطقه گسترده از سوریه تا شمال هند و مرزهای چین ، شاهد آثاری براساس اصول معماری ایرانی هستیم. با وجود همه تغییرات موقتی ناشی از درگیری های داخلی و تهاجمات خارجی ، معماری ایرانی از سبک منحصر به فرد خود به عنوان سمبل مهم گردشگری ایران استفاده کرده است .

براساس کاوش های باستان شناسی ، هنر معماری ایران هزاران سال است که به طول می انجامد. این هنر همیشه در طول تاریخ در مورد موضوعات مختلف ، تحولات دینی و جنگهای تاریخی به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر هنر معماری ایران تحول یافته است.


معماری ایرانی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است ، از جمله آنها می توان محاسبات بسیار دقیقی شکل صحیح روکش ، طرح های خاص و مناسب ، مشاهده مباحث فنی و علمی در ساخت سازه ها ، بالکن های بلند ، ستون های بلند و غیره نام برد.


جدا از این ویژگی ها ، بخش اصلی و شخصیتی که باید به آن توجه کنیم ، در معماری ایرانی منطق ریاضی و عرفانی آن است. درون گرایی و گرایش معماران ایرانی به حیاط ها ، باغ ها ، هشتی ها ، ایوان ها و طاقچه هایی که سروها را احاطه کرده اند ، مدت هاست که بخشی از منطق ایران است.


معماری ایرانی در طول تاریخ

به عنوان مثال ، قبل از ساختن تخت جمشید ، صدها ایوان و مجلسی در سرتاسر جهان متمدن آن زمان ساخته شده بود ، اما برای اولین بار در تخت جمشید می فهمیم که ستون ها تا آنجا که ممکن است از هم فاصله دارند ، گرچه در برخی معابد باستانی برای مثال در خارج از ایران ، به عنوان مثال در مصر ، فاصله بین این دو ستون از قطر آنها کوچکتر است و بیشتر نیست.


از دوره اسلامی ، دستاوردهای معماری سلسله های سلجوقی ، ایلخانی و صفوی به ویژه قابل توجه است. در آن زمان شهرهای ایران مانند نیشابور ، اصفهان و شیراز در بین شهرهای بزرگ جهان اسلام قرار گرفتند و بسیاری از مساجد ، مدرسه‌ها ، زیارتگاهها و کاخهای آنها یک سنت معماری را شکل دادند که کاملاً از نظر ایرانی در درون بزرگتر بزرگ اسلامی قرار داشت ،

برخی از عناصر موجود در بین بیشتر بناهای ساخته شده از معماری فارسی وجود دارد. ایوان فضای طاق است که از یک طرف به یک حیاط باز می شود. ایده ایوان در ایران قبل از اسلام جایی شکل گرفت که در معماری یادبود و امپراتوری مورد استفاده قرار گرفت.


استفاده گسترده از آرک

دو بنای معروف ، تاج محل برای معماری مغول و مسجد بزرگ اصفهان برای معماری فارسی نمونه این واقعیت را به نمایش می گذارد. این بنا به دلایل زیبایی شناسی و همچنین قرار دادن پنجره ها و کاهش میزان نور خورشید برای ریختن داخل ساختمان ساخته شده است.


باغ ها ، چشمه ها و استخرها

آب نقش اساسی در طراحی ایران دارد: هزاره ها قبل از اختراع اولین پمپ آب ، کارشناسان کشاورزی فارس بر اساس قوانین هیدرولیکی خود قنات (قنات زیر زمینی) را ایجاد کردند.

باغ ها و استخرهای جادار با فواره ها همیشه به مرور زمان ویژگی اصلی معماری فارسی بوده است. در یک مسجد سنتی ، مادره ، خانه ، از آن برای وضو ، زیبایی شناسی یا هر دو استفاده می شود.

گنبدها

سنت فارسی ساخت گنبد به نخستین معماری بین النهرین باز می گردد که گنبدها به دلیل کمبود چوب در بسیاری از مناطق فلات ایران به بخشی جدایی ناپذیر از ساختمانها تبدیل شدند. در ایران باستان ، گنبدها با جنبه الهی زندگی همراه بودند ، زیرا شکل دایره ای آنها نمایانگر کمال ، ابدیت و بهشت ​​بود.


گنبدها در دوره ساسانیان (224 تا 651 قبل از میلاد) به خط مقدم معماری ایران نقل مکان کردند و در دوره های مختلفی تا دوره سلسله صفوی (1732-1501) تکامل یافتند که آخرین نسل از گنبدهای پارسی با مشخصات برجسته و پیکره ای شگفت آور شناخته شدند.


در طراحی شهری فارسی ، گنبدها در اماکن عبادی و اماکن عمومی از جمله بازارهای سنتی ، کاروانسراها ، مدارس و حمام ها به گونه ای طراحی شده اند که از قسمت های مختلف شهری یا مناطق روستایی قابل مشاهده است.

گنبدها معمولاً دارای دو پوسته هستند. در حالی که پوسته داخلی برای تحمل وزن سازه طراحی شده است ،


پوسته بیرونی هم به عنوان یک عنصر تزئینی و هم به عنوان عایق در برابر عناصر عمل می کند. شکل آیرودینامیکی گنبدها همچنین سازه ها را پایدارتر می کند.

تقارن

معماری ایرانی با استفاده از فرم های خالص مانند دایره و مربع ، از هندسه نمادین فراوان استفاده می کند و نقشه ها بر اساس چیدمانهای متقارن اغلب با حیاط ها و تالارهای مستطیل شکل می گیرد.

معماری ساسانی با نقش برجسته حکاکی شده یا سنگ فرش گچبری تزئین شده و از موزاییک های سنگی رنگارنگ استفاده می کند.

ظروف زیبا از طلا و نقره ، کاسه و میخ ، که اغلب با صحنه های شکار یا حیوانات در رکاب تزئینی تزئین شده اند ، و منسوجات با طرح های هرالتیک متقارن نیز باقی مانده اند.


استفاده از مقرنس

مقرنس به طور معمول در قسمت زیرین گنبدها ، آویزها ، قرنیزها ، شالیزارها ، طاقها و طاقها اعمال می شود و اغلب در محراب مسجدی دیده می شود. آنها می توانند کاملاً زینتی باشند یا به عنوان سازه هایی با بار تحمل شوند. قدیمی ترین اشکال گنبدهای موکارنس ، که در منطقه بین النهرین یافت می شود ، در درجه اول ساختاری بودند.

خوشنویسی

اشتیاق ایرانیان به استفاده از فیلمنامه به عنوان یک اثر هنری به دوران قبل از اسلام برمی گردد اما این کار خوشنویسان و روشنگرهای دوره اسلامی است که استفاده از آن را به هنر والای ما امروز تقدیم می کند. با تشویق ارجحیت اسلامی به هنر خوشنویسی بر هنرهای بازنمایی ، از دوره به عصر و از سبک به سبک دیگر گسترش یافت.

اگر شما همچنین به تاریخ معماری ایران علاقه مند هستید ، می توانید در هر دوره از تاریخ از استاد پیرنیا در مورد سبک های معماری مطلع شوید.


معماری ایرانی شش سبک دارد

سبک پارسی

سبک خراسانی

سبک رازی

سبک آذری

سبک اصفهانی

بناهای معماری پارت

مجموعه نساء 136-173 ق

آتشکده فیروزآباد

آتشکده نیاسر

معبد آناهیتا

قلعه دختار

بیشاپور

طاق کسرا

تخت سلیمان

بناهای معروف معماری پارسی

پرسپولیس 

سایت تاریخی پاسارگاد

کاخ آپادانا

مقبره داخل نگاش رستم

آرامگاه کوروش بزرگ

بناهای معروف به سبک خراسانی

مسجد جامع فهرج

مسجد جامع اصفهان

مسجد اردستان

پل میر امیر در شیراز

مسجد جامع اردبیل

بناهای تاریخی رازی

مسجد اردستان

مسجد گلپایگان

حرم شاه عبدالعظیم

گنبدعلی ابرکوه

گنبد سرخ مراغه

بناهای تاریخی آذری

مسجد جهانشاه

مسجد جامع یزد

مسجد گوهر شاد

منار جانبان

مدرسه میر عرب در بخارا

مدرسه گوهرشاد در هرات

مسجد بی بی خاتون

ساختمانهای سبک اصفهانی

مسجد نصیرالملک در شیراز

مسجد شیخ لطف الله

مسجد حسن دوم در کازابلانکا ، مراکش

چهل ستون

هشت بهشت

مدرسه آقا بازرگان کاشانی

هنر در ایران به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرها است. رونق و اعتلای معماری در ایران از دوران باستان گواه آن است که این سرزمین از کانون های نخستین شهرسازی و نیزسدسازی و مهندسی بوده است که نمونه آن بناهای مختلف و سدهای باستانی و دهکده های متعدد در جای جای خاک این کشور است. آثاری که جسته و گریخته از میان نوشته های باستان شناسی و شرق شناسان به دست می آید روشنگر آن است که هنر و معماری از 5000 سال قبل در این مرز و بوم ریشه دوانده است.


نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشکار می سازد که معماری ایرانی بر سه اصل استحکام، آسایش و انبساط پایه گذاری شده است. معماری ایرانی در طی تاریخ خود دارای اصالت طرح و سادگی توام با آرایش و تزیین بوده است.تمامی گستره ایران به ویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی آن چون کتاب زنده اما فرسوده ای از تاریخ معماری و هنر است که هر برگ از این کتاب در لحظه ای کوتاه دروازه چندین هزار سال تاریخ را بر روی تماشاگر می گشاید. کمتر روستایی در ایران وجود دارد که در آن معابر باستانی ناهید یا قلعه گبری و قلعه سلسال (صلصال) با طاق های ضربی و یا هلالی به چشم نیاید و در آن از بقعه ها و امامزاده ها و یا قلعه های معروف که مضمونی افسانه ای و تاریخی را در خویش نهفته اند اثری نباشد، برای مثال می توان به قلعه مرو و قلعه اصفهان و یا قصر کیاکسار پادشاه ماد در همدان، کاخ پاسارگاد و تخت جمشید یا پارسه، آثار شوش، ایوان مدائن یا طاق کسری در تیسفون اشاره کرد.


شاید به جرات بتوان گفت برای اولین بار ایرانی ها بودند که آجر را درست کرده و از آن در معماری استفاده کردند که نمونه بسیار قدیمی آن در معبد چغازنبیل واقع در شوش است که شاید بتوان با آن قدمت معماری بشر سنجیده شود و همچنین نشانه استعمال نخستین آجرها را در تپه سیلک کاشان، مناره ها و سدهای باستانی و بازمانده ساختمان های کهن در مرو، خرابه قصر هاتره در ساحل دجله و ویرانه های معبد کنگاور، یادگار خسرو پرویز در قصر شیرین و طاق بستان کرمانشاه مشاهده کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده