خرید از سراسر دنیا


» ایران | جاذبه های گردشگری ، سوغاتی ، تفریحی ،میراث فرهنگی ،تاریخی و طبیعت

 ایران | جاذبه های گردشگری ، سوغاتی ، تفریحی ،میراث فرهنگی ،تاریخی و طبیعت

ایران کشوری وسیع که به دلیل چهار فصل در هر ساعت از سال مشهور است. از شمال به جنوب یا از شرق به غرب کشور ، هوای متنوعی وجود دارد. از کوههای مرتفع تا بیابانها ، از جنگلهای انبوه گرفته تا چشمه های عجیب ، از دریاها تا تالابها ، از غارها گرفته تا آبشارها و بسیاری از شگفتی های دیگر در طبیعت ایران. با چنین تنوع گسترده ای در طول سال ، مکان های زیادی برای گردشگری در طبیعت ایران وجود دارد.


بناهای تاریخی دوره های مختلف سکونت انسان در فلات ایران به همراه مناظر طبیعی ، مناظر همراه با آثار تاریخی و میراث مذهبی و فرهنگی ، انگیزه های گوناگونی را برای بازدید از ایران فراهم می کند. فرهنگ ایران باستان که در میراث تاریخی معماری جاودانه به تصویر کشیده شده است ، منظره های دیدنی بسیاری را به نمایش گذاشته است.

فرهنگ امروز ، مجموعه کاملی از فرهنگ گذشته های دور و نزدیک این سرزمین است و همه می توانند با توجه به سلیقه و فرهنگ خود ، کنجکاوی خود را در دیدار با این کشور پهناور برآورده کنند.سفر به اعماق زمین موضوعی از کنجکاوی مداوم بشر بوده است. رفتن به پایین غارهای زیرزمینی یک تجربه شگفت انگیز است که بخشی از این کنجکاوی را برطرف می کند.

ایران کشوری وسیع و پهناور است و این منطقه نکات بی شماری را به وجود آورده است. غارها و مناطق طبیعی و تاریخی زیادی در ایران وجود دارد. غارهای زیبای ایرانی با ویژگی های منحصر به فرد در سرتاسر کشور ، گردشگران و محققان سراسر دنیا را به بازدید از خود جذب می کند. ایران حدود 2000 "غار" از نگاه غارنشینان دارد و فقط 350 تا 400 غار ، کارهای زمین شناسی ، عکاسی و موقعیت یابی GPS ساخته شده و نقشه برداری شده است و بقیه غارها نیز مشخص نیست.


چشمه ها و سایت های طبیعی ایران


ایران بیش از 500 چشمه معدنی و آب گرم دارد که همه این موارد برای تأمین آب آشامیدنی و مصارف پزشکی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر این چشمه ها در کوه های البرز ، آذربایجان و زاگرس واقع شده اند و برخی از آنها در نزدیکی اصفهان ، مشهد و بندرعباس واقع شده اند. چشمه های معدنی سرعین در اردبیل و همچنین چشمه های معدنی محلات از مشهورترین چشمه های آب گرم کشور است.


دهکده های ایران

اگر طبیعت را دوست دارید و از مناظر طبیعی لذت می برید ، همچنین تمایل زیادی برای بازدید از روستاهای زیبای ایران دارید. ایران از فرهنگ و آداب و رسوم بسیار متنوعی در هر یک از شهرهای مختلف برخوردار است و بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ غنی هر منطقه ، روستاهای آن است. سفر به ایران و آشنایی با اقوام دیگر مناطق دیگر ایران لذت خاطره‌انگیز هر گردشگری خواهد بود.


بیابانهای ایران


بیش از نیمی از ایران مناطق بیابانی و نیمه بیابانی دارد. مناطق کویری در ایران به پنج دسته تقسیم می شود: کویر مرکزی ، بیابان کوچک ، کویر ریگ جن و بیابان لوت. معروف ترین کویرهای ایران دشت های لوت و دشت کاویر است که در مساحتی بیش از 360،000 کیلومتر مربع پراکنده شده و به عنوان یکی از مناطق جالب و ناشناخته ایران به حساب می آید. لوت یکی از شکننده ترین مناطق جهان است و در بعضی از قسمت ها هیچ موجود زنده حتی باکتری وجود ندارد.


دره های ایران


ایران کشوری گسترده با چهار فصل است و از نظر طبیعت یکی از کامل ترین سازه های جغرافیایی طبیعی جهان است. دره های ایران به دلیل تغییر اقلیم بسیار متنوع و هیجان انگیز و دیدنی هستند. دره های ایران به دلیل ناشناخته بودن برای گردشگران یکی از اصلی ترین مناطق گردشگری محسوب می شود. اگر بخواهیم دره ها و دره های ایران را به طور کلی طبقه بندی کنیم ، می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: دره های کوهستانی و دره های ایران ، دره های کویری و دره های ایران و دره های جنگلی ایران.


جاده های ایران


آب و هوای متنوع باعث شده است که کشور دارای جاده های زیبایی برای اکتشاف باشد. زیباترین جاده های ایران یک قدم فراتر رفته و به مقصدی برای گردشگری تبدیل شده اند که برخی از آنها فقط برای تماشای این جاده قرار دارند. در اینجا برخی از زیباترین جاده های ایران آورده شده است.


جنگلهای شمالی


جنگل های شمالی یا جنگل های هیرکانی متعلق به دوره سوم زمین شناسی زمین شناسی ، با مساحتی در حدود 1 میلیون و 84 هکتار ، بخش شمالی کوه های البرز ارسباران و آستارا در استان گیلان و تا یک گولیداک را تشکیل می دهد.

منطقه جنگلی خشک


جنگلهای دیم به دو منطقه ایرانی - تورانی و خلیج فارس و عمان تقسیم می شوند. منطقه جنگلی ایران- توران بزرگترین منطقه جنگلی ایران است که شامل دامنه های جنوبی البرز ، شمال شرقی ، شرقی ، بخشی از مناطق جنوب شرقی و مرکزی است.


منطقه جنگلی نیمه خشک


جنگل های نیمه خشک که بیشتر در مجاورت رودخانه ها و نهرهای آب واقع شده اند ، از کوه های زاگرس در سردشت ، آذربایجان غربی شروع می شوند و تا کازرون فارس ادامه دارند. این جنگل در واقع بخش هایی از آذربایجان غربی ، کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، لرستان ، چهارمحال بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، فارس ، خوزستان و همچنین ارتفاعات البرز جنوبی را در بر می گیرد ، گاهی اوقات جنگلی متراکم و گاهی بوته هایی با مراتع خشک دیده می شود.


درباره طبیعت ایران


ایران از نظر جاذبه های طبیعی این کشور یکی از ثروتمندترین و زیباترین کشورهای جهان است. از این نظر رتبه پنجم جهان را دارد. ایران از نظر طبیعت یکی از منحصر به فرد ترین کشورهای جهان است. زیرا در همه جا طبیعت متفاوتی نسبت به سایر مناطق کشور دارد. طبیعت ایران مجموعه ای از کوه ها ، دشت ها ، مناطق بیابانی ، دشت ها ، آبشارها ، جنگل ها ، رودخانه ها ، دریاچه ها و آتشفشان ها است. هر یک از این پدیده ها از نظر ماهیت خود بی نظیر هستند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر ، یک محیط طبیعی زیبا برای ایران فراهم کرده اند.

هرجای آن طبیعت متفاوتی دارد به گونه ای که گاهی اوقات اختلاف دمای زمستان بین گرمترین و سردترین نقاط بیشتر از 50 درجه است. به دلیل تنوع جغرافیایی و وجود جنگل ها ، بیابان ها ، کوه ها ، دریاها و دریاچه ها و رودخانه ها ، ایران زیستگاه گونه های مختلف حیوانات است و به راحتی می توان گفت با داشتن حدود 1130 گونه حیوانات رتبه اول را در اختیار دارد.


مرزهای جغرافیایی ایران


در ضلع شمالی رودخانه اترک ، دریای خزر و رود ارس قرار دارد. شرق ایران در کوههای هندوکش و کوههای غربی دره سند واقع شده است. از غرب به دامنه های غربی کوه های زاگرس و آبشار اروندرود و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان. غربی ترین شهر ایران چیزلاکندی ، شرقی ترین شهر ایران ، جالق ، شمالی ترین شهر ایران پارس آباد و جنوبی ترین شهر چابهار است.


پارچه های دستباف کلمکاری ، پاته ، ترمه


کیفیت و شهرت پارچه های دستباف ایرانی بسته به شهری که بازدید می کنید متفاوت است. به عنوان مثال ، کالمکاری اصفهان که با هندسه تولید می شود ، گل و گل های گیاهان را شکل می دهد ، یکی از معروف ترین سوغات ایران است و در بین بیگانگان طرفداران بسیاری دارد. پارچه های پاته نیز از سوغاتی های شهر کرمان ، پارچه های تزئینی پشم هستند که به صورت دستی و با رنگ های طبیعی تزئین شده اند. ترمه همچنین یک پارچه سنتی ، دست ساز و ابریشمی شهر یزد است که از شهرت زیادی برخوردار است و از اشکال خمیده مانند پیلی و گل های شاه عباسی در رنگ های مختلف در ترمه استفاده می شود.


خاتم کاری سوغات ایرانی


خاتم کاری یکی از معروف ترین صنایع دستی چوبی در ایران است. خاتم ترکیبی از چند ضلعی های معمولی با چهره های مختلف است که با استفاده از مواد مختلف در رنگ های مختلف تشکیل می شود و از صنایع دستی دقیق به حساب می آید که نیاز به تولید و ساخت آن بسیار دقیق است. هنرمندان خاتم كاری با تلفیق چوب ، فلز و استخوان آثاری خلق می كنند كه چشم هر بیننده را مبهم می كند. این آثار معمولاً با جعبه های جواهرات زیبا ، قاب های عکس ، تخته نرد و غیره تزئین شده اند و گردشگران خارجی اغلب خاتم کاری را به عنوان سوغات و هدیه برای دوستان و خانواده خود خریداری می کنند. میدان نقش جهان ، اصفهان و بازار وکیل باسیل مکان مناسبی برای خرید این هنر است.


مینا کاری سوغات ایرانی


در سفر به اصفهان ، این غذاهای دلربا را مشاهده خواهید کرد. میناکاری یا مینا یکی از مشهورترین سوغات ایران است که در نقش جهان اصفهان بازارچه یافت می شود. آثار میناكاری در اصل ظروف مسی است كه غالباً با تزئینات آبی رنگ روی سطح آنها با نقوش مینیاتوری یا گلهای مینیاتوری تزئین شده است. این آثار معمولاً به صورت گلدان ، بشقاب ، فنجان و غیره به فروش می رسند.


فرش ایرانی (کلیم ، گبه ، جاجیم)


پارچه های بافته شده ایرانی مانند فرش ، کلیم ، گبه ، جاجیم و غیره در بین گردشگران خارجی و شهرت فرش ها و فرش های جهانی ایرانی بسیار محبوب است. وجود طرح ها و رنگ های متنوع یکی از دلایل محبوبیت این هنر در بین سوغات ایرانی است. بیشتر گردشگران یک قطعه کوچک از این فرش ، کلیم گبه یا جاجیم را به عنوان یک سوغات کشورشان می گیرند. می توانید زیبایی های این مغازه ها را در تهران ، کاشان ، تبریز ، اصفهان و شیراز کشف کنید. این فرش ها اغلب گران هستند ، اما اگر شما کسی نیستید که بتوانید بهترین فرش دستباف ایرانی را بخرید ، می توانید چیزی کوچکتر و ارزانتر مانند فرش کوچک یا گبه خریداری کنید. گردشگران خارجی برای اینکه به راحتی در چمدان خود قرار بگیرند ، اغلب فرش یا فرش کوچک خریداری می کنند.


زعفران سوغات ایرانی


زعفران که به عنوان طلای سرخ نیز شناخته می شود یکی از معروف ترین و گران قیمت ترین سوغات ایران و ادویه جات ترشی جات در جهان است. زعفران ایران در بین زعفران سایر کشورها از کیفیت برتر برخوردار است. زعفران به شهرهای استان خراسان ایران مشهور است و در بین گردشگران خارجی به یکی از سوغات اصلی تبدیل شده است.

گز و سوهان سوغات ایرانی


غذای محبوب دیگر در بین گردشگران خارجی که آنها را به عنوان سوغاتی به کشورهایشان می برد ، گز و سوهان اصفهان و قم است. گز و سوهان اصفهان و قم سوغات این استانها هستند که حتی در بین گردشگران طرفداران بسیاری نیز دارند. نگاه معمولی با مارک های متنوع و کیفیت عالی در مغازه های نزدیک میدان شاه جهان یا در محله جلفا اصفهان به فروش می رسد.


فیروزه یک سوغات ایرانی


اگر در بازارهای سنتی ایران قدم می زنید ، یکی از مواردی که شما را جذب می کنید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی است. در بین تمام سنگهای ایران ، فیروزه از جایگاه ویژه ای در فرهنگ ایرانی برخوردار است. نکته دیگری که قلب گردشگران خارجی را به خود جلب می کند صخره آبی زرق و برق دار است. می توانید جواهرات سنگ قیمتی را پیدا کنید یا سنگهای خام بخرید و از آنها بخواهید که همانطور که می خواهید جواهرات بسازید. فیروزه کوب صنایع دستی است که با قرار دادن تکه های کوچک سنگ فیروزه ای به موزاییک روی سطح ظروف ، جواهرات و اشیاء تزئینی (از پایه تا مس ، برنج ، نقره ، پلاتین یا برنز) ساخته شده است. بین تکه های فیروزه ای ، نوعی لاک به رنگ تیره قرار می گیرد. ظروف فیروزه کوب پیچیده تر و سفارش یافته تر و فاصله بین قسمت های فیروزه ای است

قلم زنی یا تورتیک سوغات ایرانی


قلم زنی یا تورتیک یکی از هنرهای سنتی در ایران است که شامل تزئینات اشیاء فلزی ، به ویژه مس ، طلا ، نقره و برنج است و هنرمندان قلم زنی با ایجاد خطوط و نقوش با قلم و چکش بر روی اشیاء فلزی ، زیبایی فوق العاده ای را ایجاد می کنند. این هنر با قدمت چندین هزار ساله خود ، در دوره هخامنشی رواج داشته و در دوره ساسانی به اوج خود رسیده است. در فروشگاه های صنایع دستی ، ظروف گرانبهایی را پیدا می کنیم که با قلم زنی تزئین شده اند. اگر آنها از طلا و نقره باشند ، قیمت آنها گران است. قلم زنی یا توروتیک روی مس ارزانتر است و می تواند یکی از بهترین سوغاتی های ایران باشد. اصل قلم زنی یا تورتیک مربوط به شیراز و اصفهان است.


آجیل سوغات ایرانی


در بین سوغات ایرانی خوردن ، آجیل هایی مانند پسته ، بادام ، گردو و غیره در بین گردشگران خارجی بسیار محبوب است. پسته در شهرهای کرمان ، دامغان و سبزوار ایران در جهان مشهور است. آجیل ایرانی یکی از قدیمی ترین نمادهای فرهنگ ایرانی است که در مراسم های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آجیل ایرانی در مراسمی مانند عید نوروز یا عید یلدا نمونه ای از این امر است. ترکیب های مختلف آجیل در مراسم ها و جشن های مختلف نمادی برای خوشبختی و شادی است. آجیل بعدها به اعتقادات مذهبی مردم ایران رسید و به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ایرانی تبدیل شد.


گیده

نوعی کفش تابستانی ، سبک ، بادوام و مناسب برای راهپیمایی های طولانی بخصوص برای مردان روستایی است و از صنایع دستی در مناطقی از ایران مانند استان فارس ، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، کرمانشاه و زنجان است. کلیه مراحل تولید این کفش ها دستباف بوده و به طور کلی از نخ پنبه ، نخ ابریشم و کفش ساخته شده از چرم یا لاستیک ساخته شده است. به دلیل منافذ بودن آنها ، گده ها در تابستان توسط مردم محلی زاگرس مورد استفاده قرار می گیرد.


سفالگری سوغات ایرانی


سفالگری در ایران قدمتی طولانی دارد. همین موضوع باعث شده است که سفالگری برای گردشگران خارجی جذاب باشد و آنها را به عنوان سوغاتی تبدیل کند. شهرهایی مانند لالجین ، همدان ، میبد و نطنز از مشهورترین شهرها در صنعت سفالگری هستند. برای اشیاء ساخته شده از گل پخته شده ، به آنها سفالگری گفته می شود. این هنرمند سفالگر ، سفالگر و سفالگری ترکیبی صنعتی با هنر است که منجر به تولید سفال می شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده