دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» از دلایل متفاوت بودن ماهی ها

از دلایل متفاوت بودن ماهی ها

همه ماهی ها دو صفت دارند: آنها در آب زندگی می کنند و ستون فقرات دارند - آنها مهره داران هستند. جدا از این شباهت ها ، با این حال ، بسیاری از گونه های این گروه به طور قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارند. ماهی های ریز مانند ماهی قزل آلا دارای آبشش هایی هستند ، در مقیاس پوشیده شده و با تخم گذاری تخم تولید می کنند. برعکس ، مارماهی ها بدن هایی مانند کرم و پوست بسیار باریک دارند. هوای خندق قارچ. کوسه های نهنگ ، بزرگترین ماهی ، جوان زنده می مانند و فقط ماهی های ریز ، ماهی مرکب و پلانکتون می خورند. بعضی از گونه ها ، مانند اژدها دریای علف های هرز ، بسیار عجیب و غریب هستند و تقریباً غیر واقعی به نظر می رسند.


تقریباً همه حیوانات می خوابند. خواب برای طراوت ذهن و بدن بسیار مهم است. وقتی مردم می خوابند ، چشم هایمان را می بندیم و مدت طولانی در حال حرکت هستیم. ممکن است کمتر از آنچه اتفاق می افتد آگاه باشیم و تنفس مان کند شود. بعضی از افراد خواب بسیار سنگین دارند و خیلی از خواب بیدار می شود!


ماهی ها پلک ندارند - به آنها در زیر آب احتیاج ندارند زیرا گرد و غبار نمی توانند در چشمانشان بیایند. اما ماهی هنوز خواب است. برخی در طول روز می خوابند و فقط شب ها بیدار می شوند ، در حالی که برخی دیگر شب ها می خوابند و در طول روز بیدار می شوند


گفتن وقتی ماهی ها در خواب هستند بسیار آسان است: آنها بدون حرکت ، اغلب در پایین یا در نزدیکی سطح آب قرار دارند. آنها نسبت به چیزهایی که در اطرافشان اتفاق می افتد کند هستند یا ممکن است به هیچ وجه پاسخ ندهند اگر آبشارهای آنها را تماشا می کنید ، متوجه خواهید شد که آنها خیلی آرام تنفس می کنند.


افراد مبتلا به مخازن ماهی در خانه می دانند که وقتی چراغ ها در شب خاموش می شوند ، ماهی ها بسیار کم فعال تر می شوند. اگر در وسط شب یک چراغ روشن کنید ، خواهید دید که هنوز چقدر هستند.


مانند مردم ، ماهی ها دارای یک ساعت داخلی هستند که به آنها می گوید چه موقع کارهایی مانند خواب و خوردن را انجام دهند. بنابراین حتی اگر به طور اتفاقی شب ها چراغ را روشن کنید ، ممکن است ماهی ساکن شود و به هر حال بخوابد.


برخی از دانشمندان خواب ماهی هایی را که در غارهایی زندگی می کنند مطالعه کرده اند که همیشه تاریک است. حتی در برخی از این گونه ها زمان کم فعالیتی وجود دارد که دقیقاً مانند خواب به نظر می رسد. البته طلوع خورشید و غروب خورشید در غارها وجود ندارد بنابراین ریتم آنها غالباً با ماهی هایی که در آفتاب روشن در سطح زندگی می کنند متفاوت است.


برخی از ماهی ها مانند ماهی تن و برخی از کوسه ها باید تمام مدت شنا کنند تا بتوانند نفس بکشند. به احتمال زیاد این ماهیان دقیقاً مانند دلفین ها با نیمی از مغز می خوابند.


ماهی طوطی شبانه یک پیله مخاطی ایجاد می کند - یک کیسه خواب ناخوشایند و چسبنده که ممکن است آنها را از انگل هایی که هنگام خواب به آنها حمله می کنند محافظت کند.

ماهی ها به پلک احتیاج ندارند زیرا گرد و غبار نمی توانند در چشمانشان بیایند - اما هنوز هم می خوابند. گاوین


فرد از خود سؤال می کند که آیا ماهی هنگام خواب می بیند یا نه. تاکنون پاسخی برای این سؤال نداریم اما فیلم های ویدئویی اخیر از یک اختاپوس خواب در حال تغییر رنگ است ، که نشان می دهد ممکن است خواب پنهان شدن از یک شکارچی یا عطسه کردن از طعمه خودش را داشته باشد (به همین دلیل هشت پا تغییر می کند. رنگ وقتی بیدار هستند).

باور کنید یا نه ، خواب ماهی مورد مطالعه قرار می گیرد تا به ما در درک بهتر خواب افراد کمک کند. در اکثر این مطالعات از گورفریش استفاده شده است و سعی می شود مواردی مانند تأثیر کمبود خواب (کمبود خواب) ، بی خوابی (مشکل در خوابیدن) و ریتم شبانه روزی (چرخه خواب) را درک کنید.


ماهی نیز حواس خاص خود را توسعه داده است. از آنجا که آب صداها را منتقل می کند ، مواد شیمیایی را پراکنده می کند و الکتریسیته را بهتر از هوا انجام می دهد ، ماهی ها کمتر به بینش خود اعتماد می کنند و بیشتر به شنوایی ، طعم و بوی آنها اعتماد می کنند. بسیاری می توانند با استفاده از یک ردیف مقیاس خاص با سنسورهای معروف به خط جانبی ، حرکت در آب را تشخیص دهند. دیگران می توانند طعمه خود را پیدا کنند و حتی با شناسایی بارهای الکتریکی ، طعمه خود را پیدا کنند.


یکی از دلایل متفاوت بودن ماهی این است که 70 درصد کره زمین در آب پوشانده شده است. حیوانات این گروه در زیستگاههای متنوعی اعم از صخره های مرجانی و جنگلهای خرچنگ تا رودخانه ها ، نهرها و اقیانوس باز زندگی می کنند. دیگر اینکه ماهی ها در مقیاس تکاملی بسیار پیر هستند. براساس سوابق فسیلی ، آنها بیش از 500 میلیون سال بر روی کره زمین بوده اند! تعداد کل گونه های ماهی زنده حدود 32000 نفر - از کل سایر گونه های مهره داران (دوزیستان ، خزندگان ، پرندگان و پستانداران) ترکیب شده است.


پرنده ماهی یکی از آبزیان منحصر و عجیب در خلیج فارس می باشد. این ماهی از خانواده پرنده ماهیان بوده و از این خانواده در آب های خلیج فارس دو گونه وجود دارد. هر گونه از ماهی‌های پرنده شیوه پروازی متفاوت دارد. از جالب‌ترین ویژگی های خانوادة ماهی‌های پرنده که توجه همگان را به خود جلب نموده این است که بال‌هایی شبیه پرنده‌ها و پروازی زیبا روی سطح دریا دارند، تمامی ماهیان این خانواده در دریاهای گرمسیری و حاره ای از جمله خلیج فارس زندگی می‌کنند و تاکنون 64 گونه از آنها 9 جنس شناسایی شده‌اند.


گسترش این ماهی‌ها در نواحی گرم اقیانوس‌های آرام، اطلس و هند است که معمولاً وارد خلیج‌ها و دریاهای مجاور نیز می‌شوند.در این خانواده باله‌های سینه‌ای این ماهی رشد یافته که آنها را برای تعادل در خارج از آب سازگار کرده است. ماهی پرنده همچون یک گلایدر عمل می‌کند. در خارج از آب هر بار با ضربه زدن دم به سطح آب دوباره تا 50 متر به پرواز خود ادامه می‌دهد به طوری که در خارج از آب 50 تا 70 بار این عمل را انجام می‌دهد که به این طریق می‌تواند بیشتر از 70 کیلومتر را پیوسته بر روی دریاها در حالت پرواز پیمایش کند. جالب است که بدانید اگر دریا موج‌دار باشد، ماهی پرنده از لبة موج‌ها برای پرواز کمک می‌گیرد که در این صورت با هر بار پرش می‌تواند تا 50 متر خود را روی هوا سُر دهد که با این وجود پیمایش پیوستة آنها در حالت پرواز به صدها کیلومتر می‌رسد.

میانگین زمان هر بار سُر خوردن بر روی هوا و پرواز در این ماه در حالت معمولی یعنی بدون کمک گرفتن از موج‌ها حدود 30 ثانیه ثبت شده است. دربارة ارتفاع پرواز این ماهی‌ها نیز باید گفت که درحالت معمولی تا حدود 6 متر از سطح دریا می‌توانند پرواز کنند. بالاترین رکورد ثبت شده از این ماهیان مربوط به یک ماهی پرنده در کنار جزیرة یا کوشیمای ژاپن است که این ماهی توانست پروازی 45 ثانیه‌ای داشته باشد.


باله های شکمی در این ماهی نیز بزرگ است که احتمالاً برای مقابله با جریان هوا به کار می‌رود. باله دُمی نیز حالت چنگال مانند دارد که جهت ضربه زدن به سطح آب و پرش‌ ماهی سازگار شده است. طول این ماهی معمولاً 25 تا 30 سانتیمتر است ولی تا 50 سانتیمتر هم گزارش شده است. شکل و ساختار ظاهری این ماهی جهت پروازها و پرش‌های بالای سطح آب و شنا در درون دریا به طور شگفت‌انگیزی طراحی شده است.


ماهی پرنده از پلانکتون‌های دریایی تغذیه می‌کند و خود شکار جانوران دریایی‌ مانند دلفین‌ها، اختاپوس‌، مارماهی دریایی و غیره می‌شود. همچنین این ماهی خوراکی است و در ژاپن از آن برای تهیه نوعی «سوشی» که غذایی گران است، استفاده می‌کنند. اما در جنوب ایران به ندرت این ماهی جنبه خوراکی دارد.


در بسیاری از کشورهای سواحل اقیانوس‌ها این ماهی یکی از جذاب‌ترین ماهی‌ها برای گردشگران است و اغلب کشتی‌های توریستی برای بازدید گردشگران در منطقه‌ای که این ماهی یافت می‌شود حرکت می‌کنند تا ماهی پرنده با همراهی کشتی صحنه‌ای زیبا را بیافریند.


برای اینکه تصور عظیم الجثه بودن این موجود برایتان قدری آسان تر گردد، درنظر بگیرید که وزن این موجود خارق‌العاده را به اندازه وزن 20 فیل آفریقایی (بزرگ‌ترین حیوان روی خشکی) می‌دانند. دهان نهنگ آبی به اندازه‌ای است که 18 انسان می توانند روی زبان آن‌جا بگیرند. وزن زبان نهنگ آبی حدود 3600 کیلوگرم، یعنی چیزی در حدود وزن یک مینی‌بوس برآورد شده است.


نهنگ بزرگ یا وال آبی، بزرگ‌ترین موجود زنده روی کره زمین است که در خانواده وال‌ها و راسته نهنگ‌ها طبقه‌بندی می‌شود. این موجود عظیم‌الجثه خارق‌العاده در همه اقیانوس‌ها زیست می‌کند و ازجمله در خلیج‌فارس و دریای عمان هم که به آب‌های آزاد متصل است، پراکندگی دارد. جزیره قشم و بندرعباس ازجمله مناطقی هستند که حضور مستند این گونه در آنها به ثبت رسیده است


طول بدن 7/2 متر( نرها بزرگ‌تر از ماده‌ها) و وزن 230 کیلوگرم است. پوزه کشیده و باریک است. جثه‌ متوسط و باله پشتی بزرگ و تا حدودی خمیده است. رنگ پشت بدن خاکستری است که در زیر بدن و پهلوها روشن‌تر است. خال‌هایی در ناحیه شکم وجود دارد که یکی از مشخصه‌های این گونه (نه در همه آنها) است. پستانداران دریایی خون گرم بوده و همانند پستانداران خشکی با شش تنفس می‌کنند. لایه ضخیم چربی زیر پوست و در بعضی گروه‌ها وجود لایه خز از سازش‌هایی هستند که به حفظ دمای بدن آن‌ها کمک می‌کند. اکثر گونه‌های پستانداران دریایی جابه‌جایی‌های فصلی دارند که فقط برخی از آن‌ها مهاجرت محسوب می‌‌شوند. نهنگ بلین‌دار، نهنگ اسپرم و برخی دیگر از نهنگ‌‌های دندان‌دار بزرگ و تعداد زیادی از راسته پینیپدها شامل فک‌ها و شیرهای دریایی و تعداد کمی از گونه‌های دیگر پستانداران دریایی، مهاجرت می‌کنند. مهاجرت بیش‌تر گونه‌های بزرگ، در فصول مختلف از یک اقیانوس به اقیانوس است.

عقرب ماهی بیشتر در سواحل مرجانی ، صخره ای و تالاب ها یافت می شوند و معمولا در عمق 50 متری از سطح دریا یافت می شوند اما در برخی موارد تا عمق 300 متر نیز مشاهده شده است . عقرب ماهی این جانور زهرآلود خطرناک معمولا خود را در گل و لای های موجود در بستر دریا پنهان می کند و به محض نزدیک شدن انسان یا هر شکارچی دیگر ، نیش زهرآلود خود را به بدن آن وارد می کند. ماهی فریال که با نام های دیگری نظیر خروس ماهی و ماهی گورخری نیز شناخته شده است ، چندمین گونه از خانواده بزرگ خطرناک ترین ماهی ها که همان عقرب ماهی است محسوب می شود . بهتر است که بگوییم فریال نام محلی عقرب ماهی در جنوب کشور است .عقرب ماهی از ناحیه ستون فقرات باله خود قادر به ایجاد زخم های فوق العاده دردناک اما به ندرت کشنده است ، اکثرا به عنوان یک موجود زهر آگین و خطرناک و گاها کشنده مسحوب می شود .در حالت عادی باله های عقرب ماهی بسته و در اطراف بدن خود جمع می کند ، اما در حالت اضطراب و به محض احساس خطر ، باله های خود را باز میکند و در صورتیکه احساس خطر را به شدت حس کند حالت دفاعی گرفته و با کمک ستون فقرات پشتی خود آماده حمله می شود . عقرب ماهی سمی و زرآلود است اما سم و زهر آن فقط در صورتیکه مستقیما به داخل خون تزریق شود تاثیر دارد و اگر در صورت سهل انگاری یا حواس پرستی خورده یا نوشیده شود ، بی تاثیر است . اکثر عقرب ماهی های بزرگسال ، به شدت منزوی بوده و تمایل ندارند خانه خود را با دیگر گونه های یکسانه یا متفاوت شریک باشند ، و در صورت نزدیک شدن سایر گونه ها به آشیانه آنها ، حالت دفاعی گرفته و آماده حمله می شوند .


دلقک ماهی یکی از ماهیان مناطق مرجانی خلیج فارس است که به طور همزیست با شقایق دریایی زندگی می کند.این ماهی یکی از گونه‌های ماهی از خانواده شقایق‌ماهیان یا Pomacentridae است. تا کنون در آب های دریایی و شور در حدود بیست و هشت گونه از دلقک‌ماهی‌ها شناسایی شده ‌است. نام انگلیسی دلقک ماهی Clownfish ( کلون فیش ) یا شقایق ماهی است . علت نامگذاری دلقک ماهی به خاطر رنگ بدن و طرح هایی که بر روی بدن آن است، می باشد و از طرفی به خاطر همزیستی با شقایق دریایی به شقاسق ماهی نیز معروف شده است.


شقایق دریایی دارای تنتاکول یا بازوهای سمی است که دلقک ماهی به آن ها مقاوم است و این بازوهای سمی خطری برای این ماهی ندارند. جالب است بدانید که دلقک ماهی در پوست خود مخاطی ترشخ می کند که نماسیت های سمی شقایق دریایی را غیر فعال می کند. البته مکانیسم اثر آن هنوز ناشناخته است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده